2006
Den første generasjon
November 2006


Den første generasjon

Ved at dere var den første i deres familie til å ta imot evangeliet, blir dere førstegenerasjon, en utvalgt generasjon som tidligere, nålevende og fremtidige generasjoner kan bli velsignet gjennom.

For noen dager siden drøftet vi taler under et familiemåltid. Vår 13 år gamle datter, Clarissa, forberedte en tale til et nadverdsmøte i grenen vår i Moscow og ga uttrykk for litt engstelse. Jeg beroliget henne med at alt ville gå bra og lettet litt av min egen engstelse ved å si at hun i det minste ikke skulle tale til tusenvis av mennesker på en generalkonferanse. Clarissa ga meg et råd: «Det vil gå fint, pappa. Bare lat som det er en stor gren.» Brødre og søstre, dere er sannelig en stor gren.

Jeg har valgt å rette mine bemerkninger i dag til førstegenerasjons medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. Det er dere som er de første i deres familie til å høre og ta imot budskapet om at Jesu Kristi evangelium er gjengitt til jorden i vår tid med levende profeter, seere og åpenbarere. Dere ydmyket dere, utøvet tro og omvendte dere fra alle deres synder og påtok dere Jesu Kristi navn gjennom dåp ved nedsenkning, og mottok Den hellige ånds gave.1 Ved at dere var den første i deres familie til å ta imot evangeliet, blir dere førstegenerasjon, en utvalgt generasjon som tidligere, nålevende og fremtidige generasjoner kan bli velsignet gjennom.2

Å være førstegenerasjons medlem av Kirken er ikke alltid lett. Du vil gjøre noe ingen andre i familien har gjort før. Forholdene rundt deg kan være en utfordring. Du har kan hende få eller ingen venner eller slektninger som forstår og støtter deg. Til tider kan du bli motløs og lure på om det er verd det. Jeg har i dag til hensikt å forsikre dere om at det er det.

Førstegenerasjons medlemmer har en spesiell og viktig plass i Kirken og i sin familie. Visste dere at førstegenerasjons medlemmer utgjør over halvparten av Kirkens medlemstall?3 Kanskje ikke siden Kirkens tidligste tid har førstegenerasjon utgjort en så stor andel av Kirkens totale medlemstall som i dag. Deres tro og vitnesbyrd er en stor styrke og velsignelse for andre. Gjennom dere får vi en dypere forståelse av evangeliets prinsipper, og våre vitnesbyrd blir styrket.

Dere tilfører Kirken stor styrke når dere bruker deres vitnesbyrd, talenter, evner og krefter til å bygge opp riket i deres menigheter og grener. Dere er store eksempler mht. å dele evangeliet med andre, reise på misjon, sende barn på misjon og ønske nye medlemmer velkommen. Dere viser andre vennlighet, oppløfter og velsigner dem gjennom inspirert tjeneste. Svært mye av det som utrettes i Kirken idag, kunne ikke ha vært gjort uten deres innsats.

Viktigere enda er det at som førstegenerasjons medlemmer inntar du en viktig plass i din familie. Du er et eksempel for din familie på en sann Jesu Kristi disippel. Enten de er medlemmer av Kirken eller ikke, vil de, når du etterlever evangeliet i hjemmet, føle Frelserens kjærlighet gjennom deg. De vet at du er engasjert i noe godt, selv om de ikke forstår det eller har tro nok til å akseptere det. Vær tålmodig og vennlig, be hver dag om å få vite hvordan du kan tjene dem, og Herren vil hjelpe deg å påvirke din familie til det gode. Ved konsekvent å være god og rettskaffen vil du etablere mønstre for trofasthet og rettskaffenhet. Mønstrene vil forme ditt liv, men viktigere enda er det at de vil bli en norm for din familie og dine etterkommere.

Som førstegenerasjon er du også nøkkelen til å åpne for Herrens velsignelser til familiemedlemmer som døde uten å høre evangeliet og motta frelsende ordinanser. Du har den unike mulighet og anledning å begynne dette arbeidet på deres vegne. De venter ivrig på at du skal finne frem til dem og vil hjelpe deg i din søken etter deres opptegnelser. Når de er kartlagt, vil din verdige livsførsel tillate deg å komme til templet og utføre nødvendige ordinanser for dem. Disse ordinansene vil knytte deg til dine forfedre og utgjøre en stor åndelig kraft for deg.

Fordi du er førstegenerasjons medlem, er hvert valg du tar, viktig. Tilsynelatende små, ubetydelige avgjørelser vil ha virkning for tidligere og fremtidige generasjoner, så vel som for deg selv. Et ungt førstegenerasjons medlem, Chris, ble tilbudt en drink på arbeidet dagen etter sin dåp. Alle hans venner var der, og de drakk. Han opplevde betydelig press. Ingen annen enn han selv visste at han dagen før var blitt døpt og hadde avlagt løfter til Herren. Han tok avgjørelsen om ikke å drikke og ble dårlig behandlet. Han tenkte senere tilbake på denne hendelsen og skrev: «Det er nå 40 år siden jeg avla disse [dåps]løftene, og jeg kan i sannhet si at jeg har … holdt Visdomsordet… Jeg tror at hvis jeg hadde tatt imot [den] drinken, ville jeg kanskje aldri ha vært i stand til å holde Visdomsordet.»4

Men Chris holdt sine dåpsløfter. Senere møtte han og giftet seg med et trofast medlem. Sammen har de oppdratt åtte barn i evangeliet. I sjette generasjon utgjør hans trofaste etterkommere nå mange hundre. Mange av dem har vært på misjon og fremlagt evangeliet for andre. Hans innsats i slektshistorie åpnet for evangeliets velsignelser til mange hundre andre. En liten avgjørelse av et førstegenerasjons medlem gjorde utslag for tusener.

Kan dere nå se hvorfor førstegenerasjon er så viktig? Kan dere forstå hvilken viktig posisjon dere har og hvilken innflytelse dere kan ha til det gode? Dere må aldri undervurdere dere selv og den kraft dere har til å påvirke andre. Satan forstår hvem dere er og vil gjøre alt som er mulig, for å lokke dere til å ta gale valg. Noen ganger gjør vi alle feil, tross våre beste forsetter. Heldigvis har Herren beredt en utvei for oss til å overvinne dem gjennom omvendelse og ved å ha tillit til hans Sønns forsoning. Bli ikke motløs om du begår en feil. Omvendelse og å fortsette å stå på er kanskje de viktigste mønstrene å utvikle i første generasjon. Vær tålmodig og fortsett fremover med lydighet.

I Kirken leser og taler vi mye om pionerer i Kirkens tidligste historie. De var førstegenerasjons medlemmer, akkurat som dere. De levde hver dag med utfordringer i forhold til familie, arbeid og tro. De levde gode, alminnelige liv og var trofaste, de tjente Kirken og velsignet sine familier. Når de falt, reiste de seg og fortsatte. Nå ser de av oss som er deres etterkommere, tilbake med ærbødighet og takknemlighet for deres trofasthet.

Arven etter disse pionerene kan bli deres i egenskap av med-medlemmer av første generasjon. Vær trofaste, tjen deres medmennesker, velsign deres familie og ta riktige valg. Dere er førstegenerasjon, en utvalgt generasjon til velsignelse for tidligere, nålevende og fremtidige generasjoner. Vi hedrer dere. Tidligere og fremtidige generasjoner vil hedre dere. Men viktigst av alt er det at Gud vil hedre dere for å ha vært trofaste i første generasjon. I Jesu Kristi navn, amen.

Noter

  1. Se 4. trosartikkel; L&p 20:37.

  2. Se 1. Peters brev 2:9.

  3. I henhold til Kirkens avdeling for medlemskap og statistikk utgjorde førstegenerasjons medlemmer 64 prosent av Kirkens totale medlemstall pr. juli 2006.

  4. History of Heinrich Friedrich Christian Pieper and Emma Frieda Alber and Their Family (1987), 29.