Kyrkans presidenters lärdomar
Kapitel 22: Att föra ut evangeliet i världen


Kapitel 22

Att föra ut evangeliet i världen

”Vi är glada att få vara engagerade i ett partnerskap med vår himmelske Fader i det stora verket att frälsa och upphöja hans barn.”

Ur Ezra Taft Bensons liv

För president Ezra Taft Benson var missionsarbete en familjetradition. ”Min fars familj bestod av elva barn”, förklarade han. ”Alla elva har vi verkat som missionärer. Min hustru fullgjorde också en mission och hade under de sista sex månaderna [av sin mission] glädjen att få tjäna tillsammans med sin mor, som var änka. Som äldste sonen kommer jag ihåg de brev som min egen far skrev från missionsfältet i Mellanvästern. En anda av missionsarbete kom in i hemmet och har aldrig lämnat det, vilket jag är ödmjukt tacksam för.”1

President Benson verkade som heltidsmissionär i den Brittiska missionen från 1921 till 1923, och ”missionsarbetets anda” dröjde sig kvar hos honom långt efter dessa två och ett halvt år. Som ett exempel träffade han som Förenta staternas jordbruksminister från 1953 till 1961 många människor med andra trosuppfattningar. Under generalkonferensen i april 1961, sade han till de heliga: ”Jag har namn på ungefär 9000 män med vilka jag har haft personlig kontakt i min offentliga befattning. Jag hoppas kunna ge deras namn till missionärerna. Jag skulle vilja att var och en av dem fick höra om evangeliet. Jag önskar att alla vår himmelske Faders barn kan få njuta av de välsignelser som kommer av att ta emot och efterleva Jesu Kristi evangelium.”2

President Bensons entusiasm för missionsarbete fortsatte under hans senare år, och han var angelägen om att alla kyrkans medlemmar skulle smittas av samma entusiasm. Han talade direkt till unga män om att de skulle förbereda sig för heltidsmission. ”Förbered er nu”, sade han. ”Förbered er fysiskt, mentalt, socialt och andligt.”3 Han uppmanade föräldrar att ge sina söner vägledning i den här förberedelsen. Han rådde också unga systrar och äldre medlemmar i kyrkan att allvarligt fundera på att verka som heltidsmissionär. Han uppmanade även alla kyrkans medlemmar att dela med sig av evangeliet till sin nästa.

President Thomas S Monson berättade om ett tillfälle när president Bensons kärlek till missionsarbetet inspirerade en blivande missionär: ”En fredag följde han och syster Benson sin vana att närvara vid en session i Jordan River–templet. Medan de var där kom en ung man fram och hälsade på president Benson med glatt hjärta och berättade att han kallats att utföra en heltidsmission. President Benson tog den nyligen kallade missionärens hand och sade, med ett leende på sina läppar: ’Ta mig med dig! Ta mig med dig!’ Denne missionär vittnade om att han på sätt och vis tog president Benson med sig på sin mission, eftersom denna hälsning visade president Bensons orubbliga kärlek, hans hängivenhet till missionsarbete och hans önskan att alltid få vara upptagen med att tjäna Herren.”4

Kärlek till alla vår himmelske Faders barn utgjorde kärnan i president Bensons beslutsamhet att dela med sig av evangeliet: ”Vår Faders barn behöver evangeliet. … Jag vet att Herren älskar dem, och som hans ödmjuke tjänare har jag kärlek i mitt hjärta till alla miljontals människor i den här världen.”5 Med tanke på kraften i Frälsarens kärlek, vittnade han: ”Våra välsignelser mångfaldigas när vi delar med oss av hans kärlek till våra medmänniskor.”6

Efter att ha deltagit i missionsarbetet under en hel livstid och uppmanat de heliga att göra detsamma, kunde president Benson intyga: ”Jag har smakat den glädje som missionsarbete ger. Det finns inget verk i hela världen som kan ge den enskilde större glädje och lycka.”7

Bild
Two elder missionaries walking down a city sidewalk in Sao Paulo, Brazil. There are buildings in the background.

”Vi ger villigt av vår tid och de medel som [Herren] välsignar oss med, till upprättandet av hans rike på jorden.”

Ezra Taft Bensons lärdomar

1

Världen hungrar efter sann religion, och vi har den.

Efter att Gud Fadern och hans Son Jesus Kristus visat sig i en underbar syn för Joseph Smith, verkar det som om det första stora ansvaret som lades på den återupprättade kyrkan var att föra ut evangeliet i världen – till alla vår Faders barn.

