Institutet
Lektion 1 – Förberedelsematerial till lektionen: Ta emot Frälsarens inbjudan att lära av honom


”Lektion 1 – Förberedelsematerial till lektionen: Ta emot Frälsarens inbjudan att lära av honom”, Jesus Kristus och hans eviga evangelium – lärarmaterial (2023)

”Lektion 1 – Förberedelsematerial till lektionen”, Jesus Kristus och hans eviga evangelium – lärarmaterial

Bild
Frälsaren ler mot en kvinna i en folkmassa

Lektion 1 – Förberedelsematerial till lektionen

Ta emot Frälsarens inbjudan att lära av honom

Välkommen till Jesus Kristus och hans eviga evangelium (Religion 250). Första presidentskapet och de tolv apostlarnas kvorum har sagt följande om Frälsaren: ”Ingen annan har haft ett så djupgående inflytande på alla som har levt och som kommer att leva på jorden” (”Den levande Kristus: Apostlarnas vittnesbörd”, JesuKristiKyrka.org). Den här kursen ger dig den heliga möjligheten att lära dig mer om Jesus Kristus så att du kan öka hans inflytande i ditt liv.

Förberedelsematerialet i den här kursen är utformat för att hjälpa dig att komma närmare Frälsaren genom att förbättra dina personliga studier och förbereda dig för att ha uppbyggande diskussioner med andra. Det innehåller relevanta skriftställen, stödjande citat från kyrkans ledare, passande videor och uppmaningar om att begrunda och tillämpa det du lär dig. Varje lektion har det valfria avsnittet ”Mer?” som innehåller ytterligare resurser som kan hjälpa dig att lära dig mer om och stärka din tro på Jesus Kristus.

Del 1

Hur kan mitt liv förändras av att jag lär mig om Jesus Kristus och hans eviga evangelium?

Föreställ dig att du bor i Palestina under Herrens jordiska verksamhetstid. Du har hört många förunderliga saker om en lärare som kallas Jesus från Nasaret och har en stark önskan att själv få gå och lyssna på honom. Den dag du hittar Jesus undervisar han en stor grupp människor. Han talar om Johannes Döparens storhet och tillrättavisar folket för deras otro (se Matteus 11:7–24). Sedan ger han en potentiellt livsförändrande inbjudan.

Bild
Jesus undervisar sina lärjungar
Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Matteus 11:28–30 och begrunda hur ditt liv har förändrats, eller kan förändras, av att ta emot den här uppmaningen.

Jesus Kristus har gett oss en liknande inbjudan i vår tid. Efter att ha vittnat om det ofattbara pris han betalade för att sona våra synder så att vi kan omvända oss, sa Frälsaren: ”Lär av mig och lyssna till mina ord. Vandra i min Andes ödmjukhet, och du ska ha frid i mig” (Läran och förbunden 19:23).

Bild
Kom till mig, av Eva Timothy

Äldste Kim B. Clark i de sjuttios kvorum har sagt följande om denna inbjudan:

Bild
Äldste Kim B. Clark

Frälsarens inbjudan ”Lär av mig” har två besläktade innebörder som stämmer överens på ett underbart sätt med Herrens sätt att lära på en djup nivå.

Den första innebörden av ”Lär av mig” är: lär känna mig. …

Att känna honom är att bli andligen född av honom, att uppleva en mäktig förändring i hjärtat och bli hans söner och döttrar. …

Den andra innebörden i ”Lär av mig” är: lär av mig. …

När vi fördjupar oss i skrifterna lär vi av hans fullkomliga exempel. … Vi måste handla i tro på Jesus Kristus för att göra vår del, men när vi gör det … lovar han att öka vår förmåga att handla rättfärdigt och hjälpa oss att bli mer som han. (”Learn of Me” [tal till KUV-lärare, 26 jan. 2018], ChurchofJesusChrist.org, kursivering tillagd.)

Ett viktigt sätt att lära sig av Frälsaren på är att studera och leva efter hans eviga evangelium. ”Det grekiska ordet evangelium betyder ’glädjebudskap’” (Handledning för skriftstudier, ”Evangelierna”). Så vad är evangeliets glädjebudskap?

Mot slutet av sin verksamhet bland lamaniterna och nephiterna i landet Ymnighet, förklarade Frälsaren med enkla och tydliga ord innebörden och syftet med sitt evangelium.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs 3 Nephi 27:13–16, 20–21 och sök efter anledningar till att evangeliet är ett glädjebudskap.

Äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum har sagt:

Bild
Äldste Jeffrey R. Holland

”Glädjebudskapet” var att vi kunde undfly döden och helvetet, att vi kunde övervinna misstag och synder, att det fanns hopp, att det fanns hjälp, att det olösliga hade lösts, att fienden hade besegrats. Glädjebudskapet var att allas gravar en dag skulle stå tomma, att allas själar kunde bli rena igen, att varje Guds barn kunde återvända till den Fader som gav liv åt dem. (”Missionary Work and the Atonement”, Ensign, mars 2001, s. 8–10.)

Bild
ikon, anteckna

Skriv ner dina tankar

Tänk på din nuvarande kunskap och ditt vittnesbörd om Jesus Kristus och hans evangelium. Vilka mål vill du sätta för att lära dig mer av honom och hans evangelium? Vad kan du göra för att öka hans inflytande i ditt liv? Skriv gärna ner dina mål och gå regelbundet igenom dem under de kommande veckorna.

Del 2

Hur kan jag öka min förmåga att lära mig om Frälsaren och hans eviga evangelium?

Vi lever i en värld som till stor del formas av världslig kunskap. Världslig kunskap fokuserar på världsliga angelägenheter som inte anses vara religiösa eller andliga. Vetenskapliga studier ger till exempel sekulär kunskap. Den kunskapen är viktig och har lett till anmärkningsvärda framsteg inom teknik, medicin, jordbruk, transport och kommunikation. Tillsammans med detta världsliga lärande finns ett ännu djupare, andligt sätt att lära sig sanning.

Äldste Paul V. Johnson i de sjuttios kvorum skilde mellan andligt och vetenskapligt lärande så här:

Bild
Äldste Paul V. Johnson

För att kunna lära sig andliga ting … krävs ett annat tillvägagångssätt än när man lär sig vetenskapliga ting. Den vetenskapliga metoden och intellektet är till stor hjälp, men ensamma kan de aldrig ge andlig kunskap. Att lära andliga ting engagerar intellektet, men det räcker inte. Vi kan endast lära andliga ting genom Anden. (”A Pattern for Learning Spiritual Things” [satellitutsändning för Kyrkans seminarier och religionsinstitut, 7 aug. 2012], ChurchofJesusChrist.org.)

Bild
ung vuxen som läser

Herren talade om andligt lärande i en uppenbarelse till profeten Joseph Smith och sa att ”eftersom inte alla har tro så sök flitigt och lär varandra visdomsord, ja, sök i de bästa böcker efter visdomsord. Sök lärdom, ja, genom studier och även genom tro” (Läran och förbunden 88:118).

De flesta av oss vet hur man lär sig genom studier. Men hur lär vi oss genom tro? President Russell M. Nelson har förklarat:

Bild
President Russell M. Nelson

Vi stärker vår tro på Jesus Kristus genom vår strävan att hålla hans bud och ”alltid minnas honom” [Moroni 4:3]. Vidare ökar vår tro varje gång vi utövar tro på honom. Det är det här vi menar med att få lärdom genom tro.

Varje gång vi till exempel har tro till att lyda Guds lagar – även när vi hånas av folkopinionen – eller varje gång vi motstår underhållning eller ideologier som hyllar brytandet av förbund, utövar vi vår tro, vilket i sin tur får vår tro att växa.

Vidare finns det inte mycket som bygger upp tro mer än att regelbundet fördjupa sig i Mormons bok. Ingen annan bok vittnar om Jesus Kristus med sådan kraft och tydlighet. …

Självklart kommer vår främsta trygghet av att vi knyter starka band till vår himmelske Fader och Jesus Kristus! Ett liv utan Gud är fyllt av rädsla. Ett liv med Gud är fyllt av frid. Det är så eftersom de trofasta får andliga välsignelser. Mottagandet av personlig uppenbarelse är en av de största av dessa välsignelser. (”Välkomna framtiden med tro”, Liahona, nov. 2020, s. 75.)

Bild
ikon, anteckna

Skriv ner dina tankar

Tänk på personer i skrifterna eller personer du känner som exemplifierar principen att lära sig genom tro. Skriv upp några exempel så att du är redo att berätta om dem under lektionen. Du kan också skriva ner vad du har lärt dig av att utöva tro på Kristus.