Kirkens præsidenters lærdomme
Kapitel 12 »Søg Ånden i alt, I gør«


Kapitel 12

»Søg Ånden i alt, I gør«

»Vi må være åbne og modtagelige for Helligåndens tilskyndelser på alle områder i livet.«

Fra Ezra Taft Bensons liv

Når præsident Ezra Taft Benson rådgav andre generalautoriteter om at tjene i Kirken, sagde han ofte: »Husk, brødre, i dette værk er det Ånden, der tæller.«1 Og når han og de brødre tjente sammen, belærte han om dette princip gennem sit eksempel og viste, at Herren er »sine tjenere nær, så nær at de kan høre hans hvisken«.2 Ældste Robert D. Hales fra De Tolv Apostles Kvorum har fortalt om engang, han ledsagede præsident Benson til en stavskonference, hvor der skulle kaldes en ny stavspræsident:

»Efter han havde bedt, interviewet, gennemtænkt og bedt igen, spurgte ældste Benson mig, om jeg vidste, hvem den nye stavspræsident skulle være. Jeg sagde, at jeg endnu ikke havde modtaget den inspiration. Han så på mig i lang tid og svarede, at det havde han heller ikke. Imidlertid blev vi inspireret til at bede tre værdige præstedømmebærere om at tale ved konferencens møde lørdag aften. Et kort øjeblik efter den tredje taler var begyndt, hviskede Ånden til mig, at han skulle være den nye stavspræsident. Jeg kiggede over på præsident Benson og så tårer strømme ned over hans kinder. Vi havde begge fået åbenbaring – men kun ved vedblivende at søge vor himmelske Faders vilje, mens vi gik fremad i tro.«3

Ved indledningen af en konference for nye missionspræsidenter gav præsident Benson følgende råd:

»Som jeg har sagt så mange gange til mine brødre, er Ånden det vigtigste enkeltstående element i dette værk. Med Ånden og nøje varetagelse af jeres kald kan I udføre mirakler for Herren i missionsmarken. Uden Ånden vil I aldrig opnå succes, uanset hvor store talenter og evner, I har.

De næste tre dage vil I modtage storartet instruktion. I vil få håndbøger, der vil blive drøftet ansvar og procedurer, I vil analysere retningslinjer, og alt dette vil være til stor nytte for jer. Men den største hjælp, I nogensinde vil modtage som missionspræsidenter, kommer ikke fra håndbøger eller manualer. Jeres største hjælp vil komme fra Herren selv, når I søger og trygler ham i ydmyg bøn. Når I gang på gang må ned på knæ og bede ham om guddommelig hjælp til at lede jeres mission, vil I føle Ånden, I vil modtage svar fra det høje og jeres mission vil trives åndeligt på grund af jeres afhængighed af og tiltro til ham.«4

Præsident Benson gav samme råd til alle medlemmer af Kirken, deriblandt børnene5, da han sagde: »I dette arbejde er det Ånden, der tæller. Hvor vi end arbejder, så ved jeg, at vi må stole på Ånden. Lad os sørge for at have Ånden og være trofaste medlemmer af Kirken – hengivne børn og forældre, trofaste hjemmelærere, dygtige instruktører, inspirerede menigheds- og stavsledere.«6

Selvom præsident Benson forkyndte denne sandhed i al offentlighed og frimodighed overalt i verden, bestræbte han sig først og fremmest på selv at følge den privat og i stilhed. Det begyndte i hjemmet, i partnerskabet med hustruen, Flora. Floras halvsøster, Julia Dalley, besøgte engang familien Benson og skrev senere et brev til Flora, hvor hun kommenterede familien. »Hvad i alverden kunne være mere ideelt?« skrev hun. »Jeg beundrer enkeltheden i jeres måde at leve på, men mest af alt blev jeg imponeret af det faktum, at Herrens Ånd dvæler i jeres hjem.«7

Billede
A Fijian woman sitting in a chair. She has her arms folded and head bowed in prayer.

Hvordan får vi Ånden? »Ved troens bøn,« siger Herren.

Ezra Taft Bensons lærdomme

1

Vi bør stræbe efter at nyde Helligåndens konstante selskab alle dage i hele vores liv.