Det har verkligen varit en fantastisk händelseutveckling vars vikt överträffar allt – ett drama av offer, glädje, svårigheter, mod, och mer än allt annat, kärlek till nästan. Inte någonstans på jordens yta finner vi ett liknande mänskligt drama. Ja, det har kostat blod, svett och tårar att utföra detta kärleksarbete. Och varför har vi gjort det? Därför att himlens Gud har befallt det. Därför att han älskar sina barn, och det är hans vilja att jordens miljontals invånare ska ha möjlighet att höra och, av egen fri vilja, ta emot och efterleva de underbara frälsande och upphöjande principerna i Jesu Kristi evangelium.8

Det är min övertygelse att världen, mer än allt annat, behöver Jesu Kristi evangelium, och världens människor vill ha det evangeliet ger, men de inser det inte. De vill ha det ankare som evangeliet erbjuder, vilket ger dem svar på de problem de möter, och vilket ger dem en känsla av trygghet och en känsla av inre frid. Evangeliet är det enda svaret på världens problem, mina bröder och systrar.9

Endast evangeliet kan rädda världen från dess katastrofala självförstörelse. Endast evangeliet kan förena människor av alla raser och nationaliteter så att de kan leva i fred. Endast evangeliet bringar den mänskliga familjen glädje, lycka och frälsning.10

Världen hungrar efter sann religion, och vi har den.11

Detta är det underbara budskap som vi vill ge till världen, att genom Gud Fadern och hans Son Jesus Kristus, har Guds rike återupprättats. Det är det största budskapet sedan Jesu Kristi återuppståndelse.12

Ödmjukt och tacksamt tar vi på oss detta stora ansvar som lagts på kyrkan. Vi är glada att få vara engagerade i ett partnerskap med vår himmelske Fader i det stora verket att frälsa och upphöja hans barn. Vi ger villigt av vår tid och de medel som han välsignar oss med, till upprättandet av hans rike på jorden. Detta vet vi är vår främsta plikt och vår stora möjlighet. Denna anda har varit utmärkande för missionsarbetet i Jesu Kristi kyrka i alla tider. Den har varit ett tydligt tecken på inledningen av tidernas fullhets utdelning – vår tid. Varhelst man finner trofasta sista dagars heliga, finns denna anda av osjälviska uppoffringar för den största saken på hela jorden.13

Vi har ett storslaget uppdrag. Vi måste vara förberedda, både unga och gamla. Vi måste utöva inflytande på nationerna genom att vara trofasta mot rättfärdighetens principer.14

2

Vi kan alla vara missionärer, oavsett våra omständigheter eller var vi befinner oss i livet.

Som medlemmar i Herrens kyrka måste vi ta missionsarbetet på allvar. Om ni arbetar som ni borde, om ni älskar detta arbete, kommer ni att medverka till människobarnens frälsning.15

Att dela med sig av evangeliet ska inte endast ses som en prästadömsplikt, utan vi borde alla se fram emot att få dela med oss av evangeliet med glädje och förväntan. Det verkliga syftet med att sprida evangeliet är att föra själar till Kristus, att undervisa och döpa vår himmelske Faders barn så att vi kan glädjas med dem (se L&F 18:15) i vår Faders rike.16

Vi delar alla detta stora ansvar. Vi kan inte undvika det. Låt ingen man eller kvinna tro att vi, beroende på var vi bor, eller på grund av vår samhällsställning eller vårt arbete, är undantagna från detta ansvar.17

Unga män och unga kvinnor

Vi hoppas att alla unga män har planer på att bli Herrens budbärare.18

Hur bygger man upp en stark önskan att tjäna hos pojkar? Man väntar inte med att hjälpa dem besluta sig för att fullgöra en mission. Man hjälper dem besluta sig för att gå ut när de är nio, tio eller elva år! Hemmet är den grogrund där unga män förbereds. Och varje ung man bör förberedas i sitt hem att tjäna.

