2006
Se hen til evigheten!
November 2006


Se hen til evigheten!

Forstår du hvorfor det er så viktig å holde seg ren?

Da vår første sønnesønn ble født, skyndte hele familien seg til sykehuset. Det var en utrolig opplevelse for meg å se vår eldste sønn, Matthew, holde denne dyrebare nyfødte gutten. Vi sto ved vinduet til barnestuen sammen med vår yngste sønn, Chad, og så inn i øynene til denne nye lille ånden – så fin, så ren, så nylig kommet fra himmelen. Det virket som tiden sto stille, og for et øyeblikk kunne vi se den store evige plan. Livets hellighet var krystallklar, og jeg hvisket til Chad: «Forstår du hvorfor det er så viktig å holde seg ren?» Han svarte ærbødig: «Å ja, mor, jeg forstår.»

Denne stunden var så mektig at jeg ønsker at enhver ung mann og kvinne, enhver ung voksen, ja, hver eneste en av oss skal føle og vite hvor viktig det er å leve et verdig og rent liv. Det er vår personlige verdighet som vil kvalifisere oss til å fullføre vår personlige misjon på jorden.

Vår personlige misjon begynte lenge før vi kom til jorden. I det førjordiske liv ble vi «kalt og beredt» til å leve på jorden i en tid da fristelser og utfordringer ville være aller størst. Dette var «på grunn av [vår] overmåte store tro og … [våre] gode gjerninger» og fordi vi «har valgt det gode».1 Vi forsto vår Faders plan og visste at den var god. Vi ikke bare valgte den, men forsvarte den. Vi visste at vår jordiske misjon ville være full av fristelser, utfordringer og vanskeligheter, men vi visste også at vi ville bli velsignet med evangeliets fylde, levende profeter og Den hellige ånds veiledning. Vi visste og forsto at vår suksess på jorden ville bero på vår verdighet og renhet.

Hva vil det si å være verdig? I Mormons bok tryglet Lamonis far: «Hva skal jeg gjøre så jeg kan få dette evige liv som du har talt om?»2 Deretter forpliktet kongen seg overfor Herren ved å si: «Jeg vil forsake alle mine synder for å kjenne deg.»3 Straks Lamonis far forsto hvem han var og den store planen han var en del av, ble verdighet hans hjertes ønske.

For å bli verdige treffer vi valg som gjør oss i stand til å vende tilbake til vår himmelske Faders nærhet. Vi gjør de tingene som vil kvalifisere oss til å gjøre krav på alle velsignelsene han har i vente for oss. Dette er grunnen til at vi er her på jorden – «for å se om [vi] vil gjøre alt som Herren … befaler».4 Det er ved vår tro på Herren Jesus Kristus vi kan motstå fristelse.5 Vår tro setter oss i stand til å sky det onde. Det vil virke frastøtende på oss fordi «lys klynger seg til lys», og «dyd elsker dyd».6

Å bli uplettet av verden krever ikke bare tro, men også omvendelse og lydighet. Vi må etterleve normene og gjøre det som berettiger oss til stadig å bli ledsaget og veiledet av Den hellige ånd – for Ånden kan ikke bo i vanhellige templer.7

En ung mann jeg kjenner, sa: «Det er for vanskelig. Å etterleve normene i min verden er ikke realistisk. Det er for vanskelig.» Men når vi vet at vi er Guds sønner og døtre, må vi strebe etter verdighet. En annen ungdomsgruppe hadde som motto: «Jeg kan gjøre det som er vanskelig.» De forstår sin identitet, sin misjon, sin kilde til veiledning, og de mottar styrke ved å holde sine pakter. De forstår også at når de begår en feil, kan de forandre seg! Satan ønsker at vi alle skal tro at det er umulig å omvende seg. Dette er absolutt ikke sant. Frelseren har lovet å tilgi.8 Når vi hver uke tar verdig del i nadverden, er det mulig for oss alle å bli rene ved å inngå en pakt om å «alltid minnes [Frelseren] og holde hans bud».9 Jesu Kristi evangelium er enkelt – og vi har fått midlene som gjør stien rett og snever. Veien er tydelig: «For mitt åk er gagnlig, og min byrde er lett.»10

For 38 år siden ble min mann og jeg viet i Salt Lake tempel av president Gordon B. Hinckley. Det råd og den veiledning han ga oss den dagen, har blitt en ledestjerne for oss. Da vi forlot templet som mann og hustru, gikk vi til en park i nærheten og skrev ned i en dagbok de visdomsordene vi hadde mottatt. Han rådet oss til alltid å huske å holde bønn morgen og kveld, å be sammen som ektepar og som familie. Han rådet oss til alltid å betale en full og ærlig tiende. Han rådet oss til å lese i Skriftene hver dag og anvende prinsippene i livet. Og han rådet oss til å holde oss verdige. Han sa: «Lev alltid slik at dere, når dere trenger Herrens velsignelser, kan påkalle ham og motta dem fordi dere er verdige.» Han sa: «Det vil komme tider da dere vil trenge “velsignelser straks”. Dere må leve slik at de vil bli gitt dere – ikke av barmhjertighet, men fordi dere er verdige.» Jeg forsto ikke da hva det betydde, men gjennom de 38 årene som har gått, har vi bedt vår himmelske Fader om mange «velsignelser straks». Hver dag har disse hellige vaner og rettferdige rutiner bidratt til å holde oss på stien som fører tilbake til vår Faders nærhet. Og i dag sier jeg: «Ha takk for profeten du sendte, du Herre, på denne vår dag.»11

Personlig verdighet er nødvendig for å komme inn i hans hellige templer og til sist å bli arvinger til «alt som [vår] Fader har».12 Herren har sagt: «La alltid dine tanker være prydet med dyd, da skal du ha større frimodighet for Guds åsyn.»13 Når vi gjør dette, kan vi gå frimodig inn i Guds hellige templer i visshet om at vi er verdige til å gå der Herren selv går. Når vi er verdige, kan vi ikke bare tre inn i templet, templet kan tre inn i oss. Herrens løfter om frelse og lykke blir våre – og vår jordiske misjon blir hans.

I forrige måned dro vår yngste sønn, Chad, til templet sammen med en vakker, verdig ung kvinne for å bli viet for tid og all evighet. Da han tok hennes hånd og knelte ved alteret, så jeg inn i speilene på hver side, og igjen ønsket jeg å hviske: «Forstår du hvorfor det er så viktig å være ren?» Men denne gangen trengte jeg ikke minne ham på det, for Ånden hvisket det.

Dere unge av edel herkomst, se inn i evighetens vinduer! Se dere selv i Herrens hellige templer. Se at dere lever et verdig og rent liv. Generasjoner stoler på dere! Jeg vitner om at verdighet er mulig på grunn av Jesu Kristi forsonings forløsende og mektige kraft. Jeg ber om at det må kunne sies om enhver av oss: «De skal gå med meg i hvite klær, for de er verdige til det.»14 I Jesu Kristi navn, amen.

Noter

  1. Se Alma 13:3.

  2. Alma 22:15.

  3. Alma 22:18.

  4. Abraham 3:25.

  5. Se Alma 37:33; 3. Nephi 7:18.

  6. Se L&p 88:40.

  7. Se Helaman 4:24.

  8. Se Til styrke for ungdom (2001), 30.

  9. Moroni 4:3.

  10. Matteus 11:30.

  11. «Ha takk for profeten du sendte», Salmer, nr. 17.

  12. L&p 84:38; se også v. 35-37.

  13. L&p 121:45.

  14. Johannes’ åpenbaring 3:4; se også v. 5.