2006
Tiendeloven
November 2006


Tiendeloven

Jeg oppfordrer dere til å sette deres lit til Herren, og som han selv sa: «Prøv meg på denne måten.»

Min tale i ettermiddag er ment som en oppfordring til dem som ennå ikke har fått et personlig vitnesbyrd om det å betale full tiende. Det finnes mange unnskyldninger for ikke å betale tiende, som medisinske nødsituasjoner, gjeld, reparasjoner av biler eller hjem, utdannelseskostnader og forsikring. Disse grunnene, og mange lignende, er svært reelle og må håndteres hver eneste dag av mange av oss, om ikke de fleste. De belaster våre begrensede økonomiske ressurser, og hvis vi ikke er kloke forvaltere av disse ressursene, kan vi bli ute av stand til å betale vår tiende til Herren. Manglende overholdelse av denne evige loven må ikke tas lett på, og kan ikke bare svekke vår åndelige vekst og utvikling alvorlig, men også begrense de fysiske og timelige velsignelsene vi ellers kunne ha gledet oss over.

Som president Spencer W. Kimball en gang sa: «Herren sier her tydelig at tiende er hans lov og fordres av alle som vil følge ham. Det er en ære og et privilegium, vår sikkerhet, vårt løfte og vår store velsignelse å etterleve denne Guds lov. Ved ikke fullt ut å innfri denne forpliktelsen, gir vi avkall på de løftene som er gitt, og dette er en alvorlig sak. Det er en overtredelse, ikke en betydningsløs forglemmelse»1.

Hva er så tiende? Herren har gitt oss sin definisjon: «Og dette skal være begynnelsen til mitt folks tiende. Og deretter skal de som på denne måten har betalt tiende, hvert år innbetale én tiendedel av hele sin årlige innkomst. Og dette skal være en fastsatt lov for dem for evig»2. Legg merke til at tienden ikke bare er en hvilken som helst gave. Heller ikke er det en tjuendedel eller en annen brøkdel av vår årlige inntekt.

President Howard W. Hunter sa det på denne måten: «Loven er kort sagt “en tiendedel av hele [deres] … inntekt”. Inntekt betyr fortjeneste, kompensasjon, vinning. Det er lønnen til en ansatt, overskuddet av forretningsdrift, fortjenesten til en som dyrker eller produserer noe, eller personlige inntekter fra enhver annen kilde. Herren sa at det er en fastsatt lov “for evig”, slik den alltid har vært»3.

Hvordan benyttes tienden? Trofaste medlemmer av Kirken betaler sin tiende til et medlem av grenspresidentskapet eller biskopsrådet. Under ledelse av Herrens profet blir så disse midlene samlet inn og benyttet til å finansiere Kirkens vekst og utvikling over hele verden. Noen eksempler på bruk av tiendemidler er oppføring av templer, finansiering av det verdensomspennende misjonærarbeidet, bygging og vedlikehold av møtehus, og andre verdige formål.

Hvorfor krever Herren av sitt folk at de skal betale tiende? Herren er vår Far, og som vår Far er han glad i oss. Fordi han er glad i oss, ønsker han å velsigne oss både timelig og åndelig. Lytt til noen av hans uttalelser, slik de er nedtegnet i Skriftene: «Lytt og hør, O mitt folk, sier Herren og deres Gud, dere som jeg finner behag i å velsigne med den største av alle velsignelser»4. Og en annen: «For så sier Herren: Jeg, Herren, er barmhjertig og nådig mot dem som frykter meg og finner behag i å hedre dem som tjener meg i rettferdighet og sannhet inntil enden»5.

For å kunne gi sine barn sine velsignelser på en rettferdig måte, har Herren fastsatt lover som styrer de velsignelsene han vil at vi alle skal nyte godt av. Han har åpenbart dette prinsippet om lover til gjenopprettelsens profet: «Det er en lov ugjenkallelig fastsatt i himmelen før denne verdens grunnvoll ble lagt som alle velsignelser er betinget av – og når vi mottar en velsignelse fra Gud, er det ved lydighet mot den lov den er betinget av»6. Og igjen: «Jeg, Herren, er forpliktet når dere gjør hva jeg sier, men når dere ikke gjør hva jeg sier, har dere intet løfte»7.

