Institutet
Lektion 24 – Förberedelsematerial till lektionen: Lita på Jesus Kristus som vår domare


”Lektion 24 – Förberedelsematerial till lektionen: Lita på Jesus Kristus som vår domare”, Jesus Kristus och hans eviga evangelium – lärarmaterial (2023)

”Lektion 24 – Förberedelsematerial till lektionen”, Jesus Kristus och hans eviga evangelium – lärarmaterial

Bild
Jesus Kristus, av Harry Anderson

Lektion 24 – Förberedelsematerial till lektionen

Lita på Jesus Kristus som vår domare

Föreställ dig vad du skulle tänka och känna om du i dag inbjöds till Herrens närhet. En dag kommer ”var och en av oss … att stå inför Gud för att dömas efter sina gärningar och sitt hjärtas önskningar” (”Den levande Kristus: Apostlarnas vittnesbörd”, JesuKristiKyrka.org; se också 2 Nephi 9:15). Hur vi upplever att vara i Frälsarens närhet beror på hur vi har förberett oss (se Alma 5:16–25). När du studerar kan du fundera på vad du kan göra för att känna dig bekväm och trygg i hans närhet vid den yttersta domen (se Läran och förbunden 121:45).

Del 1

Varför kan jag lita på att Jesus Kristus blir min domare?

Tack vare Frälsarens gudomliga natur och hans oändliga försoning kan vi vara säkra på att han kommer att vara en ”rättfärdig domare” (Mose 6:57) när den dagen kommer då vi står inför honom för att avlägga räkenskap för våra liv (se Romarbrevet 14:10–12). Han avgör på ett fullkomligt sätt vilken grad av härlighet vi är berättigade att ta emot. I Psaltaren läser vi: ”Han ska döma världen med rättfärdighet, hålla dom bland folken med rättvisa” (Psaltaren 9:9, se även 96:13).

Äldste Richard G. Scott i de tolv apostlarnas kvorum talade om att Herren har kvalifikationerna för att vara vår domare:

Bild
Äldste Richard G. Scott

Jesus Kristus hade förtjänster som ingen annan person kunde ha. Han var Gud, Jehova, innan han föddes i Betlehem. Hans älskade Fader gav honom inte bara hans andekropp, utan Jesus var hans enfödde Son i köttet. Vår Mästare levde ett fullkomligt och syndfritt liv och var därför fri från rättvisans krav. Han är fullkomlig på alla sätt, i kärlek, medlidande, tålamod, lydnad, förlåtelse och ödmjukhet. …

Jag vittnar om att Frälsaren, genom ofattbar smärta och lidande till ett obeskrivligt pris, förtjänade rätten att vara vår Förlossare, vår Medlare, vår slutlige Domare. (”Försoningen kan säkra din frid och lycka”, Liahona, nov. 2006, s. 42)

Bild
Mötet med Frälsaren, av Jen Tolman

President Dallin H. Oaks i första presidentskapet, som tidigare var domare vid Utahs högsta domstol, har sagt följande om Frälsarens unika position för att kunna döma oss:

Bild
President Dallin H. Oaks

Hans allvetande ger honom fullständig kunskap om alla våra handlingar och önskningar, både dem vi inte har omvänt oss från eller ändrat, och dem vi har omvänt oss från eller som är rättfärdiga. Därför kommer vi alla, efter hans dom, att bekänna ”att hans domar är rättvisa” (Mosiah 16:1). (”Den stora planen”, Liahona, maj 2020, s. 96)

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Tänk på en av Jesu Kristi egenskaper som ökar din tillit till att han blir en rättfärdig domare. Du kan till exempel fundera över hur han är kärleksfull, allvetande, allsmäktig, vis, barmhärtig, rättvis, medkännande, långmodig, saktmodig eller förlåtande. Var beredd att berätta om den egenskap du valde för klassen.

Del 2

Hur kommer jag att dömas?

Det kan kännas både vördnadsbjudande och överväldigande att tänka på den slutliga domen. Ibland kanske vi undrar om vi någonsin kommer att känna oss redo att dömas av Herren. Uppenbarelseboken ger oss viktiga sanningar om hur Herren ska döma oss.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Uppenbarelseboken 20:12 och sök efter ett sätt på vilket vi kommer att dömas.

President Harold B. Lee sa:

Bild
President Harold B. Lee

De ”böcker” som omtalas syftar på ”uppteckningar [av våra gärningar] som förs på jorden … Livets bok är uppteckningen som förs i himlen.” (Kyrkans presidenters lärdomar: Harold B. Lee [2000], s. 226)

I en syn om det celestiala riket fick profeten Joseph Smith ytterligare insikt i den slutliga domen. Frälsaren lärde: ”För jag, Herren, ska döma alla människor enligt deras gärningar, enligt deras hjärtans önskemål” (Läran och förbunden 137:9; betoning tillagd). Profeten Alma lärde att vi också kommer att hållas ansvariga för våra ord (se Alma 12:14).

