Bibliotek
Leksjon 22: Profeten Joseph Smiths martyrdød


Leksjon 22

Profeten Joseph Smiths martyrdød

Innledning

Dissentere i Kirken og motstandere utenfor Kirken tilveiebragte profeten Joseph Smith og hans bror Hyrum Smiths martyrdød. Deres dødsfall beseglet på mektig vis deres vitnesbyrd om Mormons bok, Lære og pakter og Jesu Kristi gjengitte evangelium. Et studium av profeten Joseph Smiths liv og martyrdød vil hjelpe elevene å overveie de mange velsignelsene Herren har gitt dem gjennom profeten Joseph Smiths tjenestegjerning, han som han gjenga sitt evangelium gjennom i de siste dager.

Bakgrunnsstoff

Undervisningsforslag

Lære og pakter 135:4-5; 136:36-39

Fiender ønsket å drepe Joseph Smith

Bilde
Carthage fengsel

Vis et bilde av Carthage fengsel. Forklar for elevene at 27. juni 1844 led profeten Joseph Smith og hans bror Hyrum, som var Kirkens patriark, martyrdøden i dette fengselet i Carthage, Illinois. Joseph Smith var 38 år gammel da han døde, og Hyrum var 44.

Be en elev lese Lære og pakter 136:36-39 høyt mens klassen følger med. Oppmuntre elevene mens de leser til å finne ut hvordan Herren sammenfattet Joseph Smiths liv og det arbeidet han utførte. Drøft så følgende spørsmål:

  • Hvordan beskrev Herren profeten Joseph Smiths liv og arbeid? (Svarene kan omfatte følgende sannheter: Joseph Smith la grunnlaget for Guds verk i denne evangelieutdeling. Profeten Joseph Smith var uskyldig da han døde, og han hadde trofast utført den oppgaven Gud hadde gitt ham.)

For å hjelpe elevene å forstå noen av de hendelser som førte til profetens død, kan du fortelle dem at de hellige levde i relativ fred i delstaten Illinois i omtrent tre år, men i 1842 opplevde de igjen motstand. Noen av Kirkens motstandere var innbyggere i Illinois som fryktet de helliges politiske innflytelse. Andre ble misunnelige på den økonomiske veksten i Nauvoo, og var kritiske til den makt Nauvoos byråd og milits hadde. Noen misforsto enkelte av mormonenes unike læresetninger og skikker. Dissentere i Kirken og motstandere utenfor Kirken forenet sine anstrengelser for å kjempe mot profeten og Kirken.

Del ut et eksemplar av utdelingsarket, som finnes på slutten av denne leksjonen, til hver elev. Be en elev lese høyt det som står under “Motstand mot profeten og Kirken”.

Bilde
utdelingsark, Martyriet

Forklar at i henhold til lovene som var i kraft da profeten døde, ble ingen lov brutt når en trykkpresse ble ødelagt. Vis følgende uttalelse av eldste Dallin H. Oaks i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Dallin H. Oaks

“Tillegget til USAs grunnlov som ga pressen frihet til å beskytte seg mot kommunale og statlige myndigheters handlinger, ble ikke vedtatt før 1868, og den ble ikke håndhevet som et grunnlovsspørsmål før i 1931… Vi skulle vurdere våre forgjengeres handlinger på grunnlag av de lover og bud og omstendigheter som fante da, ikke nå” (“Joseph, mannen og profeten,” Lys over Norge, juli 1996, 74).

  • Hvorfor er den siste setningen i eldste Oaks uttalelse viktig å huske på når vi overveier handlingene til tidlige ledere i Kirken? (Du kan gjerne påpeke at de fleste medlemmene av byrådet i Nauvoo var medlemmer av Kirken, men de handlet som valgte embedsmenn da de beordret trykkpressen ødelagt. Kirken som organisasjon handlet ikke mot pressen, men byrådet tok initiativet for å “redusere… plagen” [i History of the Church 6:432]).

Be en elev lese høyt det som står under “Falske anklager mot Joseph og Hyrum” på utdelingsarket. Be en annen elev lese Lære og pakter 135:4 høyt. Be klassen følge med, og se etter profetien Joseph Smith uttalte da han reiste til Carthage.

  • Selv om alle dødelige mennesker er ufullkomne, hva tror du skal til for at noen skal ha en “samvittighet [som] er ren for Gud og alle mennesker”? (L&p 135:4).

