Kyrkans presidenters lärdomar
Kapitel 7: Joseph Smith, ett redskap i Herrens händer


Kapitel 7

Joseph Smith, ett redskap i Herrens händer

”Joseph Smith, den nutida profeten, var ett redskap i Herrens händer till att inleda en ny evangelieutdelning, den sista och största av alla evangelieutdelningar.”

Ur Ezra Taft Bensons liv

När äldste Ezra Taft Benson verkade som heltidsmissionär i England i början av 1920-talet, upplevde han och hans kamrat vad de kallade ”ett enormt motstånd mot kyrkan.” Han berättade senare:

”Dagstidningar, tidskrifter, till och med antimormon-filmer fanns i hela Storbritannien.” Eftersom motståndet var så stort, upphörde vissa former av missionärsarbete, som att hålla gatumöten och dela ut broschyrer. ”Men uppe i norra England där vi arbetade”, sade han, ”hade vi en grupp människor i South Shields gren som var mycket trofasta, hängivna och lojala, och de hade bjudit in min kamrat och mig att komma dit och tala på deras sakramentsmöte. De sade: ’Många av våra grannar tror inte på de lögner som trycks. Om ni kommer, fyller vi det lilla kapellet.’

Så vi tackade ja till deras inbjudan och började förbereda oss och jag började läsa på om avfallet. Det var ett ämne som jag tyckte om, och jag trodde att de behövde det. Jag arbetade och studerade, och jag trodde att jag kunde tala 15 minuter om ämnet.

Vi begav oss till det lilla kapellet och det var fullt. Alla var glada. Efter att mötet inletts talade min kamrat, och sedan talade jag med en lätthet som jag aldrig förr åtnjutit i mitt liv. Och när jag satte mig ned och såg på min klocka, hade jag talat i 25 minuter, och jag hade inte nämnt avfallet. Jag hade inte ens tänkt på avfallet. Jag hade talat om Joseph Smith och jag hade burit vittnesbörd om att han var en Guds profet och att jag visste det. Jag berättade om Mormons boks framkomst som ett nytt vittne om Kristus, och jag hade burit vittnesbörd. När jag insåg vad som hade hänt, kunde jag inte hålla tillbaka tårarna.

Vid slutet av mötet kom många av de heliga fram och uttryckte sin tacksamhet för att något hade sagts om Joseph Smith. De sade: ’Flera av våra grannar har sagt ”Vi kan acceptera allt med kyrkan utom Joseph Smith.”’ Och sedan kom några av just dessa grannar upp och sade: ’Vi är redo nu. Vi är redo ikväll. Vi har fått ett vittnesbörd om att Joseph Smith är en Guds profet.’”1

President Benson fortsatte under hela sitt liv att finna tillfällen att dela med sig av sitt vittnesbörd om Joseph Smiths kallelse. När han till exempel verkade som USA:s jordbruksminister, ville en radiostation att han skulle välja ett favoritskriftställe som skulle läsas i sändning, och han valde ett stycke ur Joseph Smith – Historien i Den kostbara pärlan.2

Framför allt bar han regelbundet starkt och kraftfullt vittnesbörd för medlemmarna i kyrkan. ”Joseph Smith var den levande Gudens profet”, förkunnade han, ”en av de största profeter som någonsin levt på jorden. Han var ett redskap i Guds händer att inleda en stor evangelieutdelning, den största någonsin, och den sista av alla i förberedelsen för Mästarens andra ankomst.”3

Bild
Joseph Smith, Jr. depicted kneeling in the Sacred Grove during the First Vision. A ray of light can be seen coming from the sky down through the trees toward Joseph.

Budskapet i den första synen var ”[avsett] för alla vår Faders barn som bor på jordens yta”.

Ezra Taft Bensons lärdomar

1

Joseph Smiths första syn var den största händelsen i den här världen sedan Jesu Kristi uppståndelse.

Som ung man sökte Joseph Smith sanningen. Förvirringen bland de då existerande kyrkorna fick honom att fråga Gud vilken av dem som var sann. Som svar på den bönen, säger han, visade sig en ljuspelare. Det här är hans ord:

”När ljuset vilade på mig såg jag två personer, vilkas glans och härlighet trotsar all beskrivning, stående över mig i luften. En av dem talade till mig och nämnde mig vid namn och sade, medan han pekade på den andre – Denne är min älskade Son. Hör honom!” (Joseph Smith – Historien 1:17.)

