2013
Helligånden trøster, inspirerer og vidner
April 2013


Det tror vi

Helligånden trøster, inspirerer og vidner

Helligåndsgaven er en af de største velsignelser, vi kan modtage i dette liv, for Helligånden trøster, inspirerer, advarer, renser og vejleder os. Han kan fylde os med »håb og fuldkommen kærlighed« (Moro 8:26). Han underviser om »sandheden af alt« (Moro 10:5). Vi modtager åbenbaring og åndelige gaver fra Gud gennem Helligånden. Det mest vigtige er, at vi modtager vores vidnesbyrd om vor himmelske Fader og Jesus Kristus gennem Helligånden.

Før du blev døbt, kunne du fra tid til anden føle Helligånden. Kun ved at modtage Helligåndsgaven efter dåben, kan du nyde Helligåndens konstante ledsagelse, forudsat at du er værdig. Denne gave blev givet af en præstedømmebærer med Det Melkisedekske Præstedømme ved håndspålæggelse (se ApG 19:6; L&P 33:15). Herefter kan du hver eneste sabbatsdag forny din dåbspagt, når du tager nadveren, og derved modtager Herrens velsignelse om »altid [at måtte] have hans Ånd hos sig« (L&P 20:77).

Helligånden, der ofte omtales som Ånden, er det tredje medlem af Guddommen. Profeten Joseph Smith forklarede: »Faderen har et legeme af kød og knogler ligeså håndgribeligt som menneskets; Sønnen ligeså; men Helligånden har ikke et legeme af kød og knogler, men er en person, der består af ånd. Hvis det ikke var således, kunne Helligånden ikke bo i os« (L&P 130:22).

»… fordi Herrens Ånd ikke bor i vanhellige templer« (Hel 4:24), må vi være værdige til hans ledsagelse. Dette er vi blandt andet ved at have dydige tanker, leve retskaffent og ved at stræbe efter at holde befalingerne.

Når vi har modtaget Helligåndsgaven, kan vi gøre meget for at have hans indflydelse i vores liv –

  • bede

  • studere skrifterne

  • tage nadveren værdigt

  • komme i templet

  • se gavnlige medier, bruge et rent sprog og have dydige tanker.

Fotoillustrationer: Christina Smith, Eve Tuft, Cody Bell og Matthew Reier