2008
Vet du hvem du er?
Mai 2008


Vet du hvem du er?

Å vite hvem du er gjør deg åndelig sterk, sikker og standhaftig i dine prestedømsplikter.

Bilde
Dean R. Burgess

Som ung mann i Det aronske prestedømme kan jeg huske hvor begeistret jeg var da jeg nylig var blitt ordinert til diakon. Jeg gledet meg til å kunne utføre mine prestedømsoppdrag. Som ung Primær-gutt iakttok jeg nøye diakonene i menigheten og så spent frem til den dagen jeg ville fylle 12 år, motta prestedømmet og bli i stand til å dele ut nadverden. Dagen kom, og kort tid etter at jeg var blitt ordinert av min far, som var menighetens biskop, følte jeg meg klar til, men nervøs for å ta fatt på mine plikter som ny diakon.

Nå tilhørte jeg et quorum i Det aronske prestedømme. Medlemmene i mitt quorum ble bestevenner. Dette vennskapet og broderskapet fortsatte å utvikle seg gjennom min ungdom etter hvert som vi lærte og tjente sammen i våre prestedømsplikter. Vi var alle gode venner og hadde det morsomt og hyggelig sammen på våre quorumsaktiviteter.

En søndag, etter et av disse varme og lange nadverdsmøtene, tok førsterådgiveren i biskopsrådet meg til side for å snakke med meg. Dette ikke planlagte prestedømsintervjuet ble en velsignelse for meg ved at jeg har grunnet over spørsmålet han stilte i løpet av vår korte, men viktige samtale. Bror Bateman så meg inn i øynene og spurte: «Dean, vet du hvem du er?» Det hersket fullstendig stillhet, og så ga han meg en rask og mektig påminnelse: «Du er Reid Burgess’ sønn.»

Meningen og betydningen av dette spørsmålet har brent seg fast i meg lenge, og jeg tenkte ofte over det i tenårene. Denne gode brorens spørsmål – «Vet du hvem du er?» – har gitt meg inspirert veiledning gjennom livet og en beslutning om å bringe respekt og heder til min familie og til prestedømmet.

I kveld vil jeg stille hver av dere unge menn i Det aronske prestedømme det samme spørsmålet som jeg ble stilt som ung mann: «Vet du hvem du er?»

Å vite hvem du er gjør deg åndelig sterk, sikker og standhaftig i dine prestedømsplikter. Du blir trygg på din tro og beslutning om å ta riktige avgjørelser. Du har mot til å stå frem for det du vet er riktig. Du innser at det er et privilegium å ha Guds prestedømme og ha myndighet til å handle i hans navn.

Ammon, en stor misjonær i Mormons bok, var en trofast og tapper tjener for kong Lamoni. På mirakuløst vis reddet han kong Lamonis småfe og gjorde alt han kunne for å tjene kongen. Da Lamoni hørte om Ammons mektige gjerninger, spurte han hvem Ammon egentlig var. Ammon erklærte:

«Se, jeg er et menneske og din tjener, derfor, alt du ønsker, som er riktig, det vil jeg gjøre.

Da nå kongen hadde hørt disse ord, ble han igjen forundret, for han forsto at Ammon kunne lese hans tanker. Men likevel opplot kong Lamoni sin munn og sa til ham: Hvem er du? Er du Den Store Ånd som vet alle ting?

Ammon svarte og sa til ham: Det er jeg ikke.»

Ammon forklarte så hvem han var da han sa: «Jeg er et menneske … skapt i Guds bilde. Og jeg er kalt ved hans Hellige Ånd til å undervise dette folk» (Alma 18:17-19, 34). Ammon visste hvem han var og hva hans sanne misjon var.

Å finne ut hvem vi er, er en av livets største oppgaver. Som foreldre og ledere gjør vi en oppriktig og ærlig innsats for å hjelpe dem vi er glad i å forstå og kjenne svaret på dette enkle, men dype spørsmålet: «Hvem er jeg?»

Jeg spør dere unge menn i Det aronske prestedømme: «Hvordan kan dere få kunnskap og et vitnesbyrd om hvem dere er?»