Forklar at da Hyrum Smith forberedte seg til å dra til Carthage fengsel, leste han Ether 12:36–38 og brettet hjørnet på siden. Be en elev lese Lære og pakter 135:5 høyt, som er et direkte sitat av disse versene fra Ether, mens klassen følger med. Be elevene overveie hvorfor dette skriftstedet var meningsfylt for Hyrum. Du kan gjerne foreslå for elevene at de markerer ord eller uttrykk som skiller seg ut for dem.

  • Hvilke ord eller uttrykk i disse versene fra Ethers bok tror du ville ha vært meningsfylte for Hyrum i møte med fengsling og mulig død?

  • Hva tror du følgende setning betyr: “Alle mennesker skal vite at mine klær er uplettet av deres blod”? (Vurder å be elevene krysshenvise vers 5 med Jakobs bok 1:19 og Mosiah 2:27 for å finne ut hva denne setningen betyr. Å lære å krysshenvise et skriftsted med andre skriftsteder som gir ytterligere innsikt, er en viktig skriftstudieferdighet.)

Be elevene overveie hvordan det kan ha føltes for Joseph og Hyrum å vite at de hadde utført sine kall og oppgaver fra Gud etter beste evne.

  • Hva kan vi lære av Joseph og Hyrum Smiths eksempel som kan hjelpe oss å utføre ansvarsoppgavene vi mottar fra Gud?

Lære og pakter 135:1-3, 6-7

Martyrdøden i Carthage fengsel og hyllester til Joseph Smith

Be en elev lese kapitteloverskriften til Lære og pakter 135:6 høyt. (Du kan gjerne påpeke at forskjellen mellom denne overskriften i 1981- og 2013-utgaven av Skriftene gjenspeiler nyere forskning.) Be noen elever etter tur lese høyt Lære og pakter 135:1–2 og utdelingsarket “Martyrdøden i Carthage fengsel”. Be klassen følge med mens disse elevene leser.

  • Hva tror du setningen “for å besegle denne boks og Mormons boks vitnesbyrd” betyr?

Mens elevene uttrykker sine tanker, kan du vurdere å skrive følgende definisjon på tavlen: Å “besegle” er å fastslå noe for alltid, for eksempel et vitnesbyrd. Du kan gjerne foreslå at elevene skriver denne definisjonen i Skriftene ved siden av vers 1.

Be elevene lese Lære og pakter 135:3, 6–7 hver for seg, og se etter noen av sannhetene vi lærer av denne kunngjøringen om Joseph og Hyrum Smiths martyrdød.

  • Hvilke sannheter lærte dere av denne kunngjøringen om Joseph og Hyrum Smiths martyrdød? (Elevene kan nevne mange sannheter, blant annet følgende: Joseph Smith har gjort mer for menneskenes frelse i denne verden enn noe annet menneske, bortsett fra Jesus Kristus selv. Mormons bok og Lære og pakter ble frembragt for verdens frelse.)

  • På hvilke konkrete måter tror dere livet deres ville ha vært annerledes uten profeten Joseph Smiths tjenestegjerning?

Be en elev lese høyt uttalelsen av eldste Dallin H. Oaks som står under “Hyllester til profeten Joseph Smith” på utdelingsarket.

  • Hvorfor er det viktig å forstå at nære omgangsfeller av Joseph Smith betraktet ham som en profet og en “hederlig og dydig mann”?

Avslutt med å spørre elevene om noen av dem ønsker å bære sitt vitnesbyrd om Joseph Smith. Oppfordre elevene til å se etter muligheter i løpet av de neste dagene til å dele sitt vitnesbyrd med andre om profeten Joseph Smith og hans rolle i gjengivelsen av Jesu Kristi evangelium.

Elevenes leseoppdrag

Profeten Joseph Smiths martyrdød

Gjenopprettelsens grunnvoll – Leksjon 22

Motstand mot profeten og Kirken

I juni 1844 hadde fiendskapet mot Kirken vokst seg betydelig sterkere. Noen av innbyggerne i Illinois snakket om å drive de hellige ut av delstaten, mens andre planla å drepe profeten. Noen av dem som sammensverget seg mot profeten og Kirken, var tidligere frafalne medlemmer av Kirken. 7. juni 1844 trykte William Law, som hadde vært annenrådgiver i Det første presidentskap, og andre frafalne den første utgaven av en avis de kalte Nauvoo Expositor. I et forsøk på å oppildne folk mot profeten og Kirken, brukte disse mennene denne avisen til å sverte Joseph Smith og andre ledere i Kirken. Joseph Smith, i kraft av sitt embede som borgermester av Nauvoo, og mesteparten av byrådet erkjente at den oppildnende avisen ville føre til pøbelvold mot byen. De erklærte avisen som et offentlig skadeverk og ga ordre om at Nauvoo Expositors trykkpresse skulle ødelegges.

