Institutet
Lektion 8 – Förberedelsematerial till lektionen: Acceptera Jesus Kristus som den utlovade Messias


”Lektion 8 – Förberedelsematerial till lektionen: Acceptera Jesus Kristus som den utlovade Messias”, Jesus Kristus och hans eviga evangelium – lärarmaterial (2023)

”Lektion 8 – Förberedelsematerial till lektionen”, Jesus Kristus och hans eviga evangelium – lärarmaterial

Bild
Lär dig om Jesus, av Dan Burr

Lektion 8 – Förberedelsematerial till lektionen

Acceptera Jesus Kristus som den utlovade Messias

Tänk på ett tillfälle då du upplevde någon form av fysisk, mental, känslomässig eller andlig utmaning. Vart vände du dig för att få hjälp? Forntida profeter vittnade om att Messias skulle komma för att trösta, stärka och hela oss. När du studerar några av de här heliga profetiorna, fundera då över hur Jesus Kristus, Messias, kan hjälpa dig.

Del 1

Hur kan jag bli helad genom att acceptera Jesus Kristus som Messias?

Precis som vi väntar på Herrens andra ankomst väntade förbundsfolket i Gamla testamentet ivrigt på Messias, befriarens, första ankomst. Enligt Gamla testamentets profeter skulle Messias vara en ättling till kung David och befria hans folk. ”I Nya testamentet kallas Jesus för Kristus, vilket är den grekiska motsvarigheten till Messias” (Handledning för skriftstudier, ”Messias”).

Jesaja skrev flera profetior om Messias och hans mission (se Jesaja 9:6; 7:14–15; 11:1–9; 35:5; 51:4–8; 52:9–10). Titta på ”Jesaja profeterade om Kristus” [Isaiah Prophesied of Christ] (4:51) och begrunda hur Jesajas profetior kan tillämpas på Messias roll i ditt liv.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Jesaja 61:1–3 och markera gärna ord eller uttryck som beskriver Messias och hans mission. (Obs: I forna dagar strödde man aska på huvudet för att uttrycka sorg i tider då man kände smärta och sörjde. Det var sed att förbereda sig för festligheter genom att smörja sig med olja och klä sig i festkläder. Träd användes ofta som symboler för människor.)

Äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum har sagt om Jesaja 61:1–3: ”Dessa verser kan rankas bland de mest rörande och meningsfulla som någonsin skrivits, särskilt i ljuset av deras sanna messianska betydelse” (Christ and the New Covenant [1997], s. 89).

Bild
Profeten Jesaja förutsäger Kristi födelse, av Harry Anderson

Sådana profetior fyllde judarna med hopp och förväntningar på att bli befriade, men på Nya testamentets tid väntade många ”bara på en befriare från romersk ockupation och på en stor nationell blomstringstid” (Handledning för skriftstudier, ”Messias”). När Jesus inte uppfyllde dessa förväntningar förkastade många hans anspråk på att vara den sedan länge utlovade Messias.

Bild
Jesus i synagogan i Nasaret, av Greg K. Olsen

I början av sin verksamhet återvände Jesus till exempel till sin hemstad Nasaret och gick i synagogan på sabbaten. Han ställde sig upp för att läsa ur skrifterna, öppnade skriftrullen och läste upp Jesaja 61:1–2. Sedan förkunnade han att han uppfyllde denna messianska profetia (se Lukas 4:16–21). De närvarande blev chockade, arga och försökte döda honom (se Lukas 4:22–30).

Du kan se den här händelsen skildras i videon ”Jesus förkunnar att han är Messias” [Jesus Declares He Is the Messiah] (3:23).

Liksom människorna i Nasaret måste vi var och en avgöra om vi ska acceptera Jesus som Messias. Äldste Gerrit W. Gong i de tolv apostlarnas kvorum har vittnat om hur personlig Herrens mission som Messias är:

Bild
Äldste Gerrit W. Gong

Han lever – inte bara då, utan nu. Inte bara för vissa, utan för alla. Han kom och kommer ännu för att läka brustna hjärtan, befria de fångna, ge de blinda synen åter och ge de förtryckta frihet [se Lukas 4:18]. Det innebär var och en av oss. Hans förlossande löften gäller, oavsett vårt förflutna, nuet, eller oro för framtiden. (”Hosianna och halleluja – den levande Jesus Kristus, själva hjärtat i återställelsen och påsken”, Liahona, maj 2020, s. 53.)

