2008
Öppna hjärtat
Maj 2008


Öppna hjärtat

Låt oss dagligen sträva efter att öppna hjärtat för Anden.

Bild
Elder Gerald N. Lund

I dag vill jag tala om hur viktigt det är att öppna hjärtat för den Helige Anden.

Efter dopet konfirmeras vi och får den Helige Andens gåva. Detta är en överjordisk gåva. Den Helige Anden tröstar, undervisar, varnar, upplyser och inspirerar oss. Nephi uttryckte det mycket enkelt: ”Om I viljen inträda medelst den rätta vägen och undfå den Helige Anden, så skall denne visa eder allt vad I skolen göra.”1 Vi behöver den Helige Andens hjälp för att tryggt ta oss igenom de, enligt aposteln Paulus, ”svåra tider”2 vi lever i.

Den Helige Anden är en person som består av ande vilket gör det möjligt för honom att bo i vårt hjärta och tala direkt till vår ande.3 Andens röst beskrivs som en mild och stilla röst som viskar till oss.4 Hur kan en röst vara mild? Varför liknas den vid en viskning? Därför att Anden nästan alltid talar till vårt sinne och hjärta5 snarare än till våra öron. President Boyd K Packer har sagt: ”Den Helige Anden talar med en röst som du känner snarare än hör.”6

Vi känner saker och ting i vårt hjärta. Profeterna lär oss i skrifterna att personlig uppenbarelse är nära knutet till hjärtat. Till exempel:

Mormon lärde: ”Till följd av ödmjukhet och mildhet i hjärtat kommer den Helige Andens besök.”7

Alma sade: ”Den som vill förhärda sitt hjärta [erhåller] en mindre del av ordet, men åt den som icke vill förhärda sitt hjärta gives den större delen av ordet.”8

Mormon skrev om nephiterna: ”Deras själar voro fyllda med glädje och tröst … [tack vare] att de överlämnade sina hjärtan åt Gud.”9

Och psalmisten skrev enkelt: ”HERREN är nära dem som har ett förkrossat hjärta.”10

Är inte detta något som vi alla vill, bröder och systrar – att besökas av den Helige Anden, att ha Herren nära oss, att finna glädje och tröst i livet? Om så är fallet, är det ytterst väsentligt att vi i det här livet noggrant utvärderar vårt hjärtas tillstånd.

Hjärtat är en mjuk och öm plats. Det är mottagligt för både positiva och negativa inflytanden. Andra kan skada det. Synd kan göra det okänsligt. Kärlek kan göra det mjukt. Vi lär oss tidigt i livet att bevaka vårt hjärta. Det är som om vi bygger ett staket med en grind runt hjärtat. Ingen kommer in genom den grinden utan vår tillåtelse.

Ibland kan staketet runt hjärtat liknas vid ett lågt spjälstaket med en skylt på grinden där det står Välkommen. Andra hjärtan har blivit så skadade eller gjorts så okänsliga av synd att de låtit bygga ett högt stängsel med taggtråd runtom. Grinden är försedd med hänglås och en stor skylt med texten Tillträde förbjudet.

Låt oss tillämpa tanken om en port till hjärtat genom vilken vi får personlig uppenbarelse. Nephi lärde: ”När en människa talar genom den Helige Andens kraft, så bringar denna kraft det till människobarnens hjärtan.”11 Äldste David A Bednar uppmärksammade oss på ordet till. ”Lägg märke till hur Andens kraft bringar budskapet till men inte nödvändigtvis in i hjärtat … När allt kommer omkring är det så att innehållet i ett budskap och den Helige Andens vittnesbörd endast tränger in i hjärtat om mottagaren tillåter det.”12

Varför bara till hjärtat? Den personliga handlingsfriheten är så helig att vår himmelske Fader, trots sin oändliga makt, aldrig tvingar människohjärtat. Många försöker göra det, men Gud gör det inte. Eller med andra ord, Gud låter oss vara vårt eget hjärtas väktare eller beskyddare. Vi måste av egen fri vilja öppna hjärtat för Anden, för han tvingar sig aldrig på oss.

Hur öppnar vi då hjärtat?