En sikker metode til at afgøre, om vi befinder os på den lige og snævre sti, er, om vi har Herrens Ånd i vores liv.

Det at have Helligånden hos sig kaster visse frugter af sig.

Apostlen Paulus sagde, at »Åndens frugt er kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, mildhed og selvbeherskelse« (Gal 5:22-23).

Den vigtigste ting i vores liv er Ånden. Sådan har jeg altid følt. Vi må være åbne og modtagelige for Helligåndens tilskyndelser på alle områder af vores liv … Disse tilskyndelser kommer ofte, når vi ikke er for presset af aftaler og fanget af dagligdagens bekymringer.8

Det største behov, vi alle har, er en åndelighed, der er afstemt med Herrens Ånd. Vi bør stræbe efter at nyde Helligåndens konstante selskab alle dage i hele vores liv. Når vi har Ånden, vil vi elske at tjene andre, vi vil elske Herren, dem vi tjener med, og dem vi tjener.

En del år efter, at Joseph Smith led martyrdøden, viste han sig for præsident Brigham Young. Hør hans budskab:

»Fortæl folket, at de skal være ydmyge og trofaste og sikre sig, at de har Herrens Ånd hos sig, for den vil føre dem på rette vej. Vær omhyggelige og skræm ikke den lille sagte stemme bort; den vil lære jer, hvad I skal gøre og hvorhen I skal gå; den vil skænke jer rigets frugter. Sig til brødrene, at de skal åbne deres hjerte for at blive overbevist, således at deres hjerte kan være beredt til at modtage Helligånden« …

Dette sidste dages værk er åndeligt. Det kræver åndelighed at fatte det, elske det og fornemme det. Søg derfor Ånden i alt, hvad I foretager jer. Bevar den hos jer til stadighed. Det er vores udfordring.9

Vi lever i en meget ugudelig verden. Vi udsættes konstant for propaganda om, at ondt er godt og godt er ondt. Det vrimler med falske lærdomme, som påvirker os. Alt, der er gavnligt, godt, rent, opløftende og styrkende, udfordres som aldrig før.

En af årsagerne til, at vi er her på jorden, er, at vi skal skelne mellem sandhed og vildfarelse. Evnen til at skelne kommer gennem Helligånden, og afgøres ikke blot af vore intellektuelle færdigheder.

Når vi ærligt og oprigtigt søger sandheden, vil dette smukke løfte blive opfyldt: »Gud vil ved sin hellige Ånd, ja, ved den ubeskrivelige gave, som Helligånden er, give jer kundskab« (L&P 121:26).10

2

Hvis vi er ydmyge og følsomme, tilskynder Herren os gennem vore følelser.

Bed vor himmelske Fader om at velsigne jer med sin Ånd altid. Vi kalder ofte Ånden Helligånden … Helligånden hjælper os til at vælge det rette. Helligånden beskytter jer mod ondt. Han hvisker til jer med en lille, stille stemme, at I skal gøre det rigtige. Når I gør godt, så føles det godt, og det er Helligånden, der taler til jer. Helligånden er en pragtfuld ledsager. Han er der altid til at hjælpe jer.11

Tænk nøje over det, I ikke forstår. Som Herren sagde til Oliver Cowdery: »Du må gennemtænke det i dit sind; dernæst må du spørge mig, om det er rigtigt, og hvis det er rigtigt, vil jeg bevirke, at det brænder i brystet på dig, således skal du føle, at det er rigtigt« (L&P 9:8; fremhævelse tilføjet).

Lagde I mærke til den sidste sætning? »Således skal du føle, at det er rigtigt.«

Vi hører oftest Herrens ord som en følelse. Hvis vi er ydmyge og følsomme, tilskynder Herren os gennem vore følelser. Det er derfor, åndelige tilskyndelser til tider fører til stor glæde, andre gange til tårer. Mange gange er jeg blevet følelsesmæssigt bevæget og mere fintfølende, når jeg er blevet rørt af Ånden.

