Bibliotek
Leksjon 19: Læren om evig ekteskap og familie


Leksjon 19

Læren om evig ekteskap og familie

Innledning

Jesu Kristi evangelium legger vekt på læren om at ekteskap og familie er forordnet av Gud. Profeten Joseph Smith forkynte at ektepar kan fortsette som mann og hustru etter oppstandelsen. Åpenbaring fra Herren forklarer at den “nye og evige ekteskapspakt” (L&p 131:2) er nødvendig for å kunne motta opphøyelse. Denne leksjonen vil gjøre det klart for elevene at hvis et ekteskap skal vare evig, må ekteparet være beseglet av en som innehar prestedømsnøkler, og deretter leve rettferdig.

Bakgrunnsstoff

Undervisningsforslag

Lære og pakter 49:15-17; 131:1-4

“Den nye og evige ekteskapspakt”

Merk: Når du holder denne leksjonen, må du være oppmerksom på at du kan ha elever som har hatt et vanskelig liv hjemme, eller har opplevd hjertesorg eller smerte i forbindelse med ekteskap og barn. Overvei disse elevenes behov når du forbereder og underviser leksjonen.

Fortell elevene at Leman Copley sluttet seg til Kirken i Kirtland, Ohio i 1831. Han hadde vært medlem av Det forente samfunn av de som tror på Kristi annet komme, ofte kalt shakerne på grunn av deres spesielle form for tilbedelse som omfattet å skjelve og riste mens de sang, danset og klappet i hendene til musikk. Leman Copley trodde på evangeliet, selv om han fremdeles trodde på noen av shakernes læresetninger. Han besøkte Joseph Smith, og som følge av besøket ga Herren Joseph åpenbaringen som nå er kjent som Lære og pakter 49 7. mai 1831. (Kapitteloverskriftene i tidligere utgaver av Lære og pakter oppga denne datoen som mars 1831. Historikere har nylig konstatert at en mer korrekt dato er 7. mai 1831.)

Shakerne forkastet ekteskap, og trodde på å leve i fullstendig sølibat (avholdenhet fra seksuell omgang). Herren korrigerte denne falske læren i åpenbaringen, og befalte også Leman Copley og andre å forkynne evangeliet for shakerne.

Be elevene lese Lære og pakter 49:15–17, og se etter hva Herren sa om hvor viktig ekteskap og familie er. Spør:

  • Hva lærer Herren oss om ekteskap i disse versene? (Elevene skulle oppdage følgende læresetning: Ekteskap mellom mann og kvinne er forordnet av Gud.)

  • Hva tror du det betyr at ekteskap er forordnet av Gud “for at jorden kan oppfylle sin skapelses mål”? (Svarene kan omfatte følgende sannheter: Ektemenn og hustruer er befalt å få barn. Jorden ble skapt for å sørge for et sted hvor Guds barn kunne leve sammen som familier.)

  • Hvordan kan en forståelse av sannhetene i disse versene hjelpe oss å forklare Kirkens læresetninger om ekteskap?

Forklar at mange år senere økte de helliges forståelse av viktigheten av læren om evig ekteskap og familie betydelig. 16. mai 1843 reiste Joseph Smith til Ramus, Illinois. Mens han bodde hos Benjamin og Melissa Johnson, underviste profeten dem om evig ekteskap. Noen av instruksjonene profeten ga i Ramus, er nedtegnet i Lære og pakter 131. Be en elev lese Lære og pakter 131:1–4 høyt, og spør så:

  • Hva må vi gjøre for å oppnå den høyeste grad i det celestiale rike? (Elevene skulle oppdage følgende læresetning: For å oppnå opphøyelse i den høyeste grad i det celestiale rike, må vi inngå den nye og evige ekteskapspakt. Forklar at ordet nye i denne sammenheng betyr at denne pakten ble gjengitt i vår evangelieutdeling. Evig betyr at denne pakten alltid har eksistert, og vil bestå i all evighet. Du kan gjerne foreslå at elevene skriver disse definisjonene i margen i Skriftene.)

  • Hvordan inngår en mann og en kvinne denne “nye og evige ekteskapspakt” i vår tid?

Understrek at menn og kvinner bare kan inngå i den nye og evige ekteskapspakt i hellige templer. Personer som gifter seg utenfor templet, bruker kanskje ord som “gift for tid og evighet” i sine ekteskapsløfter, men Gud vil ikke akseptere disse ekteskapene i evigheten.

Vis følgende uttalelse av eldste Russell M. Nelson i De tolv apostlers quorum, og be en elev lese den høyt. Be elevene se etter hva eldste Nelson sa om hvorfor evig ekteskap er så viktig:

Bilde
Eldste Russell M. Nelson

“Ekteskapet debatteres over hele verden, hvor det finnes forskjellige samlivsordninger. Min hensikt med å ta opp dette emnet er å erklære, som en Herrens apostel, at ekteskap mellom en mann og en kvinne er hellig – det er forordnet av Gud. Jeg vil også fremheve fordelene med et tempelekteskap. Det er den høyeste og mest holdbare formen for ekteskap som vår Skaper kan tilby sine barn.

