2008
En bok med ett löfte
Maj 2008


En bok med ett löfte

Det är min bön att vi ska fortsätta använda Mormons bok: Ännu ett testamente om Jesus Kristus, för att sprida evangeliets budskap till släkt och vänner.

Bild
Elder Craig C. Christensen

Mina kära bröder och systrar! Det har varit en helig förmån att tillsammans med er stödja president Thomas S Monson, hans rådgivare i första presidentskapet samt de tolv apostlarna som profeter, siare och uppenbarare. Jag vittnar om att profeterna ”talar som den Helige Anden leder dem.

och vad de tala drivna av den Helige Anden skall vara helig skrift, skall vara Herrens vilja … och Guds kraft till frälsning.” (L&F 68:3–4)

Som medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga har vi förmånen och välsignelsen av levande helig skrift som den förkunnas av dem vi stödjer som profeter, förutom de kanoniska skrifter vi finner i Bibeln, Mormons bok, Läran och förbunden och Den kostbara pärlan. Profeten Nephi skrev: ”Min själ fröjdar sig över de heliga skrifterna och mitt hjärta begrundar dem, och jag skriver dem för mina barns undervisning och gagn.” (2 Nephi 4:15) Heliga skrifter, särskilt Mormons bok, leder oss till tro på Gud och vara ”förlikta med honom genom Kristi, hans Enfödde Sons, försoning”. (MBJakob 4:11)

För några månader sedan hade en vän och jag tillfälle att överlämna en uppsättning av de heliga skrifterna till en kollega som inte är medlem i kyrkan. I vetskap om att detta kunde förändra hans liv – och vårt – tog vi oss tid att få hans namn präglat på varje bok. När vi överlämnade dessa heliga uppteckningar märkte vi att han var djupt rörd över gåvans allvar och uppriktighet. I flera minuter undersökte han varje bok utan att säga något. Han drog med handen över pärmarna och vände några blad.

Vi kände ögonblickets betydelse och hjälpte honom slå upp Mormons boks titelsida och började förklara att Mormons bok var ännu ett testamente, eller vittne, om Jesus Kristus. Sedan ställde han en fråga som alla missionärssinnade medlemmar är glada över att höra: ”Varför behövs ytterligare vittnen om Jesus Kristus utöver Bibeln?” I stället för att snabbt svara, frågade vi honom varför han trodde det kunde vara viktigt. Hans svar tycktes ännu mer inspirerat än hans fråga. Han sade att eftersom det verkade finnas så många varianter av Bibeln och dess lärdomar så kunde vi behöva en förklarande röst, något som kunde hjälpa oss förstå Bibeln bättre. Hans ord gjorde det möjligt för oss att uttrycka våra känslor för och vårt vittnesbörd om både Bibeln och Mormons bok.

Vi började med att uttrycka vår hängivenhet till och djupa övertygelse om Bibelns och särskilt Nya testamentets lärdomar och lärosatser. Vi kan läsa många av Frälsarens ord då han undervisade om evangeliet under sin jordiska verksamhet, och detta stärker oss, hjälper oss lära känna honom och lär oss att vi kan bli mer lika honom. Vi förkunnade sedan att Mormons bok liksom Bibeln är ett ytterligare bevis på att Gud älskar alla sina barn och har gett oss ett sätt att återvända och leva hos honom igen. Under en timme eller två gick vi sedan igenom många aspekter av Mormons bok, däribland dess historia och gudomliga ursprung. Tillåt mig berätta om några av de saker vi talade om.

En bok med ett löfte

Först förklarade vi att Mormons bok är en bok med ett löfte. Dess historia är intressant i sig, men den är också en bok med helig betydelse som bör tas emot och läsas under den Helige Andens inflytande. Alla som studerar och begrundar dess lära ges ett löfte som återfinns i Moronis sista kapitel (se Moroni 10:3–4) liksom i inledningen till Mormons bok, där det står: ”Vi inbjuder alla människor att läsa Mormons bok och att i sina hjärtan begrunda det budskap den innehåller samt att sedan fråga Gud, den evige Fadern, i Kristi namn om boken är sann. De som gör detta och frågar i tro kommer genom den Helige Andens kraft att få ett vittnesbörd om dess sanning och gudomlighet.” Sedan undervisade vi om bönen och hur den Helige Anden kan tala till vårt hjärta och bekräfta att Mormons bok är sann.

En bok med ett syfte

Därnäst förklarade vi att Mormons bok är en bok med ett syfte. På titelsidan läser vi att Mormons bok var ”skriven på befallning genom profetians och uppenbarelsens ande” för att ”framkomma genom Guds gåva och kraft” för att övertyga var och en av oss om ”att Jesus är Kristus, den evige Guden”. I ett personligt uttalande om sitt syfte skrev Nephi, en av författarna till Mormons bok: ”Hela mitt syftemål är nämligen att kunna övertala människor att komma till Abrahams Gud, och Isaks Gud, och Jakobs Gud och bliva frälsta.” (1 Nephi 6:4)

En bok som lär oss om den stora lycksalighetsplanen

Vidare förklarade vi att Mormons bok är en bok som undervisar om ”den stora lycksalighetsplanen”. (Alma 42:8, se också v 5, 13, 31; 2 Nephi 9.) På ett djupsinnigt men begripligt sätt undervisar Mormons bok om livets mening, varifrån vi kommer och vad som händer när vi dör. Vi lär oss om tro på Jesus Kristus och hans försoningsoffer, om omvändelse, om betydelsen av dop genom nedsänkning samt om den Helige Andens gåva och kraft. Genom att studera och mätta oss med Mormons boks lära får vi ”ett fullkomligt klart hopp samt kärlek till Gud och alla människor” och önskar att ”uthärda intill änden” så att vi kan få ”evigt liv”. (2 Nephi 31:20)

En bok som vittnar om att Jesus är Kristus

Framför allt förklarade vi att Mormons bok är en bok som vittnar om att Jesus är Kristus, världens Frälsare. Stora profeter genom hela Mormons bok har högtidligt vittnat om att Jesus Kristus är jordens Skapare. (Se Mosiah 3:8), människornas Återlösare (se Helaman 5:9–12), Faderns Enfödde (se 1 Nephi 11:18–21; MBJakob 4:11.) Dessa profeter kände honom lika väl som Abraham och Mose, och de tog emot och undervisade om hans eviga evangelium. Då vi läser och studerar deras ord får vi en djupare insikt om Frälsarens oförlikneliga kärlek, hans fullkomliga liv och föredöme samt hans stora försoningsoffers välsignelser.

En bok som bestyrker Joseph Smiths mission som profet

Sedan vittnade vi om att Mormons bok är ett påtagligt bevis på att Joseph Smith utvalts av Herren till att återställa Jesu Kristi Kyrka till jorden i denna sista tid. Som det står i inledningen till Mormons bok: ”De som får [ett] gudomligt vittnesbörd av den Helige Anden [om Mormons boks gudomlighet] kommer genom samma kraft att få veta att Jesus Kristus är världens Frälsare, att Joseph Smith är hans uppenbarare och profet i denna sista tid samt att Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är Herrens åter-upprättade rike på jorden.”

Ända sedan Samuel Smith begav sig ut för att predika evangeliet med några exemplar av förstaupplagan av Mormons bok har den välsignat miljoner människors liv runt hela världen. Det är min bön att vi ska fortsätta använda Mormons bok: Ännu ett testamente om Jesus Kristus för att sprida evangeliets budskap till släkt och vänner. Om vi gör detta, liksom fallet var med vår käre vän, kommer många att visa stort intresse av att få veta mer om Frälsarens liv och mission och hans stora lycksalighetsplan för var och en av oss.

Jag bär högtidligt vittnesbörd om att Mormons bok är sann. Det är en bok som har åstadkommit en mäktig förändring i mitt liv. Jag vet att Gud lever. Jesus är Kristus. Hans evangelium har återställts till jorden. President Thomas S Monson är hans profet och levande språkrör i vår tid. Den Ande jag känner när jag dagligen läser, begrundar och ber om Mormons bok stärker min insikt och vittnesbörd om allt detta och bekräftar för mig att det är sant. Jag bär ödmjukt detta vittnesbörd och personliga vittnesmål för er i Jesu Kristi namn, amen.