2014
Vår spalte
August 2014


Vår spalte

Normer og venner

Så lenge jeg har gått på skolen, har jeg hatt venner som ikke har forstått moralnormene i vår religion. I begynnelsen var det vanskelig, men etter hvert har de blitt vant til tanken på at jeg ønsker å være moralsk ren. Jeg har som mål å være ren og ubesmittet, og det har fungert bra, både for meg og for dem som pleide å kritisere meg. Etter hvert har respekt, fred og glede blitt en del av vår kjærlige vennekrets.

Vitória M., Brasil

Tilgi mine venner

Som eneste medlem av Kirken i min omgangskrets, har jeg opplevd at vennene mine har fornærmet meg. Noen ganger kan de dømme og kritisere min religion. Jeg føler meg så alene, men jeg er takknemlig for at jeg kjenner Kirkens normer.

Hvis mine venner fornærmer meg, prøver jeg å ydmyke meg og unngå strid, for jeg vet at strid er av det onde. Når de begynner å diskutere noen saker om Kirken, vitner jeg bare om min tro på evangeliet.

Jeg tilgir alltid vennene mine, enten de ber om unnskyldning eller ikke. Tilgivelse handler ikke bare om å si: “Jeg godtar unnskyldningen din” eller “Det går bra”, for tilgivelse har dyp betydning: Jesus Kristus sonet for våre synder slik at vår himmelske Fader kan tilgi oss.

Selv om mine venner ikke forstår min tro nå, vet jeg at jeg kan være Guds redskap til å undervise dem om evangeliet. Jeg hjelper dem, og samtidig hjelper jeg meg selv å vokse åndelig og forberede meg til å reise på misjon.

Joshua V., Filippinene

Et av mine yndlingsskriftsteder

Vår himmelske Fader bruker “små og enkle ting” (Alma 37:6) til å fremme sitt verk. Joseph Smith var ingen stor mann i verdens øyne, men Gud brukte ham til å gjenopprette Kirken. Og det var en veldig enkel ting som førte til gjenopprettelsen: en bønn. Tro ikke at du er for liten til å arbeide i Herrens vingård. Å være et godt eksempel kan hjelpe menneskene rundt deg å bli medlem av Kirken. Gud trenger ikke store personligheter, bare personer som er trofaste og lydige.

Ronick R., Haiti