2008
Vandre i lyset
Mai 2008


Vandre i lyset

Hver dag og omtrent hver time treffer dere valg som holder dere på lysets vei eller beveger dere mot mørket.

Bilde
President Henry B. Eyring

Livet er en reise for oss alle. Vår himmelske Fader tilrettela den for oss av kjærlighet. Hver av oss har unike erfaringer og egenskaper, men vår reise begynte på samme sted før vi ble født inn i denne verden.

Vi ble alle undervist av Elohim, vår ånds Fader. Vi elsket ham og ønsket å bli ham lik og være hos ham bestandig. Han fortalte oss klart og tydelig hva som krevdes av oss for å oppnå denne glede. Vi ville måtte få et fysisk legeme med alle de prøvelser det ville medføre. Vi ville bli utsatt for sykdom og få nedfelt i vårt legeme den prosess som til sist ville føre til døden. Og vårt legeme ville ha sterk trang til fysisk tilfredsstillelse.

Vår himmelske Fader forklarte oss hva som skulle til for å foreta reisen fra der vi befant oss, og til å kunne være sammen med ham for evig og leve slik han lever. Vi ville foreta reisen gjennom livet uten erindring om tiden da vi var hos ham i åndeverdenen. Og den eneste veien tilbake til ham er gjennom å overvinne fysisk død og virkningene av synd som skyldes at vi bryter budene. Han fortalte oss at vi selv ikke kunne overvinne virkningene av død eller synd uten at vi hadde en Frelser som ville bryte dødens bånd og åpne en utvei for oss til å bli vasket rene fra de synder vi med sikkerhet ville begå.

Dere vet fra Skriftene som Gud har åpenbart gjennom profeter, at det skjedde et opprør i åndeverdenen da planen for vår reise ble fremlagt for oss. De som gjorde opprør, ville verken godta eller være avhengig av en Frelser og heller ikke risikere at de kanskje ikke kom tilbake til vår himmelske Fader. Hver eneste en av dere var blant de tapre, de trofaste og sanne i denne konflikten. Dere aksepterte Frelseren og denne reiseplanen tilbake til Faderens gledesfylte nærhet.

Dere er betydningsfulle selv blant dem som valgte rett i striden i åndeverdenen. Dere gjorde dere kvalifisert til å komme inn i jordelivet og foreta denne reisen i en tid da Jesu Kristi evangelium var på jorden. Og blant de milliarder av vår himmelske Faders barn som nå lever, har dere hatt det privilegium å finne Jesu Kristi evangelium og hans sanne kirke. Og ikke nok med det, det faktum at dere hører på i kveld, betyr at dere har valgt å foreta livets reise ved å vandre i lyset.

Ethvert Guds barn som fødes i verden, blir ved fødselen gitt en betingelsesløs gave, nemlig Kristi lys. Dere har følt det. Det er sansen for hva som er riktig og hva som er galt, hva som er sant og hva som er feil. Den har fulgt dere siden reisens begynnelse. Det faktum at dere ble døpt og mottok Den hellige ånd, er bevis for at dere valgte å vandre i Kristi lys.

Da dere ble bekreftet som medlem av Kirken, ble dere gitt retten til å ha Den hellige ånd som ledsager. Den hellige ånd er en mektig lyskilde til å gjenkjenne sannhet, til å følge og elske vår Herre Jesus Kristus og til å finne veien tilbake til Gud etter dette liv.

Men den ånd som ledet opprøret i den førjordiske verden, strider fremdeles mot planen og ønsker at dere skal være ulykkelige. Han ønsker at dere aldri skal finne veien hjem igjen. Denne fiende av deres sjel kjenner dere og deres godhet. Han vet at hvis han kan lede dere bort fra å vandre i lyset, kan han både fange dere og hindre dere i å hjelpe andre på veien. Han vet hvor gode dere er og hvilken kraft dere har til å undervise og påvirke hundrevis av vår himmelske Faders barn i dette liv og tusenvis i de generasjoner som vil følge i deres fotspor. Hvis han kan få dere til å vandre bort fra lyset underveis, kan han skade og bringe mange i ulykke.

Det faktum at dere lytter nå, er bevis for at Gud erkjenner hvilken stor betydning dere har, og at dere har valgt å vandre i det lys han tilbyr dere. Slike valg er det ikke alltid så lett å se klart. Hver dag og omtrent hver time treffer dere valg som holder dere på lysets vei eller beveger dere mot mørket. Noen av de viktigste valgene dreier seg om hva dere legger deres elsk på.

Det er utvilsomt mange ting dere ønsker dere. Ett er for eksempel at vi alle i noen grad ønsker andres anerkjennelse. Vi føler alle at vi trenger venner. Vi søker alle tegn på at vi er verd noe som person. Vi gjør valg på grunnlag av disse ønskene. Noen vil kunne lede oss bort fra det lys Gud tilbyr som veiledning. Noen vil fremheve lyset så vi kan se veien.

Når jeg ser tilbake, ser jeg at jeg ikke var klar over hvilken betydning noen av disse ønskene og valgene hadde. Jeg ønsket å bli tatt ut til idrettslag. Jeg ønsket å gjøre det godt på skolen. Jeg ønsket å finne gode og sanne venner. Og når jeg gjorde valg på grunnlag av disse ønskene, ble jeg i større grad enn jeg forsto enten ført bort fra lyset eller mot det.

Noe av det jeg oppnådde og noen av vennene mine ble de viktigste faktorene til at jeg følte lyset. Andre lirket meg i større grad enn jeg forsto på den tiden, bort fra lyset. På viktige og mer langvarige måter førte valg jeg gjorde for å tilfredsstille mine ønsker om kameratskap og anerkjennelse, til at jeg enten beveget meg mot eller bort fra lyset som skulle lede min fot.

