Institutet
Lektion 21 – Förberedelsematerial till lektionen: Att höra Herrens röst i de sista dagarna


”Lektion 21 – Förberedelsematerial till lektionen: Att höra Herrens röst i de sista dagarna”, Jesus Kristus och hans eviga evangelium – lärarmaterial (2023)

”Lektion 21 – Förberedelsematerial till lektionen”, Jesus Kristus och hans eviga evangelium – lärarmaterial

Bild
glad ung vuxen

Lektion 21 – Förberedelsematerial till lektionen

Att höra Herrens röst i de sista dagarna

Många människor har undrat om Gud fortsätter att tala till oss. Du kanske undrar ibland om han kommer att tala till dig. Med den kunskap vi har om återställelsen kan vi ropa ett rungande ”ja”! Herren fortsätter att vägleda oss när vi lär oss att höra honom. När du studerar den här lektionen, var då uppmärksam på hur Joseph Smith och andra i vår tid har lärt sig känna igen Frälsarens röst. Ta dig tid att öka din förmåga att höra honom i ditt eget liv.

Del 1

Hur kan profeten Joseph Smiths vittnesbörd hjälpa mig att bättre höra och känna Jesus Kristus?

I sin ungdom var Joseph Smith djupt bekymrad över sin själs välfärd och vilken kyrka han skulle gå med i. ”Förvirringen och stridigheterna bland de olika samfunden” i samhället gjorde honom osäker på ”vem som hade rätt och vem som hade fel” (se Joseph Smith – Historien 1:8–10).

Inspirerad av Bibelns råd att ”be till Gud” (Jakobs brev 1:5) gick Joseph till en skogsdunge för att be. Som svar fick han en underbar syn. Joseph sa: ”Jag [såg] en ljuspelare alldeles över mitt huvud, klarare än solen, som sänkte sig gradvis tills den föll på mig. … [Jag] såg två personer, vilkas glans och härlighet trotsar all beskrivning, stående över mig i luften. En av dem talade till mig och nämnde mig vid namn och sa, medan han pekade på den andre: ’Denne är min älskade Son. Hör honom!’” (Joseph Smith – Historien 1:16–17).

Bild
Den första synen, av Walter Rane

Förutom den första synen såg Joseph Smith vår himmelske Fader eller Frälsaren vid minst åtta andra tillfällen (se Sarah Jane Weaver, ”President Nelson at Mission Leadership Seminar: How to Receive Divine Tutoring like the Prophet Joseph Smith”, Church News, 27 juni 2020, thechurchnews.com). Ett av dessa tillfällen var när Joseph och Sidney Rigdon arbetade på den inspirerade översättningen av Bibeln (se Läran och förbunden 76). Ett annat var när Frälsaren visade sig och talade till Joseph och Oliver Cowdery i templet i Kirtland (se Läran och förbunden 110).

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Läran och förbunden 76:22–24 och 110:2–4 och sök efter vad du kan lära dig om Frälsaren.

Bild
Kristus visar sig i templet i Kirtland, av Walter Rane

President Gordon B. Hinckley sa följande om Joseph Smiths vittnesbörd om Frälsaren:

Bild
President Gordon B. Hinckley

Han var den Herrens tjänare i de sista dagarna, som utvaldes att på nytt bära vittne om den uppståndne Kristus.

Till en värld som plågades av tvivel om denna uppståndelse verkligen ägde rum, vittnade Joseph Smith otvetydigt om den uppståndne, levande Kristus. … Profeten Joseph Smith var ett utomordentligt vittne om den levande Kristus. (Se ”Vad har Gud inte åstadkommit genom sin tjänare Joseph!”, Nordstjärnan, feb.1997, s. 3, 4)

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Vad tror ni gör Joseph Smith till ”ett utomordentligt vittne om den levande Kristus”? (Utomordentlig betyder att man överträffar alla andra.) Hur har Josephs vittnesbörd om Frälsaren påverkat ditt vittnesbörd? Om du känner dig osäker på ditt vittnesbörd om Jesus Kristus, hur kan böner och studier av Joseph Smiths uppenbarelser stärka din tro? (Se D. Todd Christofferson, ”3 Ways Joseph Smith Reveals Jesus Christ to Us”, New Era, mars 2020, s. 2–5).

Del 2

Hur kan jag förbättra min förmåga att höra Herrens röst?

Kom ihåg vår himmelske Faders första ord till Joseph: ”Denne är min älskade Son. Hör honom!” (Joseph Smith – Historien 1:17). President Russell M. Nelson har sagt: ”I dessa två ord – ’hör honom’ – ger Gud oss ett mönster för framgång, lycka och glädje i livet” (”Hör honom”, Liahona, maj 2020, s. 89).

