Institut
Lektion 10, Klassens forberedelsesmateriale: Den nye og evigtvarende ægteskabspagt


»Lektion 10, Klassens forberedelsesmateriale: Den nye og evigtvarende ægteskabspagt«, Den evige familie – Lærerens hæfte, 2022

»Lektion 10, Klassens forberedelsesmateriale«, Den evige familie – Lærerens hæfte

Billede
et ægtepar uden for templet i Manila i Filippinerne

Lektion 10, Klassens forberedelsesmateriale

Den nye og evige ægteskabspagt

I lektion 6 lærte vi, at ægteskabet er indstiftet af Gud. Præsident Russell M. Nelson har også sagt, at celestialt ægteskab er »den højeste og mest varige form for ægteskab, som vor Skaber kan tilbyde sine børn«, hvilket medfører »større muligheder for lykke end noget andet forhold« (»Celestialt ægteskab«, Liahona, nov. 2008, s. 92, 93). Når du studerer dette materiale, så overvej, hvad du føler omkring evigt ægteskab, og hvad du kan gøre for at leve værdigt til det.

Afsnit 1

Hvorfor bør jeg stræbe efter at få et evigt ægteskab?

Når du tænker på ægteskaber mellem mennesker, du kender, kan du undre dig over, hvordan ægteskab i templet adskiller sig fra borgerlig vielse.

Vi tror, at »den guddommelige plan for lykke gør det muligt for familiebånd at fortsætte på den anden side af graven« (»Familien: En proklamation til verden«, ChurchofJesusChrist.org). Evige familieforhold er gjort mulige af Jesus Kristus. Præsident Nelson har sagt: »Jesu Kristi forsoning … gjorde opstandelsen til en realitet for alle og gjorde evigt liv muligt for dem, der omvender sig fra deres synder og modtager og holder afgørende ordinancer og pagter« (»Træk Jesu Kristi kraft ind i jeres liv«, Liahona, maj 2017, s. 40). I de sidste dage har Herren gengivet den myndighed, de ordinancer og pagter, der gør det muligt at etablere evige ægteskaber.

Billede
ikon, studie

Forbered dig til klassen

Læs Lære og Pagter 131:1-4 og se efter, hvad Joseph Smith sagde om den evige ægteskabspagt. (Bemærk: Den højeste grad i det celestiale rige er evigt liv, eller ophøjelse).

Som det bruges i vers 2, betyder ordet ny, at pagten er blevet gengivet for nyligt i vores uddeling. Pagten er også evigtvarende, fordi den er evig, og den har eksisteret siden »før verdens grundlæggelse« (L&P 132:5). Den var en del af den pagt, som Gud indgik med Abraham og hans hustru Sara for længe siden.

Vi lærer af Guide til skrifterne, at »Abraham modtog først evangeliet ved dåben (som er frelsens pagt). Derefter fik han overdraget det højere præstedømme, og han indgik celestialt ægteskab (som er ophøjelsens pagt), idet han derved fik vished om, at han ville få evig udvikling [utallige efterkommere]« (Bible Dictionary, »Abraham, covenant of«).

Herren lovede Abraham: »Jeg vil mangfoldiggøre dine efterkommere som himlens stjerner og som sandet, der ligger på havets bred« (1 Mos 22:17). Celestialt ægteskab omfatter velsignelsen at »få børn i … celestial herlighed« (Joseph Smith, i History, 1838-1856 [Manuscript History of the Church], bind D-1, s. 1551 [josephsmithpapers.org]).

Herren lovede endvidere Abraham, at alle disse velsignelser ville blive tilbudt hans jordiske efterkommere (se L&P 132:29-31; Abraham 2:6-11). Den del af Abrahams pagt, der har med evigt ægteskab og evig udvikling at gøre, fornys for hver person, der indgår »den nye og evigtvarende ægteskabspagt« (L&P131:2). Med andre ord bliver vi, gennem ægteskabsbeseglingsordinancen, lovet de samme velsignelser som Abraham.

Billede
beseglingsværelse i templet i Rom i Italien

Når en mand og en kvinde bliver beseglet i templet, indgår de hellige pagter med Gud og med hinanden. Det omfatter pagter om at forblive trofaste mod hinanden og Gud, at leve på kristuslignende vis, at ære alle de evangeliske pagter, de har indgået, og at mangfoldiggøre sig og opfylde jorden.

