2006
Forsoningen kan rense, gjenvinne og helliggjøre oss
November 2006


Forsoningen kan rense, gjenvinne og helliggjøre oss

Jesu Kristi forsoning er tilgjengelig for oss alle. Hans forsoning er uendelig.

Idaho Falls har en vakker flyplass. Som en av de største i regionen gir denne flyplassen tilgang til øvre del av Snake River-dalen. Jeg husker da jeg som ung mann kom hjem fra Chile til denne flyplassen og møtte min familie etter å ha vært på misjon i to år. Lignende scener har utspilt seg tusenvis av ganger på denne flyplassen idet de trofaste hellige tar imot kallet til å tjene. Det er en veldig nyttig og vesentlig del av byen og regionen.

Nær flyplassen ligger en annen svært nyttig og vakker del av byen – Freeman Park. Snake River renner langs denne parken i ca. 3 km. Det går en gangvei gjennom parken og langs elven i flere kilometer.

Freeman Park har mål på mål med grønt gress med baseball- og softball-baner, huskestativer for barn, lysthus for familiesammenkomster og vakre enger fulle av trær og busker for kjærestepar på tur. Ser man nedover elven fra parken, kan man se det majestetiske Idaho Falls tempel, som står hvitt og rent på en høyde. Lyden av det brusende vannet i Snake River som strømmer gjennom naturlige lavaformasjoner, er med på å gjøre denne parken svært attraktiv. Det er et av mine favorittsteder å spasere sammen med min kjære Lynette, slappe av, gruble og meditere. Det er svært fredelig og inspirerende.

Hvorfor snakker jeg om den regionale flyplassen og Freeman Park i Idaho Falls? Fordi begge er bygget på samme slags grunn. Begge disse vakre stedene var en gang avfallsfyllinger.

Her er avfall nedgravd mellom flere lag med jord. En ordbok definerer en avfallsfylling som «et system for avhending av avfall hvor avfallet blir begravd mellom flere lag med jord for å bygge opp lavereliggende terreng» (Merriam-Webster’s Collegiate Dictionary, 11. utg. [2003], s. 699).

En annen definisjon, er «et sted hvor avfall graves ned og området gjenvinnes». Definisjonen på å gjenvinne, er «å rette opp i gal eller upassende atferd, eller redde fra en uønsket tilstand» (1039).

Jeg har bodd i Idaho Falls nesten hele mitt liv. Jeg har bidratt med mye avfall til disse fyllingene i løpet av mer enn 50 år.

Hva ville byens ledere tenkt om jeg en dag dukket opp på en av rullebanene på Idaho Falls flyplass eller ute på en av de grønne engene i Freeman Park med en gravemaskin og begynte å grave svære hull? Hvis de spurte hva jeg gjorde, ville jeg svart at jeg ville grave opp det gamle avfallet jeg hadde kastet i årenes løp.

Jeg regner med de ville ha sagt at det ville være umulig å finne igjen mitt eget avfall, at det var blitt hentet og begravd for lenge siden. De ville sikkert ha sagt at jeg ikke hadde noen rett til å grave opp avfallet, og at jeg ødela noe svært vakkert og nyttig de hadde laget av mitt avfall. Kort sagt tror jeg ikke de ville vært særlig blid på meg. De ville nok lurt på hvorfor noen ville ønske å ødelegge noe som var så vakkert og nyttig, for å grave opp gammelt avfall.

Er det mulig å gjenvinne et liv som ved skjødesløshet har blitt så fullt av avfall at det kan synes som om vedkommende ikke kan få tilgivelse? Eller hva med en som gjør en hederlig innsats, men har falt tilbake i synd så mange ganger at han føler det er umulig å bryte det tilsynelatende uendelige mønsteret? Eller hva med dem som har forandret sitt liv, men som ikke klarer å tilgi seg selv?

Idet han talte om Jesu Kristi forsoning, sa profeten Alma følgende til folket i Gideon:

«Og han skal gå ut, ha smerter og lidelser og fristelser av alle slag, og dette for at det ord kunne bli oppfylt som sier at han vil påta seg sitt folks smerter og sykdommer.

Og han vil påta seg døden, så han kan løse dødens bånd som binder hans folk. Og han vil påta seg deres skrøpeligheter, så hans indre kan fylles med barmhjertighet i kjødet, så han i kjødet kan vite hvordan han skal hjelpe sitt folk i forhold til deres skrøpeligheter.

Nå vet Ånden alle ting, likevel lider Guds Sønn i kjødet så han kan påta seg sitt folks synder og kan slette ut deres overtredelser ved sin befrielses kraft. Og se, dette er vitnesbyrdet som er i meg» (Alma 7:11-13).

Jakob, Nephis bror, talte også om forsoningen da han sa: «Derfor må det nødvendigvis være en altomfattende forsoning, for hvis det ikke skulle være en altomfattende forsoning, kunne ikke denne forkrenkelighet iklé seg uforkrenkelighet. Den første dom som kom over mennesket, måtte derfor nødvendigvis ha bestått og vart evindelig, og hvis så var, måtte dette kjød ha blitt lagt ned for å råtne og smuldre til sin moder jord for aldri mer å oppstå» (2. Nephi 9:7).

Jesu Kristi forsoning er tilgjengelig for oss alle. Hans forsoning er uendelig. Den gjelder alle, også deg. Den kan rense, gjenvinne og helliggjøre også deg. Det er det uendelig betyr – totalt, fullstendig, alt, alltid. President Boyd K. Packer har sagt: «Det fins ingen vane, ingen avhengighet, ikke noe opprør, ingen overtredelse, intet frafall, ingen lovbrudd som unntas fra løftet om fullstendig tilgivelse. Dette er løftet som ligger i Kristi forsoning.» («Tilgivelsens lyse morgen», Lys over Norge, jan. 1996, s. 19.)

Akkurat som avfallsfyllingen krever trofast arbeid og oppmerksomhet i den omstendelige prosessen med å legge lag på lag for å gjenvinne det lavtliggende terrenget, krever våre liv tilsvarende årvåkenhet ved at vi kontinuerlig legger lag på lag med omvendelsens helbredende gave.

Akkurat som kommunepolitikerne i Idaho Falls ikke ville like at noen prøvde å grave opp deres gamle avfall, blir vår Fader i himmelen og hans Sønn Jesus Kristus bedrøvet når vi velger å forbli i synd, når omvendelsens gave som ble gjort tilgjengelig for oss gjennom forsoningen, kan rense, gjenvinne og helliggjøre oss.

Når vi takknemlig tar imot og bruker denne dyrebare gaven, kan vi nyte den skjønnhet og nytte i livet som Gud har gjenvunnet gjennom sin uendelige kjærlighet og sin Sønn, og vår bror, Jesu Kristi forsoning.

Jeg bærer vitnesbyrd om at Jesus er Kristus, den levende Guds Sønn, at hans forsoning er reell og at han, gjennom tilgivelsens mirakel, kan gjøre oss alle rene igjen, også deg. I Jesu Kristi navn, amen.