Institutet
Lektion 4 – Förberedelsematerial till lektionen: Finn syfte och glädje i Herrens skapelser


”Lektion 4 – Förberedelsematerial till lektionen: Finn syfte och glädje i Herrens skapelser”, Jesus Kristus och hans eviga evangelium – lärarmaterial (2023)

”Lektion 4 – Förberedelsematerial till lektionen”, Jesus Kristus och hans eviga evangelium – lärarmaterial

Bild
en fridfull bild av naturen

Lektion 4 – Förberedelsematerial till lektionen

Finn syfte och glädje i Herrens skapelser

President M. Russell Ballard i de tolv apostlarnas kvorum har sagt: ”Tänk på vad som skulle hända om vi alla tog oss tid att noggrant iaktta naturens underverk som omger oss och hänge oss åt att lära oss mer om denna värld som Gud skapade för oss!” (”Guds kärlek till sina barn”, Nordstjärnan, juli 1988, s. 52.) När du reflekterar över skapelsens underverk, fundera då över vad du kan lära dig om Skaparen och hans avsikter för oss.

Del 1

Hur kan insikt om syftet med skapelsen ge större mening åt mitt liv?

Vilka tankar och känslor har du fått när du tittat på stjärnorna på natthimlen? Kanske förundran, hänförelse, vördnad eller till och med en känsla av att vara obetydlig?

Bild
stjärnor på natten

Astronomin ger oss en inblick i universums svindlande storlek. Bara i vår galax finns det ”mellan 200 och 400 miljarder stjärnor. Ändå är den bara en av miljarder galaxer. … Tillsammans innehåller alla galaxer i det observerbara universum omkring 30 miljarder biljoner stjärnor. Men den siffran kan vara en bråkdel av alla som finns” (R. Val Johnson, ”Worlds without Number”, Ensign, aug. 2013, s. 45).

I en anmärkningsvärd syn om skapelsen såg Mose vår jord och dess invånare, och sedan fick han lära sig om universums vidsträckta rymd. Han lärde sig också att Jesus Kristus skapade allting under ledning av vår himmelske Fader (se Mose 2:1; se även Mosiah 3:8; Johannes 1:1–3). Mose såg Guds skapelse och ”häpnade och förundrades mycket” (Mose 1:8) och frågade: ”Säg mig, ber jag dig, varför det är så och på vilket sätt du gjort dem” (Mose 1:30; se även v. 27–37).

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Mose 1:33, 38–39 och titta efter vad Mose lärde sig om varför Gud skapade detta väldiga universum och allt liv i det.

President Dieter F. Uchtdorf, dåvarande medlem i första presidentskapet, sa följande om Guds avsikt med skapelsen:

Bild
President Dieter F. Uchtdorf

Gud själv [sa] att det var för vår skull han skapade universum! Hans verk och härlighet – ändamålet med detta storslagna universum – är att frälsa och upphöja människan. … Vår himmelske Fader skapade universum så att vi skulle kunna nå vår potential som hans söner och döttrar.

Det här är människans paradox: Jämfört med Gud är människan intet, ändå betyder vi allt för Gud. (”Herren bryr sig om dig”, Liahona, nov. 2011, s. 20.)

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Hur känns det att veta att vi är anledningen till att vår himmelske Fader och Jesus Kristus skapade universum?

Del 2

Hur kan jag finna större glädje i Herrens skapelser?

När himlarna och jorden hade skapats vilade Gud på sjunde dagen från allt sitt verk och sa: ”Allt som jag hade gjort var fullbordat, och jag, Gud, såg att det var gott” (Mose 3:2). Sedan välsignade han den sjunde dagen. Vad lär du dig om Skaparen i det att han avsätter tid för att se skönheten i skapelsen? Hur ofta den gångna veckan har du tagit dig tid att sakta ner och njuta av Herrens skapelser?

Bild
person som går på en stig

I en uppenbarelse till profeten Joseph Smith lyfte Frälsaren fram timliga och andliga välsignelser som kommer till dem som helgar sabbatsdagen (se Läran och förbunden 59:9–19). De här välsignelserna inkluderar att få njuta av ”jordens fullhet” (Läran och förbunden 59:16).

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Läran och förbunden 59:16–20 och titta efter hur Herren vill att vi ska ha nytta av hans skapelser.

Av alla under på jorden är vi Guds viktigaste skapelse. Vår himmelske Fader och Jesus Kristus gick ”ner för att organisera människan till sin egen avbild, … till man och kvinna” (Abraham 4:26–27). President Gordon B. Hinckley vittnade:

Bild
President Gordon B. Hinckley

Våra kroppar är heliga. De är skapade i Guds avbild. De är underbara, kronan på gudomens skapelse. (”Varen rena”, Nordstjärnan, juli 1996, s. 49.)

Bild
mor som håller sitt barn

Det är centralt för vår eviga utveckling att vi får en kropp (se Läran och förbunden 93:33–34). Äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum har lärt:

Bild
Äldste David A. Bednar

Våra fysiska kroppar möjliggör en bredd, ett djup och en intensitet i upplevelsen som helt enkelt inte kunde uppnås i föruttillvaron. (”Vi tror på att vara kyska”, Liahona, maj 2013, s. 41)

I motsats till Frälsaren förvränger Satan våra kroppars gudomliga syfte och lockar oss att missbruka dem. President Susan W. Tanner, Unga kvinnors tidigare generalpresident, lärde:

Bild
President Susan W. Tanner

[Satan] frestar många att befläcka kroppens stora gåva genom okyskhet, oanständighet, njutningslystnad och missbruk. Han förleder somliga att förakta sina kroppar, andra frestar han att dyrka sina kroppar. I vart fall lockar han världen att endast betrakta kroppen som ett objekt. …

Våra kroppar är våra tempel. Vi är inte mindre utan mer lika vår himmelske Fader genom att vi har en kropp. … Må vi respektera kroppens helgd under jordelivet så att Herren kan helga och upphöja den i all evighet. (”Kroppens helighet”, Liahona, nov. 2005, s. 13, 15.)

Bild
ikon, handla

Handla

Ta åtminstone några minuter i dag till att glädjas åt den gåva som din kropp är och åt skapelsens skönhet. Ta en promenad, lyssna på regnet, lukta på nyutslagna blommor, ät färsk frukt, titta på molnen, sitt vid en bäck, titta på stjärnorna, lyssna på fågelsången eller håll ett nyfött barn. Du kan skriva ner hur gåvan att ha en kropp och jordens skapelser ger dig glädje. Var redo att berätta om din upplevelse på lektionen.

Del 3

Hur kan jag fördjupa min kunskap om Herrens skapelser genom att studera skrifterna och vetenskap?

Ett sätt att lära oss om Guds skapelser är genom vetenskapen. Vi har till exempel lärt oss mycket om den mänskliga kroppens funktioner genom medicinsk forskning, om biologisk mångfald genom ekologi, om vädermönster genom meteorologi och mycket mer.

Bild
blixtar

Det kan finnas tillfällen då vetenskapen lär dig något som verkar motsäga skrifterna. När du stöter på något som verkar vara motstridigt, kan följande perspektiv från president Russell M. Nelson vara till hjälp:

Bild
President Russell M. Nelson

Det finns ingen konflikt mellan vetenskap och religion. Konflikten uppstår genom en ofullständig kunskap om antingen vetenskap eller religion, eller båda. …

All sanning är en del av Jesu Kristi evangelium. Oavsett om sanningen kommer från ett laboratorium eller genom uppenbarelse från Herren så är den kompatibel. (”Church Leaders Gather at BYU’s Life Sciences Building for Dedication”, Church News, 17 april 2015, ChurchofJesusChrist.org.)

Bild
en forskare som använder ett mikroskop

Vetenskapen kan hjälpa oss förklara hur naturliga processer sker, men Herrens evangelium fokuserar på varför. Vetenskap och religion tar ofta upp olika grupper av frågor. Profeterna i skrifterna betonar främst det vi behöver förstå om Skaparen och hans avsikter. (Se ”Vetenskap och vårt sökande efter sanning”, Liahona, juli 2016, s. 54–57.) Angående den vetenskapliga kunskapens gränser har president Dallin H. Oaks sagt:

Bild
President Dallin H. Oaks

Vetenskapliga metoder leder oss till vad vi kallar vetenskaplig sanning. Men den här ”vetenskapliga sanningen” är inte hela livet. De som inte lär sig ”genom studier och även genom tro” (Läran och förbunden 88:118) begränsar sin kunskap om sanningen till det som kan bevisas vetenskapligt. …

Vi finner sann och varaktig glädje i att lära oss om och handla efter sanningen om vilka vi är, vad meningen med jordelivet är och vart vi tar vägen när vi dör. De sanningarna kan man inte lära sig genom världsliga eller vetenskapliga metoder. (”Sanningen och planen”, Liahona, nov. 2018, s. 25)

När vi kombinerar våra andliga och vetenskapliga studier om skapelsen kan det fördjupa vår kunskap om Gud, även om vi fortfarande har obesvarade frågor. När du tänker på dina egna frågor, kom då ihåg att allt kommer att uppenbaras under tusenårsriket, inklusive ”ting som är ovantill och ting som är nedantill, ting som är i jorden och på jorden samt i himlen” (Läran och förbunden 101:34).

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Titta på videon ”Vi bodde hos Gud” (4:00) och fundera på vad du har lärt dig av vetenskap och religion om skapelsen. Hur kan de här insikterna bidra till att fördjupa ditt vittnesbörd om Skaparen? (Se Mose 6:63; Alma 30:44.)