2008
En bok med et løfte
Mai 2008


En bok med et løfte

Jeg ber om at vi må fortsette å bruke Mormons bok – et annet testamente om Jesus Kristus – til å dele evangeliets budskap med familie og venner.

Bilde
Elder Craig C. Christensen

Mine kjære brødre og søstre, det har vært et hellig privilegium sammen med dere å få oppholde president Thomas S. Monson, hans rådgivere i Det første presidentskap og De tolv apostlers quorum som profeter, seere og åpenbarere. Jeg vitner om at profeter «tale[r] som de blir drevet av Den Hellige Ånd.

Og hva som helst de taler når de er drevet av Den Hellige Ånd, skal være hellig skrift, skal være Herrens vilje, … og Guds kraft til frelse» (L&p 68:3-4).

Som medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er vi velsignet med levende skrifter slik de blir uttalt av dem som er oppholdt som profeter, så vel som kanoniserte skrifter i Bibelen, Mormons bok, Lære og pakter og Den kostelige perle. Profeten Nephi skrev: «Min sjel fryder seg over Skriftene, og mitt hjerte fordyper seg i dem, og jeg skriver dem til mine barns lærdom og gavn» (2. Nephi 4:15). Nedtegnede skrifter, spesielt Mormons bok, gir oss tro på Gud og til å «bli forsonet med ham gjennom hans Enbårne Sønns, Kristi forsoning» (Jakob 4:11).

For noen måneder siden fikk en venn og jeg anledning til å gi standardverkene til en bekjent som ikke er medlem av Kirken. I og med at dette kunne bli en livsendrende begivenhet for ham – og for oss – tok vi oss tid til å få navnet hans preget på hver bok. Da vi overrakte ham disse hellige bøkene, kunne vi se at han var dypt rørt over hvor betydningsfullt og oppriktig dette var fra vår side. I flere minutter gransket han hver bok uten å si noe. Han strøk hånden over omslaget og bladde litt i den.

Siden vi visste hvor viktig dette øyeblikket var, hjalp vi ham å slå opp Mormons boks tittelside, og forklarte at Mormons bok var et annet testamente, eller vitne, om Jesus Kristus. Han stilte så et spørsmål som alle misjonærorienterte medlemmer lengter etter å få høre: «Hvorfor trenger vi flere vitner om Jesus Kristus enn Bibelen?» Istedenfor å gi et raskt svar, spurte vi hvorfor han trodde dette kunne være viktig. Hans svar virket enda mer inspirert enn hans spørsmål. Han sa at siden det lot til å være så mange varianter av Bibelen og dens lære, trengte vi en form for klargjøring, noe som ville hjelpe oss å forstå Bibelen bedre. Dette åpnet for at vi kunne fortelle om våre følelser og bære vårt vitnesbyrd om både Bibelen og Mormons bok.

Vi begynte med å uttrykke vår dype overbevisning om Bibelens læresetninger, spesielt Det nye testamente. Det å kunne lese mange av Frelserens ord slik han forkynte evangeliet under sitt jordiske virke, styrker oss, hjelper oss å bli kjent med ham og lærer oss at vi kan bli mer lik ham. Så erklærte vi at Mormons bok, i likhet med Bibelen, er ytterligere et bevis for at Gud elsker alle sine barn og har gitt oss mulighet til å vende tilbake for å bo hos ham igjen. Den neste timen eller så gjennomgikk vi mange sider ved Mormons bok, blant annet dens historie og guddommelige opprinnelse. Jeg vil fortelle om noe av det vi drøftet.

En bok med et løfte

Vi forklarte først at Mormons bok er en bok med et løfte. Selv om dens historie er fengslende i seg selv, er det en doktrinært viktig bok som skulle mottas og leses under Den hellige ånds innflytelse. Alle som studerer og grunner på dens læresetninger, får et løfte i siste kapittel i Moroni (se Moroni 10:3-4), så vel som innledningen til Mormons bok, hvor vi leser: «Vi innbyr alle mennesker overalt i verden til å lese Mormons bok, til å fordype seg i det budskap den inneholder, og til deretter å spørre Gud, Den Evige Fader, i Kristi navn om verket er sant. De som følger denne fremgangsmåten og ber i tro, vil, ved Den Hellige ånds kraft få et vitnesbyrd om at den er sann og guddommelig.» Så brukte vi flere minutter på å undervise om bønn og hvordan Den hellige ånd kan tale til vårt hjerte og bekrefte at Mormons bok er sann.

