Institutet
Lektion 13 – Förberedelsematerial till lektionen: Tjäna så som Frälsaren tjänade


”Lektion 13 – Förberedelsematerial till lektionen: Tjäna så som Frälsaren tjänade”, Jesus Kristus och hans eviga evangelium – lärarmaterial (2023)

”Lektion 13 – Förberedelsematerial till lektionen”, Jesus Kristus och hans eviga evangelium – lärarmaterial

Bild
Jesus tröstar en sjuk kvinna

Lektion 13 – Förberedelsematerial till lektionen

Tjäna så som Frälsaren tjänade

Vi har alla lagt märke till – och ibland inte lagt märke till – människor som behöver hjälp. Vissa kanske bara har en jobbig dag. Andra kanske upplever ensamhet, tvivel på sig själva, hunger, besvikelse eller sjukdom. Vi kanske undrar: Vad kan jag göra? När vi ser till Frälsarens liv ser vi många exempel på hur han ”gick omkring och gjorde gott” (Apostlagärningarna 10:38). När du ser till hans exempel, fundera då över vad du lär dig om att uppfylla andras behov.

Del 1

Vad kan Frälsarens exempel lära mig om tjänande?

Föreställ dig vad Frälsaren kan ha känt under den sista måltiden när han tänkte på det hemska lidande som väntade honom i Getsemane och på korset. Äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum har sagt:

Bild
Äldste Jeffrey R. Holland

Utsatt för stora, känslomässiga påfrestningar … reste sig Kristus tyst, band en linneduk om sig som en slav eller tjänare skulle ha gjort och knäböjde för att tvätta apostlarnas fötter. (Se Johannes 13:3–17.) Denna lilla skara av rättrogna, i ett rike som knappt grundats, skulle snart utsättas för sin svåraste prövning, och därför lade han sin egen tilltagande oro åt sidan, för att ännu en gång kunna vara dem behjälplig och ge dem nya krafter. (Se ”Han älskade dem in i det sista”, Nordstjärnan, jan. 1990, s. 23)

Bild
Jesus tvättar Petrus fötter

Efter att ha tvättat apostlarnas fötter gav Frälsaren dem ett nytt bud som skulle vara av största vikt för alla som ville tjäna i hans namn.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Johannes 13:34–35 och fundera över varför det här budet har en central roll i tjänandet.

När vi reflekterar över Jesu Kristi liv kan vi se att han visade oss hur vi ska tjäna i kärlek.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs eller titta på en eller flera av följande upplevelser i Frälsarens liv och fundera över vad du kan lära dig om tjänande av hans exempel och lärdomar. Skriv gärna ner dina tankar, känslor och intryck.

De flesta av oss vill tjäna andra med kristuslik kärlek. Men vi vet kanske inte hur eller när vi ska hjälpa till. President Russell M. Nelson lärde att ”tjänande innebär att man följer sina känslor för att hjälpa någon annan känna Frälsarens kärlek i sitt liv” (i Sheri L. Dew, Insights from a Prophet’s Life: Russell M. Nelson [2019], s. 349).

President Henry B. Eyring har sagt följande:

Bild
President Henry B. Eyring

Herrens avsikt [är] att hans heliga ska ta hand om varandra på det sätt som han tar hand om dem. … De [lyckas] när den Helige Anden vägleder den som tjänar så att han vet vad Herren vet är bäst för personen han försöker hjälpa. (”Inspirerat tjänande”, Liahona, maj 2018, s. 62)

Den Helige Anden manar oss ofta att tjäna på små och enkla sätt. Jean B. Bingham, Hjälpföreningens generalpresident, har sagt:

Bild
President Jean B. Bingham

Ibland tror vi att vi måste göra något storslaget och heroiskt för att det ska ”räknas” när vi tjänar vår nästa. Men enkla gärningar kan ha djup inverkan på andra – och på oss själva. Vad gjorde Frälsaren? … Han log … åt, pratade med, vandrade med, lyssnade på, tog sig tid till, uppmuntrade, undervisade, mättade och förlät. Han betjänade både familj och vänner, både grannar och främlingar, och han uppmanade bekanta och närstående att glädjas åt hans evangeliums rika välsignelser. Sådana ”enkla” gärningar i tjänande och kärlek är ett mönster för vår stödverksamhet i dag. (”Stödja på Frälsarens sätt”, Liahona, maj 2018, s. 104)

Bild
Jesus betjänar en mor

Läs följande citat av Sharon Eubank, första rådgivare i Hjälpföreningens generalpresidentskap, och fundera över vad du kan göra för att göra tjänande till en mer meningsfull och personlig upplevelse. Eller så kan du titta på ”Du är gåvan” [You Are the Gift] (0:54) i stället för att läsa citatet av syster Eubank.

Bild
Syster Sharon Eubank

Om vi förändrar vårt perspektiv så att omsorg om fattiga och behövande handlar mindre om att ge bort saker och mer om att fylla hungern efter mänsklig kontakt, erbjuda meningsfulla samtal och skapa rika och positiva relationer, så kan Herren sända oss någonstans. … Herren vill använda dig. Det finns ett arbete för dig att utföra, och det är specifikt för dig och dina förmågor. Ingen kan bli den ambassadör som du kan bli. … Kom ihåg att du själv, på samma sätt som Frälsaren, är en av de bästa gåvorna du kan ge till andra behövande. (”Turning Enemies into Friends” [tal på forum på Brigham Young University, 23 jan. 2018], speeches.byu.edu)

Bild
kvinnor kramar om varandra
Bild
ikon, diskutera

Samtal som förberedelse för lektionen

Fråga en familjemedlem, vän eller klasskamrat hur de tjänar andra. Det kan också vara bra att diskutera vad som ibland hindrar oss från att tjäna dem som behöver kristuslik kärlek.

Del 2

Vad kan jag lära mig om hur man tjänar av Frälsarens liknelse om den barmhärtige samariern?

På Jesu Kristi tid rådde stor fientlighet mellan judarna och samarierna. Judarna såg föraktfullt på samarierna eftersom de var ”delvis israelitiska och delvis hedningar” och ”deras religion var en blandning av judiska och hedniska riter och trosuppfattningar” (Handledning för skriftstudier, ”Samariter”, skrifterna.JesuKristiKyrka.org).

När en laglärd (den tidens laglärda var experter på Moses lag) försökte rättfärdiga sina handlingar angående befallningen att ”älska sin nästa”, frågade han Herren: ”Vem är då min nästa?” (Se Lukas 10:25–29.) Herren svarade med liknelsen om den barmhärtige samariern.

Bild
Den barmhärtige samariern, av Walter Rane
Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Lukas 10:30–37 och fundera över vad du kan lära dig om att tjäna andra. Du kan också titta på ”Liknelsen om den barmhärtige samariten” (5:11).

Äldste Gerrit W. Gong i de tolv apostlarnas kvorum har sagt:

Bild
Äldste Gerrit W. Gong

På våra dammiga vägar till Jeriko blir vi ansatta, sårade och lämnade i plågor.

Även om vi borde hjälpa varandra går vi alltför ofta förbi på andra sidan vägen, av en eller annan anledning.

Men full av medlidande stannar den barmhärtige samariern och förbinder våra sår med vin och olja. … Han tar oss till värdshuset, som kan representera hans kyrka. …

Jesus Kristus [uppmanar] oss att liksom han bli en barmhärtig samarier, att göra hans värdshus (hans kyrka) till en tillflykt för alla undan livets blåmärken och stormar. (”Plats i värdshuset”, Liahona, maj 2021, s. 24–25)

Bild
tre män som samtalar
Bild
ikon, handla

Handla

Vem känner du dig manad att lyfta, stärka eller uppmuntra? Vilket kristuslikt tjänande kan du utföra för den här personen? Fundera på att göra upp en plan för att tjäna.