Helligånden gør, at vi bliver mere fintfølende. At vi føler større kærlighed og omsorg for hinanden. At vi er mere rolige i vores forhold. At vi har større evne til at elske hinanden. Mennesker vil søge vores selskab, fordi vi udstråler Åndens indflydelse. Vi minder mere om Gud af væsen. Som følge deraf bliver vi mere følsomme over for Helligåndens tilskyndelser og dermed bedre i stand til at forstå åndelige ting.12

3

Vi opnår Ånden gennem oprigtig bøn og faste.

Hvordan får vi Ånden? »Ved troens bøn,« siger Herren (L&P 42:14). Derfor må I bede oprigtigt og med fast forsæt. Vi må bede om mere tro og for Åndens ledsagelse i vores undervisning. Vi bør bede Herren om tilgivelse.

Vore bønner må opsendes i samme ånd og med samme ildhu som Enosh’ bønner i Mormons Bog. De fleste er bekendt med den inspirerende beretning, så jeg vil ikke gentage den. Jeg vil blot henlede jeres opmærksomhed på disse ord. Enosh sagde: »Jeg vil fortælle jer om den kamp, som jeg havde foran Gud, før jeg fik forladelse for mine synder.« Han fortæller, hvad kampen med Gud gik ud på. Bemærk inderligheden i hans anmodning:

»Og min sjæl hungrede,

og jeg knælede ned for min skaber

og anråbte ham i indtrængende bøn og påkaldelse for min egen sjæl;

og hele dagen lang anråbte jeg ham.«

Dernæst siger Enosh: »Der kom en røst til mig, som sagde: Enosh, dine synder er dig tilgivet, og du skal blive velsignet … derfor blev min skyld fejet bort.« Da han spurgte Herren om, hvordan det var kommet i stand, svarede Herren ham således: »På grund af din tro på Kristus … se, din tro har gjort dig ren« (En 1:2,4-8, fremhævelse tilføjet).

Enosh var blevet åndeligt helbredt. Gennem sin mægtige bønfaldelse af Gud oplevede han, hvad den trofaste i enhver uddeling kan opleve, oplever og må opleve, hvis de skal se Gud og fyldes med hans Ånd.13

Hvis I ønsker at få Ånden i jeres embede og kaldelse … så prøv at faste i en periode. Jeg mener ikke bare at afstå fra et måltid og så spise dobbelt så meget ved det næste. Jeg mener rigtig faste og bøn i den periode. Det vil i højere grad end noget andet give jer den sande ånd i jeres embede og kaldelse og tillade Ånden at virke gennem jer.14

4

Dagligt studium af skriften inklusive meditation over visse vers indbyder Ånden.

Søg skrifterne flittigt i personligt studium hver dag. Dagligt studium af skriften indbyder Ånden.15

Brug tid på at meditere. Meditation over et skriftsted – Jak 1:5 – førte til, at en ung mand begav sig ud i en lund for at tale med sin himmelske Fader. Dermed åbnede himlene sig for denne uddeling.

Meditation over et skriftsted i Johannesevangeliet i Det Nye Testamente førte til den store åbenbaring om de tre grader af herlighed (se Joh 5:29; L&P 76).

Meditation over nogle skriftsteder i Peters Brev åbnede himlene for præsident Joseph F. Smith, og han så åndeverdenen. Den åbenbaring, der kendes som synet om de dødes forløsning, er nu en del af Lære og Pagter (se 1 Pet 3:18-20; 4:6; L&P 138).

Tænk nøje over vigtigheden af det ansvar, Herren har givet os. Herren har givet dette råd: »Lad evighedens alvor hvile på jeres sind« (L&P 43:34). Det kan I ikke gøre, når jeres sind er alt for optaget af verdslige bekymringer.

Læs og studér skrifterne. Skrifterne bør studeres i hjemmet, hvor fædre og mødre fører an og viser et godt eksempel. Skrifterne skal forstås ved Helligåndens kraft, for Herren har givet de trofaste og lydige dette løfte: »Du kan lære hemmelighederne og de fredsskabende sandheder« (L&P 42:61).