Tidig förberedelse består i att lära en ung pojke hur man ber, att läsa berättelser ur Mormons bok och andra skrifter för honom, hålla hemaftnar och ge honom en del av lektionen, undervisa honom om principen om moralisk renhet, öppna ett sparkonto för hans framtida mission, lära honom arbeta samt ge honom tillfällen att tjäna andra.19

Vi vill ha unga män som går ut på missionsfältet och som kan börja ”genast”, som har den tro som kommer genom personlig rättfärdighet och ett rent liv, så att deras mission kan bli en rik och fruktbar tid.20

Herren vill att varje ung man ska fullgöra en mission. En ung man kan inte göra något som är viktigare. Skolan kan vänta. Examina kan senareläggas. Yrkesmål kan skjutas upp. Ja, till och med tempeläktenskap ska vänta tills efter det att en ung man har fullgjort en hedervärd heltidsmission för Herren.

Unga kvinnor, ni kan också verka som heltidsmissionärer. Jag är tacksam för att min egen eviga följeslagerska fullgjorde en mission på Hawaii innan vi gifte oss i templet i Salt Lake, och jag är glad att ha tre barnbarn som verkar som heltidsmissionärer. Några av våra finaste missionärer är unga systrar.21

Äldre missionärer

Vi behöver ett större antal äldre missionärer inom missionsverksamheten.22

Många äldre par kan gå på mission. När de gör det kommer de att finna att en mission välsignar deras barn och barnbarn på ett sätt som annars inte kunde ske. De blir ett stort exempel för sina efterkommande.23

Många par kan intyga att deras tjänande på mission är en av de lyckligaste tider de haft tillsammans eftersom de var fullständigt hängivna en enda sak – missionsarbetet.24

Medlemsmissionärer

Vi måste betona behovet av att fler medlemmar utför missionsarbete. Erfarenheten har visat att det är det mest fruktsamma missionsarbetet. Medlemmars missionsarbete är en av de viktiga nycklarna till personlig tillväxt hos våra medlemmar. Jag är övertygad om att medlemmars missionsarbete ökar andligheten i alla församlingar där det tillämpas.25

Bild
A woman giving another woman a Book of Mormon.

Herren förväntar sig av oss att vi ska vara missionärer.

När inbjöd ni senast en granne till sakramentsmötet eller en stavskonferens, eller till en hemafton i ert hem? När samtalade ni senast om evangeliet? Dessa är dyrbara upplevelser.26

Herren hjälper medlemmarna i deras ansvar att vara missionärer om de bara har tro att försöka.27

Det är dags att höja blicken, att framför sig se hur storslaget detta underbara verk är. Det är vad Herren förväntar sig av oss. Det räcker inte att bara vara medlem i kyrkan och närvara vid sakramentsmötet, betala tionde och stödja välfärdsprogrammet. Allt det är bra – men det räcker inte. Herren förväntar sig av oss att vi ska vara missionärer, leva efter evangeliet – helhjärtat – och hjälpa till med att bygga upp hans rike.28

3

Mormons bok är det stora standar som vi ska använda i vårt missionsarbete.

Mormons bok är både för medlemmar och icke-medlemmar. Tillsammans med Herrens ande är Mormons bok det allra bästa redskapet som Gud har gett oss för att omvända världen. Om vi ska kunna skörda själar måste vi använda det verktyg som Gud har avsett för detta syfte – Mormons bok.

Att läsa Mormons bok är något av det som allra mest övertygar oss om att vi ska ut och missionera. Vi behöver fler missionärer. Men vi behöver också bättre förberedda missionärer som kommer från församlingar och grenar och hem där man har kunskap om, och älskar Mormons bok. Vi behöver missionärer som har ett brinnande vittnesbörd om dess gudomlighet, och som genom Anden kan uppmana sina undersökare att läsa och begrunda dess innehåll, och som är helt övertygade om att Herren kommer att uppenbara sanningen för deras undersökare genom den Helige Andens kraft. Vi behöver missionärer som motsvarar vårt budskap.29

Mormons bok är det stora standar som vi ska använda i vårt missionsarbete. Den visar att Joseph Smith var en profet. Den innehåller Kristi ord och dess stora uppgift är att föra människor till Kristus. Allt annat är av underordnad betydelse. Den gyllene frågan som Mormons bok ställer är: ”Vill du lära dig mer om Kristus?” Mormons bok är till stor hjälp i att finna de förberedda. Den innehåller inte sådant som är ”behagligt för världen”, så därför är de världsliga inte intresserade av den. Den är en bra sil. (Se 1 Nephi 6:5.)