Vil dere overveie følgende tre spørsmål og beslektede prinsipper som er vesentlige for å forstå deres sanne identitet?

For det første, vet du at du er en sønn av Gud?

Du er i bokstavelig forstand et Guds barn, «åndelig født i det førjordiske liv. Som hans barn kan du være sikker på at du har et guddommelig og evig potensial og at [din himmelske Fader] vil hjelpe deg når du oppriktig anstrenger deg for å nå dette potensialet». (Tro mot pakten – en oppslagsbok i evangeliet [2005], 60.)

Kunnskapen om at vår himmelske Fader elsker oss og at vi er hans barn gir oss styrke, trøst og håp så vi kan leve her på jorden. I Johannes’ første brev leser vi:

«Se, hvor stor kjærlighet Faderen har vist oss, at vi skal kalles Guds barn, og det er vi. Derfor kjenner verden ikke oss, fordi den ikke kjenner ham.

Mine kjære, nå er vi Guds barn» (1. Johannes 3:1-2).

Dere er viktige for en kjærlig Fader i himmelen! Unge menn, be alltid! Dine bønner både morgen og kveld vil hjelpe deg å få vite at du er en Guds sønn.

For det annet, vet du hvem du er i Guds plan?

Alma kalte den «lykkens store plan» (Alma 42:8), en plan Gud forberedte for deg og enhver av oss. Ved å følge denne planen er det mulig for oss alle å oppleve glede nå og vende tilbake til hans nærhet etter døden. Vår himmelske Fader sendte sin elskede Sønn, Jesus Kristus, for å «løse dødens bånd» (Alma 7:12) og sone for våre synder og verdens synder. Å la Frelseren sone for våre synder er det største uttrykk for vår himmelske Faders kjærlighet til hver enkelt av oss. «For så har Gud elsket verden at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv» (Johannes 3:16). Å kjenne, tro på og forstå Frelserens misjon hjelper oss å vite hvem vi er.

Som et ledd i vår himmelske Faders plan er du sendt til et jordisk hjem og en familie. Paktene du inngår i Guds plan, som enkeltperson og som del av en familie, vil binde deg for alltid til din familie og til Guds familie, for all evighet. Hedre og respekter navnene du bærer. Etterlev Guds normer og bud. La andre vite hvem du er ved måten du etterlever normene på, slik de finnes i heftet Til styrke for ungdom. Studer, tenk over og etterlev disse guddommelige normene. De er for deg!

For det tredje, vet du hvem du er som medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige?

Du har blitt døpt og har mottatt Den hellige ånd. Du er medlem av Jesu Kristi gjenopprettede kirke. Det er hans kirke, og han har gitt oss en Guds profet til å undervise, lede og veilede oss og lede hans verk her på jorden. Jeg vitner om at president Thomas S. Monson er vår profet i disse «vanskelige tider» (2. Timoteus 3:1). Lytt til ham. Han og andre profeter i vår tid vil fortelle deg hvem du er og hvordan du kan bli som Frelseren.

Du er medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige og har blitt ordinert til å bære Guds prestedømme. President Monson har sagt: «Vi har blitt tiltrodd å bære prestedømmet og handle i Guds navn. Vi har fått en hellig tillit. Det forventes mye av oss.» («Et kongelig prestedømme», Liahona, nov. 2007, 59.)

Du tilhører et prestedømsquorum av unge menn, der du kan føle andre prestedømsbæreres brorskap og vennskap. Quorumet er en beskyttelse for deg mot verdslig innflytelse. Dere er i stand til å tjene hverandre og delta i prestedømmets ordinanser. I deres quorumer blir dere også undervist i Jesu Kristi evangeliums prinsipper som hjelper dere å forstå hvem dere er. Unge menn, hedre Guds prestedømme.

Jeg vitner om at å vite hvem du er og holde dine løfter og pakter med Herren vil gjøre deg lykkelig i livet.

Måtte vi alle være i stand til å vite og forstå hvem vi egentlig er! Måtte Ånden vi føler i kveld vitne «sammen med vår ånd at vi er Guds barn» (Romerbrevet 8:16). I Jesu Kristi navn. Amen.