Billede
ægteskabspagt illustreret som en trekant

Overvej betydningen af dette billede, i relation til den evige ægteskabspagt. Ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum har angående dette pagtsforhold sagt:

Billede
Ældste David A. Bednar

Herren Jesus Kristus er det centrale punkt i ægteskabspagten. Bemærk venligst, hvordan Frelseren er placeret på toppen af trekanten, med kvinden ved trekantens fod i det ene hjørne og manden ved trekantens fod i det andet hjørne. Bemærk nu, hvad der sker i forholdet mellem manden og kvinden, når de personligt og urokkeligt »kommer til Kristus« og stræber efter at blive »fuldkommengjort i ham« (Moro 10:32). På grund af og ved Forløseren kommer manden og kvinden tættere på hinanden. (»Ægteskabet er afgørende i hans evige plan«, Liahona, juni 2006, s. 51)

Billede
et ungt par holder hinanden i hånden uden for templet
Billede
ikon, drøftelse

Drøftelse i forberedelse til klassen

Drøft om muligt følgende spørgsmål med en person, der er blevet beseglet til sin ægtefælle i templet, såsom en forælder, bedsteforælder, kirkeleder eller ven. Hvis du er gift, kan du have denne samtale med din ægtefælle. Kom til klassen forberedt på at fortælle, noget du har lært.

  • Hvordan var det for dig at blive beseglet i templet?

  • Hvordan har indgåelsen af den nye og evigtvarende ægteskabspagt indtil nu velsignet dig og din ægtefælle?

  • Hvordan har din personlige indsats for at komme Gud nærmere hjulpet dig og din ægtefælle til at komme hinanden nærmere?

Afsnit 2

Hvilke valg skal jeg træffe, for at mit ægteskab kan blive evigt?

Herren har åbenbaret, at hvis en mand og en kvinde ikke gifter sig i henhold til hans lov (indtræder i den nye og evigtvarende ægteskabspagt) og med hans myndighed, så er deres ægteskab »ikke i kraft, når de er døde« (L&P 132:15). Blot at blive beseglet i templet er dog heller ikke en garanti for et evigt ægteskab.

Billede
ikon, studie

Forbered dig til klassen

Læs Lære og Pagter 132:19-20, og overvej at markere det, der kræves udover en tempelbeseglingsceremoni for at få et evigt ægteskab.

Billede
et lykkeligt ægtepar holder hinanden i hånden

Du har måske bemærket i vers 19, at tempelvielser skal være »beseglede … ved forjættelsens hellige Ånd« for at være evige. Vi lærer af Guide til skrifterne, at »Helligånden er forjættelsens hellige Ånd (se ApG 2:33). Han bekræfter, at menneskers retfærdige gerninger, ordinancer og pagter er antagelige for Gud. Forjættelsens hellige Ånd vidner for Faderen om, at de frelsende ordinancer er blevet udført korrekt, og at de tilhørende pagter er blevet holdt« (»Forjættelsens hellige Ånd«, scriptures.ChurchofJesusChrist.org).

Når ægtefæller »forbliver i pagten« (L&P 132:19), bekræfter Helligånden i sin rolle som forjættelsens hellige Ånd for Gud, at de har holdt deres pagter, og deres ægteskab bliver evigt. For at »forblive i pagten« må begge ægtefæller trofast ære vilkår og betingelser i deres beseglingspagter. Ældste Robert D. Hales fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt om vigtigheden af at ære disse pagter:

Billede
Ældste Robert D. Hales

Som der står i dette skriftsted [L&P 132:19], knyttes et evigt bånd ikke blot som følge af beseglingspagter, vi indgår i templet. Den måde, vi opfører os på i dette liv, vil afgøre, hvem vi vil være i al evighed fremover. For at opnå velsignelserne ved den besegling, som vor himmelske Fader har givet os, må vi holde buddene og opføre os på en sådan måde, at vores familie har lyst til at leve sammen med os i evighederne. (»The Eternal Family«, Ensign, nov. 1996, s. 65)

Når vi stræber efter at blive de bedste mennesker, vi kan være, og holde vores pagter, kan vi se hen til Jesu Kristi eksempel. Ældste Ronald A. Rasband fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

Billede
Ældste Ronald A. Rasband

Vor Frelser, Jesus Kristus, er vores store forbillede, når det kommer til at indgå og holde løfter og pagter. Han kom til jorden og lovede at gøre Faderens vilje. Han underviste i evangeliske principper i ord og handling. Han sonede for vores synder, så vi kan leve igen. Han har æret hvert eneste af sine løfter …

Det er ikke en vane at holde sit ord, det er en egenskab for en Jesu Kristi discipel …

Mit spørgsmål i dag er: Står vi ved vores løfter og pagter, eller er de nogle gange halvhjertede forpligtelser, vi overfladisk indgik og dermed nemt brød? (»Stå ved vore løfter og pagter«, Liahona, nov. 2019, s. 53, 54)

Billede
ikon, eftertanke

Eftertanke i forberedelse til klassen

Hvordan kan du blive mere som Frelseren i at holde de hellige pagter og løfter, du har indgået med Gud? Hvad mere kan du gøre for at holde eller forberede dig på at holde dine beseglingspagter?