Institutet
Lektion 28 – Förberedelsematerial till lektionen: Stå som vittnen om Jesus Kristus


”Lektion 28 – Förberedelsematerial till lektionen: Stå som vittnen om Jesus Kristus”, Jesus Kristus och hans eviga evangelium – lärarmaterial (2023)

”Lektion 28 – Förberedelsematerial till lektionen”, Jesus Kristus och hans eviga evangelium – lärarmaterial

Bild
Gudomlig Återlösare, av Simon Dewey

Lektion 28 – Förberedelsematerial till lektionen

Stå som vittnen om Jesus Kristus

Hur har ditt vittnesbörd om Jesus Kristus påverkats av att du har deltagit i den här kursen? Vad har du lärt dig av den Helige Anden när du handlat i tro genom att studera förberedelsematerialet, delta i klassdiskussioner och följa andliga maningar? När du förbereder dig för din sista lektion, begrunda då vad det innebär att stå som ett vittne om Jesus Kristus (se Mosiah 18:9).

Del 1

Hur kan jag stärka mitt vittnesbörd om Frälsaren?

När du tänker på ditt vittnesbörd om Jesus Kristus, kom då ihåg att var och en av oss får ett vittnesbörd på ett personligt sätt. President Dieter F. Uchtdorf, dåvarande rådgivare i första presidentskapet, har sagt:

Bild
President Dieter F. Uchtdorf

Det finns medlemmar i kyrkan som har ett bergfast och brinnande vittnesbörd inom sig. Andra strävar fortfarande efter att få veta för egen del. Kyrkan är en plats där alla kan känna sig hemma och samlas, oavsett hur djupa eller stora våra vittnesbörd är. (Se ”Att få ett vittnesbörd om ljus och sanning”, Liahona, nov. 2014, s. 22)

Om du känner dig osäker på ditt vittnesbörd om Frälsaren eller känner att det inte är särskilt starkt, kom då ihåg att ”ditt vittnesbörd växer gradvis under dina upplevelser. Ingen får ett heltäckande vittnesbörd på en gång” (Gospel Topics, ”Testimony”, topics.ChurchofJesusChrist.org).

Kom ihåg Alma den yngres upplevelse. Som ung man gick han omkring och försökte förgöra Herrens kyrka. När en ängel hade visat sig för honom omvände han sig och valde att följa Jesus Kristus (se Mosiah 27:8–24). Även om Alma verkligen påverkades av den här uppenbarelsen, var det inte grunden till hans vittnesbörd. När Alma senare i sitt liv undervisade folket i Zarahemlas land berättade han hur han fick sitt vittnesbörd om Jesus Kristus.

Bild
ikon, studera

Studera som förberedelse för lektionen

Läs Alma 5:46–48 och sök efter källan till Almas vittnesbörd.

Bild
Alma den yngre ber

När du reflekterar över ditt vittnesbörd, finn då glädje i det du vet, hoppas eller tror på om Frälsaren. Begrunda sedan under bön vad du kan göra för att bygga på den grundvalen tills den blir ett säkert vittne. Äldste Uchtdorf har sagt:

Bild
Äldste Dieter F. Uchtdorf

Källan till denna säkra kunskap och fasta övertygelse är gudomlig uppenbarelse: ”Jesu vittnesbörd är profetians ande” (Uppenbarelseboken 19:10).

Vi får detta vittnesbörd när den Helige Anden talar till anden inom oss. Vi får en stilla och orubblig visshet som blir källan till vårt vittnesbörd och vår övertygelse, oavsett kultur, etnisk tillhörighet, språk eller social bakgrund. Dessa Andens ingivelser, snarare än enbart mänsklig logik, blir den sanna grunden till vårt vittnesbörd.

Kärnan i detta vittnesbörd är alltid tron på och kunskapen om Jesus Kristus och hans gudomliga kallelse, han som i skriften säger om sig själv: ”Jag är vägen, sanningen och livet” (Johannes 14:6). (”Det personliga vittnesbördets kraft”, Liahona, nov. 2006, s. 38)

Bild
ung vuxen som håller i en bild av Frälsaren
Bild
ikon, diskutera

Samtal som förberedelse för lektionen

Samtala med någon som tror på Jesus Kristus om hur ni båda fick ett vittnesbörd om Frälsaren. Om du känner dig osäker på vad du tror på, fokusera då på det du vill veta om Frälsaren och samtala om hur den här enkla önskan kan leda till ökad tro och vittnesbörd (se Alma 32:27–28).

