Kyrkans presidenters lärdomar
Kapitel 14: Äktenskapet och familjen – instiftade av Gud


Kapitel 14

Äktenskapet och familjen – instiftade av Gud

”Familjen är ett av Guds starkaste fästen mot vår tids ondska. Se till att hålla er familj stark och nära och värdig vår himmelske Faders välsignelser.”

Ur Ezra Taft Bensons liv

Ezra och Flora Benson satte ända från början av sitt äktenskap hemmet och familjen allra främst. När deras barn var små, började de understryka att de inte ville att deras familj skulle ha några ”tomma stolar” i evigheten.1 President Benson betonade samma budskap under sin verksamhet som ledare i kyrkan. Han sade:

”Gud avsåg att familjen ska vara evig. Av hela mitt hjärta vittnar jag om att de orden är sanna. Må han välsigna oss så att vi kan stärka våra hem och var och en av våra familjemedlemmar så att vi, när den tiden kommer, kan rapportera till vår himmelske Fader i hans celestiala hem att vi är där allesammans – far, mor, syster, bror, alla som håller av varandra. Varje stol är upptagen. Vi är alla hemma igen.”2

För president och syster Benson började arbetet med att stärka deras familj med att vårda deras äktenskap. De var kärleksfulla och hängivna, lojala och trogna. Även om de inte var benägna att gräla, hade de ofta öppenhjärtiga diskussioner.3 De litade helt och fullt på varandra, vilket de kände var en av starkaste sidorna i deras äktenskap. ”Jag har aldrig, aldrig ifrågasatt Floras lojalitet”, sade president Benson.4

President och syster Benson stöttade och stärkte varandra. ”Flora har haft fler visioner för mig och min potential än någon annan i mitt liv. Hennes tro och stöd har varit till stor välsignelse”, sade president Benson.5 Syster Benson brukade ofta, när han kände sig otillräcklig i sina krävande ansvar, torka hans tårar och trösta honom.6 Hon sökte Herrens hjälp med att stödja honom, och hon fick även barnen att göra det. ”Det bads och fastades mycket för pappa”, berättade dottern Barbara.7

Bild
President Ezra Taft Benson with Sister Flora Smith Amussen Benson

President och syster Benson var alltid lojala och trogna mot varandra.

Förankrade i den fasta grund som deras äktenskap utgjorde, undervisade president och syster Benson sina barn om vikten av eviga familjeband. ”Våra föräldrar ingöt djupa känslor av lojalitet och kärlek hos oss barn”, berättade sonen Mark. ”Jag tror inte att en sådan atmosfär utvecklas av sig själv i ett hem, utan uppmuntras och skapas av en engagerad och kärleksfull mor och far.”8

Den norm för uppträdande som paret Benson förväntade sig, liksom den prioritet de gav familjen, hade evangeliet i fokus. De arbetade på att skapa ett hem där kärlek rådde, där barnen lärde sig och utvecklades, och där de hade roligt. Bensons ville att deras hem skulle vara en tillflykt undan världen. ”Det betyder inte att vi inte hade svårigheter”, sade sonen Reed. ”Vi kom inte alltid överens. Vi utförde inte alltid våra sysslor. Vi prövade mors tålamod till gränsen ibland. Men i grund och botten fanns alltid en känsla av enighet i familjen som vi försökte behålla.”9 Syster Benson tillstod: ”Ingen är fullkomlig. I vår familj har vi inte för avsikt att uppförstora varandras brister, utan att uppmuntra varandra att förbättra sig.”10

Bensons barn var fortfarande små när deras far kallades att verka i de tolv apostlarnas kvorum, och han var bekymrad för hur hans reseschema skulle påverka hans tid med dem. Han skrev i sin dagbok: ”En hel del resor i kyrkans tjänst kommer att till stor del ta mig bort från min familj. … Jag litar uppriktigt på att jag kan vara sann mot min familj, hålla dem nära kyrkan och ändå uppfylla mina åtaganden som en av generalauktoriteterna. Det här vet jag, blir inte lätt.”11

Det faktum att det inte var lätt drev president Benson att arbeta hårt och hålla sig nära sin familj. ”Några av de ljuvligaste, mest tillfredsställande förnimmelserna och upplevelserna i mitt liv är förenade med hemmet och familjebanden”, sade han.12

1957, som Förenta staternas jordbruksminister, gjorde president Benson en fyra veckor lång resa världen runt för att utveckla handelsmöjligheter. Syster Benson och döttrarna Beverly och Bonnie följde med honom. De reste till tolv olika länder, där de träffade samhällsledare och besökte sevärdheter, flyktinganläggningar och jordbruksverksamheter. President Benson ansåg att rundresan lyckats öka handelsmöjligheterna och även kyrkans anseende. När de återvände hem väntade dottern Beth på att planet skulle landa. När hon såg sina föräldrar, började hon springa mot dem med tårar i ögonen. Hennes far drog henne intill sig i en kärleksfull omfamning. Han drog sig till minnes: ”Trots alla de underverk vi sett i världen, blev det ögonblicket plötsligt det bästa på hela resan.”13

Ezra Taft Bensons lärdomar

1

Familjen är den viktigaste organisationen här i livet och i evigheten.

Medlemmarna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga anser att familjen är den viktigaste organisationen här i livet och i evigheten. Kyrkan lär att i allting bör familjen stå i centrum. Den betonar att bevarandet av familjelivet i tid och evighet har företräde framför alla andra intressen.14

Det finns inget tillfredsställande substitut för hemmet. Dess grundval är lika gammal som världen. Dess uppgift är gudagiven.15

Ingen nation höjer sig någonsin över sina hem. Den här kyrkan kommer aldrig att höja sig över sina hem. Vi är som ett folk inte bättre än våra brasaftnar, än våra hem. Det goda hemmet är grundvalen, civilisationens hörnsten. Det måste bevaras. Det måste stärkas.16

En del människor frågar mig som ledare i kyrkan varför vi tillskriver hem och familj så stor betydelse när det finns så mycket större problem omkring oss? Svaret är förstås att de större problemen i själva verket är återspeglingar av de problem individer och familjer har.17

Äktenskapet och familjen är instiftade av Gud. I evig bemärkelse är frälsningen en familjeangelägenhet. Gud håller föräldrar ansvariga för deras förvaltarskap över familjens fostran. Det är ett mycket heligt ansvar.18

2

I lyckliga äktenskap älskar och tjänar män och hustrur Gud och varandra.

Äktenskap, hem och familj är mer än bara sociala institutioner. De är gudomliga och har inte skapats av människor. Gud instiftade äktenskapet redan i begynnelsen. I uppteckningen om detta första äktenskap i 1 Mosebok, gör Herren fyra viktiga uttalanden: för det första att det inte är bra för mannen att vara ensam, för det andra att kvinnan skapades för att vara en medhjälpare till mannen, för det tredje att de skulle vara ett kött, och för det fjärde att mannen skulle lämna far och mor och hålla sig till sin hustru. (Se 1 Mos. 2:18, 24.)

Senare, som för att understryka det tidigare uttalandet, sade Herren: ”Vad Gud har fogat samman skall människan inte skilja åt” (Matt. 19:6). Han sade också: ”Du skall älska din hustru av allt ditt hjärta och hålla dig till henne och ingen annan” (L&F 42:22).19

Skrifterna lär oss: ”Adam började bruka jorden … som jag, Herren, hade befallt honom. Och även hans hustru Eva arbetade tillsammans med honom. … Och de började att föröka sig och uppfylla jorden. … Och Adam och hans hustru Eva åkallade Herrens namn. … Och Adam och Eva välsignade Guds namn och de kungjorde allt för sina söner och sina döttrar. … Och Adam och hans hustru Eva upphörde inte att åkalla Gud.” (Mose 5:1–2, 4, 12, 16.)

