2006
Forsoningen kan sikre din fred og lykke
November 2006


Forsoningen kan sikre din fred og lykke

Sann, varig lykke og medfølgende styrke, mot og evne til å overvinne de største vanskeligheter oppnås når du konsentrerer ditt liv om Jesus Kristus.

Vår himmelske Fader ønsker at vi alle skal ha fred og lykke i jordelivet. Vår mester, Jesus Kristus, og hans profeter har forkynt hvordan vi kan få denne freden og lykken, selv i en verden som blir stadig mer utfordrende med økende konflikter og en tett konsentrasjon av forlokkende fristelser.

Jeg vil illustrere den gale måten å finne fred og lykke på, og deretter den riktige måten, ved hjelp av en analogi om fjellklatring. Det er dem som prøver å bestige et vanskelig fjellparti etter en metode som kalles «soloing». De klatrer alene, uten utstyr, ledsagere eller noen form for sikring. De stoler på sin egen dyktighet og kapasitet. De gjør det for spenningen ved å leve på kanten med høy risiko. Dette gjøres på tross av sannsynligheten for at de etter en tid vil falle og bli alvorlig skadet eller miste livet. De er som mange andre som står overfor utfordringer og fristelser i livet uten tryggheten ved å følge Guds bud, veiledet av Den hellige ånd. I dagens vanskelige verden vil de nesten med sikkerhet bryte viktige lover, med smertefulle, ødeleggende konsekvenser. Gå ikke «solo» i livet. Du vil nesten med sikkerhet falle i overtredelse.

Det finnes en tryggere fjellklatring. Når to klatrere begir seg ut på en vanskelig bestigning, klatrer føreren et stykke samtidig som han fester bolter med en viss avstand. Hans eller hennes tau er festet til ringbolten med en karabinkrok. Sikkerheten ivaretas av en ledsager, kalt andremann, som befinner seg i en svært trygg posisjon. Føreren er beskyttet mens andremann belegger, det vil si omhyggelig passer på hvordan tauet gis ut. På denne måten er føreren sikret beskyttelse mens han klatrer. Hvis det skulle forekomme et utilsiktet feilsteg, vil festet trygt begrense fallet. Andremann ikke bare sikrer føreren, men gir også oppmuntring og kommentarer og signaler mens de kommuniserer seg imellom. Deres mål er en trygg, oppkvikkende erfaring med å overvinne en betydelig utfordring. De bruker teknikker og utstyr som er velprøvd og har bevist sin pålitelighet. Nødvendig utstyr er sikkerhetssele, et pålitelig tau, forskjellige typer bolter å slå inn i fjellveggen, en krittpose for å få bedre grep, og riktige støvler eller klatresko med stegjern som klatreren kan få feste i den bratte fjellveggen med.

Klatrerparet har studert klatrereglene og teknikkene. De har blitt undervist av erfarne klatrere og har trent for å bli komfortable med riktige bevegelser og bruken av utstyret. De har lagt opp en rute og bestemt hvordan de vil samarbeide. Når føreren klatrer langt nok og finner et egnet sted hvor han står svært trygt, belegger han samtidig som han henter opp tauet etter hvert som andremann følger den «pitch» eller taulengde som er utgitt. Når han når igjen føreren, gjentas prosessen. En sikrer mens den andre klatrer, ved at han fester bolter med en viss avstand som beskyttelse i tilfelle et uaktsomt fall. Selv om teknisk fjellklatring synes å være risikofylt og farlig, sikrer disse foranstaltningene en frisk opplevelse, trygt gjennomført ved å følge riktige prinsipper.

I det virkelige liv er boltene Guds lover som gir beskyttelse under alle de utfordringer du vil møte. Tauet og karabinkrokene som fester tauet til ringboltene, representerer lydighet til budene. Når du lærer disse budene, fortsetter å praktisere dem og har en plan for å unngå fare, vil du ha et sikkert hjelpemiddel når det gjelder å skaffe deg beskyttelse mot Satans fristelser. Du vil utvikle karakterstyrke som kan hjelpe deg å stå imot overtredelse. Om du skulle ta en gal avgjørelse, trenger det ikke å være et varig problem på grunn av den sikring eller hjelp som er tilgjengelig gjennom omvendelse.

La Frelseren være din «fører» i livet. Han har sagt: «Jeg er … Himmelens klippe, den som kommer inn gjennom porten og stiger opp ved meg, skal aldri falle.»1 Forløseren vil lede deg trygt over de vanskeligste hindringene i livet. Hans lover er fullstendig sikre beskyttelsesbolter som fjerner frykt og sikrer at vi lykkes i en ellers farlig verden. En slik livsførsel vil med sikkerhet gi deg fred og lykke.

Sann, varig lykke og medfølgende styrke, mot og evne til å overvinne de største vanskeligheter, oppnås når du konsentrerer ditt liv om Jesus Kristus. Lydighet til hans læresetninger gir en sikker oppstigning på livets reise. Det krever anstrengelse. Selv om vi ikke er garantert umiddelbare resultater, har vi forsikringen om at i Herrens tid vil løsningen komme, fred vil seire og lykken er din.

De utfordringer du har, de veksterfaringer du opplever, er ment å være midlertidige scener som utspilles på livets scene, fylt av varig fred og lykke. Bedrøvelse, hjertesorg og skuffelse hører livet til. De er ikke ment å utgjøre selve livet. Jeg bagatelliserer ikke hvor vanskelig noen av disse erfaringene kan være. Når noe du skal lære, er svært viktig, kan prøvelser vare lenge, men de skulle ikke få bli det begrensende fokus på alt du gjør. Ditt liv kan og skulle være fantastisk berikende. Det er din forståelse og anvendelse av Guds lover som vil gi ditt liv en strålende hensikt mens du klatrer og beseirer livets vanskeligheter. Dette perspektivet holder utfordringer på deres rette plass – de er springbrett til videre vekst og prestasjoner.

Herren er opptatt av din personlige vekst og utvikling. Din fremgang skyter fart når du villig lar ham lede deg gjennom hver veksterfaring du møter, enten du ønsker den eller ikke. Stol på Herren. Be om å bli ledet av Ånden til å kjenne Hans vilje. Vær villig til å akseptere den. Da vil du kvalifisere deg til den største lykke og den høyeste belønning på grunnlag av den jordiske erfaringen.

Fred og lykke er de dyrebare fruktene av rettferdig livsførsel. De er bare mulige på grunn av Jesu Kristi forsoning. Jeg vil forklare dette.

Vi begår alle feil i livet. De resulterer i brudd på evige lover. Rettferdighet er den delen av vår himmelske Faders plan for lykke som opprettholder orden. Den er som tyngdekraften for en fjellklatrer, den er alltid tilstede. Den er en venn såfremt evige lover følges. Du vil bli skadet hvis du ignorerer den. Rettferdigheten garanterer at du vil motta de velsignelser du gjør deg fortjent til ved å adlyde Guds lover. Rettferdigheten krever også at hver brutt lov må tilfredsstilles. Når du følger Guds lover, blir du velsignet, men du oppnår ingen ekstra kreditt som kan spares til å tilfredsstille lover du bryter. Hvis det ikke skjer en omvendelse, kan brutte lover føre til at ditt liv blir ulykkelig og hindrer deg i å vende tilbake til Gud. Bare Jesu Kristi liv, læresetninger og spesielt hans forsoning, kan befri deg fra en ellers umulig situasjon.

Rettferdighetens krav mht. brutt lov kan tilfredsstilles gjennom nåde, som du gjør deg fortjent til ved varig omvendelse og lydighet mot Guds lover. Slik omvendelse og lydighet er absolutt nødvendig for at forsoningen skal bevirke sitt fullstendige mirakel i ditt liv. Forløseren kan saldere din personlige konto med rettferdighet og gi tilgivelse på grunnlag av omvendelsens barmhjertige vei. I kraft av forsoningen kan du leve i en verden hvor rettferdighet sikrer at du vil få det du gjør deg fortjent til ved lydighet. Gjennom hans barmhjertighet kan du ordne opp i konsekvensene av brutte lover.

Forsoningen var en uselvisk handling av uendelig, evig konsekvens, oppnådd med stor besværlighet av Guds Sønn – alene.2 Gjennom den brøt Frelseren dødens bånd. Den berettiger at vi til sist blir dømt av Forløseren. Den kan forhindre en evighet under Satans herredømme. Den åpner porter til opphøyelse for alle som er verdige til tilgivelse gjennom omvendelse og lydighet.

Når man fordyper seg i forsoningens storhet, fremkaller det den dypeste ærefrykt, den inderligste takknemlighet og dyp ydmykhet. Disse inntrykkene kan gi sterk motivasjon til å holde Hans bud og trofast omvende seg fra feiltrinn for å oppnå større fred og lykke.

Jeg tror at uansett hvor iherdig vi prøver, kan vi ikke med vårt menneskesinn fullt ut fatte forsoningens evige betydning, og heller ikke fullt ut forstå hvordan den ble utført. Vi kan bare i den minste grad ane hva det kostet Frelseren av smerte, kvaler og lidelse, og hvor vanskelig det var for vår himmelske Fader å se sin Sønn gjennomgå den usammenlignbare utfordring Hans forsoning var. Likevel skulle vi samvittighetsfullt studere forsoningen for å forstå den så godt som vi kan. Man kan lære hva som er nødvendig for å etterleve hans bud, for å oppleve fred og lykke i livet på jorden. Vi kan kvalifisere oss sammen med lydige familiemedlemmer til å leve hos Ham og vår himmelske Fader for evig.

Lehi lærte sin sønn, Jakob: «Intet kjød kan bo i Guds nærhet uten at det skjer ved Den Hellige Messias’ fortjeneste, barmhjertighet og nåde.»3

Jesus Kristus hadde kvalifikasjoner som andre personer umulig kunne ha. Han var en Gud, Jehova, før sin fødsel i Betlehem. Hans elskede Fader ga ham ikke bare hans åndelegeme, Jesus var også hans enbårne Sønn i kjødet. Vår Mester levde et fullkomment, syndfritt liv og var derfor fri fra rettferdighetens krav. Han er fullkommen i enhver egenskap, inkludert kjærlighet, medfølelse, tålmodighet, lydighet, tilgivelse og ydmykhet. Hans barmhjertighet betaler vår gjeld til rettferdigheten når vi omvender oss og adlyder ham. Siden vi selv etter beste anstrengelse for å adlyde hans læresetninger vil komme til kort, vil vi på grunn av hans nåde bli «frelst etter at vi har gjort alt vi kan».4

Jeg vitner om at Frelseren med ufattelig lidelse og kval, til uoverskuelig pris, oppnådde sin rett til å være vår Forløser, vår Mellommann, vår endelige Dommer. Jeg vet at han lever og at han elsker deg. La ham alltid være din «fører» i livet. Sikkerhetsboltene, hans lover, vil sikre trygge forhold og suksess når du bestiger de utfordringer du vil møte. Du vil ikke falle i alvorlig overtredelse. Ditt liv vil være fylt av fred og lykke, kronet med opphøyelse i det celestiale riket. I Jesu Kristi navn, amen.

Noter

  1. Moses 7:53.

  2. Se L&p 133:50, 52-53.

  3. 2. Nephi 2:8, uthevelse tilføyd.

  4. 2. Nephi 25:23.