Institutet
Lektion 18 – Förberedelsematerial till lektionen: Ta emot Frälsarens gudomliga gåva av nåd


”Lektion 18 – Förberedelsematerial till lektionen: Ta emot Frälsarens gudomliga gåva av nåd”, Jesus Kristus och hans eviga evangelium – lärarmaterial (2023)

”Lektion 18 – Förberedelsematerial till lektionen”, Jesus Kristus och hans eviga evangelium – lärarmaterial

Bild
Jesus Kristus sträcker ut handen mot en man

Lektion 18 – Förberedelsematerial till lektionen

Ta emot Frälsarens gudomliga gåva av nåd

Har det funnits tillfällen när du har känt dig missmodig på grund av dina synder, misstag, svagheter och brister? Har du någonsin sagt till dig själv sådant som ”jag är helt enkelt inte bra nog” eller ”jag kommer aldrig att hålla måttet”? När du studerar kan du fundera över hur Herrens nåd kan rädda dig från självkritik, förvandla dina svagheter till styrkor (se Ether 12:27) och ge dig kraft att bli bättre och göra mer gott än du någonsin kan göra på egen hand.

Del 1

Varför behöver jag Frälsarens nåd?

Som aposteln Paulus vittnade: ”Allt förmår jag i honom som ger mig kraft” (Filipperbrevet 4:13). Denna stärkande eller möjliggörande kraft kallas nåd och ”ges till oss genom Herren Jesu Kristi försoning” (Gospel Topics, ”Grace” [Nåd], topics.ChurchofJesusChrist.org).

Frälsaren visade vårt behov av hans nåd i liknelsen om den sanna vinstocken.

Bild
bild med vinstock, grenar, frukt
Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Johannes 15:1–8 och fundera över vad symbolerna i den här liknelsen kan lära oss om vårt behov av Herrens hjälp. (Obs: ”rensar” i vers 2 kan även betyda ”renar”.

Äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum har sagt följande om den här liknelsen:

Bild
Äldste Jeffrey R. Holland

Kristus är allt för oss och vi måste ”förbli” i honom, för alltid, orubbligt, trofast och för evigt. För att evangeliets frukt ska blomstra och välsigna vårt liv måste vi vara säkert förankrade i honom. … Han är vinstocken, vår sanna källa till styrka och den enda källan till evigt liv. (Se ”Förbli i mig”, Liahona, maj 2004, s. 32)

Att förbli i Jesus Kristus gör att vi kan ta emot hans nåd så att vi kan övervinna synd och uppnå vår fulla potential. Lehi lärde: ”Intet kött kan vistas i Guds närhet utom genom den helige Messias förtjänster och barmhärtighet och nåd” (2 Nephi 2:8). Och Moroni vittnade om att vi genom Kristi nåd kan bli som han – heliggjorda, fullkomliggjorda och heliga (se Moroni 10:32–33).

Bild
solen skiner på en ung vuxen

Äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum har lärt att nåden som gjorts tillgänglig genom Frälsarens försoning ”[hjälper oss] att se och göra och bli det goda på sådana sätt som vi annars aldrig skulle känna igen eller kunna utföra med vår begränsade jordiska förmåga” (”Med Herrens kraft”, Liahona, nov. 2004, s. 77).

Bild
ikon, diskutera

Samtal som förberedelse för lektionen

Fråga en vän eller familjemedlem hur hon eller han skulle förklara Jesu Kristi nåd och hur hon eller han upplever hans nåd.

Del 2

Vilken roll spelar min tro och lydnad för att jag ska få ta emot Frälsarens nåd?

Bild
någon som håller i en present
Bild
mynt som ramlat ur en börs

Betrakta dessa två bilder. De här bilderna kan representera två sätt att se på gudomlig nåd. En del ser nåden som en gåva som ges fritt oavsett vad vi gör i livet. Andra tror att vi på något sätt kan förtjäna Guds nåd genom våra goda gärningar. Om de här två ofullständiga perspektiven har äldste Holland sagt:

Bild
Äldste Jeffrey R. Holland

Några av försoningens gåvor är universella, oändliga och villkorslösa. Det är bland annat hans lösen för Adams första överträdelse … [och] uppståndelsen. …