Selv om frelse er en individuell sak, er opphøyelse en familiesak …

For å kvalifisere oss for evig liv, må vi inngå en evig pakt med vår himmelske Fader [se L&p 132:19]. Dette betyr at et tempelekteskap ikke bare er mellom mann og hustru, det innbefatter et partnerskap med Gud [se Matteus 19:6]” (“Celestialt ekteskap,” Ensign eller Liahona, nov. 2008, 92–93).

  • Hva tror du denne setningen betyr: “Selv om frelse er en individuell sak, er opphøyelse en familiesak”?

  • Hva betyr det å ta imot “et partnerskap med Gud” i et evig ekteskap? Hvorfor tror du det er viktig å ha et partnerskap med Gud i et ekteskap? (Bare i ekteskap inngår en person en pakt med en annen person og med Gud. Alle andre pakter inngås mellom en enkeltperson og Gud.)

  • Hvordan kan den gjengitte læren om evig ekteskap og familie styrke en persons ønske om å utvikle et kjærlig og varig ekteskap?

Eldste Parley P. Pratt (1807–57) i De tolv apostlers quorum forklarte virkningen som kunnskap om denne gjengitte læren hadde på ham. Be en elev lese følgende:

Bilde
Eldste Parley P. Pratt

“Det var av [Joseph Smith] jeg lærte at min kjære hustru kunne bli sikret meg for tid og all evighet… Det var av ham jeg lærte at vi kunne utvikle disse følelsene og vokse og forøkes i dem i all evighet, og at resultatet av vår uendelige forening ville bli etterkommere så tallrike som himmelens stjerner eller sandstrandens sandkorn… Jeg hadde følt stor kjærlighet før, men jeg visste ikke hvorfor. Men nå elsket jeg – i renhet – en intenst oppløftet, opphøyet følelse” (Autobiography of Parley P. Pratt, red. Parley P. Pratt jr. [1938], 297–98).

Før du fortsetter med leksjonen, kan det være lurt å kort drøfte følgende:

“Noen medlemmer av Kirken fortsetter uforskyldt å være enslige, selv om de ønsker å gifte seg. Hvis du er i denne situasjonen, kan du være trygg på at ‘alle ting samvirker til det gode for dem som elsker Gud’ (Romerne 8:28). Hvis du holder deg verdig, vil du en dag, enten i dette liv eller i det neste, bli gitt alle velsignelser i forbindelse med et evig familieforhold” (Tro mot pakten: En oppslagsbok i evangeliet [2004], 29).

Lære og pakter 132:1-21

Celestialt ekteskap er nødvendig for opphøyelse

Forklar at omtrent to måneder etter at Joseph Smith ga instruksjonene som er nedtegnet i Lære og pakter 131, dikterte han åpenbaringen som nå er kjent som Lære og pakter 132. Be en elev lese kapitteloverskriften til Lære og pakter 132 høyt. Forklar at praktiseringen av flergifte vil bli behandlet i neste leksjon. Be en elev lese Lære og pakter 132:3-6 høyt. Be klassen følge med og finne ord og uttrykk som sier noe om viktigheten av å inngå den nye og evige ekteskapspakt. Drøft følgende spørsmål:

  • Hvilke ord og uttrykk i disse versene klargjør betydningen av evig ekteskap?

  • Hva er konsekvensene av å forkaste denne læresetningen? (Du kan gjerne forklare at ordet fordømt betyr at man stopper opp i sin evige fremgang.)

Merk: Bruk noen minutter til å påpeke for elevene den viktige skriftstudieferdigheten å notere seg viktige ord og uttrykk, ferdigheten de nettopp har anvendt på Lære og pakter 132:3–6. Det er viktig å legge merke til og forstå ord og uttrykk når vi studerer Skriftene. I vers 3–6 er følgende viktig å forstå: “Motta og adlyde”, “må adlyde”, “hvis dere ikke er lydige mot denne pakt, da står dere fordømt”, “ingen kan forkaste”, “må og skal”. Noen av disse uttrykkene er også eksempler på sammenhengen mellom begreper i Skriftene. Sammenhenger viser et slektskap eller en kobling mellom begrepene. Vers 3 viser for eksempel sammenhengene mellom begrepene forberede, motta og adlyde.

Be elevene hver for seg lese Lære og pakter 132:7–8 for å finne betingelsene i Herrens lov som gjør det mulig for en mann og hustru å leve som ektepar etter dette liv.

  • Hva sier disse versene om hvilke forhold og betingelser som er nødvendige for at et ekteskap skal vare evig? (Når elevene svarer, skriver du følgende sannhet på tavlen: Når en pakt inngås ved riktig prestedømsmyndighet og blir beseglet ved Forjettelsens hellige ånd, vil den vare evig.)

Del følgende definisjon av Forjettelsens hellige ånd: “Den Hellige Ånd er Forjettelsens Hellige Ånd (Apostlenes gjerninger 2:33). Han bekrefter at menneskenes rettferdige handlinger, ordinanser og pakter er akseptable for Gud. Forjettelsens Hellige Ånd vitner for Faderen at de frelsende ordinanser er blitt korrekt utført, og at paktene som er forbundet med dem, er blitt holdt” (Veiledning til Skriftene, “Forjettelsens Hellige Ånd,”scriptures.lds.org).

For å hjelpe elevene å forstå dette prinsippet, kan du vurdere å vise følgende uttalelse av eldste Bruce R. McConkie (1915–85) i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Bruce R. McConkie

“Å besegle er å stadfeste, å rettferdiggjøre eller å godkjenne. Dermed er en handling som er beseglet ved Forjettelsens hellige ånd, en som er godkjent av Den hellige ånd. Den er godkjent av Herren, og vedkommende som har påtatt seg forpliktelsen, blir rettferdiggjort ved Ånden i det han har gjort. Det stadfestende godkjenningsstempel påføres en handling bare hvis de som inngår kontrakten, er verdige som følge av personlig rettferdighet til å motta den guddommelige godkjennelsen” (Mormon Doctrine, 2. utg. [1966], 361–62).

Herren fortsatte å skissere de nødvendige betingelser for og velsignelser ved evig ekteskap, slik det står i Lære og pakter 132:19–21. La elevene arbeide parvis for å studere dette skriftstedet. Be parene lage to lister: (1) Betingelser for at et ekteskap skal være evig, og (2) velsignelser som mottas når disse betingelsene er oppfylt. Når de er ferdige, kan listene inneholde følgende:

Betingelser for at et ekteskap skal være evig

  • Vielsen må utføres i henhold til Herrens lov og “den nye og evige pakt”.

  • Ekteskapet må være beseglet ved Forjettelsens hellige ånd.

  • Vielsen må utføres av en som innehar prestedømmets nøkler.

  • Ekteparet må overholde Guds pakt.

Velsignelser som vil bli mottatt

  • Ekteparet vil komme frem i den første oppstandelse.

  • Ekteparet vil arve troner, riker, fyrstedømmer, makter, herredømmer og alle høyder og dybder.

  • Ekteskapet vil være i full kraft etter den fysiske død.

  • Ekteparet vil passere englene.

  • Ekteparet vil bli opphøyet og få herlighet i alle ting.

  • Ekteparet vil få en “uopphørlig fortsettelse av ætten” (deres familie og etterkommere vil fortsette gjennom all evighet, de vil få evig forøkelse).

  • Ekteparet vil bli guder og ikke ha noen ende.

  • Ekteparet vil være over alle ting og ha all makt, og alt vil bli underlagt dem.

Drøft følgende spørsmål for å hjelpe elevene å forstå de nødvendige betingelsene og lovede velsignelser ved evig ekteskap:

  • Hva tror du det betyr å “holde fast” ved ekteskapspakten? (Du kan gjerne forklare at én betydning av ordene holde fast er å bli værende eller fortsette. Det betyr også å leve i overensstemmelse med pakten.)

  • Hvorfor er det å være beseglet i templet i seg selv ikke tilstrekkelig til å oppnå evig ekteskap?

  • Hvilke tanker og følelser får du når du tenker på hva vår himmelske Fader lover deg?

Vis følgende uttalelse av eldste Russell M. Nelson i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Russell M. Nelson

“Celestialt ekteskap er en vesentlig del av forberedelsene til evig liv. Det krever at man gifter seg med riktig person, på riktig sted, ved den riktige myndighet, og at man trofast adlyder denne hellige pakt. Da kan man bli forsikret om opphøyelse i Guds celestiale rike” (“Celestialt ekteskap,” Ensign eller Liahona, nov. 2008, 94).

  • Hvordan ville du forklare for en som ikke er medlem av Kirken hvor viktig der er å bli viet “på riktig sted, ved den riktige myndighet?

  • Gitt hvor viktig læren om evig ekteskap og familie er, hva kan du gjøre nå for å forberede deg til evig ekteskap og å utvikle sterke relasjoner?

Be elevene tenke over hva de kan trenge å forandre i livet for å bli bedre forberedt til en tempelbesegling eller til å holde paktene forbundet med denne beseglingen. Bær vitnesbyrd om at det å søke evig ekteskap er verdt våre ofre og anstrengelser.

Elevenes leseoppdrag