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Hur har Messias hjälpt dig när du har känt att ditt hjärta är brustet eller att din själ är förtryckt? Om du inte är säker på hur du ska besvara den här frågan, fundera då över varför det är viktigt att söka hans hjälp och helande kraft i ditt liv.

Del 2

Vad gjorde Messias som gör det möjligt för honom att hela och hjälpa mig?

Av egen erfarenhet vet du antagligen åtminstone lite grann om lidande och smärta. Och du har förmodligen sett det i andras liv. Försök föreställa dig hur det kan ha varit för Jesus Kristus att uppleva allt mänskligt lidande – fysisk, känslomässig och andlig smärta, för alla människor genom alla tider, inklusive dig.

Jesaja 53 är en av de mest insiktsfulla uppenbarelserna i skrifterna om Jesu Kristi lidande för vår skull. Faktum är att äldste Holland sa att den är ”den mest upphöjda, den längsta och den mest lyriska förkunnelsen om Herren Jesu Kristi liv, död och försoningsoffer” (Christ and the New Covenant [1997], s. 89).

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Jesaja 53:3–6, 8, 11–12 och markera gärna vad Messias upplevde så att han skulle kunna hela och återlösa dig. (För ytterligare hjälp med att förstå Jesaja 53 kan du läsa ”Israels insamling och Messias ankomst: Jesaja 48–54”, i Gamla testamentet: 1 Konungaboken–Malaki, elevens lektionsbok.)

Bild
Kristus hånas, av Carl Heinrich Bloch

När profeten Alma den yngre predikade för nephiterna beskrev han vidden och djupet av Messias lidande.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Alma 7:11–12 och tänk noga på vad Jesus led och varför. (Obs: Bistå betyder att stödja genom att ge medel eller annan hjälp. Det innebär att hjälpa eller undsätta någon som är i svårigheter, lider brist eller är i nöd; att ge stöd och befria från lidande.

Bild
en ung vuxen kvinna som ser ledsen ut

Jean B. Bingham, Hjälpföreningens generalpresident, har sagt:

Bild
President Jean B. Bingham

Under sina trettiotre år på jorden genomled [Jesus Kristus] avvisande, förföljelse, kroppslig hunger, törst och utmattning, ensamhet, verbal och fysisk misshandel och slutligen en plågsam död i syndiga människors händer. I Getsemane örtagård och på Golgatas kors kände han alla våra smärtor, bedrövelser, frestelser, sjukdomar och skröpligheter.

Vad vi än har lidit så är han helandets källa. De som har upplevt någon form av misshandel, förödande förlust, kronisk sjukdom eller funktionsnedsättande belastning, falska anklagelser, elaka förföljelser eller andlig skada kommen ur synd eller missförstånd kan alla göras hela av världens Återlösare. Han kommer dock inte utan inbjudan. Vi måste komma till honom och ge honom tillåtelse att utföra sina mirakel. (”För att er glädje skall bli fullkomlig”, Liahona, nov. 2017, s. 86.)

President Dallin H. Oaks i första presidentskapet har sagt följande om hur Herren bistår oss:

Bild
President Dallin H. Oaks

Genom sin försoning har Frälsaren makt att bistå – att hjälpa – i varje jordisk smärta och svårighet. Ibland helar hans kraft vår skröplighet, men skrifterna och våra erfarenheter lär oss att ibland bistår eller hjälper han genom att ge oss styrka eller tålamod att uthärda våra skröpligheter. (Se ”Styrkta genom Jesu Kristi försoning”, Liahona, nov. 2015, s. 62.)

Bild
ikon, anteckna

Skriv ner dina tankar

Tänk på någon du känner som kämpar med en svår situation. Skriv gärna ett budskap som du kan dela med honom eller henne om Jesu Kristi förmåga att stärka och befria oss. Om du känner dig manad att göra det, kan du även dela det med personen.