Institut
Lektion 22 Forberedelsesmateriale til undervisningen: Opdragelse af børn i retfærdighed


»Lektion 22 Forberedelsesmateriale til undervisningen: Opdragelse af børn i retfærdighed«, Den evige familie – Lærermateriale (2022)

»Lektion 22, Klassens forberedelsesmateriale«, Den evige familie – Lærermateriale

Billede
familie studerer evangeliet sammen

Lektion 22, Klassens forberedelsesmateriale

Opdragelse af børn i retfærdighed

Det kan føles overvældende at opdrage børn til at være åndeligt stærke i dagens verden. Men det løfte, som Frelseren gav nefitterne, gælder også for os i vor tid: »Alle dine børn skal blive undervist af Herren; og stor skal dine børns fred blive« (3 Ne 22:13). Mens I studerer denne lektion, så overvej, hvordan I kan opfylde jeres »hellig(e) pligt til at opdrage deres børn i … retskaffenhed,« (»Familien: En proklamation til verdenChurchofJesusChrist.org).

Afsnit 1

Hvad forventer Herren af mig som forælder?

Tidligt i denne uddeling belærte Jesus Kristus forældre om deres ansvar for at opdrage deres børn i retfærdighed. Han erklærede: »Men jeg har befalet jer at opdrage jeres børn i lys og sandhed« (Lære og Pagter 93:40). Frelseren formanede efterfølgende profeten Joseph Smith og andre kirkeledere til at bringe orden i deres hjem og være »mere flittige og engagerede hjemme« (vers 50; se vers 41-50).

Sidste dages profeter har ligeledes udtrykt behov for, at forældre må være bevidste i deres bestræbelser på at undervise i evangeliet i hjemmet. De har også understreget, at læring i evangeliet må være »centreret om hjemmet og støttet af Kirken« (David A. Bednar, »Forberedt til at modtage alt, hvad der er nødvendigt«, Liahona, maj 2019, s. 101).

Mens han tjente i hovedpræsidentskabet for Søndagsskolen, sagde præsident Tad R. Callister:

Billede
Præsident Tad R. Callister

Som forældre er vi de bedst kvalificerede undervisere i evangeliet og eksempler for vores børn – ikke biskoppen, Søndagsskolen, Unge Piger eller Unge Mænd, men forældrene. Som deres bedst kvalificerede undervisere i evangeliet kan vi lære dem om forsoningens kraft og virkelighed – om deres identitet og guddommelige skæbne – og derved give dem et stærkt fundament, som de kan bygge videre på. Når alt kommer til alt, er hjemmet det ideelle forum for undervisning i Jesu Kristi evangelium. (»De bedst kvalificerede til at undervise deres børn i evangeliet«, Liahona, nov. 2014, s. 32-33)

Billede
forældre underviser deres børn
Billede
ikon, studie

Læsning som forberedelse til undervisningen

Læs Lære og Pagter 68:25, 28 og overvej at markere de sandheder, som forældre er ansvarlige for at hjælpe deres børn til at forstå.

Efter at have henvist til disse vers bemærkede søster Cheryl A. Esplin, tidligere rådgiver i Primarys hovedpræsidentskab, følgende:

Billede
Søster Cheryl A. Esplin

At lære vore børn at forstå er mere end blot at videregive information. Det er at hjælpe vore børn til at få læren ind i hjertet på en måde, så den bliver en del af deres væsen og afspejles i deres holdninger og adfærd gennem hele livet (»Lær vore børn at forstå«, Liahona, maj 2012, s. 10)

Mens hun tjente i Primarys hovedpræsidentskab, sagde præsident Joy D. Jones:

Billede
Præsident Joy D. Jones

Vi kan ikke vente på, at omvendelse kommer til vores børn af sig selv. Tilfældig omvendelse er ikke en del af Jesu Kristi evangelium. At blive som vor Frelser sker ikke vilkårligt. Når vi er bevidste om at være kærlige, undervise og bære vidnesbyrd, kan det hjælpe børn til i en ung alder at begynde at føle Helligåndens påvirkning. Helligånden er afgørende for vores børns vidnesbyrd om og omvendelse til Jesus Kristus. Vi ønsker, at de »altid erindrer ham, så de må have hans Ånd hos sig« [Lære og Pagter 20:79] (»Afgørende samtaler«, Liahona, maj 2021, s. 12-13)

Billede
ikon, overveje

Overvejelser som forberedelse til undervisningen

Hvordan kan forældre hjælpe deres børn »til at få læren ind i hjertet på en måde, så den bliver en del af deres væsen?« Hvordan kan forældre hjælpe deres børn til at føle og lære af Helligånden?

Afsnit 2

Hvilken adfærd kan hjælpe mig med at lede mine børn til Frelseren?

Nefi og hans folk forsøgte aktivt at hjælpe deres børn til at lære Frelseren at kende.

Billede
ikon, studie

Læsning som forberedelse til undervisningen

Læs 2 Nefi 25:26 og overvej, hvordan forældre i vores tid kan følge nefitternes eksempel.

Ældste Neil L. Andersen fra De Tolv Apostles Kvorum har givet følgende råd til forældre for at gøre deres børn i stand til at lære om og af Frelseren:

Billede
Ældste Neil L. Andersen

Har vi billeder af Frelseren i vores hjem? Taler vi ofte med vores børn om Jesu lignelser? Historien om Jesus [er] som en stormvind henover troens gløder i vores børns hjerte [Neil L. Andersen, »Læs en historie om Jesus«, Liahona, maj 2010, s. 108]. Når jeres børn stiller jer spørgsmål, vær da bevidst om at lære dem det, Jesus underviste om. Hvis jeres barn for eksempel spørger: »Far, hvorfor beder vi ?« Kan I svare: »Det er en meget godt spørgsmål. Kan du huske, at Jesus bad? Lad os tale om, hvorfor han bad, og hvordan han bad« (»Behovene foran os«, Liahona, nov. 2020, s. 89)

De råd, som profeten Moses gav til israelitiske forældre, er også relevante for os: »Du skal gentage Herrens ord for dine sønner; du skal fremsige dem, både når du er hjemme, og når du er ude, når du går i seng, og når du står op« (5 Mos 6:7).

Præsident Jones fulgte ånden i Moses’ råd, da hun sagde:

Billede
Præsident Joy D. Jones

Endnu en nøgle til at hjælpe børn med at blive modstandsdygtige over for synd er at begynde tidligt med kærligt at indgyde dem grundlæggende evangeliske læresætninger og principper fra skrifterne, trosartiklerne, hæftet Til styrke for de unge, primarysangene, salmer og vores egne vidnesbyrd, som vil føre børn til Frelseren.

At skabe faste vaner omkring bøn, skriftstudie, hjemmeaften og overholdelse af sabbatten fører til en helhed, en indre overensstemmelse og stærke moralske værdier, eller med andre ord åndelig integritet.

Brødre og søstre, hold jeres små tæt, så tæt på jer, at de kan se jeres daglige gudsdyrkelse og se jer holde jeres løfter og pagter. »Børn er fantastiske til at efterligne, så giv dem noget fantastisk at efterligne« (anonym) (»En generation, der er modstandsdygtig over for synd«, Liahona, maj 2017, s. 88-89)

Billede
forældre studerer skrifterne med deres børn
Billede
ikon, nedskriv

Nedskriv jeres tanker

Brug et par minutter på at notere retfærdig adfærd eller vaner, som I kan begynde på eller fortsætte med at udvikle, og som vil øge jeres evne til at opdrage jeres børn i retfærdighed. Hvilke åndelige vaner ønsker I at etablere i jeres familie i fremtiden?

Afsnit 3

Hvad kan jeg gøre, hvis et familiemedlem forlader evangeliets vej?

Ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum har forklaret:

Billede
Ældste David A. Bednar

En af de største hjertesorger, som trofaste forældre i Zion kan opleve, er et barn, som forlader evangeliets vej. Spørgsmålene »Hvorfor?« eller »Hvad har jeg gjort forkert?« og »Hvordan kan dette barn nu hjælpes?« optager disse forældres sind og hjerte uafbrudt (»Trofaste forældre og vildfarne børn: Styrk håbet og overvind misforståelser«, Ensign, mar. 2014, s. 28)

Billede
Lehi og Sarija

Lehi og Sarija forstod den sorg, man føler, når børn forlader evangeliets vej.

Billede
ikon, studie

Læsning som forberedelse til undervisningen

Læs 1 Nefi 8:37-38 for at se, hvordan Lehi forsøgte at hjælpe Laman og Lemuel, efter at han i et syn så, at de havde forkastet Herren.

Læg mærke til, hvor nænsomt Lehi underviste og prædikede for sine børn. Ældste Ulisses Soares fra De Tolv Apostles Kvorum har lært os om, hvordan vi kan reagere, hvis et familiemedlem forlader evangeliets vej:

Billede
Ældste Ulisses Soares

Det er svært at forstå alle grunde til, at nogle mennesker tager en anden sti. Det bedste, vi kan gøre under disse omstændigheder, er bare at elske og favne dem, bede for deres velfærd og søge Herrens hjælp for at vide, hvad vi skal gøre og sige. Glæd jer oprigtigt med dem i deres succes, vær deres ven og se efter det gode i dem. Vi bør aldrig opgive dem, men bevare vores forhold. Vi må aldrig afvise eller fejlbedømme dem. Bare elsk dem! Lignelsen om den fortabte søn lærer os, at når børn indser den situation, de er i, så ønsker de ofte at komme hjem. Hvis det sker for jeres kære, så fyld jeres hjerte med barmhjertighed, løb dem i møde, fald dem om halsen og kys dem, ligesom den fortabte søns far gjorde (se Luk 15:20).

Bliv i sidste ende ved med at leve et værdigt liv, vær et godt eksempel for dem på det, I tror på, og kom vor Frelser, Jesus Kristus, nærmere. Han kender og forstår jeres dybe sorg og smerte, og han vil velsigne jeres bestræbelser og hengivenhed for jeres kære, hvis ikke i dette liv, så i det næste liv (»Lær vore børn at forstå«, Liahona, maj 2019, s. 8)

Billede
en far og søn omfavner hinanden
Billede
ikon, eftertanke

Overvejelser som forberedelse til undervisningen

Hvilke andre eksempler fra skrifterne er der på retfærdige forældre, hvis barn eller børn vandrede væk fra evangeliets vej? (Tænk f.eks. på Lehi og hans sønner Laman og Lemuel eller Alma og hans søn Alma den Yngre). Hvad kan man lære af disse forældres reaktioner, som kan være en vejledning for jer i jeres respons over for familiemedlemmer, der måske er kommet på afveje?