Del 2

Hur kan mitt vittnesbörd om Jesus Kristus välsigna andra?

Tänk på ditt vittnesbörd om Jesus Kristus. Vet dina vänner, din familj och andra du umgås med hur du känner för honom? Är du redo att besvara frågor om Frälsaren med tro och vittnesbörd? (Se 1 Petrusbrevet 3:15.) Har du uppmanat andra att själva komma och lära sig om Jesus Kristus? (Se Johannes 1:39.)

Bild
två unga vuxna kvinnor som pratar

När du tänker på det inflytande som ditt vittnesbörd om Jesus Kristus kan ha på andra, tänk då på följande råd från äldste Neil L. Andersen i de tolv apostlarnas kvorum:

Bild
Äldste Neil L. Andersen

Låt oss vara öppnare mot vår omgivning, villigare att tala om Kristus. President [Russell M.] Nelson har sagt: ”Jesu Kristi sanna lärjungar är villiga att synas, göra sig hörda och vara annorlunda än människorna i världen.” …

Låt oss vänligt bära vittne om vår tro på Kristus. Om någon berättar om ett problem i sitt privatliv kan vi säga: ”John, Mary, du vet att jag tror på Jesus Kristus. Jag har tänkt på något han sa som kan hjälpa dig.”

Var mer öppen på sociala medier när ni talar om er tillit till Kristus. …

Några av våra medsyskon i Kristus är ibland osäkra på vår tro och våra motiv. Låt oss uppriktigt glädja oss med dem i vår gemensamma tro på Jesus Kristus och i Nya testamentets skrifter som vi alla älskar. …

När världen talar mindre om Jesus Kristus, låt oss tala mer om honom. När vår sanna natur som hans lärjungar visas kommer många omkring oss att vara redo att lyssna. När vi delar det ljus vi har fått av honom kommer hans ljus och hans enastående frälsande kraft att lysa på dem som är villiga att öppna sina hjärtan. (”Vi talar om Kristus”, Liahona, nov. 2020, s. 90)

Bild
unga vuxna som pratar i en cirkel
Bild
ikon, anteckna

Skriv ner dina tankar

Välj ett av förslagen nedan för att hjälpa dig begrunda och bedöma hur ditt vittnesbörd om Jesus Kristus och hans eviga evangelium har vuxit under den här kursen. Kom till lektionen redo att berätta om din upplevelse.

  • Läs ”Den levande Kristus: Apostlarnas vittnesbörd” (på JesuKristiKyrka.org) och fundera över hur ditt vittnesbörd om Frälsaren har vuxit. Skriv ner ditt vittnesbörd om Jesus Kristus eller dina tankar om eller känslor för honom.

  • Om du lärde dig ”Den levande Kristus” utantill, skriv ner hur den här ansträngningen har påverkat din förståelse för och ditt vittnesbörd om Frälsaren.

  • Läs 3 Nephi 27:13–21 och begrunda vad Herrens evangelium betyder för dig. Skriv ner hur din strävan efter att leva efter hans evangelium har förändrat ditt liv.

  • Gå igenom innehållsförteckningen för den här handledningen och se vilken lektion som hade störst inverkan på dig. Gå igenom förberedelsematerialet till den lektionen och skriv ner varför det gjorde en sådan skillnad i ditt liv.

  • Tänk på hur du har blivit mer som Frälsaren när du har tillämpat det du har känt och lärt dig under den här kursen. Skriv ner förändringar som du har sett i ditt liv.

  • Välj ut ett eller flera skriftställen om Jesus Kristus som har stärkt din insikt och ditt vittnesbörd om honom. Skriv ner vad du lärde dig av de här skriftställena och vilken skillnad de har gjort i ditt liv.

  • Välj en psalm eller sång om Frälsaren som uttrycker ditt vittnesbörd om honom. Skriv ner de tankar och känslor som den här psalmen eller sången för med sig till ditt sinne och hjärta.

  • Skriv ett tackbrev till Frälsaren. Skriv ner dina känslor för hans liv och vad han betyder för dig. Om du är konstnärlig kan du rita en bild som fångar dina känslor för Frälsaren och dela den med klassen.