Det finns en skillnad på en omvänd som är byggd på Kristi klippa genom Mormons bok och håller fast vid ledstången, och en som inte är det.30

Vi får inte glömma bort att Herren själv gav oss Mormons bok som sitt huvudvittne. Mormons bok är fortfarande vårt kraftfullaste missionsredskap. Låt oss använda den.31

4

För att ha framgång i missionsarbetet måste vi erhålla Anden, ödmjuka oss, älska människorna och arbeta flitigt.

Missionärer frågar ibland: ”Hur kan jag få framgång? Hur blir man effektiv i missionsarbetet?” Här är fyra beprövade nycklar till framgångsrikt missionsarbete för både missionärer och medlemmar.

För det första, sträva efter att erhålla Anden.

För att kunna ha framgång måste vi ha Herrens ande. Vi har fått lära oss att Anden inte bor i oheliga tempel. Därför är en av våra första prioriteter att se till att vi har ordning på vårt eget liv. Herren förkunnade: ”Var rena, ni som bär Herrens kärl.” (L&F 38:42.)

Frälsaren har gett oss sin lag angående predikandet av hans evangelium. ”Och Anden skall ges till er genom trons bön, och om ni inte får del av Anden skall ni inte undervisa.” (L&F 42:14.)32

Om det finns något budskap som jag har upprepat för mina bröder i de tolv, så är det att det är Anden som räknas. Det är Anden som betyder något. Jag vet inte hur ofta jag har sagt detta, men jag tröttnar aldrig på att säga det – det är Anden som betyder mest.33

För det andra, ödmjuka er.

Herren har sagt att ingen kan hjälpa till i detta verk om han inte är ödmjuk och fylld av kärlek. (Se L&F 12:8.) Men ödmjukhet innebär inte svaghet. Det innebär inte försagdhet och inte heller rädsla. [Vi] kan vara ödmjuka och även orädda. [Vi] kan vara ödmjuka och även modiga. Ödmjukhet är att erkänna vårt beroende av en högre makt, ett ständigt behov av Herrens hjälp i hans verk.34

Vi kan inte själva utföra hans verk. Det här är hans verk. Det här är hans evangelium. Vi måste ha hans hjälp. Vädja om den, lev för den, utgjut er själ till Herren för att få den.35

För det tredje, älska människorna.

Vi måste utveckla kärlek till människor. Våra hjärtan måste vara fyllda av evangeliets rena kärlek för dem, i en önskan att lyfta dem, att bygga upp dem, att visa dem ett högre, bättre liv och slutligen upphöjelse i Guds celestiala rike. Vi lyfter fram de fina egenskaperna hos de människor vi umgås med, och älskar dem som Guds barn, vilka Herren älskar. …

Vi kan aldrig vara effektiva förrän vi lär oss att ha medkänsla med alla vår Faders barn – förrän vi lär oss att älska dem. Människor känner när man har kärlek till dem. Många längtar efter det. När vi visar dem empati, blir de i sin tur välvilligt inställda till oss. Då har vi fått en vän.36

Vi har … en stor skyldighet att älska vår nästa. Det är det andra av de två stora buden. Många av våra medmänniskor är ännu inte medlemmar i kyrkan. Vi måste vara goda medmänniskor. Vi måste älska alla vår Faders barn och umgås med dem.

Det är min ständiga bön att vi ska vara fyllda med Guds kärlek till vår nästa!37

För det fjärde, arbeta flitigt.

Om vi vill ha Anden med oss måste vi arbeta. Vi är aldrig mer upprymda eller tillfredsställda än när vi vet att vi under en dag av hårt arbete har gjort vårt bästa.

En av de största hemligheterna med missionsarbete är arbete. Om en missionär arbetar, har han Anden med sig. Om han har Anden med sig, undervisar han med Anden, och om han undervisar med Anden påverkar han människornas hjärtan och blir lycklig. … Arbete, arbete, arbete – det finns ingen fullgod ersättning för detta, särskilt inte i fråga om missionsarbete.38

Jag vet att Gud lever. Det här är hans verk. Han har återigen talat från himlarna med ett budskap till hela världen – inte bara till en handfull sista dagars heliga, utan till alla våra bröder och systrar, både i och utanför kyrkan. Må Gud ge oss styrka att föra fram detta budskap till världen, att leva efter evangeliet, att upprätthålla kyrkans normer, så att vi kan göra oss förtjänta av de utlovade välsignelserna.39

Förslag till studier och diskussion

Frågor

  • Varför behöver världen evangeliet ”mer än allt annat”? (Se exempel i avsnitt 1.) Vilka är några av de återställda sanningar som ”världen hungrar efter”?

