2008
Kraften i lys og sannhet
Mai 2008


Kraften i lys og sannhet

For å kunne ha fremgang i denne tid må det åndelige lys brenne i oss.

Bilde
Elder Robert R. Steuer

Som ung gutt oppdaget jeg en fantastisk kraft i en liten lommelykt. Når jeg slo den på om kvelden, så jeg et stort lyspunkt hvor enn jeg rettet den. Min begeistring vokste da jeg brukte lommelykten inne i en støvete låve. En lyskjegle ble projisert gjennom luften. Men den mest interessante oppdagelsen kom da jeg presset lommelykten hardt mot håndflaten. Hele hånden glødet i mørket. Lyset var faktisk inni meg! Å observere lysets fysiske egenskaper kan være spennende, men å oppdage egenskapene til åndelig lys og sannhet er enda mer ærefryktinngytende og viktig.

Vi lever i en fantastisk tid, samtidig som det er en tid da freden er borttatt fra jorden1. For å kunne ha fremgang i denne tid må det åndelige lys brenne i oss. Hvordan oppnår vi dette åndelige lys og forsikrer oss om at Jesu Kristi evangeliums sannheter fyller vår sjel? Jeg vil foreslå tre måter: (1) Lære sann lære, (2) tilegne oss et rent vitnesbyrd og (3) etterleve evangeliet tappert.

For det første, lære sann lære. Alma oppdaget at «forkynnelsen av ordet hadde stor tilbøyelighet til å få folket til å gjøre det som var rettferdig – ja, det hadde hatt større innvirkning på folkets sinn enn sverdet eller noe annet som hadde hendt dem – derfor mente Alma det var nødvendig at de skulle prøve Guds ords kraft».2 President Henry B. Eyring har sagt: «Guds ord er den lære som Jesus Kristus og hans profeter underviser i. Alma visste at ordene i læren hadde stor kraft. De kan åpne folks sinn så de ser det åndelige, det som ikke er synlig for det naturlige øye. Og de kan åpne hjertet så det føler kjærlighet til Gud og kjærlighet til sannhet.»3

I 1832 åpenbarte Herren til profeten Joseph Smith en sann og mektig læresetning om åndelig lys, Kristi lys:

«Et lys som utgår fra Guds nærhet for å fylle det uendelige rom —

lyset som er i alt, som gir alle ting liv, som er den lov alt styres ved, ja, Guds kraft, han som sitter på sin trone.»4

President Boyd K. Packer underbygget denne sannheten da han sa: «Kristi lys beskrives også i Skriftene som ”Jesu Kristi Ånd” … Kristi ånd kan opplyse oppfinnere, vitenskapsmenn, kunstmalere, billedhuggere, komponister, kunstnere, arkitekter, forfattere så de kan produsere store, ja, inspirerte verk til hele menneskehetens velsignelse og nytte.»5

Den nyeste vitenskapelige tenkningen rundt lysets grunnleggende egenskaper er forbløffende. I dag beskriver også vitenskapsmenn lys som en «bærer»6 eller «budbringer»7 eller «mellommann»8. Tenk hvor gjennomgripende Herrens læresetninger er!

For det andre, et rent vitnesbyrd. Dette vitnesbyrdet er bekreftelsen ved Den hellige ånd på at Gud er vår Fader og Jesus er Kristus.9 Det lys og den sannhet vi ser i alle ting, motiverer oss til å søke kunnskap ved studium og ved tro, hvilket går forut for Åndens bekreftelse.10 Vi kan lære mye om Guds verk og godhet gjennom våre fysiske sanser. Men et enda dypere vitnesbyrd avdekkes når vi åndelig søker sannheten «med ærlig hensikt».11 President Spencer W. Kimball sa: «Både verdslige og åndelige kunnskapsskatter er skjult – men skjult fra den som ikke søker dem på riktig måte og anstrenger seg for å finne dem… Åndelig kunnskap finner man ikke ved bare å spørre etter den. Selv ikke bønn er tilstrekkelig. Det skal utholdenhet til, og man må vie sitt liv til det.»12