Joseph frågade den andre personen, som var Jesus Kristus, vilken av de kristna sekterna som hade rätt. Han tillsades att inte ansluta sig till någon av dem, därför att ingen av dem var den rätta.4

När Gud Fadern och hans Son Jesus Kristus kommer till jorden, som de gjorde 1820 när de visade sig för den unge profeten Joseph Smith, är det inte något som endast angår en handfull människor. Det är ett budskap och en uppenbarelse som är avsedda för alla vår Faders barn som bor på jordens yta. Det var den största händelse som någonsin ägt rum i den här världen sedan Mästarens uppståndelse. Ibland tror jag att den ligger oss så nära att vi inte helt uppskattar dess betydelse och vikt, eller storheten i den.5

Profeten Joseph Smiths första syn utgör grundvalen för kyrkans lära.6

Den allra mest uppenbara sanningen som kom av profetens upplevelse 1820, var att Gud verkligen existerar och det faktum att Jesus Kristus verkligen återuppstått. Han såg dem som påtagligt åtskilda, förhärligade personer som talade till honom som en människa talar till en annan.7

Jag är ödmjukt tacksam för den kunskap jag har om att Gud Fadern och hans Son Jesus Kristus som förhärligade varelser åter har kommit till den här jorden i våra dagar, i den här utdelningen – att de faktiskt visade sig för den unge profeten. … Det var den underbaraste manifestationen av Gud Fadern och Sonen som finns nedtecknad åt oss.8

2

I samklang med Nya testamentets profetior mottog Joseph Smith ny uppenbarelse och änglabesök.

Det är allmänt vedertaget att tron hos medlemmarna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga vilar på påståendet att Joseph Smith är en Guds profet, och även att han förkunnade att Mormons boks framkomst var resultatet av en ängels besök hos honom mellan åren 1823 och 1827.

En del människor menar, när de hör det här påståendet, att det verkar osannolikt att änglar skulle besöka jorden i denna tid.

Bibeln innehåller vittnesbörd om att Gud ledde sin kyrkas angelägenheter på jorden i mer än fyra tusen år genom uppenbarelse och, när så behövdes, genom himmelsk betjäning.

När Johannes i Nya testamentet beskrev förhållandena under de sista dagarna före Jesu Kristi andra ankomst, profeterade han att före Frälsarens återkomst skulle världen varnas för att tiden för Guds dom var nära. Denna varning skulle komma genom en ängel från himlen som förkunnade ett ”evigt evangelium”. Hör hans ord:

”Och jag såg en annan ängel flyga högst uppe på himlen. Han hade ett evigt evangelium att förkunna för dem som bor på jorden, för alla folk och stammar och språk och folkslag.

Han sade med hög röst: ’Frukta Gud och ge honom äran, ty stunden för hans dom har kommit. Tillbe honom som har skapat himlen och jorden, havet och vattenkällorna.’” (Upp. 14:6–7.)

Om man tror på Johannes uppenbararens vittnesbörd, bör ny uppenbarelse och besök till jorden från en himmelsk budbärare förväntas.

Vårt högtidliga vittnesbörd är att denne ängel och budbärare uppenbarade sig för profeten Joseph Smith i början av 1800-talet. Denna förkunnelse att en ängel från Gud visade sig för en profet i vår tid är helt i enlighet med Nya testamentets profetior och bör därför vara av intresse för alla uppriktiga sanningssökare.9

På kvällen den 21 september 1823, visade sig en ängel för profeten Joseph Smith. Ängelns namn var Moroni. Han var den siste i en lång rad forntida profeter i två stora civilisationer som levde … på den amerikanska kontinenten för många hundra år sedan.10

Bild
Joseph Smith kneeling on one knee and holding the gold plates as he looks up at the angel Moroni, who has appeared to him. Foreground and background depict plant and tree foliage.

Moroni kom till Joseph Smith som uppfyllelse av profetia.

3

Mormons bok är det mest enastående beviset på Joseph Smiths kallelse som profet.

Det mest enastående beviset till stöd för Joseph Smiths anspråk på att vara ett språkrör för den allsmäktige Guden var utgivningen av en helig skrift, Mormons bok.

