Institutet
Lektion 5 – Förberedelsematerial till lektionen: Att bli Herrens förbundsfolk


”Lektion 5 – Förberedelsematerial till lektionen: Att bli Herrens förbundsfolk”, Jesus Kristus och hans eviga evangelium – lärarmaterial (2023)

”Lektion 5 – Förberedelsematerial till lektionen”, Jesus Kristus och hans eviga evangelium – lärarmaterial

Bild
ung man som döps

Lektion 5 – Förberedelsematerial till lektionen

Att bli Herrens förbundsfolk

Det krävs stor tillit och kärlek för att binda sig till någon i en förbundsrelation. Och den tilliten utvecklas när man lär känna varandra. När det gäller att ingå förbund med Gud som binder dig till honom, känner han dig redan fullständigt och vill ge dig allt han har – allt han är. Han uppmanar dig att lita på honom och träda in på hans förbundsstig. Du kommer att bli rikligt välsignad när du gör det, för ”hans väg är den stig som leder till lycka i detta liv och evigt liv i den kommande världen” (”Den levande Kristus: Apostlarnas vittnesbörd”, JesuKristiKyrka.org).

Del 1

Vem är Jehova och varför kan jag lita på honom?

”Den levande Kristus” lär oss att ”[Jesus Kristus] var Gamla testamentets store Jehova”. Var kommer namnet Jehova ifrån, och vad kan det lära dig om Frälsaren?

Efter att Israels barn hade varit i egyptisk fångenskap i många år kallade Herren Mose att ”föra [dem] ut ur Egypten” (2 Moseboken 3:10; se även v. 1–9). Mose kände sig otillräcklig för att utföra den här uppgiften. Han bad Herren säga sitt namn så att han kunde berätta för israeliterna vem det var som hade sänt honom (se 2 Moseboken 3:11–13).

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs 2 Moseboken 3:13–14 och markera gärna namnet som Herren uppenbarade för Mose.

Bild
Mose ser Jehova, av Joseph Brickey

Namnet Jag Är betyder ”Han som är” eller ”Han finns” och är direkt besläktat med det hebreiska namnet Jahve, eller Jehova. Jehova betecknar ”den Oföränderlige” (Bible Dictionary, ”Jehova”). Den vördnad de kände för Jehovas namn är anledningen till att judarna som det berättas om i Nya testamentet reagerade så våldsamt när Jesus Kristus sa till dem: ”Jag Är, innan Abraham fanns” (Johannes 8:58). Kristi användning av termen ”Jag Är” är densamma som i 2 Moseboken 3:14 när han säger: ”Jag är den Jag Är.”

Bild
Jesus blir ifrågasatt

Äldste Bruce R. McConkie i de tolv apostlarnas kvorum har sagt följande om Frälsarens tillkännagivande:

Bild
Äldste Bruce R. McConkie

Detta är en så tydlig och avsiktlig bekräftelse på gudomlighet som någon människa har gjort eller kan göra. ”Jag Är, innan Abraham fanns.” Det vill säga ’Jag är Gud den Allsmäktige, den store Jag Är. Jag är den Evige och existerar av egen kraft. Jag är era fäders Gud. Jag heter: JAG ÄR DEN JAG ÄR.” (Doctrinal New Testament Commentary [1965], 1:464.)

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Hur kan vetskapen om att Jesus Kristus är den store Jehova – Gamla testamentets Gud, han som finns och är oföränderlig – påverka din tillit till honom? Vad lär de här titlarna dig om hans förmåga att ge och hålla löften till dig?

Del 2

Hur kan mitt liv välsignas av att jag ingår och håller förbund med Jehova?

Jehova är mäktig och oföränderlig, och han och hans Fader erbjuder var och en av oss att ha en förbundsrelation med dem. Den här förbundsrelationen inkluderar potentiella välsignelser som inte kan tas emot på något annat sätt.

Du kanske minns att ett förbund är ”en helig överenskommelse mellan Gud och en människa eller en grupp av människor. Gud ställer upp vissa villkor, och han lovar att välsigna oss när vi uppfyller dessa villkor. När vi väljer att inte hålla ett förbund kan vi inte få välsignelserna, och i vissa fall får vi ett straff till följd av vår olydnad” (Gospel Topics, ”Covenant”, topics.ChurchofJesusChrist.org).

