Institutet
Lektion 26 – Förberedelsematerial till lektionen: Bli mer som Jesus Kristus


”Lektion 26 – Förberedelsematerial till lektionen: Bli mer som Jesus Kristus”, Jesus Kristus och hans eviga evangelium – lärarmaterial (2023)

”Lektion 26 – Förberedelsematerial till lektionen”, Jesus Kristus och hans eviga evangelium – lärarmaterial

Bild
Jesus Kristus hjälper en behövande

Lektion 26 – Förberedelsematerial till lektionen

Bli mer som Jesus Kristus

Under Frälsarens jordiska verksamhet vädjade han ”till alla att följa hans exempel” (”Den levande Kristus: Apostlarnas vittnesbörd”, JesuKristiKyrka.org). Att sträva efter att följa Jesu Kristi exempel och bli mer som han är en livslång resa. Vi åstadkommer det gradvis och endast med Frälsarens hjälp (se Moroni 10:32). När du studerar materialet i den här lektionen kan du fundera över vad du kan göra för att bli mer avsiktlig i dina ansträngningar att bli som Frälsaren.

Del 1

Vilket slags person vill Herren att jag ska bli?

Kort efter Frälsarens verksamhet bland nephiterna och lamaniterna visade sig Jesus Kristus för sina nyligen kallade tolv lärjungar. Han undervisade dem mer om sitt evangelium och gav dem instruktioner om deras ansvar (se 3 Nephi 27:13–26). Därefter sa Frälsaren: ”Vad slags män bör ni då vara? Sannerligen säger jag er: Sådana som jag är” (3 Nephi 27:27).

Bild
Kristus med de tre nephitiska lärjungarna, av Gary L. Kapp

Den här uppmaningen att ”vara” som Frälsaren ges till alla lärjungar. Äldste Dale G. Renlund i de tolv apostlarnas kvorum lärde:

Bild
Äldste Dale G. Renlund

När vi väljer att bli döpta, börjar vi ta på oss Jesu Kristi namn och väljer att identifiera oss med honom. Vi lovar att vara som han och utveckla hans egenskaper. (”Orubblig hängivenhet mot Jesus Kristus”, Liahona, nov. 2019, s. 23)

Fundera en stund på några av Frälsarens egenskaper. Det kan vara bra att titta på videon ”Kristuslika egenskaper” (2:53).

Löftet att bli som Frälsaren tar oss bortom kunskapen om honom. President Dallin H. Oaks i första presidentskapet har sagt:

Bild
President Dallin H. Oaks

I motsats till världens institutioner, som säger att vi ska kunna något, uppmanar Jesu Kristi evangelium oss att bli något. …

Jesu Kristi evangelium är en plan som visar oss hur vi ska bli vad vår himmelske Fader vill att vi ska bli. (”Uppmaningen att bli något”, Liahona, jan. 2001, s. 40)

President Ezra Taft Benson sa om vår strävan att bli som Frälsaren:

Bild
President Ezra Taft Benson

Den människa är störst och lyckligast och mest välsignad som i sitt liv mest efterliknar Kristi liv. Detta har ingenting att göra med jordisk rikedom, makt eller anseende. Det enda verkliga provet på storhet och glädje är hur mycket vi liknar Mästaren, Jesus Kristus. Han är den rätta vägen, den fullständiga sanningen och det rika livet. (”Jesus Christ – Gifts and Expectations” [Gåvor och förväntningar], Ensign, dec. 1988, s. 2)

Bild
missionärer som pratar med en äldre person
Bild
ikon, diskutera

Samtal som förberedelse för lektionen

Tänk på någon du känner som är ett exempel på en kristuslik person. Du kan ta kontakt med honom eller henne och fråga hur han eller hon har välsignats av att sträva efter att leva ett liv så likt Frälsarens liv.

Del 2

Vad kan jag göra för att bli mer som Jesus Kristus?

