2008
Vet du vem du är?
Maj 2008


Vet du vem du är?

När du vet vem du är blir du andligt stark, klok och ståndaktig i dina prästadömsplikter.

Bild
Dean R. Burgess

Jag minns hur spännande det var att som ung man i aronska prästadömet nyss ha blivit ordinerad till diakon. Jag såg fram emot att få utföra mina prästadömsuppdrag. Som ung primärpojke betraktade jag diakonerna i min församling mycket noggrant och såg fram emot den dag jag skulle vara tolv år gammal, ta emot prästadömet och få dela ut sakramentet. Dagen kom till slut, och strax efter det att jag ordinerats av min far, som var församlingens biskop, kände jag mig redo, men nervös, att börja utföra mina plikter som ny diakon.

Jag tillhörde nu ett kvorum inom aronska prästadömet. Medlemmarna i mitt kvorum kom att bli de allra bästa vänner. Vänskapen och broderskapet i kvorumet fortsatte att växa under min ungdom då vi lärde och verkade tillsammans i våra prästadömsplikter. Vi var alla goda vänner och hade roligt och trevligt tillsammans under våra kvorumaktiviteter.

En söndag, efter ett av de där varma och långa sakramentsmötena, tog förste rådgivaren i biskopsrådet mig åt sidan för att tala med mig. Denna oplanerade prästadömsintervju kom att bli en välsignelse i mitt liv då jag begrundat frågan han ställde under vårt korta men viktiga samtal. Broder Bateman såg mig i ögonen och frågade: ”Dean, vet du vem du är?” Tystnaden var total och sedan gav han mig en snabb men kraftfull påminnelse: ”Du är Reid Burgess son.”

Innebörden och betydelsen av den frågan har länge brunnit i mitt hjärta, och jag funderade ofta på den under mina tonår. Denne gode broders fråga – ”Vet du vem du är?” – har under hela mitt liv gett mig inspirerad vägledning och en beslutsamhet att respektera och hedra min familj och prästadömet.

I kväll vill jag ställa samma fråga till var och en av er unga män i aronska prästadömet som jag fick som ung man: ”Vet du vem du är?”

När du vet vem du är blir du andligt stark, klok och ståndaktig i dina prästadömsplikter. Du blir tryggare i dig själv med tro och beslutsamhet att fatta rätt beslut. Du har mod att stå för det du vet är rätt. Du inser att det är en förmån att bära Guds prästadöme och ha myndighet att handla i hans namn.

Ammon, en stor missionär i Mormons bok, var en trogen och modig tjänare till kung Lamoni. Han räddade genom ett underverk kung Lamonis hjordar och gjorde allt han kunde för att tjäna kungen. När Lamoni hörde talas om Ammons mäktiga gärningar undrade han vem Ammon egentligen var. Ammon förkunnade:

”Se, jag är en människa och din tjänare, och därför vill jag göra vadhelst du önskar, som är rätt.

När konungen hade hört dessa ord, förundrade han sig åter, ty han förstod, att Ammon kunde skönja hans tankar, men icke desto mindre öppnade konung Lamoni sin mun och sade till honom: Vem är du? Är du denne Store Ande, som vet allting?

Ammon svarade och sade till honom: Det är jag icke.”

Ammon förklarade sedan vem han var genom att säga: ”Jag är människa … skapad … till Guds avbild, och jag har av hans helige ande blivit kallad att undervisa detta folk.” (Alma 18:17–19, 34) Ammon visste vem han var och vilken hans sanna mission var.

Att ta reda på vem vi är är något av det viktigaste vi kan göra i livet. Som föräldrar och ledare gör vi uppriktiga och ärliga ansträngningar för att hjälpa dem vi älskar att förstå och få veta svaret på denna enkla men djupa fråga: ”Vem är jag?”

Jag frågar er unga män i aronska prästadömet: ”Hur kan du få kunskap och vittnesbörd om vem du är?”

Jag ber dig fundera över följande tre frågor och tillhörande principer som är avgörande när det gäller att förstå sin sanna identitet.