Følgende udtalelse af præsident Spencer W. Kimball viser, hvordan vi kan udvikle en større åndelighed i vores liv:

»Jeg har opdaget, at når jeg bliver lemfældig i mit forhold til guddommen, og når det lader til, at intet guddommeligt øre lytter, og ingen guddommelig røst taler, så er jeg langt, langt borte. Hvis jeg fordyber mig i skriften, mindskes afstanden og åndeligheden kommer tilbage. Jeg opdager, at jeg får større kærlighed til dem, som jeg bør elske af hele mit hjerte, sind og styrke, og når jeg elsker dem højere, er det lettere for mig at følge deres råd« …

Det er et storartet råd, som jeg af egen erfaring ved er sandt.

Jo bedre bekendt man er med skrifterne, jo bedre kender man Herrens sind og vilje, og jo tættere kommer man på hinanden som ægtemand, hustru og børn. Ved at læse skriften vil I opdage, at evighedens sandheder vil hvile over jer.16

Billede
A Brazilian woman reading the scriptures. She is sitting on a bus.

Dagligt studium af skriften indbyder Ånden.

Modstanderen har intet ønske om, at I studerer i jeres hjem, og han vil skabe problemer, hvis han kan. Men vi må stå imod.17

Vi kan ikke lære Gud og Jesus at kende uden at studere om dem og gøre deres vilje. Den kurs fører til yderligere åbenbaret kundskab, som, hvis den bringes i anvendelse med tiden, vil føre os til flere sandheder. Dersom vi følger den fremgangsmåde, vil vi modtage mere lys og glæde, som i sidste ende fører til Guds nærhed, hvor vi sammen med ham vil opnå en fylde.18

5

Helligånden vil blive hos os, når vi ærer, respekterer og adlyder Guds love.

Vi har fået at vide, at Ånden ikke bor i et urent tabernakel (se Hel 4:24). Derfor må en af vore første prioriteter være at sørge for, at vores personlige liv er i orden.19

Lad mig sige noget om lydighed. I er ved at lære at holde alle Herrens bud. Når I gør det, vil hans Ånd være hos jer. I vil få det godt med jer selv. Man kan ikke gøre noget forkert og have det godt. Det er umuligt!20

De timelige velsignelser i forbindelse med overholdelse af Visdomsordet er: De »skal få sundhed i navlen og marv i knoglerne … og skal løbe og ikke blive trætte, og skal gå og ikke blive matte« (L&P 89:18, 20).

Jeg har dog altid følt, at den største velsignelse ved lydighed mod Visdomsordet og alle andre bud er åndelig.

Lyt til det åndelige løfte: »Alle hellige, der husker at holde og efterkomme disse ord og vandrer i lydighed mod befalingerne … skal finde visdom, og store skatte af kundskab, endog skjulte skatte« (L&P 89:18,19; fremhævelse tilføjet).

Nogle har troet, at dette løfte blot beroede på det, der knytter sig til visdomsordet. Men I bør bemærke, at vi må vandre i lydighed mod alle befalingerne. Så vil specifikke åndelige løfter blive indfriet. Det betyder, at vi må adlyde tiendeloven, holde sabbatten hellig, holde os kyske og moralsk rene og adlyde alle andre bud.

Når vi gør det, lyder løftet: De »skal finde visdom og store skatte af kundskab, endog skjulte skatte« (L&P 89:19).

Hvilken far eller mor ønsker ikke Herrens inspiration i opdragelsen af deres børn? Jeg bærer vidnesbyrd om, at disse velsignelser kan blive jer til del. Selvfølgelig ønsker forældre ikke at afholde deres børn fra at modtage Herrens velsignelser på grund af deres egen ulydighed. Alle fædre og mødre i Israel bør gøre sig værdige til dette løfte.

Efterlevelse af Guds bud er en betingelse for værdighed til at indtræde i Herrens hus. Der gives der visdom og »store skatte af kundskab«, som har at gøre med vores lykke i dette liv og glæde i evigheden …

Jeg tror ikke på, at et medlem af Kirken kan have et aktivt og levende vidnesbyrd om evangeliet uden at holde befalingerne. Et vidnesbyrd er at nyde igangværende inspiration til at vide, at værket er sandt, det er ikke noget, vi blot modtager én gang. Helligånden forbliver hos dem, der ærer, respekterer og adlyder Guds love. Og det er den selvsamme Ånd, der inspirerer det enkelte menneske. Jeg bærer ydmygt vidnesbyrd om vitterligheden af det løfte.21

Forslag til studium og undervisning

Spørgsmål

  • Præsident Benson sagde, at Helligåndens tilskyndelser oftest »kommer, når vi ikke er for presset af aftaler og fanget af dagligdagens bekymringer« (afsnit 1). Hvordan kan vi være følsomme over for Ånden, selv når vi er under pres?