Vårt vitnesbyrd styrkes når vi ærbødig betrakter det store univers Gud har skapt for oss. Herren erklærte til Enok: «Alle ting er skapt og dannet for å bære vitnesbyrd om meg.»13 Alma bar et lignende vitnesbyrd for Korihor, som var antikrist: «Alle ting bærer bud om at det finnes en Gud. Ja, til og med jorden og alle ting som er på dens overflate, ja, og dens bevegelse, ja, og også alle planetene som beveger seg i sine faste baner, vitner om at det finnes en høyeste Skaper.»14

Den kamp Enos gjennomgikk for Herren viser kraften i hans fars vitnesbyrd. Enos sa: «De ord som jeg ofte hadde hørt min far uttale om evig liv og de helliges glede, sank dypt i mitt hjerte.»15 Eldste M. Russell Ballard har sagt: «En klar erklæring om sannhet påvirker andre mennesker. Det får folk til å forandre innstilling.»16

Min hustru og jeg deltok på et nadverdsmøte nær Recife i Brasil. En ung gutt, kanskje 9 eller 10 år gammel, stilte seg bak talerstolen i sin nye blå dress på en svært varm dag og kikket riktig så avslappet utover forsamlingen. Han sa: «Familien vår har studert handlefrihet.» Han leste så: «Derfor er menneskene fri i kjødet… Og de er fri til å velge frihet og evig liv gjennom alle menneskers store Mellommann, eller til å velge fangenskap og død ifølge djevelens fangenskap.»17 Så sa gutten: «Noen av mine eldre venner velger å røyke og bruke narkotika, men vi må alle ta konsekvensene av våre handlinger.» Han avsluttet med sitt vitnesbyrd og sa: «Jeg kan se at dette er sant.» Dette vitnesbyrdet fra en som var så ung, rørte oss dypt.

For det tredje må vi tappert leve i tråd med det lys og det vitnesbyrd vi har mottatt. Vi er lovet: «Den som mottar lys og blir i Gud, mottar mer lys, og dette lys blir klarere og klarere inntil som ved høylys dag.»18 Det skal virkelig innsats og offer til for å etterleve evangeliet tappert. I noen år innebar tempelarbeid for de hellige nær Manaus i Brasil å reise i to dager i en overfylt elvebåt langs Amazonaselven, etterfulgt av en to dagers bussreise gjennom varme tropiske strøk til Recife tempel. Når de kom frem, trette og slitne, dusjet de, kledde seg passende og tok øyeblikkelig fatt på sitt tempelarbeid. Etter flere dager med tjeneste for Herren foretok de så den lange og strabasiøse reisen hjem. Ordene «men jeg og mitt hus, vi vil tjene Herren»19, gjenspeilte seg vakkert i deres offergjerninger.

For å kunne ha fred i denne storartede, men krevende tid, må vi lære sann lære, få et rent vitnesbyrd og etterleve evangeliets sannheter tappert. Når vi lever i harmoni med lys og sannhet fra Jesus Kristus og hans profeter, vil vi tydeligere kunne se vår evige bestemmelse. Dette vitner jeg om i Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Se L&p 1:35.

  2. Alma 31:5.

  3. «Kraften som følger undervisning i læren», Liahona, juli 1999, 85.

  4. L&p 88:12-13.

  5. «Kristi lys», Liahona, april 2005, 8, 10.

  6. Se 2. Nephi 33:1. Se også Joseph Fielding Smith: Frelsende læresetninger, red. Bruce R. McConkie, 3 bind, 1:56.

  7. Se L&p 45:9.

  8. Se 2. Nephi 2:27-28.

  9. M. Russell Ballard: «Rent vitnesbyrd», Liahona, nov. 2004, 40.

  10. Se L&p 9:7-8.

  11. Moroni 10:4.

  12. I The Teachings of Spencer W. Kimball, red. Edward L. Kimball (1982), 389-90.

  13. Moses 6:63.

  14. Alma 30:44.

  15. Enos 1:3.

  16. Liahona, nov. 2004, 41.

  17. 2. Nephi 2:27.

  18. L&p 50:24.

  19. Josva 24:15.