Institut
Lektion 11, Klassens forberedelsesmateriale: Valg af evig partner


»Lektion 11, Klassens forberedelsesmateriale: Valg af evig partner«, Den evige familie – Lærerens hæfte, 2022

»Lektion 11, Klassens forberedelsesmateriale«, Den evige familie – Lærerens hæfte

Billede
en mand og en kvinde taler, mens de går

Lektion 11, Klassens forberedelsesmateriale

Valg af en evig ægtefælle

Ældste Quentin L. Cook fra De Tolv Apostles Kvorum har givet os dette råd: »Vær ›ivrigt engageret‹ [L&P 58:27] i åndelige og sociale aktiviteter, der er forenelige med jeres mål om et tempelægteskab« (»Vælg klogt«, Liahona,nov. 2014, s. 47). Når du studerer materialet til denne lektion, så overvej, hvordan tro på Herren kan hjælpe dig, når du søger, vælger og elsker din evige partner.

Bemærk: Dating betyder forskellige ting i forskellige kulturer. I denne lektion henviser dating til at tilbringe tid med nogen af det modsatte køn, mens man følger evangeliets standarder og med det formål at udvikle et forhold, der i sidste ende kan føre til ægteskab.

Afsnit 1

Hvordan kan udøvelse af tro på Herren hjælpe mig til at udvikle et forhold, der kan føre til ægteskab?

Dating kan være vidunderligt og udfordrende. Det giver os mulighed for at lære andre at kende, få nye oplevelser og lære vigtige lektier om os selv og forhold. På grund af ægteskabets vigtighed bør det ikke være overraskende, at vi oplever modgang, når vi dater og forbereder os på ægteskab. Har du, eller har nogen du kender, oplevet noget af følgende, der kan udsætte eller standse fremgang mod et evigt ægteskab?

  • Frygt for afvisning

  • Angst i sociale sammenhænge

  • Mangel på muligheder eller kandidater

  • Følelsesmæssig udmattelse på grund af forhold, der er slået fejl

  • Økonomisk usikkerhed

  • Enøjet fokus på uddannelse eller karriere

  • Frygt for forpligtelse

  • Tab af tillid til ægteskabet

Mens præsident Julie B. Beck tjente i Hjælpeforeningens hovedpræsidentskab, bemærkede hun, at mange unge lægger »mindre og mindre vægt på at stifte en evig familie. Mange ser ikke dannelsen af familier som et trosbaseret værk« (»Undervis i familiens lære«, Liahona, mar. 2011, s. 14, fremhævelse tilføjet).

Billede
ikon, studie

Forbered dig til klassen

Læs Ordsprogenes Bog 3:5-6; 2 Nefi 22:2, og tænk over, hvordan tro på Herren kan hjælpe dig, når du søger og vælger en evig partner.

Herren bekymrer sig meget om dine oplevelser med at finde og vælge en evig partner. Han vil hjælpe dig, når du udøver tro på ham. Ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum har understreget, hvordan vores tro på Frelseren kan påvirke dating og ægteskab:

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

Tro på, at jeres tro har alt at gøre med jeres romance, for det har den. Det er risikabelt at adskille dating fra det at være en discipel. Jesus Kristus, verdens lys, er den eneste lampe, hvorved I på vellykket vis kan se kærlighedens og lykkens vej. (»How Do I Love Thee?«, New Era, okt. 2003, s. 8)

Billede
en kvinde og en mand taler på en bænk

Udøvelse af tro på Jesus Kristus indebærer at handle retskaffent. Som Herren lærte en gruppe af de første sidste dages hellige, der ønskede at kende hans vilje for dem: Han forventer, at vi bruger vores handlefrihed til at handle i tro.

Billede
ikon, studie

Forbered dig til klassen

Studér Lære og Pagter 58:26-28, og tænk over, hvordan du kan anvende Herrens instruktion i dine bestræbelser på at finde en evig partner.

Præsident Dieter F. Uchtdorf fra Det Første Præsidentskab har talt om, hvordan vi kan bevæge os fremad med tro og tålmodighed:

Billede
Præsident Dieter F. Uchtdorf

Hvad med dem, der er fortvivlede over, om de nogensinde finder en evig ledsager? For det første, så giv ikke op. Tag til aktiviteter, mød mennesker og gør alt, hvad I kan. Jeg ved, at dating kan være barsk. Afvisning er noget af det mest smertefulde, vi kan opleve …

Find enkle måder at være sammen på … Målet er at lære en person at kende og lære, hvordan man udvikler et meningsfuldt forhold med en af det modsatte køn. (»Spejlbilledet i vandet« [CES foredrag for unge voksne, 1. nov. 2009], https://www.churchofjesuschrist.org/media-library/video/2009-11-0050-the-reflection-in-the-water?category=2009-ces-firesides&lang=dan

Guds løfter [opfyldes ikke altid] så hurtigt eller på den måde, som vi håber på. De kommer i overensstemmelse med hans timing og på hans måde … [Men] Herrens løfter er, selv om de måske ikke altid indfries hurtigt, altid sikre. (se »Fortsæt i tålmodighed«, Liahona, maj 2010, s. 58).

