Institutet
Lektion 7 – Förberedelsematerial till lektionen: Uppskatta Guds rättvisa, barmhärtighet och kärlek


”Lektion 7 – Förberedelsematerial till lektionen: Uppskatta Guds rättvisa, barmhärtighet och kärlek”, Jesus Kristus och hans eviga evangelium – lärarmaterial (2023)

”Lektion 7 – Förberedelsematerial till lektionen”, Jesus Kristus och hans eviga evangelium – lärarmaterial

Bild
Hans hand är ännu utsträckt, av Elizabeth Thayer

Lektion 7 – Förberedelsematerial till lektionen

Uppskatta Guds rättvisa, barmhärtighet och kärlek

Mose lärde att Jehova är ”rättfärdig och rättvis” (5 Moseboken 32:4). Han sa också att Herren är ”barmhärtig och nådig” (se 2 Moseboken 34:6). Har du någonsin undrat hur vår himmelske Fader och Jesus Kristus kan vara både rättvisa och barmhärtiga? De här gudomliga egenskaperna undervisar inte bara om Guds kärlek till dig utan är också ett exempel på hur du kan visa kärlek till andra.

Obs: I skrifterna kan titeln Gud syfta på antingen vår himmelske Fader eller Jesus Kristus. Båda förkroppsligar alla gudomliga egenskaper på ett fullkomligt sätt. Vad vi än lär oss om den ene är det lika sant för den andre (se Johannes 14:9; 17:21).

Del 1

Vad kan Guds rättvisa lära mig om hans kärlek?

En del människor anser att ”Gamla testamentets Gud” beter sig annorlunda än ”Nya testamentets Gud”. De ser Gamla testamentets Gud, Jehova, som hämndlysten, krävande och hård. Och de ser Nya testamentets Gud, Jesus Kristus, som god, förlåtande och barmhärtig. Men som du lärde dig i en tidigare lektion var ”[Jesus Kristus] Gamla testamentets store Jehova, [och] Nya testamentets Messias” (”Den levande Kristus: Apostlarnas vittnesbörd”, JesuKristiKyrka.org). Hur kan samme Gud vara både fordrande och god, vred och långmodig, rättvis och barmhärtig?

De här till synes kontrasterande egenskaperna är exempel på djupet och vidden av Guds karaktär. När vi förstår hur han förkroppsligar alla de här egenskaperna kan vi bättre lita på honom. Tänk vilka problem vi kan stöta på i våra liv om vi har en antingen-eller-syn på Guds gudomliga egenskaper – att han antingen är rättvis och fordrande eller barmhärtig och förlåtande. När du studerar skrifterna, tänk då på hur alla Guds egenskaper hänger ihop med fullkomlig kärlek.

Låt oss börja med egenskapen rättvis. Vad kommer du att tänka på när du hör det ordet? Ibland kan Guds rättvisa låta hård i skrifterna. Vissa redogörelser i Gamla testamentet använder ord som förbittring och vrede för att beskriva Guds rättvisa mot de olydiga och ogudaktiga (se Jesaja 1:4; Jeremia 32:30; Topical Guide, ”God, Indignation of”). På grund av folkets olydnad förstördes till exempel Sodom och Gomorra genom eld från himlen (se 1 Moseboken 19:15–25), Israels hus skingrades av Assyrien (se 2 Kungaboken 15:27–31), och Juda folk togs tillfånga av babylonierna (se 2 Kungaboken 24:10–16). Kort sagt upplevde de ogudaktiga ofta tyngden av Guds rättvisa.

Bild
Jerusalems förstörelse, av Gary L. Kapp

När vi läser om Guds vrede bör vi inte anta att våra känslor och uttryck för vrede, som fallna människor, är desamma som Guds rättfärdiga vrede. ”Mina tankar är inte era tankar, och era vägar är inte mina vägar, säger Herren” (Jesaja 55:8).

President Dallin H. Oaks i första presidentskapet gav följande perspektiv:

Bild
President Dallin H. Oaks

Vi läser om och om igen i Bibeln och nutida skrifter om Guds vrede mot de onda och hur han sänder ner sin vrede över dem som bryter mot hans lagar. Hur kan vrede vara bevis på hans kärlek? … Guds kärlek är så fullkomlig att han kärleksfullt kräver att vi ska lyda hans bud eftersom han vet att det bara är genom lydnad mot hans lagar som vi kan bli fullkomliga, som han är. På grund av detta motsäger inte Guds vrede hans kärlek utan är ett bevis på hans kärlek. (Se ”Kärleken och lagen”, Liahona, nov. 2009, s. 26–27.)

Tidpunkten för Guds rättvisa är också ett tecken på hans kärlek till sina barn. Ta till exempel berättelsen om Noa och floden. ”Jorden var fördärvad” på Noas tid (Mose 8:28). Våldet var utbrett och människorna ägnade sig ständigt åt ondska. I omkring 120 år varnade Noa folket för att de, om de inte omvände sig, skulle förgöras av en översvämning (se Mose 8:17–30). De struntade i Guds kärleksfulla vädjan, och alla utom Noa och hans familj omkom i floden (se 1 Moseboken 8:15–21).

Bild
en ark på havet

Vid första anblicken kan den här händelsen bara tyckas visa hur sträng och fordrande rättvisa skipas. Men i en syn som profeten Enok fick om Noas tid får vi anmärkningsvärda insikter om förhållandet mellan Guds rättvisa och hans kärlek.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Mose 7:28–29, 32–33, 37 och sök efter bevis på Guds djupa kärlek även till dem som inte ville hörsamma hans befallningar.

Äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum har sagt följande om det här rörande ögonblicket:

Bild
Äldste Jeffrey R. Holland

Denna enda mäktiga bild lär oss mer om Guds sanna natur än alla teologiska avhandlingar någonsin skulle kunna förmedla. …

Vilken outplånlig bild av Guds engagemang i vårt liv! … Hur lätt att älska någon som älskar oss så högt! (”Guds storhet”, Liahona, nov. 2003, s. 72.)

När du tänker på vad Guds kärlek betyder för dig, tänk då på hur du bäst kan beskriva den för andra. Äldste D. Todd Christofferson i de tolv apostlarnas kvorum har sagt:

Bild
Äldste D. Todd Christofferson

Det finns många sätt att beskriva och tala om gudomlig kärlek. Ett av de begrepp vi ofta hör talas om i dag är att Guds kärlek är ”ovillkorlig”. Det är sant till viss del, men beskrivningen ovillkorlig finns inte någonstans i skrifterna. Snarare beskrivs hans kärlek i skrifterna som ”stor och underbar kärlek” [se Läran och förbunden 138:3], ”fullkomlig kärlek” [se 1 Johannesbrevet 4:18; Moroni 8:16], ”återlösande kärlek” [se Alma 5:26] och ”evig kärlek” [Jeremia 31:3]. Det här är bättre begrepp eftersom ordet ovillkorlig kan leda tanken till felaktiga uppfattningar om gudomlig kärlek, som att Gud tolererar och ursäktar allt vi gör eftersom hans kärlek är ovillkorlig, eller att Gud inte ställer några krav på oss eftersom hans kärlek är ovillkorlig, eller att alla blir frälsta i Guds himmelska rike eftersom hans kärlek är ovillkorlig. Guds kärlek är oändlig och består för evigt, men vad det betyder för var och en av oss, beror på hur vi tar emot hans kärlek. (”Förbli i min kärlek”, Liahona, nov. 2016, s. 48.)

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Hur skulle du förklara sambandet mellan Guds rättvisa och hans kärlek till sina barn?

Del 2

Vad kan Herrens barmhärtighet lära mig om hans kärlek?

Det känns bra att Gud välsignar oss när vi lyder. Men det är svårt att behöva uppleva följderna av våra egna dåliga val. Och när följderna är allvarliga kan det vara skrämmande. Vid sådana tillfällen kan vi vädja till Herren om barmhärtighet.

Men i många andra fall inser de som syndar inte att de behöver Guds barmhärtighet. Tänk på fallet med Corianton, Alma den yngres son. Efter att ha övergett sin mission och begått allvarliga synder kände Corianton att det var ”orättvist” att en syndare blev straffad och fick uppleva elände (se Alma 42:1).

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Alma 42:15, 22, 24–25 och titta efter vad Alma lärde om rättvisa, barmhärtighet och Jesu Kristi försoning. (Obs: En ångerfull person är ”någon som omvänder sig från synden; någon som sörjer över sina överträdelser” [Webster’s Dictionary (1828), ”Penitent”].)

Bild
Kristus i Getsemane, av Harry Anderson

Jesus Kristus står, med djup personlig kärlek till dig och till alla, mellan oss och den rättvisa som väntar oss (se Mosiah 15:9). Han har redan betalat det plågsamma priset för våra synder. Och han vill visa barmhärtighet mot dem som är ångerfulla (se Läran och förbunden 19:16–18). President Dieter F. Uchtdorf, dåvarande rådgivare i första presidentskapet, har sagt:

Bild
President Dieter F. Uchtdorf

Vi kan inte förtjäna att komma till himlen. Rättvisans krav står som en skiljemur som vi omöjligt kan ta oss över själva.

Men allt är inte förlorat. …

Våra synder, om de än är blodröda, kan bli vita som snö. Eftersom vår älskade Frälsare ”gav sig själv till lösen för alla” [1 Timoteusbrevet 2:6], ges vi tillträde till hans eviga rike. (”Nådens gåva”, Liahona, maj 2015, s. 108.)

Tänk igen på Enoks syn om floden. Enok lärde sig att i andevärlden kan även de olydiga som omkom i floden så småningom få komma fram och stå ”på Guds högra sida” om de utövar tro på Jesus Kristus och omvänder sig från sina synder (Mose 7:57, se även Mose 7:38, 55–56; Läran och förbunden 138:6–8, 28–37).

Äldste Lynn G. Robbins i de sjuttios kvorum har undervisat om hur Herrens nåd ger oss många chanser att förändras:

Bild
Äldste Lynn G. Robbins

Vi förundras över Frälsarens nåd i det att han ger oss flera chanser att övervinna synd, eller våra felaktiga begär.

Ingen är mer på vår sida än Frälsaren. …

I vetskap om att den raka smala stigen skulle vara beströdd med prövningar och att misslyckanden skulle vara en del av vår vardag, betalade Frälsaren ett oändligt pris för att ge oss så många chanser som vi behöver för att klara av vår jordiska prövotid. …

Eftersom vi inte vill att det ska vara slut med oss förrän vi blir som vår Frälsare behöver vi fortsätta ställa oss upp varje gång vi faller, med en önskan om att fortsätta växa och gå framåt trots våra svagheter. (”Sjuttio gånger sju”, Liahona, maj 2018, s. 22, 23.)

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Vad får du för tankar eller känslor för Jesus Kristus när du vet om att han tillfredsställde rättvisans krav så att du skulle kunna omvända dig och få barmhärtighet? Vad kan du göra för att visa din tacksamhet för försoningsoffret han gjorde för din skull?