Kirkens præsidenters lærdomme
Kapitel 22 Forkynd evangeliet for verden


Kapitel 22

Forkynd evangeliet for verden

»Vi er glade for at være engageret i et partnerskab med vor himmelske Fader i dette store værk til frelse og ophøjelse af hans børn.«

Fra Ezra Taft Bensons liv

For præsident Ezra Taft Benson var missionering en familietradition. »Vi var elleve børn i vores familie,« forklarede han. »Vi har alle elleve været på mission. Min hustru har også udført en mission, og hun havde den glæde, at hendes mor, som var enke, tjente sammen med hende i de sidste seks måneder af missionen. Da min egen far var på mission, husker jeg, som ældste søn, de breve han sendte fra missionsmarken i Midtvesten. Der kom en ånd af missionering ind i hjemmet, som aldrig forsvandt, og det er jeg i al ydmyghed taknemlig for.«1

Præsident Benson tjente som fuldtidsmissionær i Den Britiske Mission fra 1921-1923 og »missioneringsånden« forblev ved ham ud over de to et halvt år. Da han for eksempel var landbrugsminister i USA fra 1953 til 1961, omgikkes han mange mennesker fra andre trosretninger. Under generalkonferencen i april 1961 fortalte han de hellige følgende: »Jeg har navne på omkring 9000 mænd, som jeg har haft personlig kontakt med i kraft af mit offentlige embede. Jeg håber at kunne gøre dem til henvisninger. Jeg vil gerne have, at de alle sammen hører om evangeliet. Jeg ønsker, at alle vor Faders børn kan nyde den glæde, der kommer af at tage imod og efterleve Jesu Kristi evangelium.«2

Præsident Bensons begejstring for missionering fortsatte i hans ældre år, og han var ivrig efter, at alle Kirkens medlemmer fik den samme entusiasme. Han talte direkte til de unge mænd om at forberede sig til at tjene på fuldtidsmission. »Forbered jer nu,« sagde han. »Forbered jer fysisk, intellektuelt, socialt og åndeligt.«3 Han tilskyndede forældre til at hjælpe deres sønner med denne forberedelse. Han rådede også unge søstre og ældre medlemmer af Kirken til seriøst at overveje at tage på mission. Og han formanede alle medlemmer af Kirken til at fortælle andre om evangeliet.

Præsident Thomas S. Monson fortalte om engang, hvor præsident Bensons forkærlighed for missionering inspirerede en fremtidig missionær: »En fredag, fulgte præsident og søster Benson deres sædvanlige rutine med at deltage i en session i templet i Jordan River. Mens de var der, kom en ung mand hen og hilste på præsident Benson og fortalte ham glad, at han var blevet kaldet til at tjene på fuldtidsmission. Præsident Benson tog den nyligt kaldede missionær i hånden og sagde med et smil: ›Tag mig med! Tag mig med!‹ Den missionær bar senere vidnesbyrd om, at han på en måde tog præsident Benson med på sig på sin mission, eftersom denne kommentar demonstrerede præsident Bensons vedvarende kærlighed og passion for missionering og hans ønske om altid at være at finde i Herrens tjeneste.«4

Kærlighed til alle vor himmelske Faders børn var kernen i præsident Bensons iver efter at forkynde evangeliet: »Vor himmelske Faders børn har brug for evangeliet … Jeg ved, at Herren elsker dem, og som hans ydmyge tjener nærer jeg en kærlighed i mit hjerte til denne verdens millioner af indbyggere.5 I forbindelse med kraften i Frelserens kærlighed vidnede han om følgende: »Vore velsignelser bliver mangedoblet, når vi deler hans kærlighed med vores næste.«6

Ud fra sin egen livslange erfaring med at missionere og tilskyndelse af de hellige til det samme kunne præsident Benson bekræfte: »Jeg har smagt sødmen af missionering. Der er intet arbejde i verden, der kan give en større glæde eller lykke.«7

Billede
Two elder missionaries walking down a city sidewalk in Sao Paulo, Brazil. There are buildings in the background.

»Vi giver villigt af vores tid og de midler, [Herren] måtte velsigne os med til at grundlægge hans rige på jorden.«

Ezra Taft Bensons lærdomme

1

Verden hungrer efter den sande religion, og vi har den.

Efter, at Gud Faderen og hans Søn Jesus Kristus havde vist sig i al sin herlighed for Joseph Smith, ser det ud til, at det første store ansvar, der blev lagt på den genoprettede kirke, var at forkynde evangeliet for alverden – for alle Faderens børn.