För det första, vet du att du är en Guds son?

Du är bokstavligen en son till Gud och är ”andligen född i föruttillvaron. Som hans barn kan du vara förvissad om att du har gudomliga, eviga möjligheter och att [din himmelske Fader] hjälper dig i dina uppriktiga ansträngningar att förverkliga dessa möjligheter.” (Stå fast i din tro: Liten uppslagsbok om evangeliet, s 64)

Vetskapen att vår himmelske Fader älskar oss och att vi är hans barn ger oss styrka, tröst och det hopp vi behöver för att leva detta jordiska liv. I Första Johannesbrevet står det:

”Se, vilken kärlek Fadern har skänkt oss: att vi får kallas Guds barn, och det är vi också. Världen känner oss inte, därför att den inte har lärt känna honom.

Mina älskade, vi är nu Guds barn.” (1 Joh 3:1–2)

Du är viktig för en kärleksfull Fader i himlen! Unga män, be alltid! Dina böner både morgon och kväll hjälper dig att få veta att du är en Guds son.

För det andra, vet du vem du är i Guds plan?

Alma kallade den för ”den stora lycksalighetsplanen” (Alma 42:8), en plan som Gud förberett för dig och för var och en av oss. Att följa denna plan gör det möjligt för var och en av oss att uppleva glädje nu och återvända till hans närhet efter det att vi dött. Vår himmelske Fader sände sin älskade son Jesus Kristus för att ”lossa dödens bojor” (Alma 7:12) och för att sona våra synder och världens synder. Det största uttrycket för vår himmelske Faders kärlek till var och en av oss är att han lät Frälsaren sona våra synder. ”Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv.” (Joh 3:16) Att ha kunskap om, tro på och förstå Frälsarens mission hjälper oss att veta vilka vi är.

Som en del av vår himmelske Faders plan sändes du till ett jordiskt hem och till en familj. De förbund du ingår i Guds plan, som individ och som del av en familj, kommer att binda dig till din familj och till Guds familj i all evighet. Hedra och respektera de namn du bär. Lev enligt Guds normer och bud. Låt andra få veta vem du är genom ditt sätt att efterleva normerna, som de återges i häftet Vägledning för de unga. Studera, begrunda och efterlev dessa gudomliga normer. De är till för dig!

För det tredje, vet du vem du är som medlem i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga?

Du har döpts och tagit emot den Helige Anden. Du är medlem i Jesu Kristi återupprättade kyrka. Det är hans kyrka, och han har gett oss en Guds profet som undervisar, vägleder oss och ger oss råd, och som leder hans verk här på jorden. Jag vittnar om att president Thomas S Monson är vår profet i dessa ”svåra tider”. (2 Tim 3:1) Lyssna på honom. Han och andra nutida profeter undervisar dig om vem du är och hur du kan bli lik Frälsaren.

Du är medlem i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga och har ordinerats till att bära Guds prästadöme. President Monson har sagt: ”Vi har blivit anförtrodda att bära prästadömet och att handla i Guds namn. Vi är mottagare av ett heligt förtroende. Mycket förväntas av oss.” (”Ett konungsligt prästerskap”, Liahona, nov 2007, s 59)

Du tillhör ett prästadömskvorum av unga män, där du kan känna broderskap och vänskap med andra prästadömsbärare. Kvorumet är ett skydd för dig mot världsligt inflytande. Du har möjlighet att tjäna de andra och delta i prästadömets förrättningar. I ditt kvorum undervisas du också om principerna i Jesu Kristi evangelium som hjälper dig förstå vem du är. Unga män, hedra Guds prästadöme.

Jag vittnar om att när du vet vem du är och håller fast vid de löften och förbund du ingått med Herren så får du ett lyckligt liv.

Må vi alla få veta och förstå vilka vi egentligen är. Må den Ande vi känner här ikväll ”vittna … med vår ande att vi är Guds barn”. (Rom 8:16) I Jesu Kristi namn, amen.