  • Præsident Benson sagde: »Hvis vi er ydmyge og følsomme, tilskynder Herren os gennem vore følelser« (afsnit 2). Hvad har I lært om at genkende sådanne tilskyndelser?

  • I afsnit 3 opfordrer præsident Benson os til at følge Enosh’ eksempel, som vi kan læse om i Mormons Bog. Hvad kan vi lære af Enosh om at søge Ånden?

  • Hvad er forskellen for jer på at læse skrifterne og »medit[ere] over en del af skriften«? (Se afsnit 4). Hvorfor tror I, at flittigt, dagligt studium af skriften hjælper os til at være modtagelige over for Åndens tilskyndelser?

  • Præsident Benson sagde: »Helligånden forbliver hos dem, der ærer, respekterer og adlyder Guds love« (afsnit 5). Hvorfor tror I, at vores evne til at modtage inspiration er påvirket af vores indsats for at efterleve befalingerne?

Skriftstedshenvisninger

1 Ne 10:17-19; 2 Ne 4:15-16; Mosi 2:36-37; L&P 8:2-3; 45:56-57; 76:5-10; 121:45-46

Studiehjælp

»Mens du studerer, skal du være meget opmærksom på begreber, som kommer til dit sind, samt følelser i dit hjerte« (Forkynd mit evangelium, 2007, s. 18). Overvej at skrive de indtryk ned, som du modtager, selvom de virker irrelevante for det, du læser nu. Det kan være noget, som Herren ønsker at åbenbare dig.

Noter

  1. Citeret af Thomas S. Monson, se i »En forudseende plan – et prægtigt løfte«, Stjernen, Aprilkonferencen 1986, s. 65.

  2. Se »Søg Herrens Ånd«, Stjernen, sep. 1988, s. 6.

  3. Robert D. Hales, »Personlig åbenbaring: Profeternes lærdomme og eksempler«, Liahona, nov. 2007, s. 87-88.

  4. »My Challenges to Mission Presidents«, seminar for nye missionspræsidenter, 25. juni 1986.

  5. Se »Til Kirkens børn,« Stjernen, juli 1989, s. 76.

  6. Se »Et helligt ansvar«, Stjernen, aprilkonferencen 1986, s. 79.

  7. Julia Dalley, i Sheri L. Dew, Ezra Taft Benson: A Biography, 1988, s. 128.

  8. Se »Søg Herrens Ånd«, s. 2, 3.

  9. Se »Søg Herrens Ånd«, s. 6; udtalelsen af Brigham Young findes i Manuscript History of Brigham Young, 23. feb. 1947, 2 bd., red. Elden Jay Watson, 1968, 1971, 2:529.

  10. Come unto Christ, 1983, s. 22.

  11. Se »Til Kirkens børn«, s. 76

  12. Se »Søg Herrens Ånd«, s. 3-5.

  13. Come unto Christ, s. 92-93.

  14. The Teachings of Ezra Taft Benson, 1988, s. 331-332.

  15. »My Challenges to Mission Presidents«, seminar for nye missionspræsidenter, 25. juni 1986.

  16. Se »Søg Herrens Ånd«, s. 3. Udtalelsen af Spencer W. Kimball findes også i Kirkens præsidenters lærdomme: Spencer W. Kimball, 2006, s. 70.

  17. Se »Et helligt ansvar«, s.80.

  18. Se »I Hans fodspor«, Stjernen, feb. 1989, s. 6.

  19. Come unto Christ, s. 92.

  20. Se »Forbered jer til missionærgerningen«, Stjernen, aprilkonferencen 1985, s. 35.

  21. Se »Et princip med en forjættelse«, Den danske Stjerne, okt. 1983, s. 92-93.