Det har i sandhed været et stort dramatisk arbejde af indlysende vigtighed – et drama præget af offer, glæde, modgang, mod og frem for alt næstekærlighed. Intetsteds på jordens overflade finder man et tilsvarende menneskeligt drama. Ja, det har kostet blod, sved og tårer at udføre dette kærlighedsarbejde. Og hvorfor har vi gjort det? Fordi Gud i himlen har befalet det. Fordi han elsker sine børn, og det er hans vilje, at jordens millioner af indbyggere skal have mulighed for at høre og af egen fri vilje acceptere det og efterleve Jesu Kristi evangeliums herlige, frelsende og ophøjende principper.8

Det er min overbevisning, at det, verden behøver mere end noget andet, er Jesu Kristi evangelium, og at denne verdens indbyggere ønsker det, som evangeliet kan give, men de ved det ikke. De ønsker den tryghed, evangeliet giver, som giver dem svar og løsninger på deres problemer og en følelse af sikkerhed og en indre fred. Evangeliet er det eneste svar på denne verdens problemer, mine brødre og søstre.9

Kun evangeliet kan redde verden fra at ødelægge sig selv. Kun evangeliet kan forene mennesker af alle racer og nationaliteter i fred. Kun evangeliet kan bringe hele menneskeheden glæde, lykke og frelse.10

Verden hungrer efter den sande religion, og vi har den.11

Dette er det herlige budskab, vi ønsker at dele med hele verden, nemlig at Guds rige er blevet genoprettet gennem Gud Faderen selv og hans søn Jesus Kristus. Det er den største nyhed, siden Jesus Kristus opstod.12

Vi accepterer ydmygt og taknemligt det store ansvar, der er lagt på Kirken. Vi er glade for at være engageret i et partnerskab med vor himmelske Fader om dette store værk til frelse og ophøjelse af hans børn. Vi giver villigt af vores tid og de midler, han måtte velsigne os med til at grundlægge hans rige på jorden. Vi ved, at det er vores primære pligt og største ansvar. Den ånd har karakteriseret missioneringen i Jesu Kristi Kirke til alle tider. Det har været et enestående særkende for indvarslingen af denne tidernes fyldes uddeling – vor tid. Hvor end man finder sidste dages hellige, finder man også denne ånd af uselvisk opofrelse for den største sag, der findes på jorden.13

Vi har en stor mission. Vi må være beredte, unge som gamle. Vi må gennemsyre alle nationer som en surdej ved at være tro mod retfærdighedens principper.14

2

Uanset hvad vores situation eller stilling er i livet, så kan vi alle være missionærer.

Som medlemmer af Herrens Kirke må vi tage ansvaret for at missionere alvorligt. Arbejder I, som I bør, og elsker I dette værk, så hjælper I med at frelse menneskebørnenes sjæle.15

Ikke alene betragtes det som en præstedømmepligt at forkynde evangeliet, men vi bør alle se frem til denne erfaring med stor glæde og forventning. Det virkelige formål med at forkynde evangeliet er at føre sjæle til Kristus, undervise og døbe vor himmelske Faders børn, således at vi kan glæde os med dem (se L&P 18:15) i vor Faders rige.16

Vi er fælles om dette store ansvar. Vi kan ikke undslå os. Lad ikke nogen mand eller kvinde tænke, at vores bopæl, beskæftigelsesmæssige status eller vores stilling i samfundet, kan fritage os fra dette ansvar.17

Unge mænd og unge piger

Vi håber, at enhver ung mand har planer om at blive budbringer for Herren.18

Hvordan indgyder man drenge et ønske om at tjene på mission? Vent ikke med at … hjælpe dem til at beslutte sig for at tjene som missionærer. I hjælper dem med at beslutte sig, når de er ni, ti eller elleve år! Hjemmet er udklækningsstedet til forberedelse af unge mænd. Og enhver ung mand bør være blevet forberedt hjemmefra på at tjene.