Herren visste fra begynnelsen av at vi, hans barn, ville møte timelig og åndelig motgang i dette jordelivet. Denne motgangen er faktisk en viktig del av denne jordiske prøvestand. Han visste at vi ville trenge hans velsignelser gjennom hele livet, ikke bare for å utholde våre respektive prøvelser, men også for å nyte en viss grad av velvære og til og med velstand.

Derfor tiendeloven, som ble innstiftet fra begynnelsen av. Vi vet fra Skriftene at Abraham ble velsignet for sin lydighet til denne loven, og vi har nå den samme loven slik den ble gjentatt av Frelseren under hans besøk til innbyggerne på det amerikanske kontinent for nesten 2000 år siden:

«Bær hele tienden inn i forrådshuset, så det kan finnes mat i mitt hus, og prøv meg på denne måten, sier Hærskarenes Herre, om jeg ikke vil åpne himmelens sluser for dere og utøse en velsignelse over dere som det ikke skal være plass til å ta imot.

Og jeg vil skremme fortæreren for deres skyld, og han skal ikke ødelegge markens grøde for dere, heller ikke skal deres vinranker miste sin frukt på marken før tiden er inne, sier Hærskarenes Herre.

Og alle nasjoner skal si dere er velsignet, for deres land skal være et herlig land, sier Hærskarenes Herre»8.

For en fantastisk lov! Han som ikke bare har makt og midler til å velsigne sine barn timelig og åndelig, men også ønsket om å gjøre det, har gitt oss nøkkelen til de velsignelsene vi både trenger og ønsker. Nøkkelen er tiendeloven. Som president James E. Faust sa: «Noen mener kanskje at de ikke har råd til å betale tiende, men Herren har lovet at han vil sørge for en utvei for oss til å holde alle hans bud. Å betale tiende krever stor tro til å begynne med… Vi lærer om tiende ved å betale den. Jeg tror faktisk at det er mulig å komme seg ut av fattigdom ved å ha stor nok tro til å gi Herren tilbake en del av det lille vi har.»9 Mine brødre og søstre, vi behøver bare å adlyde loven.

Og så oppfordringen: Dere som ennå ikke betaler full tiende, jeg oppfordrer dere til å begynne i dag å betale full tiende til Herren gjennom deres lokale prestedømsleder. Jeg oppfordrer dere til å betale deres tiende til Herren først, før dere betaler deres øvrige økonomiske forpliktelser. Jeg oppfordrer dere til å sette deres lit til Herren og, som han selv har sagt: «Prøv meg på denne måten».10 Hvis dere gjør dette og gir deres tiendeforpliktelse overfor Herren førsteprioritet blant alle deres øvrige økonomiske forpliktelser, vil dere bli vitne til Herrens makeløse kraft idet han åpner himmelens sluser og utøser en velsignelse «som det ikke skal være plass til å ta imot»11. Dere vil da ha mottatt deres eget personlige vitnesbyrd om denne svært hellige tiendeloven og, hvis dere fortsetter å være lydige overfor denne loven, vil den trekke dere stadig nærmere Herren.

Dere som allerede betaler tiende, jeg berømmer dere for deres trofasthet. Dere er allerede vitner og har deres eget personlige vitnesbyrd om oppfyllelsen av Herrens løfter til dem som adlyder dette budet, og hver gang dere betaler deres tiende, styrkes deres beslutning om å følge Herren.

Jeg bærer mitt eget personlige vitnesbyrd om tiendeloven og de reelle løfter Herren har gitt angående denne loven. Jeg vet av personlig erfaring at velsignelsene virkelig kommer, og dette er jeg dypt takknemlig for. I Jesu Kristi navn, amen.

Noter

  1. «He Did It with All His Heart, and Prospered», Tambuli, aug. 1981, s, 3; «President Kimball Speaks Out on Tithing», New Era, april 1981, s. 6.

  2. L&p 119:3-4.

  3. I Conference Report, april 1964, 35.

  4. L&p 41:1.

  5. L&p 76:5.

  6. L&p 130:20-21.

  7. L&p 82:10.

  8. 3. Nephi 24:10-12; se også Malaki 3:10-12.

  9. «Opening the Windows of Heaven», Liahona, Jan. 1999, 67; Ensign, nov. 1998, s. 59.

  10. 3. Nephi 24:10; se også Malaki 3:10.

  11. 3. Nephi 24:10; se også Malaki 3:10.