Abraham är ett bra exempel på någon som slöt och höll förbund med Herren. Trots att många människor omkring honom dyrkade avgudar och var dåliga exempel önskade Abraham bli ”en ännu större rättfärdighetens anhängare” (Abraham 1:2). Abrahams önskningar belönades när Jehova slöt ett förbund med honom.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Det som ofta kallas ”Abrahams förbund” innehåller löften som Gud erbjuder oss alla. Studera Abraham 2:8–11 för att bekanta dig med en del av Abrahams förbund och föreställ dig att Herren ger dessa löften till dig såväl som till Abraham. Markera gärna välsignelserna du hittar.

Bild
Herren uppenbarar sig för Abraham, av Keith Larson.

Abrahams förbund innehåller alla de eviga välsignelser som kommer av Herrens evangelium, prästadömets förrättningar och celestialt äktenskap. Den här stigen börjar med ett förbund som ingicks vid dopet och fortsätter mot och bortom templet när vi lyder de förbund vi har slutit.

President Russell M. Nelson sa om Abrahams förbund:

Bild
President Russell M. Nelson

De främsta välsignelserna i Abrahams förbund förlänas i heliga tempel. … Det forntida förbundet med Abraham kan endast uppfyllas genom Herren Jesus Kristus. Det är han som har gjort det möjligt för oss att bo hos Gud, hos honom och med våra familjer för evigt. (Ur ”Särskilda vittnen om Kristus”, Liahona, april 2001, s. 7.)

Bild
ett par som tittar på templet

Läs följande citat av äldste D. Todd Christofferson i de tolv apostlarnas kvorum och markera gärna de välsignelser som kommer av att vandra på Frälsarens förbundsstig:

Bild
Äldste D. Todd Christofferson

Vad är förbundsstigen? Det är den enda stigen som leder till Guds celestiala rike. … Längs vandringen på stigen (som för övrigt sträcker sig bortom jordelivet), tar vi emot alla de förrättningar och förbund som rör frälsning och upphöjelse.

Vår allomfattande förbundsförpliktelse är att utföra Guds vilja ”och att lyda hans befallningar i allt som han ska befalla oss” [Mosiah 5:5]. …

De förbund som Gud erbjuder sina barn gör mer än vägleder oss. De binder oss till honom, och när vi är bundna till honom kan vi övervinna allt. …

Gud erbjuder en nästan ofattbar gåva för att hjälpa dem som ingår förbund att hålla sina förbund: den Helige Andens gåva. Den här gåvan är rätten till den Helige Andens ständiga sällskap, skydd och vägledning. …

På förbundsstigen finner vi också de nödvändiga välsignelserna av förlåtelse och rening från synd. …

De som följer förbundsstigen [får] även unika välsignelser i olika gudomligt utsedda samlingar. … En bokstavlig insamling av de sedan länge skingrade Israels stammar … är nu på gång i och med insamlingen av förbundsfolket till kyrkan. … Det finns också en samling varje vecka för förbundsfolket … [för att ta] del av sakramentets bröd och vatten till minne av Jesu Kristi försoning. …

Förbundsfolket samlas också i templet, Herrens hus, för att få de förrättningar, välsignelser och uppenbarelser som endast är tillgängliga där. …

Slutligen är det endast genom att följa förbundsstigen som vi ärver Abrahams, Isaks och Jakobs välsignelser – de yttersta välsignelser som kommer genom frälsning och upphöjelse, som endast Gud kan ge. (”Varför förbundsstigen”, Liahona, maj 2021, s. 116, 118.)

Bild
ikon, handla

Handla

President Nelson har sagt: ”Den största komplimangen som kan uppnås i det här livet är att bli känd som en som håller sina förbund” (”Förbund”, Liahona, nov. 2011, s. 88–89). Tänk ut en sak som du ska börja göra den här veckan för att förflytta dig framåt på förbundsstigen. Begrunda hur Jesus Kristus – Jehova, den Oföränderlige – kan hjälpa dig att nå ditt mål. Fundera sedan över hur du kan hjälpa andra på deras stig.