Tidlig forberedelse består i at undervise unge mænd og drenge i, hvordan man beder, læse historier fra Mormons Bog og andre skrifter for dem, holde familieaften og indimellem lade dem give lektionen, lære dem principperne om moralsk renhed, starte en opsparing til deres mission og lære dem at arbejde og give dem mulighed for at tjene andre.19

Vi ønsker, at de unge mænd, der kommer på mission, kan gøre det med stor energi – og leve rent, fordi de har den tro, der kommer af at være personlig retfærdig, og således kan udføre et godt stykke arbejde under deres mission.20

Herren ønsker, at enhver ung mand tjener på fuldtidsmission … En ung mand kan ikke foretage sig noget vigtigere. Skolen kan vente. Stipendier kan udsættes. Karrieremæssige mål kan udskydes. Ja, selv et tempelægteskab bør vente til, efter den unge mand retskaffent har tjent Herren på en fuldtidsmission …

Unge kvinder kan … også tage på mission. Jeg er taknemlig for, at min egen evige partner tjente på mission på Hawaii, inden vi blev gift i templet i Salt Lake City, og jeg er glad for, at tre piger blandt børnebørnene tjener på fuldtidsmission. Nogle af vore bedste missionærer er unge søstre.21

Seniormissionærer

Vi har brug for et større antal ældre missionærer i missionsmarken.22

Ældre ægtepar kan udføre en mission. Gør de det, vil de opdage, at en mission er til velsignelse for deres børn, børnebørn og oldebørn. Det vil være at vise deres efterkommere et godt eksempel.23

Mange ægtepar vidner om, at deres tid som missionærer hører til den lykkeligste tid, de har haft sammen, fordi de så fuldstændigt helligede sig det ene formål – at missionere.24

Medlemsmissionærer

Vi må understrege behovet for mere medlemsmissionering. Erfaringen har vist, at det er den mest effektive form for missionering. Medlemsmissionering er en af de storslåede nøgler til det enkelte medlems personlige udvikling. Det er min overbevisning, at medlemsmissionering vil højne åndeligheden i enhver menighed, hvor man udøver den.25

Billede
A woman giving another woman a Book of Mormon.

»Herren forventer, at vi er missionærer.«

Hvor længe siden er det, at I inviterede en nabo med til nadvermøde eller stavskonference, eller hjem til familieaften hos jer? Hvor længe er det siden, at I rigtig har talt om evangeliet? Det er dyrebare erfaringer.26

Herren vil støtte medlemmerne i deres ansvar for at missionere, hvis de blot har tro til at prøve.27

Det er på tide, at vi løfter blikket og får et glimt af storladenheden i dette storslåede værk. Herren forventer det af os. Det er ikke nok blot at være medlemmer af Kirken og tage til nadvermøde, betale vores tiende og bidrage til velfærdsprogrammet. Det er altsammen godt – men ikke godt nok. Herren forventer, at vi missionerer, efterlever evangeliet fuldt og helt og hjælper med til at opbygge hans rige.28

3

Mormons Bog er det store banner, vi skal bruge i vores missionering.

Mormons Bog er for både medlemmer og ikke-medlemmer. Sammen med Herrens Ånd er Mormons Bog det bedste redskab, Gud har givet os til at omvende verden. Dersom vi skal høste mange sjæle, må vi bruge det redskab Herren har tilvirket til den opgave – Mormons Bog.

Og læsning af Mormons Bog kan i høj grad overtale os til at tage på mission. Vi har brug for flere missionærer. Men vi har også brug for bedre forberedte missionærer. Missionærer, som kommer fra menigheder og hjem, hvor man kender og elsker Mormons Bog. Vi har brug for missionærer, som har et brændende vidnesbyrd om Mormons Bogs guddommelige oprindelse, og ved hvem Ånden kan udfordre deres undersøgere til at læse og grunde over bogen, og som med fuldstændig vished ved, at Herren vil åbenbare sandheden af den ved Helligåndens kraft. Vi har brug for missionærer, der matcher vores budskab.29

Mormons Bog er det store banner, vi skal bruge i vores missionering. Den viser, at Joseph Smith var profet. Den indeholder Kristi ord, og dens storslåede mission er at føre mennesker til Kristus. Alt andet er sekundært. Det helt centrale spørgsmål i Mormons Bog er: »Ønsker I at lære mere om Kristus?« Mormons Bog er den perfekte opsøger af den perfekte kontakt. Den indeholder ikke det, som »behager verden«, og derfor er de verdslige ikke interesseret i den. Den er en storartet si (se 1 Ne 6:5).