Mormons bok är en uppteckning om de forna invånarna på den amerikanska kontinenten och berättar om hur Jesus Kristus besökte och betjänade människorna på denna kontinent efter sin himmelsfärd i Jerusalem. Uppteckningens huvudsyfte är att övertyga en kommande generation om att Jesus är Kristus, Guds Son. Mormons bok utgör därmed, tillsammans med Bibeln, ett ytterligare vittne om Jesu Kristi gudomlighet.

Joseph Smith mottog denna forntida uppteckning av en himmelsk budbärare, precis som Johannes profeterat. Denna ängel uppenbarade sig för honom och visade honom den plats där forntida uppteckningar, inristade på metallplåtar, hade grävts ned i ett stenvalv. När tiden var inne mottog den unge profeten plåtarna och de medel varmed de översattes. Boken utgavs sedan åt världen som kanoniserad helig skrift.

Dessutom, i överrensstämmelse med Johannes vittnesbörd, innehåller boken ”ett evigt evangelium”. Det predikas nu av våra missionärer för världen.

Vi inbjuder er att pröva äktheten av vårt vittnesbörd om Mormons boks ursprung. Ni kan göra det genom att läsa den och fråga vår himmelske Fader om dessa ting är sanna. Jag lovar er att ni, om ni är uppriktiga, kommer att få en bekräftelse från den Helige Anden på dess äkthet. Flera miljoner människor vittnar, allvarligt och uppriktigt, om att de vet att den är från Gud.11

Om Mormons bok är sann, innebär det att Jesus är Kristus, att Joseph Smith var hans profet, att Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är sann och att den leds idag genom en profet som tar emot uppenbarelse.12

4

Gud återupprättade sitt rike på jorden genom profeten Joseph Smith.

Kristna samfund i hela världen har i århundraden bett att Guds rike ska komma [se Matt. 6:10]. Vi tillkännager allvarligt och offentligt att denna dag nu är här!13

En fjortonårig pojkes bön i den heliga lunden öppnade en ny evangelieutdelning.14

Gud har åter upprättat sitt rike på jorden som uppfyllelse av profetia. …

Joseph Smith var kallad av Gud att återupprätta detta rike – Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Jag vittnar om att han utförde detta verk, att han lade grunden och att han gav kyrkan nycklarna och makten att fortsätta detta stora verk i de sista dagarna, vilket han påbörjade under ledning av den allsmäktige Guden.15

Andra personer visade sig för Joseph Smith, bland andra Johannes Döparen och Petrus, Jakob och Johannes, vilka ordinerade honom med myndighet att handla i Guds namn (se Joseph Smith – Historien 1:68–72; L&F 27:5–13). Guds kyrka och rike återställdes i dessa sista dagar, ja, Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, med alla de gåvor, rättigheter, krafter, läror, ämbetsmän och välsignelser som fanns i den forna kyrkan. (Se L&F 65; 115:3–4.)16

Profeten Joseph befalldes att skrida till verket som ett redskap i Guds händer att organisera kyrkan, att utge till världen, som ett ytterligare vittnesbörd om Jesu Kristi gudomlighet, Mormons bok som var hämtad från de heliga uppteckningarna. …

Detta återupprättande av evangeliet, återlämnandet av ljus och sanning, är avsett till nytta och välsignelse för alla Guds barn. Så därför går våra missionärer ödmjukt och tacksamt ut i världen för att förkunna att det skett ett avfall från sanningen, men att genom Guds godhet har himlarna återigen öppnats och evangeliet uppenbarats till mänskligheten genom profeten Joseph Smith.17

5

Joseph Smith var lojal och sann ända in i döden.

Samtidigt som kyrkan började utvecklas fanns en anda av motstånd och förföljelse. Varhelst det lilla ”senapsfröet” planterades, gjordes försök att hindra dess tillväxt.18

Den fjortonårige pojken stod trofast emot världen. Gud kände sin son när han utvaldes. Han visste att han skulle vara trofast ända in i döden.19

Det fanns de som bemötte [Joseph Smiths] vittnesbörd med stort förakt och började framställa falska rykten och förföljelse mot honom. Den unge profeten vägrade, liksom aposteln Paulus, att ta tillbaka sitt vittnesbörd, utan försvarade sitt påstående med orden:

”Ty jag hade sett en syn. Jag visste det, och jag visste att Gud visste det och jag kunde inte förneka det, inte heller vågade jag göra det. I alla händelser visste jag att jag därigenom skulle förtörna Gud och komma under fördömelse.” (Joseph Smith – Historien 1:25.)20

Profeten Joseph Smith gick villigt mot sin död. Han beseglade sitt vittnesbörd med sitt liv – sitt eget blod. Den ödesdigra dagen i Nauvoo i Illinois såg han, på sin väg mot fängelset i Carthage, sig tillbaka på sin stad och människorna han älskade, och förkunnade: ”Detta är den ljuvligaste platsen och det bästa folket under himmelen. Föga anar de vilka prövningar som väntar dem” [History of the Church, 6:554].

Senare sade profeten med djup känsla, med lugn och mod: ”Jag går som ett lamm till slaktbänken, men jag är lugn som en sommarmorgon. Jag har ett oskyldigt sinne inför Gud och alla människor. Om de tar mitt liv skall jag dö oskyldig, och mitt blod skall ropa ur marken efter hämnd, och det skall sägas om mig ’han blev kallblodigt mördad.’” [History of the Church, 6:555].21

Så kulminerade profeten Joseph Smiths liv här på jorden och han fullbordade den jordiska delen av sin gudomligt tilldelade mission. Denna jordiska mission, klargjorde han, skulle inte avslutas förrän den fullbordats helt. Liksom med Frälsarens mission, ”Lammet som är slaktat från världens grundläggning” [se Uppenbarelseboken 13:8], förutordinerades Joseph verkligen till sin storslagna mission.22

6

Joseph Smith står idag som ledare för denna sista och största av alla evangelieutdelningar.

Jag vet att Joseph Smith, trots att han led martyrdöden för sanningen, fortfarande lever och att han som ledare för denna tidsutdelning – den största av alla evangelieutdelningar – fortsätter vara en ledare i all evighet.23

Joseph Smiths budskap – Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heligas budskap, mormonismens budskap – är det viktigaste budskapet i den här världen. Och profeten Joseph Smith, som lever idag, fortsätter att spela en viktig roll i dess ledning här på jorden.24

För att få en uppfattning om betydelsen av profetens jordiska kallelse måste vi betrakta den i ett evigt perspektiv. Han var bland ”de stora och ädla” som Abraham beskrev så här:

”Nu hade Herren visat mig, Abraham, intelligenserna som organiserades innan världen var till, och bland alla dessa fanns det många av de ädla och stora.

Och Gud såg dessa själar, att de var goda, och han stod mitt ibland dem, och han sade: ’Dessa skall jag göra till mina styresmän, ty han stod bland dem som var andar, och han såg att de var goda, och han sade till mig: Abraham, du är en av dem, du utvaldes innan du föddes.’” (Abraham 3:22–23.)

Så var det med Joseph Smith. Också han var där. Även han satt i rådet med de ädla och stora. Han hade en framstående hedersplats och betydelsefull position och hjälpte utan tvekan till med att planera och utföra Herrens stora verk att ”åstadkomma odödlighet och evigt liv för människan”, frälsningen av alla vår Faders barn [se Mose 1:39]. Hans kallelse hade haft och skulle komma att ha inflytande på alla som hade kommit till jorden, alla som då var på jorden och på miljontals ännu ofödda.

Profeten Joseph Smith klargjorde detta eviga faktum med dessa ord: ”Var och en som har blivit kallad att tjäna världens invånare, har blivit ordinerad därtill i himlens stora råd innan världen var till. Jag antar att jag kallades till detta ämbete vid detta stora råd. Det är det vittnesbörd jag önskar, att jag är Guds tjänare och att detta folk är hans folk” [se History of the Church, 6:364]. …

Den största verksamheten i den här världen eller i den kommande har direkt samband med det verk och den mission som utfördes av Joseph Smith – ödets man och Guds profet. Det verket är frälsning och evigt liv för människosläktet. I denna stora avsikt skapades den här världen, kallas Guds profeter, sänds himmelska budbärare ut, och vid heliga och viktiga tillfällen kommer även Gud, Fader till oss alla, till jorden och presenterar sin älskade Son.