President Oaks lärde att den slutliga domen dock är mer än en utvärdering av våra tankar, ord och gärningar:

Bild
President Dallin H. Oaks

Den slutliga domen [är] inte bara … en utvärdering av det totala antalet goda och onda gärningar – vad vi har gjort. Den är en bekräftelse av vilken slutlig inverkan våra gärningar och tankar har haft – vad vi har blivit. … Evangeliets bud, förrättningar och förbund är inte en lista över insättningar som ska göras på ett himmelskt konto. Jesu Kristi evangelium är en plan som visar oss hur vi ska bli vad vår himmelske Fader vill att vi ska bli. (”Uppmaningen att bli något”, Liahona, jan. 2001, s. 40)

Det är viktigt att komma ihåg att hur flitigt vi än strävar efter att leva efter evangeliet kan vi, utan Herrens hjälp, aldrig bli det som vår himmelske Fader vill att vi ska bli. Tack och lov är Jesus Kristus inte bara vår domare utan är också vår ”förespråkare inför Fadern” (Läran och förbunden 110:4, se även 1 Johannesbrevet 2:1).

Bild
Mötet med Frälsaren, av Jen Tolman

President Russell M. Nelson har lärt att förespråkare betyder ”en röst för” eller ”en som vädjar om något för en annans räkning” (”Jesus The Christ — Our Master and More” [andakt vid Brigham Young University, 2 feb. 1992], s. 4, speeches.byu.edu). Kom ihåg att Jesus Kristus ”känner människornas svaghet och vet hur han ska hjälpa dem som frestas” (Läran och förbunden 62:1). Han kommer att föra vår talan och medla för oss när vi utövar tro på honom (se Moroni 7:28; 2 Nephi 2:9; Hebreerbrevet 4:15–16).

Äldste Dale G. Renlund i de tolv apostlarnas kvorum har sagt följande om Jesu Kristi roll som vår förespråkare:

Bild
Äldste Dale G. Renlund

Det ligger ingen motsägelse i att Kristus talar för oss inför Fadern. Jesus Kristus … kämpar inte för något annat än det som Fadern har velat hela tiden. Vår himmelske Fader hurrar och applåderar tveklöst för våra framgångar.

Kristus är vår förespråkare, åtminstone delvis, för att påminna oss om att han har betalat för våra synder och att ingen är utom räckhåll för Guds barmhärtighet. (”Välj i dag”, Liahona, nov. 2018, s. 104–105)

Bild
Mötet med Frälsaren, av Jen Tolman

I en uppenbarelse som profeten Joseph fick 1831 beskrev Jesus Kristus den roll hans försoning spelar när han agerar förespråkare för dem som tror på honom.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Läran och förbunden 45:3–5 och sök efter hur Jesus Kristus för vår talan.

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Föreställ dig att du hör Frälsaren föra din talan inför Fadern. Hur kan det kännas att lyssna när han talar å dina vägnar?

Del 3

Hur kan jag bättre utvärdera mina förberedelser inför den slutliga domen?

President Oaks lärde: ”Syftet med denna yttersta dom är att avgöra om vi har uppnått det som Alma beskrev som en ’[mäktig] hjärtats förändring’” (”Renad genom omvändelse”, Liahona, maj 2019, s. 93). Den här förändringen uppnås genom Jesu Kristi försoning och uppriktig omvändelse.

När Alma undervisade folket i Zarahemla ställde han frågor till dem så att de kunde bedöma sina hjärtans tillstånd och avgöra hur förberedda de var på att dömas av Frälsaren (se Alma 5:14).

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Alma 5:15–16, 19, 26–27 och ta dig tid till uppriktig självrannsakan när du funderar över dina svar på frågorna som ställs. Urskilj särskilt en fråga som pekar på ett område som du kan förbättra just nu.

Bild
person som begrundar skrifterna

När du tänker på vad du kan göra för att bättre förbereda dig för den slutliga domen, kom då ihåg följande kloka råd från äldste Larry R. Lawrence i de sjuttios kvorum:

Bild
Äldste Larry R. Lawrence

Anden kan visa oss våra svagheter men han kan också visa oss våra starka sidor. Ibland måste vi fråga vad vi gör rätt så att Herren kan lyfta och uppmuntra oss. … Han gläds varje gång vi tar ett steg framåt. För honom är vår riktning mycket viktigare än vår hastighet.

Var ihärdiga, bröder och systrar, men bli aldrig modfällda. (”Vad är det mer som fattas?Liahona, nov. 2015, s. 35)

Bild
ikon, anteckna

Skriv ner dina tankar

Ta några minuter till att skriva ner ett svar på frågan du hittade i Almas ord som pekar på något som du kan arbeta på just nu. Du kan också urskilja en fråga som visar något som du gör rätt och skriva ett svar på den frågan också.