2008
Vandra i ljuset
Maj 2008


Vandra i ljuset

Ni fattar beslut varje dag och nästan varje timme som gör att ni antingen vandrar i ljuset eller går mot mörkret.

Bild
President Henry B. Eyring

Livet är en resa för oss alla. Vår himmelske Fader utformade det så eftersom han älskar oss. Var och en av oss har unika erfarenheter och karaktärsegenskaper, men vår resa började på samma plats innan vi föddes till denna värld.

Vi undervisades alla av Elohim, vår andes Fader. Vi älskade honom och ville vara som han och vara hos honom för evigt. Han berättade tydligt vad som krävdes för att vi skulle få denna glädje. Vi behövde få en fysisk kropp och genomgå de prövningar som den skulle föra med sig. Vi skulle utsättas för sjukdomar och ha inom vår kropp det som slutligen skulle leda till vår död. Och vår kropp skulle ha inom sig starka begär efter fysisk tillfredställelse.

Vår himmelske Fader förklarade för oss vad som skulle krävas för att kunna färdas därifrån och till att sedan få vara tillsammans med honom för evigt och leva det liv han lever. Vi skulle färdas genom livet utan minne av vår tid med honom i andevärlden. Och den enda vägen tillbaka till honom krävde att vi övervann den fysiska döden och syndens inverkan som skulle följa av att vi bröt mot buden. Han berättade för oss att vi inte kunde övervinna vare sig dödens eller syndens följder på egen hand, utan att vi behövde en Frälsare som skulle krossa dödens bojor och göra det möjligt för oss att bli rena från de synder som vi utan tvivel skulle begå.

Ni vet genom skrifterna som Gud har uppenbarat genom sina profeter att ett uppror skedde i andevärlden när planen för vår resa lades fram för oss. De som gjorde uppror ville inte acceptera Frälsaren eller vara beroende av honom. Inte heller ville de riskera att inte kunna återvända till vår himmelske Fader. Var och en av er var bland de modiga, de trofasta och de sanna i den striden. Ni tog emot Frälsaren och planen för den här resan tillbaka till glädjen i vår himmelske Faders närhet.

Ni utmärkte er dessutom bland dem som valde rätt under striden i andevärlden. Ni förtjänade rätten att komma till jorden och göra denna resa under en tid då Jesu Kristi evangelium finns på jorden. Och bland vår himmelske Faders miljarder barn som lever på jorden i dag fick ni förmånen att finna Jesu Kristi evangelium och hans sanna kyrka. Och det faktum att ni lyssnar på konferensen i kväll betyder dessutom att ni har valt att färdas i ljuset under livets resa.

Varje barn till vår himmelske Fader som fötts här på jorden får en gratis gåva vid födseln – Kristi ljus. Ni har känt det. Det är känslan av vad som är rätt och fel och vad som är sant och falskt. Den har funnits hos er sedan er jordiska resa började. Det faktum att ni döptes och fick den Helige Anden är bevis på att ni valde att vandra i Kristi ljus.

När ni konfirmerades som medlemmar i kyrkan fick ni rätten att ha den Helige Andens sällskap. Den Helige Anden är en mäktig ljuskälla som hjälper er att känna igen sanningen, följa och älska Herren Jesus Kristus och finna vägen tillbaka till Gud efter detta liv.

Men den ande som ledde upproret i föruttillvaron motsätter sig fortfarande planen och vill att ni ska misslyckas. Han vill inte att ni någonsin ska hitta vägen hem igen. Er själs fiende känner er och vet hur goda ni är. Han vet att om han kan få er att vika av från att vandra i ljuset så kan han både fånga er och få er att sluta hjälpa andra längs vägen. Han vet hur goda ni är och vilken styrka ni har att undervisa och påverka hundratals av vår himmelske Faders barn i detta liv – och tusentals under generationerna som följer efter er. Om han kan få er att vandra bort från ljuset under er resa, så kan han skada många och åstadkomma olycka för många.

Det faktum att ni lyssnar nu är bevis på att Gud vet att ni betyder mycket och att ni har valt att vandra i det ljus han erbjuder. Det är inte alltid lätt att veta att det är sådana val vi gör. Ni fattar beslut varje dag och nästan varje timme som gör att ni antingen vandrar i ljuset eller går mot mörkret. Vissa av de allra viktigaste valen handlar om vad ni fäster ert hjärta vid.

Det finns så många saker ni kan tycka är viktiga. Till exempel vill vi alla till viss del ha andras godkännande. Vi känner alla ett behov av vänner. Alla söker vi efter bevis på att vi betyder något. Vi fattar beslut som grundar sig på dessa önskningar. En del kan leda oss bort från det vägledande ljus som Gud erbjuder. Andra kan lysa upp stigen så att det blir lättare för oss att hitta hem.

När jag ser tillbaka på mitt liv inser jag att jag var omedveten om hur viktiga några av mina önskningar och val var. Jag ville bli uttagen till olika lagsporter. Jag ville klara mig bra i skolan. Jag ville få goda och trogna vänner. Och när jag fattade beslut utifrån dessa önskningar så rörde jag mig antingen bort från eller mot ljuset, mer än jag själv förstod.

En del av det jag gjorde och några av mina vänner hjälpte mig verkligen att känna igen ljuset. Annat drog mig bort från ljuset, mer än jag insåg just då. På betydelsefulla sätt med långtgående följder förde de val jag gjorde för att tillfredsställa mina önskningar om vänskap och en känsla av erkännande mig antingen mot eller bort från ljuset som lyste upp min väg.