Der er forskel på den omvendte, som bygger på Kristi klippe gennem Mormons Bog og holder fast i jernstangen, og den, der ikke gør.30

Vi må ikke glemme, at Herren selv sørgede for Mormons Bog som sit vægtigste vidnesbyrd. Mormons Bog er stadig vores mægtigste missioneringsredskab. Lad os bruge det.31

4

For at opnå succes i vores missionering må vi tilegne os Ånden, være ydmyge, elske mennesker og arbejde flittigt.

Missionærer spørger sommetider: »Hvordan kan jeg opnå succes? Hvordan bliver man en god missionær?« Her er fire punkter, som har vist sig effektive i missionering for både missionærer og medlemmer.

Stræb for det første efter at modtage Ånden.

For at opnå succes må vi have Herrens Ånd. Vi er blevet belært om, at Ånden ikke bor i et urent tabernakel. Derfor er en af vore første prioriteter at sørge for, at vores personlige liv er i orden. Herren har sagt: »Vær rene, I som bærer Herrens kar« (L&P 38:42).

Frelseren har givet os sin lov omkring undervisning i sit evangelium: »Og Ånden skal gives jer ved troens bøn; og hvis I ikke modtager Ånden, skal I ikke undervise« (L&P 42:14).32

Hvis der er ét budskab, jeg har gentaget for mine brødre i De Tolv, så er det, at Ånden tæller. Det er Ånden, der betyder noget. Jeg ved ikke, hvor ofte jeg har sagt dette, men jeg bliver aldrig træt af det – Ånden er det, der betyder mest.33

For det andet tilegn jer ydmyghed.

Herren har sagt, at ingen kan bidrage i dette værk, medmindre han er ydmyg og fuld af kærlighed (se L&P 12:8). Men ydmyghed betyder ikke svaghed. Det betyder ikke frygtsomhed, det betyder ikke frygt. Vi kan være både ydmyge og frygtløse. Vi kan være både ydmyge og modige. Ydmyghed betyder at anerkende vores afhængighed af en højere magt, det konstante behov for Herrens støtte i hans værk.34

Vi kan ikke udføre dette arbejde på egen hånd. Det er hans værk. Det er hans evangelium. Vi må have hans hjælp. Trygl om den, lev for den, udøs jeres sjæl for Herren for at modtage den.35

For det tredje: Elsk mennesker.

Vi er nødt til at udvikle en kærlighed til andre mennesker. Vores hjerte må banke for dem af ren og skær kærlighed til evangeliet med et ønske om at opløfte dem, opbygge dem, vise dem vej til et højere, mere ædelt liv og i sidste instans ophøjelse i Guds celestiale rige. Vi anerkender fine egenskaber hos de mennesker, vi omgås, og vi elsker og anser dem for Guds børn, som han elsker …

Vi vil aldrig blive effektive missionærer, før vi lærer at have sympati for alle Faderens børn – før vi lærer at elske dem. Mennesker kan mærke, når de bliver vist kærlighed. Mange længes efter den. Når vi viser dem sympati, vil de også møde os med velvilje. Vi får os således en ven.36

Vi har også pligt til at elske vores næste. Det er det andet af de to største bud. Mange af vore medmennesker er endnu ikke medlemmer af Kirken. Vi må være gode mod vore medmennesker. Vi må elske alle vor himmelske Faders børn og omgås dem.

Hvor jeg dog beder for, at vi må blive fyldt med Guds kærlighed til vore medmennesker!37

For det fjerde, arbejd flittigt.

Hvis vi ønsker at beholde Ånden, må vi arbejde. Der er ingen større opmuntring eller tilfredsstillelse end ved efter en dags hårdt arbejde at vide, at vi har gjort vores bedste.

En af de største hemmeligheder bag missionering er arbejde! Hvis en missionær arbejder, får han Ånden; hvis han får Ånden, underviser han ved Ånden; og hvis han underviser ved Ånden, når han ind til menneskers hjerte og er lykkelig … Arbejd, arbejd, arbejd – der er ingen tilfredsstillende erstatning for det, især ikke i missionering.38

Jeg ved, at Gud lever. Dette er hans værk. Han har atter engang talt fra himlene med et budskab til hele jorden; ikke kun til en håndfuld sidste dages hellige, men til alle vore brødre og søstre, både inden for og uden for Kirken. Må Gud give os styrke til at bringe budskabet ud i verden, til at efterleve evangeliet og holde Kirkens standarder, så vi kan gøre os håb om de lovede velsignelser.39

Forslag til studium og undervisning

Spørgsmål

  • Hvorfor har verden mere brug for evangeliet end noget andet? (Se nogle eksempler i afsnit 1). Hvilke gengivne sandheder, tror I, at »verden hungrer efter«?

