Institut
Lektion 4, Klassens forberedelsesmateriale: Familien er afgørende for vor himmelske Faders plan


»Lektion 4, Klassens forberedelsesmateriale: Familien er afgørende for vor himmelske Faders plan«, Den evige familie – Lærerens hæfte (2022)

»Lektion 4, Klassens forberedelsesmateriale«, Den evige familie – Lærerens hæfte

Billede
en mor og far krammer deres børn

Lektion 4, Klassens forberedelsesmateriale

Familien er afgørende i vor himmelske Faders plan

Profeter og apostle i vor tid har proklameret, at »familien er af afgørende betydning i Skaberens plan for sine børns evige skæbne« (»Familien: En proklamation til verden«, ChurchofJesusChrist.org/study/scriptures/the-family-a-proclamation-to-the-world/the-family-a-proclamation-to-the-world?lang=dan). Har du nogensinde overvejet, hvilken rolle familien spiller i forhold til andre centrale dele af vor himmelske Faders plan, såsom skabelsen, Adams og Evas fald og Jesu Kristi forsoning? Mens du studerer, så overvej, hvilken betydning følgende lærdomme kan have for dine valg og håb i forhold til din egen familie.

Afsnit 1

Hvordan hjalp jordens skabelse og Adams og Evas fald med at bane vej for vor himmelske Faders evige mål for familien?

Ældste Robert D. Hales fra De Tolv Apostles Kvorum sagde:

Billede
Ældste Robert D. Hales

Familiedoktrinen begynder med himmelske forældre. Vores højeste mål er at blive som dem. (»The Eternal Family«, Ensign, nov. 1996, s. 64)

Da Gud talte til Moses på bjerget, forklarede han, at hans gerning og hans herlighed er »at tilvejebringe udødelighed og evigt liv for mennesket« (Moses 1:39). Evigt liv er at leve med Gud, som han lever, hvilket betyder at leve evigt som en del af en evig familie. Dette er den største gave, han kan skænke os (se L&P 14:7).

Billede
en mand og hustru smiler til deres baby

Jordens skabelse og Adams og Evas fald var vigtige dele af Faderens plan om at opnå disse evige formål. I Kirkens tidlige historie erklærede Herren vigtigheden af ægteskabet og børn i Guds plan for jorden. Og i Mormons Bog forklarede Lehi sin søn om visdommen i Adams og Evas fald.

Billede
ikon, studie

Forbered dig til klassen

Læs Lære & Pagter 49:15-17 og 2 Nefi 2:22-23 og undersøg, hvordan skabelsen og faldet bidrog til etableringen og udviklingen af evige familier.

Præsident Russell M. Nelson og ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

Billede
Præsident Russell M. Nelson

Storslået som den er, så er planeten jorden en del af noget endnu større – Guds storslåede plan. Kort sagt, så blev jorden skabt, så familien kunne blive til. (Se »Skabelsen«, Liahona, juli 2000, s. 104)

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

Faldet var en vigtig del af vor himmelske Faders guddommelige plan. Uden faldet ville Adam og Eva ikke have fået børn, og så ville der ikke have været nogen menneskelig familie, som kunne opleve modgang og vækst, handlefrihed og glæde ved opstandelsen, forløsningen og det evige liv. (»Jesu Kristi forsoning«, Liahona, mar. 2008, s. 35)

Billede
ikon, eftertanke

Eftertanke i forberedelse til klassen

Hvordan kan forståelse af disse store formål med skabelsen og faldet påvirke din indsats for at stifte din egen evige familie?

Afsnit 2

Hvordan gør Jesu Kristi forsoning evige familier mulige?

Ved Adams og Evas fald kom syndens og dødens følger ind i vores verden. Begge dele adskiller os fra Gud og fra muligheden for evigt liv med vores familier.

I Mormons Bog beskriver Lehi Jakobs unge år som værende fyldt med lidelse og sorg på grund af hans brødre (se 2 Ne 2:1). Lehi døde også, da Jakob var relativt ung. På trods af disse udfordringer i familien fandt Jakob håb i sin viden om det fremtidige offer, som Jesus Kristus ville bringe for at hjælpe os alle og vores familier med at undslippe døden og helvede.