For lenge siden ga vår himmelske Fader oss gjennom sine profeter en fremgangsmåte ved hvilken vi kunne vite hvilke valg som betyr mest – og hvorfor og hvordan vi skal ta dem.

Den beste oppsummeringen jeg kjenner, er det som står i Moroni, der han siterer sin far, Mormon. Jeg ønsker bare at jeg hadde forstått dette bedre da jeg var på deres alder, og jeg ber om at Herren vil føre det inn i deres hjerter i kveld.

«Men se, det som er av Gud, innbyr og lokker stadig til å gjøre godt. Derfor er alt som innbyr og lokker til å gjøre godt og til å elske Gud og til å tjene ham, inspirert av Gud.

Derfor, vokt dere, … så dere ikke regner det som er ondt, for å være av Gud, eller det som er godt og av Gud, for å være av djevelen.

For se, mine brødre, dere har fått dømmekraft så dere kan skjelne godt fra ondt, og måten å dømme på er så klar at dere kan vite det med fullkommen kunnskap, likesom dere kan skjelne dagslyset fra den mørke natten.»1

Skriftene forteller oss hvem lysets kilde og kraft er.

«For se, Kristi Ånd er gitt til alle mennesker, så de kan skjelne godt fra ondt. Derfor forteller jeg dere hvordan dere skal dømme, for alt som innbyr til å gjøre godt og tilskynder til å tro på Kristus, kommer ved Kristi kraft og gave. Derfor kan dere ha en fullkommen kunnskap om at det er av Gud.

Men alt som tilskynder menneskene til å gjøre ondt og til ikke å tro på Kristus – og til å fornekte ham og ikke tjene Gud – kan dere med en fullkommen kunnskap vite er av djevelen, og på denne måten arbeider djevelen, for han tilskynder ingen til å gjøre godt, nei, ikke en eneste – heller ikke hans engler eller de som underkaster seg ham.»2

Jeg kan se nå, bedre enn jeg kunne da jeg var ung, hvordan jeg kunne ha brukt den veiledningen. Det var idrettslag med spillere og trenere som påvirket meg til å gjøre godt. Det var noen som ikke gjorde det. Det var venner, noen av dem var ikke medlem av Jesu Kristi Kirke, som ved sitt eksempel påvirket meg til å gjøre godt og til å huske Frelseren.

Det var skolekamerater og lærere hvis anerkjennelse og vennskap jeg søkte, som på et eller annet vis fikk meg til å ønske å gjøre godt og forsterke mine følelser for Frelseren. Jeg var så velsignet å finne veien. Men jeg ville ha gjort det enda bedre hvis jeg hadde forstått betydningen av mine valg og også hvordan jeg skulle velge.

Mormon visste det. Hadde jeg bare lest grundigere hans ord i Mormons bok og andre tilsvarende, ville jeg ha vært enda mer velsignet og mer beskyttet. Slik lyder Mormons ord:

«Ettersom dere kjenner det lys dere kan dømme ved, nemlig Kristi lys, se til at dere ikke dømmer feilaktig, for med den samme dom som dere dømmer, skal dere også bli dømt.

Derfor … søk flittig i Kristi lys, så dere kan kjenne godt fra ondt, og hvis dere griper alt som er godt, og ikke fordømmer det, skal dere visselig bli Kristi barn.

Og nå … hvordan er det mulig for dere å gripe alt som er godt?»3

Det er ved tro dere kan gripe alt som er godt. Jeg ber av hele mitt hjerte at deres tro vil bli styrket med hensyn til at dere er døtre av en kjærlig Gud. Jeg bærer vitnesbyrd om at dere har vært blant de tapreste til å nå det punkt hvor dere nå befinner dere på denne livets reise. Samtidig som dere er blinket ut som mål for rettferdighetens fiende, har dere blitt beskyttet og våket over av deres himmelske Fader og vår Herre Jesus Kristus. De kjenner dere. De kjenner til alle de krefter og personer som er rundt dere. De vet hva som ligger foran dere. Derfor vet de også hvilke av de valg dere treffer, hvilke ønsker dere bestemmer dere for å oppfylle og hvilke av de omstendigheter dere befinner dere i, som vil bety mest for å få dere til å vandre i lyset. Jeg vitner om at dere ved Kristi ånd og ved Den hellige ånd kan vandre tillitsfullt, uansett hvilke vanskeligheter som måtte komme. Fordi dere er så verdifulle, kan noen av deres prøvelser være alvorlige. Dere trenger aldri å bli motløse eller redde. Veien gjennom vanskeligheter har alltid vært beredt for dere, og dere vil finne den såfremt dere viser tro.

Dere må ha tro til å be. Dere må ha tro til å grunne på Guds ord. Dere må ha tro til å gjøre disse tingene og gå til de stedene som innbyr Kristi ånd og Den hellige ånd.

Jeg lover at du i løpet av de neste få dagene vil føle at du opplyses av Kristi ånd og Den hellige ånd i hverdagen. Når du vandrer i lyset, vil du i samme stund føle noe av den varme og lykke du til sist vil oppnå når du blir ønsket velkommen hjem sammen med de hundrer og kanskje tusener som du vil bringe med deg og som har vandret i lyset fordi du gjorde det.

Dette er Jesu Kristi sanne kirke. Det finnes en levende profet, Thomas S. Monson. Og det finnes både sanne tjenere og engler til å hjelpe deg langs den opplyste veien. Det vitner jeg om i Jesu Kristi hellige navn. Amen.

Noter

  1. Moroni 7:13-15.

  2. Moroni 7:16-17.

  3. Moroni 7:18-20.