Seminar
Enhet 19: Dag 2, Alma 36


Enhet 19: Dag 2

Alma 36

Innledning

Da Alma kom tilbake fra sin misjon til zoramittene, samlet han sine tre sønner og ga individuell veiledning til hver enkelt av dem (se Alma 35:16). Hans råd til Helaman er nedtegnet i Alma 36-37, hans råd til Shiblon er nedtegnet i Alma 38, og hans råd til Corianton er nedtegnet i Alma 39-42. Alma vitnet for Helaman om at Gud vil befri dem som setter sin lit til ham. For å illustrere denne sannheten beskrev Alma hvordan han hadde blitt befridd fra smertene av sine synder mange år tidligere. Etter å ha påkalt Jesu Kristi navn, hadde han blitt født av Gud og fylt med glede. Han hadde så arbeidet for å bringe andre til Jesus Kristus.

Alma 36:1-5

Alma lærer sin sønn Helaman om Guds kraft til å støtte oss i våre prøvelser

Grunn på hvordan vitnesbyrdet til eller en bestemt undervisning fra et familiemedlem, en venn eller en leder i Kirken har velsignet deg.

Les Alma 36:1-5, og forestill deg at du er i Helamans sted da han lyttet til sin fars vitnesbyrd. Hva ønsket Alma at Helaman skulle huske? (Se vers 2.) Hva ønsket Alma at Helaman skulle lære av ham? (Se vers 3.)

Skriv følgende prinsipp i Skriftene ved siden av Alma 36:3: Nå vi setter vår lit til Gud, støtter han oss i alle våre prøvelser og lidelser. Tenk på en gang du opplevde en prøvelse. I det åpne feltet skriver du hvordan Gud hjalp og støttet deg i denne perioden.

Alma 36:6-22

Alma beskriver sitt opprør og forklarer hvordan han fikk tilgivelse

Bilde
Almas omvendelse

Alma beskrev for sin sønn Helaman hvordan Gud hadde befridd ham fra smerten av sine synder. Les Alma 36:6-10, og repeter hva som skjedde med Alma i hans ungdom da han gikk omkring sammen med Mosiahs sønner og forsøkte å ødelegge Kirken.

I Mormons bok er det tre beretninger om engelen som viser seg for Alma og Mosiahs sønner. Alma 36 inneholder den mest detaljerte beretningen om det Alma opplevde i løpet av de tre dagene og nettene da han var ute av stand til å bevege seg eller snakke. (Du kan lese de andre beretningene i Mosiah 27 og Alma 38.) Les Alma 36:11-16, og marker ord eller setninger som Alma brukte til å beskrive den frykt eller smerte han opplevde etter at engelen hadde vist seg.

President Boyd K. Packer i De tolv apostlers quorum hjalp oss å forstå hva opprørt og sønderrevet betyr:

Bilde
President Boyd K. Packer

Opprørt betyr opprinnelig ‘torturert’. I gammel tid var torturbenken en ramme som offeret ble lagt på med ankler og håndledd bundet til en spindel som man kunne skru til for å forårsake uutholdelig smerte.

Det engelske “harrow” [harv] er en ramme med tinder i. Når den blir trukket langs jordsmonnet, river den opp og lager furer i jorden. Skriftene taler ofte om sjeler og sinn som blir ‘sønderrevet’ av skyldfølelse” (“Berøringen av Mesterens hånd,” Liahona, juli 2001, 25).

  1. Skriv i skriftstudiedagboken din hvorfor du tror Alma brukte så sterke ord for å beskrive hvordan han følte seg. Skriv også hvordan disse ordene beskriver skyldfølelsen og smerten til en person som har syndet og ikke omvendt seg.

Du kan gjerne skrive følgende sannhet i Skriftene nær Alma 36:11-16: Synd kan føre til smerte og anger.

Les Alma 36:17-18, og se etter hva Alma husket at faren hadde profetert om. Legg merke til hva Alma gjorde da han husket hva hans far hadde lært ham.

Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum ga oss følgende innsikt om Almas erfaringer: “Alma hadde blitt påvirket av sin fars undervisning, men det er spesielt viktig at den profetien han husket, var den som gjaldt ‘en Jesus Kristus som skulle komme, en Guds Sønn, som skulle sone for verdens synder’. (Alma 36:17.) Det er dette navnet og det er dette budskapet alle må høre. Alma hørte det, og han ropte ut gjennom kvaler av et helvete som bare fortsatte å brenne, og en samvittighet som ikke ville leges. ‘O Jesus, du Guds Sønn, ha barmhjertighet med meg.’ (Alma 36:18.) … Uansett hvilke andre behov vi har, vil alt avhenge av den bønnen: ‘O Jesus, du Guds Sønn, ha barmhjertighet med meg.’ Han er beredt til å vise barmhjertighet. Han betalte med sitt eget liv for å gi den” (However Long and Hard the Road [1985], 85).

  1. Tenk på en gang da du har bedt om å motta velsignelsene ved Jesu Kristi forsoning, herunder den velsignelse som tilgivelse for en synd er. Skriv i skriftstudiedagboken din hvorfor du tror det er viktig å be Herren om forsoningens velsignelser i ditt liv.