I denna inspirerade uppteckning ser vi att Adam och Eva visade oss ett mönsterexempel på ett förbundsäktenskap. De arbetade tillsammans, de fick barn tillsammans, de bad tillsammans och de undervisade sina barn om evangeliet – tillsammans. Detta är det mönster som Gud vill att alla rättfärdiga män och kvinnor följer.20

Äktenskapet i sig måste ses som ett heligt förbund inför Gud. Ett gift par har förpliktelser inte bara mot varandra, utan också mot Gud. Han har utlovat välsignelser till dem som ärar detta förbund.

Trohet mot ens äktenskapslöften är en absolut förutsättning för kärlek, tillit och frid. Äktenskapsbrott fördöms otvetydigt av Herren.

Självbehärskning och självkontroll måste vara styrande principer i äktenskapsrelationen. Gifta par måste lära sig att tygla både sina tungor och sina lidelser.

Bön i hemmet och bön med varandra stärker parets förening. Gradvis sammanfogas tankar, strävanden och åsikter till en enhet tills ni eftersträvar samma mening och mål.

Förlita er på Herren, profeternas lärdomar och på skrifterna för vägledning och hjälp, särskilt om det finns oenighet och problem.

Andlig tillväxt sker genom gemensam problemlösning – inte genom att fly problemen. Dagens våldsamma betoning av individualism leder till själviskhet och separation. Att två personer blir ”ett kött” är fortfarande Herrens norm. (Se 1 Mos. 2:24.)

Hemligheten bakom ett lyckligt äktenskap är att tjäna Gud och varandra. Äktenskapets mål är enighet såväl som självutveckling. Paradoxalt nog blir vår andliga och känslomässiga tillväxt större ju mer vi tjänar varandra.21

Bild
Polynesian couple on a couch with a photo album.

”Den kärlek vi känner här är … själva den substans som binder ihop familjer för tid och evighet.”

Aposteln Paulus råd är verkligen vackert och träffande. Han sade helt enkelt: ”Ni män, älska era hustrur, så som Kristus har älskat församlingen” (Ef. 5:25).

I nutida uppenbarelse talar Herren återigen om denna förpliktelse. Han sade: ”Du skall älska din hustru av hela ditt hjärta och skall hålla dig till henne och ingen annan” (L&F 42:22). Vad jag vet finns det bara en annan som vi i alla skrifter befalls att älska av hela vårt hjärta, och det är Gud själv. Tänk på vad det innebär!

Ni kan visa denna form av kärlek till er hustru på så många sätt. Först och främst finns inget viktigare, förutom Gud själv, i ert liv än er hustru – inte arbetet, inte fritidsintressen, inte hobbyer. Er hustru är er dyrbara, eviga medhjälpare – er partner.

Vad innebär det att älska någon av hela sitt hjärta? Det innebär att älska med alla sina emotionella känslor och med all sin hängivenhet. Om ni verkligen älskar er hustru av allt ert hjärta, får ni inte förringa henne, kritisera henne, finna fel hos henne, eller utsätta henne för övergrepp i form av ord, vresigt uppträdande eller handlingar.

Vad innebär det att ”hålla dig till henne”? Det innebär att hålla dig nära henne, vara lojal och trofast mot henne, att kommunicera med henne och uttrycka din kärlek till henne.22

Män och hustrur som älskar varandra finner att kärlek och lojalitet samverkar. Den kärleken skapar en gynnsam atmosfär för barnens känslomässiga tillväxt. Familjelivet bör vara en tid av lycka och glädje som barnen gärna minns och tänker tillbaka på.23

3

I starka familjer odlas kärlek, respekt och stöd för var och en i familjen.