  • Når I gennemgår afsnit 2, så overvej hvilket råd, der kan anvendes på jer og jeres familie. Hvordan kan vi hver især – uagtet vores situation – fortælle andre om evangeliet? Hvad kan vi gøre for at forberede os til at tage på fuldtidsmission? Hvad kan vi gøre for at hjælpe andre til at forberede sig til at tage på fuldtidsmission?

  • Præsident Benson sagde, at Mormons Bog er »det bedste redskab, Gud har givet os til at omvende verden« (afsnit 3). Hvornår har I set mennesker blive omvendt gennem studium af Mormons Bog? Hvordan kan vi forbedre vores indsats for at fortælle andre om Mormons Bog?

  • Præsident Benson kom med »fire punkter, som har vist sig effektive i missionering« (afsnit 4). Hvorfor tror I, at disse råd har ført til, at missionærer har oplevet succes? Hvilke eksempler har I set på, at mennesker følger de selvsamme principper?

Skriftsteder

Mark 16:15; 1 Tim 4:12; Alma 17:2-3; 26:1-16; L&P 4; 12:7-9; 15:4-6; 88:81; 123:12-17

Studiehjælp

»Fortæl om det, som du har lært. Når du gør dette, vil dine tanker blive mere klare, og din evne til at huske det vil øges« (Undervisning, den største kaldelse, 2000, s. 17).

Noter

  1. »Vort ansvar for at forkynde evangeliet«, Stjernen, aprilkonferencen 1985, s. 7.

  2. I Conference Report, apr. 1961, s. 112-113.

  3. »Forbered jer til missionærgerningen«, Stjernen, aprilkonferencen 1985, s. 36.

  4. Thomas S. Monson, »Gud vær med dig, til vi ses igen«, Stjernen, jan. 1991, s. 81.

  5. I Conference Report, apr. 1970, s. 129.

  6. »Livet er evigt«, Den danske Stjerne, apr. 1971, s. 147.

  7. The Teachings of Ezra Taft Benson, 1988, s. 213.

  8. I Conference Report, apr. 1970, s. 128.

  9. I Conference Report, apr. 1961, s. 113.

  10. The Teachings of Ezra Taft Benson, s. 188.

  11. I Conference Report, apr. 1955, s. 49.

  12. The Teachings of Ezra Taft Benson, s. 110.

  13. God, Family, Country: Our Three Great Loyalties, 1974, s. 49-50.

  14. I Conference Report, okt. 1950, s. 147.

  15. Se »Det der er til størst gavn«, Stjernen, feb. 1990, s. 2.

  16. »Det der er til størst gavn«, s. 5.

  17. »Vort ansvar for at forkynde evangeliet«, s. 5.

  18. The Teachings of Ezra Taft Benson, s. 189.

  19. Se »Vort ansvar for at forkynde evangeliet«, s. 5.

  20. »Til ›den stærke og stræbende ungdom‹«, Stjernen, aprilkonferencen 1986, s. 43.

  21. »Til Kirkens unge piger«, Stjernen, jan. 1987, s. 71-72.

  22. »Til de ældre i Kirken«, Stjernen, jan. 1990, s. 3.

  23. »Et helligt ansvar«, Stjernen, aprilkonferencen 1986, s. 79.

  24. »Vort ansvar for at forkynde evangeliet«, s. 7.

  25. The Teachings of Ezra Taft Benson, s. 208-209.

  26. The Teachings of Ezra Taft Benson, s. 210.

  27. »Det der er til størst gavn«, s. 2.

  28. The Teachings of Ezra Taft Benson, s. 211.

  29. »Det der er til størst gavn«, s. 4.

  30. The Teachings of Ezra Taft Benson, s. 203-204.

  31. The Teachings of Ezra Taft Benson, s. 204.

  32. Come unto Christ, 1983, s. 91-92.

  33. Seminar for nye missionspræsidenter, 3. apr. 1985.

  34. Come unto Christ, s. 94.

  35. »Principles for Performing Miracles in Missionary Work«, seminar for nye missionspræsidenter, 21. juni 1988.

  36. Come unto Christ, s. 96.

  37. »Vort ansvar for at forkynde evangeliet«, s. 7.

  38. Come unto Christ, s. 96, 97.

  39. I Conference Report, okt. 1943, s. 21.