Da ældste Marlin K. Jensen tjente som medlem af De Halvfjerds’ Præsidium, talte han om en vigtig del af det forhold, som mænd og kvinder helst skal udvikle ved at date:

Billede
Ældste Marlin K. Jensen

Venskab er … en afgørende og vidunderlig del af dating og ægteskab. Et forhold mellem en mand og en kvinde, der begynder med venskab og derefter bliver modent til kærlighed og til sidst ægteskab, vil normalt blive et varigt, evigt venskab. (»Venskab: Et evangelisk princip«, Liahona, juli 1999, s. 74)

Billede
ikon, eftertanke

Eftertanke i forberedelse til klassen

Hvad kan du gøre eller fortsætte med at gøre for at udøve mere tro på Herren i dine bestræbelser på at date og blive gift? Hvis du er gift, hvordan udøvede du så tro på Herren i dine bestræbelser på at finde din evige partner?

Afsnit 2

Hvilke kvaliteter bør jeg se efter og udvikle som forberedelse til ægteskabet?

Har du nogensinde lavet en liste over egenskaber, som du håber på at finde hos en ægtefælle? Når man dater, er det vigtigt, at en mand og en kvinde bruger masser af tid sammen på at lære hinandens egenskaber, personlighed og værdier at kende. Ældste Robert D. Hales fra De Tolv Apostles Kvorum sagde:

Billede
Ældste Robert D. Hales

Lær så meget som muligt om hinanden, når I dater. Lær hinandens familier at kende, hvis det er muligt. Er jeres mål forenelige? Føler I det samme for buddene, Frelseren, præstedømmet, templet, forældrerollen, kaldelser i Kirken og at tjene hinanden? Har I set hinanden i stressede situationer, når I har reageret på succes eller fiasko, når I modstår vrede og håndterer tilbageslag? Nedbryder eller opbygger den person, I dater, andre? Er hans eller hendes holdning, sprog og opførsel noget, som I vil leve med hver dag? (»Mød udfordringerne i verden i dag«, Liahona, nov. 2015, s. 45-46)

Endnu vigtigere end de egenskaber, du håber på hos din ægtefælle, er de egenskaber, du udvikler selv. Ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum har angående dette givet dette råd:

Billede
Ældste David A. Bednar

Nogle unge synes at have en indkøbsliste med egenskaber, som de ønsker i en ægtefælle, så de kan måle vedkommendes potentiale: »Besidder du alle de ting, som jeg ønsker?« Hvis I håber på at få en evig ledsager med bestemte åndelige egenskaber, må I stræbe efter at udvikle de åndelige egenskaber i jer selv. Så vil en, der har disse egenskaber, blive tiltrukket af jer. (I »Forstå vor himmelske Faders plan«, ChurchofJesusChrist.org, se også L&P 88:40)

Da søster Carole M. Stephens tjente i Hjælpeforeningens hovedpræsidentskab, sagde hun:

Billede
Søster Carole M. Stephens

Studér Frelserens liv og prøv at blive mere som ham. Hvis I kan udvikle disse kristuslignende egenskaber i jeres liv og stræbe efter at blive mere som Frelseren, så vil I være bedre forberedt på at blive ægtefælle. (Ansigt til ansigt med ældste Holland, søster Stephens og ældste Hallstrom [verdensomspændende transmission for unge voksne, 8. mar. 2016], facetoface.ChurchofJesusChrist.org)

Billede
et par, der poserer foran et vandfald

Selvom det er vigtigt for os at udvikle kristuslignende egenskaber og se efter dem i en kommende ægtefælle, må vi være forsigtige med, at vi ikke udvikler urealistiske forventninger til os selv og andre. Som ældste Hales har sagt: »Ingen af os gifter os med fuldkommenhed; vi gifter os med potentiale« (»Mød udfordringerne i verden i dag«, s.46).

Billede
ikon, eftertanke

Eftertanke i forberedelse til klassen

Hvad vil du sige, er de vigtigste kristuslignende egenskaber, du gerne vil have i en ægtefælle? Hvad gør du for at udvikle disse egenskaber hos dig selv?

Afsnit 3

Hvordan kan jeg beslutte mig for, hvem jeg skal gifte mig med?

Det bør være en omhyggelig og inspireret beslutning at vælge, hvem man skal gifte sig med. Præsident Thomas S. Monson kom med et råd, han så indrammet i sin moster og onkels hjem: »Vælg din kærlighed; elsk dit valg« (Præstedømmets kraft«, Liahona, maj 2011, s. 68).

Det kan være en hjælp at indse, at vi ikke søger efter den eneste ene forudbestemte kærlighed. Præsident Spencer W. Kimball sagde: »›Sjælefrænder‹ er fiktion og en illusion« (»Oneness in Marriage«, Ensign, okt. 2002, s. 42). Ældste Hales forklarede, at når vi træffer vigtige beslutninger i livet, deriblandt om ægteskab, »forventer vor himmelske Fader, at vi bruger vores handlefrihed, udtænker situationen i vores sind i henhold til evangeliets principper og forelægger beslutningen for ham i bøn« (»Helligånden«, Liahona, maj 2016, s. 105).

Herren ønsker, at enkeltpersoner gør deres bedste og tænker sig godt om for at beslutte, hvem de skal gifte sig med, og søger bekræftende åbenbaring om beslutningen. Disse og andre principper for at modtage åbenbaring blev Oliver Cowdery belært om tidligt i genoprettelsen.

Billede
ikon, studie

Forbered dig til klassen

Læs L&P 6:22-23 og 9:7-9. Når du læser, så se efter principper for at modtage åbenbaring, der kan hjælpe nogen til at beslutte, om de skal gifte sig med en bestemt person. (Se også L&P 8:2-3; 11:12-14.)

Billede
en kvinde knæler i bøn
Billede
ikon, nedskriv

Skriv dine tanker ned

Skriv en udtalelse, der sammenfatter det, du har lært af disse skriftsteder om at modtage åbenbaring fra Herren.