Billede
Frelseren beder i Getsemane
Billede
ikon, studie

Forbered dig til klassen

Læs 2 Nefi 9:6-8, 10, 18, og overvej at markere profeten Jakobs ord og følelser i forhold til, hvordan Jesu Kristi forsoning overvinder synd og død.

Præsident Julie B. Beck, Hjælpeforeningens tidligere hovedpræsident, og præsident Henry B. Eyring fra Det Første Præsidentskab har fortalt om, hvordan Jesu Kristi forsoning gør det muligt for familier at være evige:

Billede
Præsident Julie B. Beck

Jesu Kristi] forsoning gør det muligt at blive beseglet som en evig familie. Den gør det muligt for familier at opnå evig vækst og fuldkommenhed. Lyksalighedens plan, der også kaldes frelsesplanen, blev udformet til familier (»Forkyndelse af familiedoktrinen«, Liahona, mar. 2011, s. 32)

Billede
Præsident Henry B. Eyring

Vor himmelske Fader kender vores hjerte. Det er hans hensigt er gøre os lykkelige (se 2 Ne 2:25). Han har også givet os sin Søn som gave og dermed gjort det muligt, at familiebåndene kan være knyttet for evigt. Fordi Frelseren brød dødens bånd, vil vi opstå. Fordi han sonede for vore synder, kan vi ved vores tro og omvendelse blive værdige til det celestiale rige, hvor familier er forbundne i evig kærlighed. (» Håbet om evig familiekærlighed«, Liahona, aug. 2016, s. 4)

Billede
ikon, nedskriv

Skriv dine tanker ned

Hvis du fik mulighed for at udtrykke dine følelser over for Frelseren om hans rolle i at give dig mulighed for at få en evig familie, hvad ville du så sige til ham? Hvorfor?

Afsnit 3

Hvor central er familien i din plan?

Ældste L. Tom Perry fra De Tolv Apostles Kvorum forklarede, hvor central familien er i evigheden:

Billede
Ældste L. Tom Perry

Hele teologien i vores gengivne evangelium er baseret på familien og på den nye og evigtvarende ægteskabspagt …

Vi tror, at stærke traditionelle familier … er den basale enhed i evigheden og i Guds rige og styre.

Vi tror, at himlen organiseres og styres af familier og slægter. (»Hvorfor ægteskab og familie betyder noget – overalt i verden«, Liahona, maj 2015, s. 40-41)

Billede
unge voksne søskende nyder dagen med deres far

På grund af familiens betydning i vor himmelske Faders plan kan vi forvente, at Satan modsætter sig vores bestræbelser på at opbygge og styrke vores familier. Vores forståelse af vor himmelske Faders plan kan hjælpe os med at gennemskue Satans bedrag. Ældste Hales sagde:

Billede
Ældste Robert D. Hales

Evigt perspektiv hjælper os i vore daglige beslutninger og handlinger. Det beroliger vores sind og sjæl. Når overbevisende, men evigt, fejlagtige meninger hvirvler omkring os, er vi standhaftige og urokkelige …

Ægteskabet og familien er under angreb, fordi Satan ved, at de er nødvendige for at opnå evigt liv – ligeså nødvendige som skabelsen, faldet og Jesu Kristi forsoning og opstandelse. Da det ikke er lykkedes for Satan at ødelægge nogle af disse centrale dele af planen, forsøger han at ødelægge vores forståelse og udøvelse af ægteskab og familie. (»Frelsesplanen: En hellig skat af kundskab til at vejlede os«, Liahona, okt. 2015, s. 28, 29)

Billede
ikon, nedskriv

Skriv dine tanker ned

Hvordan kan du give din familie en mere central rolle i dit liv? Hvordan kan du invitere Herrens kraft ind i dine bestræbelser på at opbygge eller styrke din egen evige familie?