  • Gå igenom avsnitt 2 och fundera över vilka råd som kan tillämpas på dig och din familj. På vilka sätt kan vi var och en, oavsett våra omständigheter, dela med oss av evangeliet? Vad kan vi göra för att förbereda oss för en heltidsmission? Vad kan vi göra för att hjälpa andra att förbereda sig för en heltidsmission?

  • President Benson sade att Mormons bok är ”det allra bästa redskapet som Gud har gett oss för att omvända världen” (avsnitt 3). När har du sett människor bli omvända genom att studera Mormons bok? På vilka sätt kan vi förbättra våra ansträngningar att dela med oss av Mormons bok?

  • President Benson delade med sig av ”fyra beprövade nycklar till framgångsrikt missionsarbete” (avsnitt 4). Varför tror du att de här nycklarna leder till framgång i missionsarbetet? Vilka exempel har du sett på människor som följer de här principerna?

Skriftställen som hör till detta ämne:

Mark. 16:15; 1 Tim. 4:12; Alma 17:2–3; 26:1–16; L&F 4; 12:7–9; 15:4–6; 88:81; 123:12–17

Undervisningstips:

Berätta vad du lärt dig. ”När du gör detta kommer dina tankar att bli klarare och din förmåga att minnas blir större” (Undervisning: Den högsta kallelsen [1999], s. 17).

Slutnoter

  1. Se ”Vårt ansvar att dela med oss av evangeliet”, Nordstjärnan, nr 6 1985, s. 7.

  2. Conference Report, apr. 1961, s. 112–113.

  3. Se ”Bered er att tjäna som missionärer”, Nordstjärnan, nr. 6 1986, s. 36.

  4. Se ”Gud var’ med er tills vi möts igen”, Nordstjärnan, jan. 1991, s. 81.

  5. Conference Report, apr. 1970, s. 129.

  6. Se ”Livet är evigt”, Nordstjärnan, apr. 1992, s. 4.

  7. The Teachings of Ezra Taft Benson (1988), s. 213.

  8. Conference Report, apr. 1970, s. 128.

  9. Conference Report, apr. 1961, s. 113.

  10. The Teachings of Ezra Taft Benson, s. 188.

  11. Conference Report, apr. 1955, s. 49.

  12. The Teachings of Ezra Taft Benson, s. 110.

  13. God, Family, Country: Our Three Great Loyalties (1974), s. 49–50.

  14. Conference Report, okt. 1950, s. 147.

  15. Se ”Av största värde”, Nordstjärnan, feb. 1990, s. 2.

  16. Se ”Av största värde”, s. 5.

  17. ”Vårt ansvar att dela med oss av evangeliet”, s. 7.

  18. The Teachings of Ezra Taft Benson, s. 189.

  19. Se ”Vårt ansvar att dela med oss av evangeliet”, s. 5–6.

  20. ”Ungdom av ädel härkomst”, Nordstjärnan, nr 6 1986, s. 43.

  21. Se ”Till kyrkans unga kvinnor”, Nordstjärnan jan 1987, s 72.

  22. Se ”Till de äldre i kyrkan”, Nordstjärnan, jan. 1990, s. 3.

  23. ”Ett heligt ansvar”, Nordstjärnan, nr 6 1986, s. 79.

  24. Se ”Vårt ansvar att dela med oss av evangeliet”, s. 7.

  25. The Teachings of Ezra Taft Benson, 208–209.

  26. The Teachings of Ezra Taft Benson, s. 210.

  27. Se ”Av största värde”, s. 2.

  28. The Teachings of Ezra Taft Benson, s. 211.

  29. Se ”Av största värde”, s. 4.

  30. The Teachings of Ezra Taft Benson, s. 203–204.

  31. The Teachings of Ezra Taft Benson, s. 204.

  32. Come unto Christ (1983), s. 91–92.

  33. Seminar for New Mission Presidents, 3 april, 1985.

  34. Come unto Christ, s. 94.

  35. ”Principles for Performing Miracles in Missionary Work”, seminarium för nya missionspresidenter, 21 juni 1988.

  36. Se Come unto Christ, s. 96.

  37. Se ”Vårt ansvar att dela med oss av evangeliet”, s. 7.

  38. Come unto Christ, s. 96, 97.

  39. Conference Report, okt. 1943, s. 21.