Seminar
Enhet 15: Dag 4, Alma 8-10


Enhet 15: Dag 4

Alma 8-10

Innledning

Da Alma hadde forkynt i Zarahemla, Gideon og Melek, og mange hadde tatt imot hans budskap, forkastet Ammonihahs innbyggere hans budskap og kastet ham ut av byen. I lydighet mot Herrens befaling vendte imidlertid Alma tilbake til Ammonihah. Herren forberedte Amulek til å ta imot Alma i Ammonihah og bli med ham og vitne for folket. Alma og Amulek advarte Ammonihahs innbyggere og sa at hvis de ikke omvendte seg, ville de bli ødelagt. Amulek adlød trofast Gud og brukte sitt rykte, sitt gode navn og sin innflytelse til å støtte profeten Alma og vitne om Jesus Kristus.

Alma 8

Alma vender lydig tilbake til Ammonihah, der han forbereder Amulek til å forkynne

Da Alma hadde forkynt evangeliet i Zarahemla og Gideon (se Alma 5-7), dro han til Melek. Les Alma 8:4-5, og finn ut hvordan Meleks innbyggere mottok Almas læresetninger. (Uttrykket “Guds hellige orden” i Alma 8:4 sikter til prestedømmet, som du vil se i Alma 13.)

Da Alma var ferdig med å forkynne i Melek, dro han til Ammonihah for å forkynne. Han hadde en helt annen opplevelse med folket som bodde der. Studer følgende bilder og skriftsteder, og skriv så en bildetekst til hver enkelt, hvor du sammenfatter hva som skjedde med Alma mens han var i Ammonihah:

Bilde
Alma sitter på bakken

Alma 8:8-13.

Bilde
Alma og engelen

Alma 8:14-16.

Bilde
Alma og Amulek

Alma 8:18-26.

Tenk på følgende spørsmål (du trenger ikke å skrive ned svarene dine):

  • Den engelen som viste seg for Alma, var den samme engelen som hadde vist seg for ham og Mosiahs sønner tidligere. Hvordan kan engelens ord ha trøstet Alma (se Alma 8:15)?

  • Hvorfor kan det ha vært vanskelig for Alma å komme tilbake til Ammonihah (se Alma 8:16)?

Selv om befalingen var vanskelig, “vendte [Alma] i all hast tilbake til Ammonihahs land” (Alma 8:18). President Howard W. Hunter sa at Herren elsker den slags lydighet: “For Herren elsker, mer enn noe annet, en urokkelig beslutning om å adlyde hans råd” (“Commitment to God,” Ensign, nov. 1982, 58).

  1. Velg en eller flere av følgende situasjoner. Skriv så i skriftstudiedagboken din hvordan personen kunne bli velsignet hvis han eller hun var lydig:

    1. Når en ung kvinne skal gå til skolen, ber moren henne om å ta på seg en mer sømmelig skjorte.

    2. En ny prest utfordres av sin biskop eller grenspresident til å gjøre seg fortjent til sin Plikt overfor Gud-belønning.

    3. To misjonærer føler seg tilskyndet til å besøke en mindre aktiv familie der moren ikke er medlem av Kirken.

Du kan gjerne skrive følgende prinsipp i Skriftene ved siden av Alma 8:18-20: Hvis vi reagerer raskt på Herrens ord, hjelper han oss å utføre det han befaler.

  1. Skriv i skriftstudiedagboken din om en gang da du følte at Herren hjalp deg å være rettskaffen og lydig til tross for vanskelige omstendigheter.

Les Alma 8:27-32, på jakt etter hvordan Herren hjalp Alma å gjøre det han hadde blitt befalt å gjøre.

Alma 9

Alma advarer Ammonihahs innbyggere og sier at de må omvende seg og forberede seg til Jesu Kristi komme

Alma 9 forteller om Almas innsats for å undervise Ammonihahs folk om deres behov for å omvende seg og bli forløst gjennom Frelseren Jesus Kristus. For å prøve å hjelpe disse ugudelige menneskene å erkjenne sitt behov for å omvende seg, oppfordret Alma dem til å minnes hva Gud hadde gjort for dem og deres forfedre.

Se i Alma 9:8-10, 13 for å repetere ordene huske og glemt. Hvordan tror du innbyggerne i Ammonihah ville ha vært annerledes hvis de hadde husket det Alma talte om?

  1. Svar på følgende spørsmål i skriftstudiedagboken din: Hvorfor tror du det er viktig å huske de åndelige opplevelsene du har hatt? Skriv deretter om en åndelig opplevelse som du ikke vil glemme.

Etter å kalt Ammonihahs innbyggere til omvendelse, lærte Alma dem at de burde forberede seg til Frelseren skulle komme til jorden. Les Alma 9:26-27, og marker ord og setninger som gir deg større forståelse av Frelserens egenskaper. (Ordet rettvishet betyr rimelighet og rettferdighet.) Hva lærer disse ordene og setningene deg om Frelseren? I løpet av den kommende uken kan du ta deg tid til å tenke på dem.

Alma 10

Amulek beskriver sin erfaring med en engel og formaner folket til å omvende seg

Sett ring rundt det som best beskriver hvordan du våknet i dag tidlig:

  • Jeg våknet av meg selv, uten å bruke alarm eller bli vekket av noen.

  • Jeg våknet første gang alarmen gikk, eller første gang jeg ble vekket.

  • Alarmen gikk flere ganger, eller jeg måtte bli vekket flere ganger før jeg våknet.

Les Alma 10:6, og se etter hvor mange åndelige “vekkinger” Amulek mottok mens han fortsatte å gjøre opprør mot Herren. På de tomme linjene kan du skrive svaret på dette spørsmålet: Hva tror du setningene “Jeg ville ikke høre” og “Jeg ville ikke vite” sier om Amuleks åndelige tilstand før engelen kom til ham?

Slik det står i Alma 10:2-11, beskrev Amulek sitt liv før han fikk besøk av en engel og sin omvendelse til evangeliet. Gransk Alma 10:1-6 for å finne detaljer som hjelper deg å vite mer om Amulek.

Bilde
Amulek underviser

Amulek fortalte hvordan en engel befalte ham å slippe Alma inn i sitt hjem og ta seg av ham. Les Alma 10:7-11, og se etter hvordan Amulek og andre ble velsignet fordi Amulek adlød engelen.

Skriv dette prinsippet ved siden av Alma 10:11-12: Når vi hører og adlyder Herrens kall, blir vi selv og andre velsignet. Herren kan “kalle” på oss på mange måter – ved en tilskyndelse fra Ånden, ved en følelse, ved en drøm, ved det en leder eller lærer i Kirken eller mor eller far sier til oss, ved å bli kalt til en stilling i Kirken, ved motgang eller på andre måter.

  1. Besvar følgende spørsmål i skriftstudiedagboken din: Når har du følt at du ble velsignet fordi du adlød et “kall” fra Herren?

Som beskrevet i resten av Alma 10, var det mange av Ammonihahs innbyggere som ikke ville lytte til Amuleks ord. Amulek advarte dem og sa at hvis de ikke omvendte seg, ville det komme en dag da de ville bli ødelagt. Les Alma 10:22-23, og finn ut hvorfor folket ble reddet fra ødeleggelse den gangen. Hva lærer disse versene deg om viktigheten av å være rettskaffen selv om menneskene rundt deg ikke er det?

  1. Skriv følgende etter dagens oppgaver i skriftstudiedagboken din:

    Jeg har studert Alma 8-10 og fullført denne leksjonen (dato).

    Ytterligere spørsmål, tanker og innsikt jeg ønsker å dele med min lærer: