Institut
Lektion 13, Klassens forberedelsesmateriale: Den guddommelige gave og det hellige ansvar i seksuel intimitet


»Lektion 13, Klassens forberedelsesmateriale: Den guddommelige gave og det hellige ansvar i seksuel intimitet«, Den evige familie – Lærerens hæfte, 2022

»Lektion 13, Klassens forberedelsesmateriale«, Den evige familie – Lærerens hæfte

Billede
et ungt par sidder tæt på

Lektion 13, Klassens forberedelsesmateriale

Den guddommelige gave og det hellige ansvar i seksuel intimitet

Menneskelig seksualitet er en hellig gave, der er central i frelsesplanen. Men i en verden, der er fyldt med seksuelle billeder og modstridende budskaber, kan det være let at føle sig usikker eller forvirret over betydningen af og formålet med seksualitet. Når du studerer, så søg en bedre forståelse af den hellige og vigtige rolle, som seksuel intimitet spiller i vor himmelske Faders plan for lykke, og overvej, hvordan denne kundskab kan velsigne dig.

Afsnit 1

Hvordan kan det være en velsignelse at forstå, at seksuel intimitet kan være en smuk og hellig del af ægteskabet?

Vor himmelske Fader har givet os seksuelle ønsker og forplantningens kraft. Præsident Dallin H. Oaks fra Det Første Præsidentskab har forklaret: »Kraften til at skabe liv er den mest ophøjede kraft, Gud har givet sine børn« (»Saliggørelsens store plan«, Stjernen, jan. 1994, s. 70). Ældste Dale G. Renlund fra De Tolv Apostles Kvorum og søster Ruth Lybbert Renlund har sagt: »Vores sømmelige udtryk for seksualitet gør det muligt, at Guds plan udfoldes på jorden og i evigheden, og kvalificerer os til at blive som vor himmelske Fader« (»De guddommelige formål med seksuel intimitet«, Liahona, aug. 2020, s. 16).

I vor himmelske Faders plan for lykke gælder: »Fysisk intimitet mellem ægtemand og hustru er beregnet til at være smuk og hellig. Den er forordnet af Gud til skabelse af børn og til at give udtryk for kærlighed mellem mand og hustru« (Kirkens Håndbog: Tjeneste i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, 38.6.5, ChurchofJesusChrist.org). Ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum har også forklaret: »Intime forhold er … et af de højeste udtryk for vores guddommelige natur og potentiale og en måde, hvorpå de følelsesmæssige og åndelige bånd mellem en mand og hustru styrkes« (»Vi tror, at vi skal være kyske«, Liahona, maj 2013, s. 42).

Seksuel intimitet er en vigtig måde at knytte hustru og mand tættere sammen på. Intimitet kan også handle om intellektuel, følelsesmæssig og åndelig nærhed.

I Edens have begyndte Adam og Eva at lære om vigtigheden af intimitet i ægteskabet.

Billede
Adam og Eva, af Jay Bryant Ward
Billede
ikon, studie

Forbered dig til klassen

Læs 1 Mosebog 2:18, 21-24, og overvej, hvordan hensigten med ægteskabet er at forene en ægtemand og hustru intellektuelt, følelsesmæssigt, åndeligt og fysisk. (Bemærk: I denne sammenhæng kan ribbenet symbolisere nærhed og partnerskab; binde sig betyder at holde fast ved eller forblive tæt på; og »ét kød« (v. 24) kan betyde en intellektuel, følelsesmæssig, åndelig og seksuel forening.)

Ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt følgende om at blive »ét kød« i ægteskabet:

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

Intimitet mellem mennesker er forbeholdt gifte par, fordi det er det største symbol på fuldstændig forening, en helhed og en forening, som er givet og fastsat af Gud. Fra Edens have og indtil nu har ægteskabet været bestemt til at betyde en fuldstændig forening af mand og kvinde – deres hjerte, håb, liv, kærlighed, familie, fremtid, alt. Adam sagde om Eva, at hun var ben af hans ben og kød af hans kød, og at de skulle blive ›ét kød‹ i deres liv sammen [se 1 Mos 2:23-24]. (»Personlig renhed«, Stjernen, jan. 1999, s. 76).

Billede
et pars hænder danner et hjerte
Billede
ikon, eftertanke

Eftertanke i forberedelse til klassen

Hvordan kan en ægtemand og hustru blive velsignet ved at se seksuel intimitet som et symbol på at flette »deres hjerte, håb, liv, kærlighed, familie, fremtid, alt«?

Afsnit 2

Hvordan kan det at se det fysiske legeme, som Gud gør, øge mit ønske om og forpligtelse til at efterleve kyskhedsloven?

På grund af den smukke og hellige rolle, som Gud har indstiftet seksuel intimitet til at spille i ægteskabet, »har [han] befalet, at formeringens hellige kraft kun må anvendes mellem en mand og en kvinde, der er lovformeligt viet som ægtemand og hustru« (»Familien: En proklamation til verden«, ChurchofJesusChrist.org). Herren befaler os at være moralsk rene i vores tanker, ønsker og handlinger. Dette omfatter at afholde sig fra seksuel aktivitet før ægteskabet og være fuldstændig trofast i ægteskabet (se 2 Mos 20:14; Alma 39:3-5; L&P 59:6). Denne befaling er kendt som kyskhedsloven.

Det er vigtigt at huske, at vores legeme ikke er uafhængigt af vores ånd. Herren sagde, at »ånden og legemet er menneskets sjæl« (L&P 88:15). Med hensyn til forbindelsen mellem legeme og ånd har ældste Holland sagt:

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

Legemet er en nødvendig del af sjælen. Denne karakteristiske og yderst vigtige sidste dages hellige læresætning understreger, hvorfor seksuel synd er så alvorlig. Vi erklærer, at den, der uden guddommelig godkendelse bruger en andens gudgivne legeme, misbruger den persons sjæl, misbruger livets centrale formål og forløb. (»Personlig renhed«, s. 76)

Apostlen Paulus kom med yderligere forklaring på den hellige forbindelse mellem legeme og ånd, da han sagde, at »legemet ikke er til utugt [seksuel aktivitet uden for ægteskabet], men til for Herren; og Herren for legemet« (1 Kor 6:13).

Billede
ikon, studie

Forbered dig til klassen

Læs 1 Korinther 6:19-20 og se efter, hvordan Herren anser vores fysiske legeme.

Billede
ikon, eftertanke

Eftertanke i forberedelse til klassen

Hvorfor er det misvisende blot at betragte seksuel intimitet som en fysisk oplevelse, der har til hensigt at give fysisk nydelse?

Afsnit 3

Hvad kan jeg gøre for at øge min evne til at efterleve kyskhedsloven?

Som med alle Guds befalinger har kyskhedsloven til hensigt at give os større fred og lykke. Skrifterne hjælper os for eksempel til at forstå, at efterlevelse af kyskhedsloven kan øge vores selvtillid i Guds nærhed, beskytte os mod følelsesmæssig lidelse og ødelagte forhold og forhindre tab af Ånden (se L&P 121:45; Jakob 2:31-35; L&P 42:23; 63:16). Overholdelse af kyskhedsloven kan også beskytte os mod skadelige sygdomme og sikre, at børn bliver født inden for ægteskabets bånd.

Det er normalt at opleve seksuelle følelser. Det er vigtigt at lære, hvordan disse følelser kan formidles på måder, som Herren godkender. Selv hvis du har de bedste intentioner, kan der være gange, hvor du føler dig fristet til upassende at give efter for din seksuelle ønsker. Når du føler dig fristet, så vend dig til Herren, så vil han »skabe udvej, så I ikke bukker under« (1 Kor 10:13; se også Alma 13:28).

Billede
Kristi billede, af Heinrich Hofmann

Husk, »Jesus Kristus … kender menneskets svaghed og ved, og hvordan han kan bistå dem, der bliver fristet« (L&P 62:1). Når du vender dig til Herren for at få hjælp, så søg hans vejledning angående praktiske skridt, du kan tage for, at du »tøjler alle dine lidenskaber, så du kan være fyldt af kærlighed« (Alma 38:12).

Søster Wendy W. Nelson, hustru til præsident Russell M. Nelson, har sagt:

Billede
Søster Wendy W. Nelson

Personlig renhed er nøglen til sand kærlighed. Jo renere jeres tanker, følelser, jeres ord og handlinger er, jo større bliver jeres evne til at give og modtage sand kærlighed …

Gør, hvad end det kræver at holde jeres tanker, følelser, ord og handlinger rene. Indbyd Ånden til at vejlede jer. Han vil hjælpe jer! …

Sandheden er den, at jo mere ren man er, jo mere forunderlig bliver ens ægteskabelige intimitet. (»Kærlighed og ægteskab« [verdensomspændende foredrag for unge voksne, 8. jan. 2017], ChurchofJesusChrist.org)

Ældste Neil L. Andersen fra De Tolv Apostles Kvorum har givet følgende råd til personer, hvis forhold bliver mere alvorlige:

Billede
Ældste Neil L. Andersen

I ved, at I har stærke fysiske følelser og lidenskaber, der skal beherskes og styres omhyggeligt … Sæt jeres grænser. Sæt disse grænser dybt ned i alt, hvad I gør sammen, så de ikke kan blive kørt over eller flyttet til side, når I føler stærke følelser for hinanden. (»Complete Honesty, Unselfish Humility« [foredrag på Brigham Young University-Idaho, 14. feb. 2017], byui.edu)

Billede
et par taler

Hvis du har brudt kyskhedsloven, så husk, at gennem din tro på Jesus Kristus og oprigtig omvendelse kan Herren tilgive dig og gøre dig ren igen (se Es 1:16-18; L&P 58:42-43). Du må også tale med din biskop eller grenspræsident. Han er bemyndiget til at hjælpe dig med at løse synden med Herren, og han kan give dig yderligere hjælp og støtte.

Billede
ikon, nedskriv

Skriv dine tanker ned

Nedskriv i en notesbog eller app, der tager noter, de grænser eller grænser, du har sat eller skal sætte, for at du og dem, du dater, forbliver seksuelt rene. Hvilke grænser har du sat for at sikre, at du forbliver fuldstændig trofast mod din ægtefælle, hvis du er gift?