Låt oss stärka familjen. Familjeböner och enskilda böner morgon och kväll kan bjuda in Herrens välsignelser över våra hushåll. Måltiderna utgör härliga tillfällen att se tillbaka på dagens händelser och att inte bara ge näring åt kroppen utan även åt anden genom att familjens medlemmar turas om att läsa skrifterna, särskilt Mormons bok. Kvällen är en utmärkt stund för den upptagne fadern att sätta sig på vart och ett av barnens sängkant, tala med dem, besvara deras frågor och tala om för dem hur älskade de är.24

Familjen är ett av Guds starkaste fästen mot vår tids ondska. Se till att hålla er familj stark och nära och värdig vår himmelske Faders välsignelser. När ni gör det får ni tro och styrka till välsignelse för ert liv för alltid.25

En viktig sak som Herren fordrar av var och en av oss är att vi skapar ett hem där det finns ett lyckligt och positivt inflytande. I framtiden spelar inte dyrbar heminredning eller antalet badrum så stor roll, utan det som är av betydelse är om våra barn kände sig älskade och bekräftade i hemmet. Det kommer att betyda väldigt mycket om det fanns glädje och skratt, eller kiv och stridigheter.26

Lyckade familjer har kärlek och respekt för var och en i familjen. Familjemedlemmarna vet att de är älskade och uppskattade. Barnen känner att deras föräldrar älskar dem. Därför har de trygghet och självkänsla.

Starka familjer utvecklar en förmåga att kommunicera effektivt. De talar ut om sina problem, gör upp planer tillsammans och samarbetar mot gemensamma mål. De har hemafton och familjeråd och använder dem som effektiva redskap för att nå målen.

Fäder och mödrar i starka familjer håller sig nära sina barn. De talar med varandra. En del fäder har formella intervjuer med vart och ett av barnen, andra har det informellt, och andra ser till att regelbundet tillbringa tid med vart och ett av barnen.

Alla familjer har problem och svårigheter. Men framgångsrika familjer försöker lösa dem tillsammans i stället för att ta till kritik och strid. De ber för varandra, samtalar och ger uppmuntran. Ibland fastar dessa familjer tillsammans till stöd för en av familjemedlemmarna.

I starka familjer stödjer man varandra.27

4

Hemmet är den bästa platsen för barn att lära sig evangeliets principer och livsstil.

Det är i familjen som bestående värderingar mest effektivt ingjuts i dess medlemmar. Om familjen är stark och grundad på principer och livsstil i Jesu Kristi evangelium, uppstår inte problem lika lätt.28

Framgångsrika föräldrar har upptäckt att det inte är lätt att fostra barn i en omgivning som är förorenad av ondska. Därför vidtar de genomtänkta åtgärder för att bjuda in de bästa av sunda inflytanden. De lär ut moraliska principer. De tillhandahåller och läser bra böcker. De kontrollerar tevetittandet. De ser till att det finns god och upplyftande musik. Men viktigast av allt är att de läser skrifterna och samtalar om dem som ett medel att utveckla andlighet.

I framgångsrika sista dagars heliga hem, lär föräldrarna sina barn att förstå tro på Gud, omvändelse, dop och den Helige Andens gåva. (Se L&F 68:25.)

Familjebön är något som ständigt utövas i dessa familjer. Bönen är ett sätt att uttrycka tacksamhet för välsignelser och att ödmjukt erkänna behovet av styrka, näring och stöd från den allsmäktige Guden.

Det är en vis levnadsregel att familjer som knäböjer tillsammans står rakryggade inför Herren!29

Barn behöver få veta vilka de är i evig bemärkelse. De behöver få veta att de har en evig himmelsk Fader som de kan förlita sig på, som de kan be till och som kan ge dem vägledning. De behöver få veta varifrån de kommer så att deras liv får innehåll och mening.

Barn måste läras att be, att förlita sig på Gud för vägledning, och att uttrycka uppskattning för de välsignelser de har. Jag minns hur jag knäböjde vid våra små barns sängar och hjälpte dem med deras böner.

Barn måste läras att skilja mellan rätt och fel. De kan och måste få lära sig Guds bud. De måste läras att det är fel att stjäla, ljuga, fuska eller trakta efter det som andra har.

Barn måste läras att arbeta hemma. Där bör de lära sig att ärligt arbete utvecklar värdighet och självrespekt. De bör få lära glädjen i arbete, i att utföra det väl.

Barnens fritid måste konstruktivt riktas mot sunda, positiva aktiviteter.30

Kyrkans hemaftonsprogram är utformat för att stärka och skydda familjen och innebär att en kväll i veckan avsätts så att fäder och mödrar kan samla sina söner och döttrar omkring sig i hemmet.31

Evangelieprinciper kan ingjutas genom effektiva hemaftnar som stärker de unga så att de inte behöver oroa sig för sin framtid. Sådan undervisning måste ges i tro, med vittnesbörd och optimism.32

Att sätta sitt hem i ordning är att hålla Guds bud. Det ger harmoni och kärlek. … Det är daglig familjebön. Det är att lära er familj förstå Jesu Kristi evangelium. Det är när alla i familjen håller Guds bud. Det är … att vara värdig att få en tempelrekommendation, att alla i familjen tar emot upphöjelsens förrättningar och er familj beseglas till varandra för evigt. Det är att vara fri från onödiga skulder och att familjemedlemmarna betalar fasteoffer och ett ärligt tionde.33

5

Gud har uppenbarat att familjen kan bestå bortom graven.

Den kärlek vi känner här är ingen flyktig skugga, utan själva den substans som binder familjer samman för tid och evighet.34

Det var genom Joseph Smith som himlens Gud uppenbarade sanningen att familjer kan bestå bortom graven – att våra goda känslor, vår tillgivenhet och kärlek till varandra kan bestå för evigt.35

Ingen uppoffring är för stor för att få det eviga äktenskapets välsignelser. De flesta av oss har nära till ett tempel, kanske så nära att vi tar för lätt på den välsignelsen. Precis som med andra aspekter av att leva efter evangeliet, kräver äktenskap på Herrens sätt en villighet att avstå från ogudaktighet – världslighet – och en beslutsamhet att göra vår Faders vilja. Genom denna troshandling visar vi vår kärlek till Gud och vår aktning för ännu ofödd avkomma. Precis som vår familj är vår största källa till glädje här i livet, kan det i synnerhet vara så i evigheten.36

Hemmet och familjen. Vilka ljuvliga minnen som väller upp i vårt bröst när vi blott hör dessa omhuldade ord! Jag skulle önska, i en anda av bön och av hela min själ, att ni får uppleva den outsägliga glädje och tillfredsställelse som kommer av hedervärt föräldraskap. Ni går miste om en av de djupaste glädjekällorna här i livet och evigheten om ni avsiktligt undviker föräldraskapets ansvar och att bilda familj. Som det uppenbarats genom profeten Joseph Smith utgör denna underbara lära om hemmet och de bestående familje-banden själva grunden för vår lycka här och i livet efter detta.37

Förslag till studier och diskussion

Frågor

  • President Benson lärde att ”i evig bemärkelse är frälsningen en familjeangelägenhet” (stycke 1). Vad innebär det för dig? Vad kan familjemedlemmar göra för varandras frälsning?

  • Fundera över, när du läser president Bensons råd i stycke 2, hur det han säger förhåller sig till det han kallar ”hemligheten bakom ett lyckligt äktenskap”. Varför tror du att den ”hemligheten” leder till lycka?

  • Fundera över det som president Benson sade om framgångsrika familjers livsstil i stycke 3. På vilket sätt stärker denna livsstil familjen? Fundera över vad du kan göra för att följa det här rådet.

  • Varför tror du att det är i familjen som ”bestående värderingar mest effektivt ingjuts i dess medlemmar”? (Se stycke 4 och lägg märke till president Bensons konkreta råd om undervisning i familjen.) När har du sett familjemedlemmar hjälpa varandra att lära sig evangelieprinciper?