En bok med et formål

Så forklarte vi at Mormons bok er en bok med et formål. På tittelsiden leser vi at Mormons bok ble «skrevet på befaling» og «ved profetiens og åpenbaringens ånd» for å overbevise hver og en av oss om «at Jesus Kristus er den evige Gud». Som en personlig uttalelse om dette formålet skrev Nephi, som en av Mormons boks forfattere: «Hele min hensikt er å overtale menneskene til å komme til Abrahams Gud og Isaks Gud og Jakobs Gud og bli frelst» (1. Nephi 6.4).

En bok som forklarer den store plan for lykke

I tillegg forklarte vi at Mormons bok beskriver og forklarer «lykkens store plan» (Alma 42:8, se også v. 5, 13, 31; 2. Nephi 9). I dypsindige, men forståelige ordelag lærer Mormons bok oss om meningen med livet, hvor vi kommer fra og hva som skjer når vi dør. Vi lærer om tro på Jesus Kristus og hans sonoffer, om omvendelse, om viktigheten av dåp ved nedsenkning og om Den hellige ånds gave og kraft. Ved å studere og nyte læresetningene i Mormons bok får vi «et fullkomment, klart håp og kjærlighet til Gud og alle mennesker», med et ønske om å «[holde] ut til enden» så vi kan få «evig liv» (2. Nephi 31:20).

En bok som vitner om at Jesus er Kristus

Aller viktigst var det imidlertid at vi erklærte at Mormons bok vitner om at Jesus er Kristus, verdens Frelser. Store profeter har gjennom hele Mormons bok båret høytidelig vitnesbyrd om at Jesus Kristus er jordens Skaper (se Mosiah 3:8), menneskenes Forløser (se Helaman 5:9-12), Faderens Enbårne (se 1. Nephi 11:18-21; Jakobs bok 4:11). Disse profetene i Mormons bok kjente ham, som Abraham og Moses gjorde, og mottok og forkynte hans evige evangelium. Når vi leser og studerer deres ord, får vi en dypere forståelse av Frelserens uforlignelige kjærlighet, hans fullkomne liv og eksempel og velsignelsene av hans store sonoffer.

En bok som stadfester Joseph Smiths profetiske oppdrag

Så vitnet vi om at Mormons bok er et håndgripelig bevis på at Joseph Smith var utvalgt av Herren til å gjenopprette Jesu Kristi Kirke på jorden i disse siste dager. Slik det står i Mormons boks innledning: «De som mottar dette guddommelige vitnesbyrd fra Den Hellige Ånd, vil ved den samme kraft også få vite at Jesus Kristus er verdens Frelser, at Joseph Smith er hans åpenbarer og profet i disse siste dager, og at Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er Herrens rike som enda en gang er opprettet på jorden for å forberede Messias’ annet komme.»

Helt siden Samuel Smith dro ut for å forkynne evangeliet med noen av de første eksemplarene, har Mormons bok vært til velsignelse for millioner av mennesker over hele verden. Jeg ber om at vi må fortsette å bruke Mormons bok – et annet testamente om Jesus Kristus – til å dele evangeliets budskap med familie og venner. Hvis vi gjør dette, slik tilfellet var med vår kjære venn, vil mange reagere med stor interesse for å få vite mer om Frelserens liv og misjon og hans store plan for at hver og en av oss skal bli lykkelige.

Jeg bærer høytidelig vitnesbyrd om at Mormons bok er sann. Det er en bok som har forårsaket en mektig forandring i mitt liv. Jeg vet at Gud lever. Jesus er Kristus. Hans evangelium er blitt gjengitt til jorden. President Thomas S. Monson er hans profet og levende orakel i vår tid. Den ånd jeg føler når jeg daglig leser, grunner på og ber om Mormons bok, styrker min forståelse og mitt vitnesbyrd om disse tingene og bekrefter for meg at de er sanne. Dette vitner jeg om ydmykt om, i Jesu Kristi navn. Amen.