Falske anklager mot Joseph og Hyrum

“Som et resultat av [at borgermesteren og byrådet ødela Nauvoo Expositor], siktet myndighetene i Illinois uten berettigelse profeten, hans bror Hyrum og andre embedsmenn i Nauvoo for opprør. Guvernøren i Illinois, Thomas Ford, ga ordre om at mennene skulle stilles for retten i Carthage, Illinois, fylkets hovedsete, og lovet dem beskyttelse. Joseph visste at om han dro til Carthage, ville hans liv være i stor fare på grunn av mobbene som truet ham.

“Siden de trodde at mobben bare ønsket å få tak i dem, bestemte Joseph og Hyrum seg for å dra vestover for å redde livet. 23. juni krysset de Mississippi-elven, men senere den dagen fant noen brødre fra Nauvoo profeten og fortalte ham at militære styrker ville invadere byen om han ikke overga seg til myndighetene i Carthage. Dette gikk profeten med på i håp om å berolige både myndighetene og mobbene. 24. juni tok Joseph og Hyrum farvel med sine familier og red sammen med andre embedsmenn fra Nauvoo til Carthage, og meldte seg for myndighetene i Carthage dagen etter. Etter at brødrene hadde blitt løslatt mot kausjon for den første siktelsen, ble de urettmessig siktet for forræderi mot delstaten Illinois, arrestert og fengslet i Carthage fengsel i påvente av en høring. John Taylor og Willard Richards, de eneste medlemmene av De tolv som ikke var på misjon, sluttet seg frivillig til dem” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2007], 529–30).

Martyrdøden i Carthage fengsel

I løpet av dagen 27. juni 1844 hadde en besøkende gitt Joseph en revolver. Da mobben prøvde å trenge seg inn i rommet hvor profeten og de andre mennene var innesperret, ble Hyrum skutt og drept idet han forsøkte å forsvare de andre i rommet. Joseph løp til døren og strakte seg rundt dørkarmen og skjøt med revolveren ut i gangen. Bare tre av seks skudd gikk av, men disse såret flere medlemmer av mobben. Mobben presset så våpnene sine gjennom den halvveis lukkede døren, og John Taylor forsøkte å slå løpene tilbake med en spaserstokk.

Da konflikten ved døren eskalerte, prøvde John Taylor å rømme rommet gjennom et vindu. Idet han forsøkte å hoppe ut av vinduet, ble han skutt i låret fra døren og ble også skutt av noen utenfor. Han falt ned på gulvet, og mens han forsøkte å komme seg under sengen ved siden av vinduet, ble han alvorlig skadet av ytterligere tre skudd. I mellomtiden, når våpen kom gjennom døren, begynte Willard Richards å slå mot dem med en stokk.

Joseph Smith besluttet så å forsøke å flykte gjennom det samme vinduet. Mens Willard Richards fortsatte å avlede mobben ved døren, hoppet profeten mot det åpne vinduet. Da han gjorde det, ble han truffet av kuler både innenfra og utenfra fengslet. Han falt ut av vinduet, idet han utbrøt: “Å Herre, min Gud!” og landet på bakken nedenfor. Medlemmene av mobben som var inne i fengslet, løp ut for å forsikre seg om at Joseph var død. Selv om det ikke var noen medlemmer av Kirken på vei til Carthage, var det noen som ropte: “Mormonene kommer!” og hele mobben flyktet.

Hyllester til profeten Joseph Smith

Eldste Dallin H. Oaks i De tolv apostlers quorum har sagt:

Bilde
Eldste Dallin H. Oaks

“De som kjente Joseph best og sto ham nærmest i Kirken, elsket og oppholdt ham som profet. Hans bror Hyrum valgte å dø ved hans side. John Taylor, som også var sammen med ham da han ble drept, sa: ‘Jeg vitner for Gud, engler og mennesker at han var en god, hederlig og dydig mann… at hans private og offentlige karakter var uklanderlig, og at han levde og døde som en Guds mann’ (The Gospel Kingdom [1987], 355; se også L&p 135:3). Brigham Young sa: ‘Jeg tror ikke det finnes et menneske på jorden som kjente [Joseph Smith] bedre enn jeg gjorde, og jeg er dristig nok til å påstå at, med unntak av Jesus Kristus, hverken lever eller har noe bedre menneske levd på denne jorden’ [Discourses of Brigham Young, red. John A. Widtsoe (1954), 459]” (“Joseph, mannen og profeten,” Lys over Norge, juli 1996, 74).