Andra aspekter av Kristi försoning är villkorliga. De beror på personens flit i att hålla Guds bud. Alla medlemmar i den mänskliga familjen ges till exempel benådning från Adams synd utan egen ansträngning, men de ges ingen benådning från sina egna synder såvida de inte medger sin tro på Kristus [och] omvänder sig från dessa synder. …

Uppenbarligen är försoningens villkorslösa välsignelser oförtjänade, men de villkorliga är inte helt förtjänade heller. Genom att leva trofast och hålla Guds bud kan man få ytterligare välsignelser, men de ges ändå fritt och förtjänas tekniskt sett inte. (”Jesu Kristi försoning”, Liahona, mars 2008, s. 35–36)

Nephi talade om nådens villkorliga gåvor som gjorts tillgängliga genom Frälsarens försoning när han sa: ”Vi vet att det är genom nåd vi blir frälsta, sedan vi har gjort allt vi kan göra” (2 Nephi 25:23). Några har känt sig bekymrade över orden ”sedan vi har gjort allt vi kan göra”. För att hjälpa dig bättre förstå Nephis ord läser du följande uttalanden av kyrkans ledare:

Bild
Äldste Dieter F. Uchtdorf

Jag undrar om vi ibland misstolkar orden ”sedan vi har gjort allt vi kan göra”. Vi måste förstå att ”sedan” inte är samma sak som ”eftersom”.

Vi blir inte frälsta ”eftersom” vi har gjort allt vi kan göra. Har någon av oss gjort allt vi kan göra? Väntar Gud tills vi har förbrukat alla våra krafter innan han ingriper i våra liv med sin frälsande nåd? …

Jag är säker på att Nephi visste att Frälsarens nåd tillåter oss och gör det möjligt för oss att övervinna synden [se 2 Nephi 4:19–35; Alma 34:31]. Det var därför Nephi arbetade så flitigt för att förmå sina barn och bröder ”att tro på Kristus och att förlikas med Gud” [2 Nephi 25:23]. (Dieter F. Uchtdorf, ”Nådens gåva”, Liahona, maj 2015, s. 110)

Bild
Äldste D. Todd Christofferson

Vi behöver inte uppnå någon miniminivå av förmåga eller godhet innan Gud hjälper oss. Vi kan få gudomlig hjälp varje timme varje dag, oavsett var vi befinner oss på lydnadens stig. … Min vädjan är helt enkelt att ta ansvar och arbeta flitigt så att det finns något för Gud att hjälpa oss med. (D. Todd Christofferson, ”Fria för evigt att verka av sig själva”, Liahona, nov. 2014, s. 19)

Bild
Äldste Bruce C. Hafen

Frälsarens gåva av nåd [är] inte nödvändigtvis begränsad till tiden ”sedan” vi har gjort allt vi kan göra. Vi kan ta emot hans nåd före, under och efter det att vi har uttömt våra egna resurser. (Bruce C. Hafen, The Broken Heart: Applying the Atonement to Life’s Experiences [1989], s. 155–156)

Bild
ikon, begrunda

Begrunda följande i din förberedelse för lektionen

Vilka missuppfattningar har du hört om Frälsarens nåd? Hur kan det du lär dig om nåd välsigna dig och dem du känner?

Del 3

Hur kan Frälsarens nåd förändra mitt liv?

Jesus Kristus har upplevt jordelivets alla smärtor, frestelser, skröpligheter och svagheter, så han vet hur han ska hjälpa oss (se Hebreerbrevet 2:18; 4:15; Alma 7:11–12; Läran och förbunden 62:1). Eftersom Jesus Kristus är en både villig och duglig Frälsare kan vi ”frimodigt gå fram till nådens tron för att få barmhärtighet och finna nåd till hjälp i rätt tid” (Hebreerbrevet 4:16).

Bild
ung vuxen som ber
Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Fundera över vad du kan lära dig om att söka eller ta emot Herrens nåd av ett eller fler av följande skriftställen.

När du läser kan du fundera över följande frågor:

  1. Hur visade sig nåden?

  2. Vad gjorde personen (eller personerna) för att inbjuda eller förlita sig på Herrens nåd?

  3. Hur kan jag se ett samband mellan den här berättelsen och mitt liv?

Bild
ikon, anteckna

Skriv ner dina tankar

Tänk på och skriv om ett tillfälle när du kände att du tog emot Herrens nåd. Kom ihåg att för det mesta kommer nåden på små och enkla sätt. Var beredd att ge ett exempel under lektionen.