I sin bergspredikan sade Frälsaren: ”Saliga är de renhjärtade, de skall se Gud.”13 Om något är rent är det inte förorenat eller befläckat av sådant som inte tillhör det. Renhet i hjärtat är förvisso ett av de viktigaste kraven för att få inspiration från Gud. Ingen av oss har ett fullkomligt hjärta, men ju flitigare vi strävar efter att få bort orenheter eller ta bort sådant som inte hör dit, desto mer öppnar vi vårt hjärta för den Helige Anden. Lägg märke till profeten Jakobs härliga löfte: ”O, alle I, som ären renhjärtade! Upplyften edra huvuden och anammen Guds behagliga ord samt mätten eder på hans kärlek.”14

I Libertyfängelset fick profeten Joseph Smith en uppenbarelse som beskriver tillståndet hos somliga hjärtan:

”Se, många äro kallade men få äro utvalda, och varför äro de icke utvalda?

Emedan deras hjärtan äro hängivna till de ting, som höra denna världen till och de eftersträva ära av människor.”15

Många i världen lever nu i framgångsrika och fridfulla förhållanden. I Mormons bok ser vi att framgång ofta ledde folket bort från Herren. Mormon lärde: ”Vi kunna se att just då han gynnar sitt folk, ja, genom att föröka deras åkrar, flockar och hjordar, guld, silver och dyrbarheter av varje slag och art, … det är just då, som de förhärda sina hjärtan och glömma Herren, sin Gud.”16

Herren nämnde tre naturliga följder av att vara hängiven de världsliga tingen: Först försöker vi dölja våra synder istället för att omvända oss från dem. Sedan försöker vi tillfredsställa vårt högmod och våra fåfänga ambitioner istället för att söka efter det som hör Gud till. Slutligen börjar vi utöva orättfärdig kontroll över andra.17

Lägg märke till att högmod är en naturlig följd av att fästa hjärtat vid världsliga ting. Högmod gör snabbt hjärtat okänsligt för andliga maningar. Herren sade till exempel: ”Jag, Herren, är missnöjd med min tjänare Sidney Rigdon, emedan han upphöjer sig i sitt hjärta och icke mottager råd utan bedrövar Anden.”18 Jämför detta med följande löfte: ”Var ödmjuk så skall Herren, din Gud, leda dig vid handen och besvara dina böner.”19

I uppenbarelsen i Libertyfängelset beskrev Herren följden av ett världsligt hjärta: ”Se, då undandrager sig himlarna för oss; Guds Ande bedrövas och … se, förrän han vet något därom, är han överlämnad åt sig själv.”20 Bröder och systrar, i dessa mycket ”svåra tider” har vi inte råd att bedröva Anden och bli överlämnade åt oss själva.

Jag upprepar att vårt hjärtas tillstånd direkt påverkar vår mottaglighet för det andliga. Låt oss dagligen sträva efter att öppna hjärtat för Anden. Eftersom vi är vårt hjärtas väktare, kan vi välja att göra det. Vi väljer vad som får tillträde eller inte. Lyckligtvis är Herren ivrig att hjälpa oss välja klokt.

Jag avslutar med två av de löften han har gett dem som väljer att komma till honom: ”Därför, mina älskade bröder, bedjen till Fadern av allt hjärta, att I mån vara fyllda med [hans] kärlek, … att vi måtte bliva renade, alldeles såsom han är ren.”21

Och så slutligen aposteln Paulus gripande förkunnelse: ”Allt förmår jag i [Kristus] som ger mig kraft.”22

Må vi alltid be Kristus att stärka vårt hjärta och fylla det med sin kärlek, är min bön i Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. 2 Nephi 32:5.

  2. 2 Tim 3:1.

  3. Se L&F 8:2.

  4. Se L&F 85:6.

  5. Se L&F 8:2.

  6. Se ”Personlig uppenbarelse: gåvan, provet, löftet”, Nordstjärnan, jan 1995, s 59.

  7. Moroni 8:26.

  8. Alma 12:10.

  9. Helaman 3:35.

  10. Ps 34:19.

  11. 2 Nephi 33:1; kursivering tillagd.

  12. Se ”Sök efter kunskap genom tro”, Liahona, sep 2007, s 17.

  13. Matt 5:8.

  14. MB Jakob 3:2.

  15. L&F 121:34–35.

  16. Helaman 12:2.

  17. Se L&F 121:36–37.

  18. L&F 63:55.

  19. L&F 112:10.

  20. L&F 121:37–38.

  21. Moroni 7:48.

  22. Fil 4:13.