  • President Benson vittnade om att familjer kan ”bestå bortom graven” (stycke 5). Vad tänker och känner du när du begrundar denna sanning? Vilka ”ljuvliga minnen” får du när du hör orden hem och familj?

Skriftställen som hör till detta ämne:

Ps. 127:3–5; 1 Kor. 11:11; 3 Nephi 18:21; L&F 49:15; 132:18–19; se även ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”, Liahona, nov 2010, s. 129.

Undervisningstips

”Dina studier i evangeliet är effektivast när du får undervisning av den Helige Anden. Inled alltid dina studier i evangeliet med att be om att den Helige Anden ska undervisa dig” (Predika mitt evangelium [2004], s. 18).

Slutnoter

  1. Sheri L. Dew, Ezra Taft Benson: A Biography (1987), s. 363.

  2. The Teachings of Ezra Taft Benson (1988), s. 493.

  3. Se Ezra Taft Benson: A Biography, s.126.

  4. I Derin Head Rodriguez, ”Flora Amussen Benson: Profetens medhjälpare och Herrens tjänarinna”, Nordstjärnan, juni 1987, s. 19.

  5. I ”Flora Amussen Benson: Handmaiden of the Lord, Helpmeet of a Prophet, Mother in Zion”, s. 14.

  6. Se Ezra Taft Benson: A Biography, s.179.

  7. Barbara Benson Walker, i Ezra Taft Benson: A Biography, s.179.

  8. Mark Amussen Benson, i ”Flora Amussen Benson: Handmaiden of the Lord, Helpmeet of a Prophet, Mother in Zion”, s. 20.

  9. Reed Amussen Benson, i Ezra Taft Benson: A Biography, s. 140.

  10. Flora Amussen Benson, i Ezra Taft Benson: A Biography, s. 133.

  11. Ezra Taft Benson: A Biography, s. 178.

  12. I Ezra Taft Benson: A Biography, s. 126.

  13. I Ezra Taft Benson: A Biography, s. 327.

  14. The Teachings of Ezra Taft Benson, s. 489.

  15. Conference Report, apr. 1949, s. 198.

  16. Se Conference Report, okt. 1953, s. 122.

  17. The Teachings of Ezra Taft Benson, s. 521.

  18. Se ”Grundprinciper för att klara av relationer inom familjen”, Nordstjärnan, apr. 1983, s. 113.

  19. The Teachings of Ezra Taft Benson, s. 534.

  20. The Teachings of Ezra Taft Benson, s. 534.

  21. Se ”Grundprinciper för att klara av relationer inom familjen”, s. 113.

  22. Sermons and Writings of President Ezra Taft Benson (2003), s. 209–10.

  23. Se ”Grundprinciper för att klara av relationer inom familjen”, s. 113.

  24. The Teachings of Ezra Taft Benson, s. 491.

  25. Se ”Ungdom av ädel härkomst”, Nordstjärnan,nummer 6 1986, s. 41.

  26. Se ”Stora ting fordras av deras fäder”, Nordstjärnan, okt. 1981, s. 59.

  27. Se ”Råd till de heliga”, Nordstjärnan, okt. 1984, s. 10–11.

  28. Se ”Grundprinciper för att klara av relationer inom familjen”, s. 113.

  29. Se ”Råd till de heliga”, s. 11.

  30. Se ”Grundprinciper för att klara av relationer inom familjen”, s. 114.

  31. The Teachings of Ezra Taft Benson, s. 528.

  32. Se ”Måtte Guds rike hava framgång”, Nordstjärnan, okt. 1978, s. 56.

  33. Se ”Stora ting fordras av deras fäder”, s. 62.

  34. The Teachings of Ezra Taft Benson, s. 492.

  35. The Teachings of Ezra Taft Benson, s. 490.

  36. Se ”Detta är en dag av offer”, Nordstjärnan, okt. 1979, s. 56.

  37. The Teachings of Ezra Taft Benson, s. 491–492.