Profeten Joseph Smith var inte bara ”en av de stora och ädla”, utan han gav och fortsätter att ge sin uppmärksamhet till viktiga angelägenheter här på jorden även idag från världen där ovan. För i Herrens ögon, denna världens Gud under Fadern, är allt en enda evig plan i vilken Joseph Smith spelar en viktig roll, helt och hållet genom det eviga prästadömet och auktoritet från Gud.25

Jag vittnar för er att Joseph Smith var och är en Guds profet, en av tidernas verkligt stora profeter, en bestämmelsens man, en karaktärsfast man, en modig man, en djupt andlig man, en gudalik Herrens profet, en av tidernas ädlaste och största.26

Ja, Joseph Smith, den nutida profeten, var ett verktyg i Herrens händer i att inleda en ny evangelieutdelning, den sista och största av alla evangelieutdelningar.27

Förslag till studier och diskussion

Frågor

  • Hur kommer det sig att Joseph Smiths första syn var ”den största händelsen … sedan Mästarens uppståndelse”? (Se avsnitt 1.) På vilka sätt har denna händelse påverkat ditt liv?

  • Hur hjälper det dig att veta att Johannes uppenbararen profeterade om Moronis besök hos Joseph Smith? (Se avsnitt 2.)

  • President Benson sade att Mormons bok är ”det mest framträdande beviset” på att Joseph Smith är en profet (se avsnitt 3). Hur har dina studier av Mormons bok påverkat ditt vittnesbörd om Joseph Smiths mission?

  • Begrunda president Bensons vittnesbörd i avsnitt 4. Vilka är några av de välsignelser som du och din familj har fått tack vare evangeliets återställelse?

  • Vad får du veta i avsnitt 5 om att utsättas för förföljelse? Vad kan vi lära av Joseph Smiths exempel som kan hjälpa oss när människor ifrågasätter vårt vittnesbörd?

  • Om Joseph Smiths förutordination, sade president Benson: ”Hans kallelse hade haft och skulle komma att ha inflytande på alla som hade kommit till jorden, alla som då var på jorden och på miljontals ännu ofödda” (avsnitt 6). Hur har Joseph Smiths kallelse haft inflytande på alla som har levt på jorden? Hur har den påverkat dig personligen?

Skriftställen som hör till detta ämne:

Jes. 29:13–14; 2 Nephi 3:3–15; 3 Nephi 21:9–11; L&F 5:9–10; 135; Joseph Smith – Historien

Undervisningstips

”Be deltagarna att berätta vad de lärt sig av sina egna studier av kapitlet. Det kan var till hjälp att kontakta några deltagare under veckan och be dem förbereda sig på att dela med sig av det de lärt sig” (sidan VII i den här boken).

Slutnoter

  1. The Teachings of Ezra Taft Benson (1988), s. 206, 207.

  2. Se Sheri L. Dew, Ezra Taft Benson: A Biography (1987), s. 292.

  3. Conference Report, apr. 1961, s. 114.

  4. Se ”Joseph Smith: En profet för vår generation”, Nordstjärnan, apr. 1982, s. 105.

  5. God, Family, Country: Our Three Great Loyalties (1974), s. 57.

  6. The Teachings of Ezra Taft Benson, s. 101.

  7. Come unto Christ (1983), s. 74.

  8. Conference Report, apr. 1958, s. 60.

  9. Se ”Joseph Smith: En profet för vår generation”, s. 103–104.

  10. The Teachings of Ezra Taft Benson, 46.

  11. Se ”Joseph Smith: En profet för vår generation”, s. 103–104.

  12. Se ”Mormons bok är Guds ord”, Nordstjärnan, maj 1988, s. 6.

  13. Se ”Måtte Guds rike hava framgång”, Nordstjärnan, okt. 1978, s. 57.

  14. Conference Report, okt. 1956, s. 108.

  15. Se ”Ett budskap till världen”, Nordstjärnan, apr. 1976, s. 24.

  16. Se ”Jag vittnar”, Nordstjärnan, jan 1989, s. 74.

  17. Conference Report, okt. 1949, s. 27, 28.

  18. Come unto Christ, s. 81.

  19. God, Family, Country, s. 38.

  20. Se ”Joseph Smith: En profet för vår generation”, s. 105.

  21. God, Family, Country, s. 37–38.

  22. God, Family, Country, s. 29.

  23. Se ”Ett budskap till världen”, s. 24.

  24. God, Family, Country, s. 40–41.

  25. God, Family, Country, s. 30–31.

  26. God, Family, Country, s. 37.

  27. God, Family, Country, s. 39.