Äldste Scott D. Whiting i de sjuttios kvorum undervisade om processen att bli mer som Jesus Kristus:

Bild
Äldste Scott D. Whiting

Att förstå uppmaningen att bli som han är bra, men den förståelsen måste kombineras med en längtan efter att förändras, ett steg i taget, bortom den naturliga människan. För att utveckla den önskan måste vi veta vem Jesus Kristus är. Vi måste veta något om hans karaktär och vi måste leta efter hans egenskaper i skrifterna, kyrkans möten och på andra heliga platser. När vi börjar lära oss mer om honom ser vi hans egenskaper återspeglas i andra. Det uppmuntrar oss i vår egen strävan, för om andra till viss grad kan förvärva hans egenskaper så kan vi det. (”Att bli som han”, Liahona, nov. 2020, s. 12–13).

Som äldste Whiting sa kan vi hitta Jesu Kristi egenskaper i skrifterna (se till exempel Matteus 5:3–11; Alma 13:28; Läran och förbunden 4:5–7). Aposteln Petrus lärde också att vi genom Frälsarens ”gudomliga makt” kan ta emot Frälsarens ”gudomliga natur” (2 Petrusbrevet 1:3, 4).

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs 2 Petrusbrevet 1:4–8 och markera gärna de gudomliga egenskaper vi kan få och utveckla med Frälsarens hjälp. (Se avsnittet ”Mer?” för fler förslag.)

Du kanske känner dig överväldigad eller missmodig ibland när du jämför dig med Frälsaren. Vid sådana tillfällen ska du tänka på att inte ens Frälsaren ”tog emot fullheten från början, utan tog emot nåd för nåd” (Läran och förbunden 93:12). Du kan finna glädje i stegvisa framsteg.

Kom ihåg att du inte kan göra det här på egen hand. President Dieter F. Uchtdorf, dåvarande rådgivare i första presidentskapet, har sagt:

Bild
President Dieter F. Uchtdorf

Kristuslika egenskaper är gåvor från Gud. De kan inte utvecklas utan hans hjälp.

Den enda hjälp vi alla behöver ges frikostigt till oss genom Jesu Kristi försoning. Att tro på Jesus Kristus och hans försoning innebär att helt förlita sig på honom – att förlita sig på hans oändliga kraft, intelligens och kärlek. … I vår strävan att bli mer lika Frälsaren behöver vi regelbundet utvärdera vårt liv och, genom sann omvändelse, förtrösta på Jesu Kristi förtjänster och välsignelserna av hans försoning. (”Utveckla kristuslika egenskaper”, Liahona, okt. 2008, s. 6, 7)

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Vilka utmaningar har du upplevt, eller kan du uppleva, när du strävar efter att utveckla kristuslika egenskaper? Hur kan Herren hjälpa dig, eller hur har han hjälpt dig, bli mer som han?

Del 3

Vilken kristuslik egenskap vill Herren att jag ska fokusera på att utveckla?

När du tänker på de kristuslika egenskaper du vill utveckla, identifiera då dina styrkor och svagheter. Du kan använda följande inlärningsaktiviteter för att se vilken egenskap du vill fokusera på just nu.

Bild
ikon, anteckna

Skriv ner dina tankar

  1. Identifiera en egenskap att utveckla. Begrunda under bön en kristuslik egenskap som Herren vill att du utvecklar ytterligare. Det kan vara bra att genomföra aktiviteten ”Egenskapsutveckling” i Predika mitt evangelium: Vägledning för missionärer ([2004], s. 127).

  2. Lär dig av Frälsaren. Tänk på hur Jesus Kristus är ett exempel på den egenskap du har valt att arbeta på. Du kan hitta och läsa om ett exempel på den här egenskapen i skrifterna. Skriv ner det du lär dig när du reflekterar över Frälsarens exempel.

  3. Hitta ett nutida exempel. Tänk på någon du känner som är ett exempel på den egenskap du har valt att arbeta på. Du kan prata med den personen och ta reda på vad som har hjälpt honom eller henne att utveckla den egenskapen. Skriv ner dina tankar och intryck.

Var beredd att berätta om något du lärt dig av den här upplevelsen under lektionen.

När du fortsätter att arbeta på att utveckla kristuslika egenskaper, gå då regelbundet igenom dina framsteg. Jämför dig inte med andra. Gläds åt små framgångar. Lär dig av dina misstag. Lita på att Frälsaren ger dig hjälp och styrka när du strävar efter att bli mer som han.

Bild
en ung man öppnar en dörr för en kvinna och ett barn