  2. Les Alma 36:19-22, og marker ord og setninger som beskriver hvordan Almas følelser endret seg etter at han ba om barmhjertighet. Skriv noen av disse ordene og setningene i skriftstudiedagboken din, og forklar hva de lærer deg om kraften i Frelserens forsoning.

Bilde
Jesus Kristus

Av disse skriftstedene lærer vi dette prinsippet: Hvis vi utøver tro på Jesu Kristi forsoning, vil han befri oss fra smerten av våre synder og fylle oss med glede. Grunn på hva du kan gjøre for å utøve mer tro på Jesus Kristus, slik at du, i likhet med Alma, kan bli befridd fra smerte eller anger for dine synder.

Les følgende situasjon, og overvei hvordan du kan svare: En venn som har lest Mormons bok, ber deg om hjelp til å forstå Almas ord i Alma 36:19. Din venn spør: “Hvis jeg kan huske mine synder og fortsatt er lei meg for dem, betyr det at jeg ikke har blitt tilgitt?”

Les følgende forklaring av president Dieter F. Uchtdorf i Det første presidentskap, og understrek eventuelle setninger du tror vil være nyttige for din venn:

“Satan vil prøve å få oss til å tro at våre synder ikke er tilgitt fordi vi kan huske dem. Satan er en løgner, han prøver å tåkelegge vårt syn og lede oss bort fra omvendelsens og tilgivelsens sti. Gud lovet ikke at vi ikke skulle huske våre synder. Å huske vil hjelpe oss å unngå å gjøre de samme feilene igjen. Men hvis vi holder oss sanne og trofaste, vil erindringen om våre synder blekne over tid. Det vil være en del av den nødvendige helbredelses- og helliggjørelsesprosessen. Alma bar vitnesbyrd om at etter at han hadde ropt til Jesus om barmhjertighet, kunne han fortsatt huske sine synder, men erindringen om hans synder naget og plaget ham ikke lenger, fordi han visste at han hadde fått tilgivelse (se Alma 36:17-19).

Det er vårt ansvar å unngå alt som vil bringe gamle, syndige minner tilbake. Når vi fortsetter å ha ‘et sønderknust hjerte og en angrende ånd’ (3 Nephi 12:19), kan vi stole på at Gud ‘ikke lenger vil komme [våre synder] i hu’ [L&p 58:42]” (“Punktet for trygg retur,” Ensign eller Liahona, mai 2007, 101).

Det er også viktig å merke seg at Alma ikke sa at han ikke husket sine synder, men at han ikke husket smerten av sine synder, og han var ikke lenger “opprevet” på grunn av minnet om dem (Alma 36:19). Sann omvendelse vil føre til at smerten og skyldfølelsen for synd blir tatt bort (se Enos 1:6-8).

  1. Skriv i skriftstudiedagboken din et svar til vennen vi nevnte ovenfor, og bruk innsikt du fikk av president Uchtdorfs forklaring. Ta med i svaret ditt hvorfor du tror det er en velsignelse at vi fortsatt kan huske våre synder, selv om vi ikke blir “opprevet ved tanken på [våre] synder” (Alma 36:19) når vi har omvendt oss.

Alma 36:23-30

Alma forklarer hvorfor han arbeider kontinuerlig for å bringe andre til omvendelse

Hva føler du når du spiser god mat sammen med en venn? Hva er det første du ønsker å gjøre når du mottar en spennende nyhet? Hvorfor tror du folk flest har en nesten umiddelbar trang til å fortelle en annen om det de har hørt? Les Alma 36:23-24, og se etter hvordan de følelsene som er beskrevet i disse spørsmålene, henger sammen med Almas erfaring etter sin omvendelse. Hva ønsket Alma at andre skulle få oppleve?

Les Alma 36:25-26, og finn ut hvordan Almas innsats for å forkynne evangeliet påvirket ham og andre. Fullfør følgende prinsipp basert på det disse versene har lært deg om å dele evangeliet med andre: Når vi deler evangeliet med andre, får vi.

  1. Skriv den ferdige prinsipperklæringen i skriftstudiedagboken, og forklar hvorfor du tror dette prinsippet er sant. Som en del av forklaringen din, kan det være lurt å ta med erfaringer du har hatt med å føle glede over å dele evangeliet med andre.

Tenk på noen du kjenner – en venn, et familiemedlem eller et medlem av menigheten eller grenen – som kan ha nytte av ditt vitnesbyrd om Frelseren og hans gjengitte evangelium. Grunn på hvordan du kan dele med vedkommende ditt vitnesbyrd om hvordan Jesus Kristus er i stand til å frigjøre oss fra smerte og fylle oss med glede. Det kan være lurt å vurdere å skrive et brev eller en e-post til vedkommende, eller du kan skrive noen notater for å forberede deg til en gang du kommer til å snakke med ham eller henne.

Bilde
en ung kvinne skriver
  1. Skriv følgende etter dagens oppgaver i skriftstudiedagboken din:

    Jeg har studert Alma 36 og fullført denne leksjonen (dato).

    Ytterligere spørsmål, tanker og innsikt jeg ønsker å dele med min lærer: