2008
Ljusets och sanningens kraft
Maj 2008


Ljusets och sanningens kraft

För att vi ska ha framgång i dessa tider, måste det andliga ljuset brinna inom oss.

Bild
Elder Robert R. Steuer

Som ung pojke upptäckte jag den förbluffande kraften i en liten ficklampa. När jag tände den på kvällen såg jag en stor upplyst punkt varhelst jag pekade med den. Min iver ökade när jag lyste med ficklampan inne i en dammig lada. En ljuskägla sköt ut genom luften. Men den intressantaste upptäckten kom när jag tryckte ficklampan tätt mot handflatan. Hela handen lyste i mörkret. Ljuset var faktiskt inuti mig! Att iaktta ljusets fysiska egenskaper kan vara spännande, men att upptäcka det andliga ljusets och sanningens egenskaper är ännu mer förunderligt och väsentligt.

Vi lever i förunderliga tider, men också i en tid när friden har tagits bort från jorden.1 För att vi ska ha framgång i dessa tider, måste det andliga ljuset brinna inom oss. Hur får vi detta andliga ljus och försäkrar oss om att Jesu Kristi evangeliums sanningar fyller vår själ? Jag har tre förslag: (1) Lär er sanna principer, (2) skaffa er ett sant vittnesbörd och (3) efterlev modigt evangeliet.

För det första, lär er sanna principer. Alma upptäckte att ”ordets predikan hade den verkan att leda åhörarna till att göra det som var rätt – ja, emedan den gjorde ett mycket kraftigare intryck på människornas sinnen än svärdet eller något annat som hade hänt dem – trodde Alma, att det nu skulle vara rådligt att försöka Guds ords kraft på dem”.2 President Henry B Eyring sade: ”Guds ord är den lära som Jesus Kristus och hans profeter undervisat om. Alma visste att lärans ord hade stor kraft. De kan öppna människors sinnen så att de inser andliga ting, sådant som inte kan ses med våra naturliga ögon. Och de kan öppna hjärtat så att det känner Guds kärlek och älskar sanningen.”3

År 1832 uppenbarade Herren för profeten Joseph Smith en sann och kraftfull lära om andligt ljus, Kristi ljus:

”Detta ljus kommer från Guds närhet och uppfyller den oändliga rymden –

ljuset som finnes i allting, som giver liv åt allting, som är lagen, efter vilken allting regeras, nämligen Guds kraft, vilken sitter på sin tron.”4

President Boyd K Packer underströk denna sanning när han sade: ”Kristi ljus beskrivs också i skrifterna som ‘Jesu Kristi Ande’ … Kristi ljus kan upplysa uppfinnaren, vetenskapsmannen, konstnären, skulptören, kompositören, artisten, arkitekten och författaren så att de producerar storslagna och inspirerade ting till alla människors välsignelse och nytta.”5

Det senaste vetenskapliga tänkandet om ljusets elementära egenskaper är i sanning häpnadsväckande. Dagens vetenskapsmän beskriver ljuset som ”bärare”6 eller ”sändebud”7 eller” medlare”.8 Hur djupa är inte Herrens lärdomar!

För det andra, skaffa er ett rent vittnesbörd. Detta vittnesbörd är en bekräftelse genom den Helige Anden att Gud är vår Fader och att Jesus är Kristus.9 Ljuset och sanningen vi ser i allt omkring oss, manar oss att söka kunskap genom studier och tro, vilket föregår Andens bekräftelse.10 Vi kan lära oss mycket om Guds skapelser och godhet genom våra fysiska sinnen. Men vi får ett ännu djupare vittnesbörd när vi andligen söker efter sanningen ”med … verkligt uppsåt”.11 President Spencer W Kimball sade: ”Både den världsliga och andliga kunskapens skatter ligger dolda – dolda för dem som inte söker efter dem på rätt sätt och strävar efter att finna dem … Andlig kunskap är inte tillgänglig bara för att vi ber om den; det räcker inte ens med böner. Det krävs ihärdighet och hängivenhet..”12

Vårt vittnesbörd stärks när vi vördsamt iakttar det stora universum som Gud har skapat åt oss. Herren sade till Enok: ”Allt är skapat och danat för att vittna om mig.”13 Alma bar ett liknande vittnesbörd för Korihor, antikrist: ”Allting [tyder] på att det finnes en Gud, ja, hela jorden och allt vad därpå är, dess rörelse och alla planeterna i sina regelbundna banor betyga, att det finnes en högsta skapare.”14

Kampen som Enos hade inför Gud visar kraften i hans fars vittnesbörd. Enos sade: ”De ord, som jag ofta hört min fader tala angående evigt liv och de heligas glädje, hade sjunkit djupt i mitt hjärta.”15 Äldste M Russell Ballard sade: ”Tydlig förkunnelse av sanningen förändrar människors liv. Det är det som förändrar hjärtan.”16

Min hustru och jag var närvarande vid ett sakramentsmöte nära Recife i Brasilien. En ung pojke, nio eller tio år gammal, klädd i en ny blå kostym denna mycket varma dag, steg fram till talarstolen och såg lugnt ut över församlingen. Han sade: ”Vår familj har studerat om handlingsfriheten.” Sedan läste han: ”Därför äro människorna fria enligt köttet … De äro fria att välja frihet och evigt liv genom den stora medlingen för alla människor eller att välja fångenskap och död förmedelst djävulens fångenskap och makt.”17 Sedan sade pojken: ”En del av mina äldre vänner har valt att röka och använda droger, men vi måste alla acceptera följderna av våra handlingar.” Han avslutade sitt vittnesbörd med att säga: ”Jag kan se att detta är sant.” Detta kraftfulla vittnesbörd från en så ung pojke berörde djupt våra hjärtan.

För det tredje måste vi modigt efterleva det ljus och vittnesbörd som vi har fått. Vi har fått löftet att ”den som mottager ljus och förbliver i Gud får mera ljus, och detta ljus bliver klarare och klarare, till dess att den fullkomliga dagen frambryter”.18 Det kräver verklig möda och uppoffring att modigt efterleva evangeliet. Tempelbesök för de heliga som bor nära Manaus i Brasilien innebar i många år en resa på två dagar i en fullpackad flodbåt på Amazonfloden, åtföljd av ytterligare två dagars bussresa i tropisk hetta för att komma till templet i Recife. De anlände trötta och slitna men duschade, satte på sig lämpliga kläder och inledde genast sin gudsdyrkan i templet. Efter att ha tjänat Herren i flera dagar for de tillbaka samma långa och svåra väg. Deras uppoffrande gärningar var ett vackert exempel på orden: ”Men jag och mitt hus, vi vill tjäna HERREN.”19

För att känna frid i dessa underbara men också svåra tider måste vi lära oss sanna principer, skaffa oss ett sant vittnesbörd och modigt efterleva evangeliets sanningar. När vi lever i harmoni med ljuset och den sanning som Jesus Kristus och hans profeter lär, kan vi klarare se vår eviga bestämmelse. Detta vittnar jag om i Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Se L&F 1:35.

  2. Alma 31:5.

  3. ”Kraften i att undervisa om läran”, Liahona, jul 1999, s 85.

  4. L&F 88:12–13.

  5. ”Kristi ljus”, Liahona, apr 2005, s 8, 10.

  6. Se 2 Nephi 33:1; se också Joseph Fielding Smith, Frälsningens lära, sammanst av Bruce R McConkie 3 band (1954–1956), s 1:48.

  7. Se L&F 45:9.

  8. Se 2 Nephi 2:27–28.

  9. M Russell Ballard, ”Ett äkta vittnesbörd”, Liahona, nov 2004, s 41.

  10. Se L&F 9:7–8.

  11. Moroni 10:4.

  12. The Teachings of Spencer W. Kimball, sammanst av Edward L Kimball [1982], s 389–390.

  13. Moses 6:63.

  14. Alma 30:44.

  15. Enos 1:3.

  16. Liahona, nov 2004, s 41.

  17. 2 Nephi 2:27.

  18. L&F 50:24.

  19. Josua 24:15.