För länge sedan gav vår himmelske Fader genom sina profeter oss ett sätt att veta vilka beslut som är viktigast och varför – och hur vi kan fatta dem.

Den bästa sammanfattning jag känner till finns i Moronis ord där han citerar sin far Mormon. Jag önskar bara att jag hade förstått dem bättre när jag var i er ålder, och det är min bön att Herren öppnar ert hjärta för dem ikväll.

”Men se, det som är av Gud inbjuder och lockar till att göra gott oupphörligt, och allt som inbjuder och lockar till att göra gott och till att älska Gud och tjäna honom är ingivet av Gud.

Tagen eder därför i akt, mina älskade bröder, att I icke ansen det som är ont att vara av Gud, eller det som är gott och av Gud att vara av djävulen.

Ty se, mina bröder, det är eder givet att döma därom, på det I mån känna gott och ont, och sättet varpå man bör döma är så klart, att I med fullkomlig kunskap kunnen känna det, såsom skillnaden mellan dagens ljus och nattens mörker.”1

Skrifterna berättar för oss vad ljusets källa och kraft är.

”Ty se, Kristi Ande gives åt varje människa, på det hon må kunna skilja mellan gott och ont. Därför visar jag eder hur man bör döma, ty allt som inbjuder till att göra gott och som övertalar till tro på Kristus kommer genom Kristi kraft och gåva. Därför kunnen I med fullkomlig visshet veta, att det är från Gud.

Men allt som övertalar människorna att göra ont och att icke tro på Kristus utan att förneka honom och icke tjäna Gud, det är – och det mån I med fullkomlig visshet veta – av djävulen, ty på så sätt verkar djävulen, ty han övertalar ingen människa att göra gott, nej, icke en enda; ej heller göra hans änglar, ej heller de som underkasta sig honom.”2

Jag förstår nu, bättre än jag gjorde när jag var ung, hur jag kunde ha använt denna vägledning. Det fanns lagsporter som hade spelare och tränare som påverkade mig att göra gott. Det fanns andra som inte gjorde det. Det fanns vänner, en del som inte var medlemmar i Jesu Kristi kyrka, som genom sitt föredöme påverkade mig att göra gott och tänka på Frälsaren.

Det fanns klasskamrater och lärare vars erkännande och vänskap jag sökte, som på något sätt fick mig att vilja göra det som var rätt och stärka min kärlek till Frälsaren. Som tur var fann jag min väg. Men jag kunde ha klarat mig ännu bättre om jag hade förstått hur viktiga mina beslut var och hur man ska välja.

Mormon visste det. Om jag hade läst hans ord i Mormons bok noggrannare och andra som liknar dem skulle jag ha välsignats och skyddats ännu mer. Här är Mormons ord:

”Alldenstund I kännen ljuset enligt vilket I kunnen bedöma allt, vilket ljus är Kristi ljus, så sen till, att I icke dömen orätt, ty med samma dom, varmed I dömen, skolen även I varda dömda.

Därför beder jag eder … att I flitigt rannsaken i Kristi ljus, så att I mån kunna skilja gott från ont. Om I viljen fasthålla vid allt som är gott och icke förkasta det, skolen I visserligen vara Kristi barn.

Men nu … huru är det möjligt att fasthålla vid allt som är gott?”3

Det är genom tro som du kan fasthålla vid allt som är gott. Jag ber av hela mitt hjärta att du ska öka din tro på att du är dotter till en kärleksfull Gud. Jag vittnar för dig att du var en av de ståndaktiga eftersom du har kommit dit du är nu under jordelivets resa. Du är en måltavla för rättfärdighetens fiende, men du beskyddas och övervakas också av din himmelske Fader och av Herren Jesus Kristus. De känner dig. De vet vilka krafter och personer som omger dig. De vet vad som väntar dig. Och därför vet de vilka beslut du måste fatta, vilka önskningar du måste bestämma dig för att uppfylla och vilka omständigheter omkring dig som kommer att betyda mest för att få dig att fortsätta vandra i ljuset. Jag vittnar om att du, tack vare Kristi ande och den Helige Anden, tryggt kan gå vidare, oavsett vilka svårigheter som väntar dig. Eftersom du är så värdefull så kan en del av dina prövningar bli svåra. Men du behöver aldrig bli modfälld eller rädd. Vägen genom svårigheterna har alltid varit beredd för dig och du finner den om du utövar tro.

Du måste ha tro till att be. Du måste ha tro till att begrunda Guds ord. Du måste ha tro till att göra sådana saker och gå till sådana platser som inbjuder Kristi Ande och den Helige Anden.

Jag lovar dig att du inom de närmaste dagarna kommer att känna Kristi Andes och den Helige Andens ljus i ditt dagliga liv. När du vandrar i ljuset får du tillfälle att känna en del av den värme och glädje som slutligen kommer att bli din när du hälsas välkommen hem igen tillsammans med de hundratals och kanske tusentals andra som du fört med dig, som har vandrat i ljuset på grund av att du gjorde det.

Detta är Jesu Kristi sanna kyrka. Det finns en levande profet, Thomas S Monson. Och det finns både sanna tjänare och änglar som hjälper dig längs den upplysta stigen. Detta vittnar jag om i Jesu Kristi heliga namn, amen.

Slutnoter

  1. Moroni 7:13–15.

  2. Moroni 7:16–17.

  3. Moroni 7:18–20.