Det är inte alltid lätt att känna igen när Herren talar till oss. Joseph Smith och andra tidiga ledare i kyrkan behövde lära sig känna igen hans röst. Men Frälsaren undervisade dem – och undervisar oss – kärleksfullt när vi försöker höra honom.

Medan Oliver Cowdery var inneboende hos Joseph Smith den äldre fick han kunskap om profetens verk. Oliver bad om saken och fylldes av frid över det han hade hört.

Bild
Oliver Cowdery får en uppenbarelse

Inte ens när Oliver valde att resa nästan 50 mil för att hjälpa profeten berättade han för någon om sin upplevelse medan han bad. Efter att ha tillbringat flera dagar som Josephs skrivare för översättningen av Mormons bok hade Oliver fortfarande frågor. Liksom många av oss kan han ha undrat om hans tankar och känslor kom från Gud eller bara var hans egna. Joseph fick en uppenbarelse till Oliver som lärde honom en ljuv sanning om att höra Herrens röst.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Studera Läran och förbunden 6:14–15, 22–23 och fundera på vad du kan lära dig av Olivers upplevelse om att höra Herren. Du kan också titta på ”Dagar av harmoni” [Days of Harmony] från 15:35 till 17:20.

Liksom Oliver kan du bli mer medveten om Herrens röst i ditt liv. Men vart kan vi vända oss för att höra honom? President Nelson beskrev några av källorna som vi kan höra Herrens röst från:

Bild
President Russell M. Nelson

Vi kan gå till skrifterna. … När vi mättar oss med Kristi ord dagligen talar Kristi ord om för oss hur vi bör reagera på svårigheter vi aldrig trodde vi skulle möta.

Vi kan också höra honom i templet. … Där lär vi oss hur man gläntar på förlåten och kommunicerar tydligare med himlen. …

Vi hör honom också tydligare när vi förfinar vår förmåga att känna igen den Helige Andens viskningar. …

Vi hör honom när vi ger akt på profeters, siares och uppenbarares ord. Jesu Kristi ordinerade apostlar vittnar alltid om honom. (”Hör honom”, Liahona, maj 2020, s. 89–90)

Bild
ung vuxen kvinna som begrundar

Även om vi kan läsa Frälsarens ord och lyssna på hans profeter är hans röst oftast inte en vi uppfattar med våra fysiska sinnen. Frälsaren sa till Joseph och Oliver: ”Jag ska tala till ditt förstånd och till ditt hjärta genom den Helige Anden. … Och se, detta är uppenbarelsens ande” (Läran och förbunden 8:2–3). Anden är nyckeln till att föra Herrens röst till våra sinnen och hjärtan. Fundera över vad du kan göra för att inbjuda Herren att tala till dig och vad du sedan kan göra för att höra hans röst.

Syster Michelle D. Craig, rådgivare i Unga kvinnors generalpresidentskap, ger några förslag som kan hjälpa dig öka din förmåga att höra Herren:

Bild
Syster Michelle D. Craig
  1. Skapa medvetet tid och utrymme för att höra Guds röst

    När du använder din fria vilja till att avsätta och ägna tid varje dag åt att närma dig Guds röst, speciellt i Mormons bok, blir hans röst med tiden tydligare och mer bekant för dig. …

    Satan vill fjärma oss från Guds röst genom att hålla oss borta från dessa tysta utrymmen. …

  2. Vänta inte med att agera

    När du får maningar och sedan agerar medvetet kan Herren använda dig. Ju mer du agerar, desto mer bekant blir Andens röst för dig. …

  3. Få ditt uppdrag av Herren

    Den bön som vår himmelske Fader tycks vara ivrig att besvara är vår vädjan om att bli ledda till någon som behöver vår hjälp. …

  4. Utöva tro och tillit

    Som hans trofasta lärjunge kan du ta emot inspiration och uppenbarelse som överensstämmer med hans bud, och som är skräddarsydd för dig. (”Andlig kapacitet”, Liahona, nov. 2019, s. 19–21)

Bild
ung vuxen som skriver i en dagbok
Bild
ikon, anteckna

Skriv ner dina tankar

När du begrundar president Nelsons och syster Craigs råd, tänk då på hur Herren oftast talar till dig. Skriv om en upplevelse när du hörde Herrens röst. Du kan också lyssna på några exempel på hur kyrkans ledare ”Hör honom!” (JesuKristiKyrka.org).