2004
Min sjel fryder seg over Skriftene
Mai 2004


Min sjel fryder seg over Skriftene

Hvis dere ikke allerede har utviklet vanen med daglig skriftstudium, så begynn nå og hold det gående.

Som nygift spurte jeg min svigermor, som er en meget habil kokk, om hun ville lære meg å lage sine delikate rundstykker. Med glimt i øyet svarte hun at det tok 25 år å lære å lage gode rundstykker! Så la hun til: «Best du begynner å lage noen.» Jeg fulgte rådet hennes, og vi har gledet oss over mangt et godt rundstykke i vårt hjem.

Omtrent på den tiden ble jeg invitert til en lunsj for alle Hjelpeforenings-søstre i menigheten som hadde lest enten Mormons bok eller en liten bok om Kirkens historie. Jeg hadde begynt å ta lett på min lesning av Skriftene, så jeg kvalifiserte meg for lunsjen ved å lese den lille boken fordi den var lettere og tok mindre tid. Mens jeg spiste lunsjen, hadde jeg en sterk følelse av at selv om historieboken var god, skulle jeg heller ha lest Mormons bok. Den hellige ånd tilskyndet meg til å forandre mine skriftlesningsvaner. Den dagen begynte jeg å lese Mormons bok, og jeg har ikke sluttet å lese den siden. Selv om jeg ikke betrakter meg selv som ekspert, elsker jeg virkelig alle Skriftene, og jeg er takknemlig for at jeg startet den livslange vanen med å lese dem. Det ville ha vært umulig å lære alt det Skriftene inneholder ved bare å lese gjennom dem én gang eller studere utvalgte vers i en klasse.

Det er en flott husmorferdighet å kunne bake rundstykker. Når jeg baker dem, blir huset fylt av en deilig duft. Jeg kan vise min kjærlighet til familien ved å gi dem noe jeg har laget. Når jeg studerer Skriftene, fyller Herrens ånd mitt hjem. Jeg får viktig forståelse som jeg så deler med min familie, og min kjærlighet til dem øker. Herren har fortalt oss at vi skulle «vie [vår] tid til å studere Skriftene» (L&p 26:1) og at «Mormons bok og de hellige skrifter er gitt … til [vår] undervisning» (L&p 33:16). Alle kvinner kan undervise i evangeliet i sitt hjem, og alle søstre i Kirken trenger kunnskap om evangeliet som ledere og lærere. Hvis dere ikke allerede har utviklet vanen med daglig skriftstudium, så begynn nå og hold det gående for å forberede dere for deres ansvarsoppgaver i dette livet og i evigheten.

I begynnelsen lyktes ikke alltid mine forsøk på å bake rundstykker og lese i Skriftene, men med tiden gikk det lettere. I begge tilfeller måtte jeg lære riktige teknikker og få en forståelse av ingrediensene. Nøkkelen var å begynne og så gjøre det om og om igjen. En god måte å begynne å studere Skriftene på, er å «anvende» dem på oss selv» (1. Nephi 19:23). Noen begynner med å velge et emne i Veiledning til Skriftene som de trenger å vite mer om. Andre begynner med begynnelsen av boken og ser etter bestemte læresetninger mens de leser den.

Da jeg for eksempel ble kalt til leder i Unge kvinner, kjøpte jeg et nytt sett standardverker, og mens jeg leste og merket dem, så jeg etter ting som ville hjelpe meg i mitt kall. Av og til la jeg fargede papirlapper i Skriftene for lettere å kunne finne emner eller temaer jeg studerte. Jeg har arkfaner i Skriftene for mange av mine favorittvers om omvendelse og forsoningen, så jeg lett kan finne dem mens jeg mediterer under nadverden hver uke. Jeg skriver vanligvis notater om hva jeg lærer. Av og til har jeg disse notatene i Skriftene, og av og til skriver jeg det jeg lærer i en egen notisbok.

En gang iblant investerer jeg i en ny Mormons bok. Når jeg begynner å lese den nye boken, skriver jeg notater i margene så jeg har oversikt over det jeg lærer når jeg studerer. For å huske det jeg lærer, tegner jeg streker for å knytte sammen ideer. Jeg skyggelegger vers og understreker nøkkelord. Når jeg finner poenger med tilknytning til hverandre, lager jeg en skriftstedkjede for å koble dem sammen (se Undervisning, intet større kall, s. 56-57). Jeg liker å tenke på Skriftene mine som en arbeidsbok, så iblant skriver jeg hvor jeg var da jeg fikk en bestemt innsikt eller navnet på den som underviste meg. På denne måten vekkes dette minnet på nytt hver gang jeg leser dette skriftstedet.

Mange av dere studerer fremmedspråk. Det kan være nyttig å lese Mormons bok på et annet språk. Når dere leser Skriftene på andre språk, lærer dere ordenes betydning på en ny måte. Noen begynner med å finne svar på sine spørsmål. De ønsker å få vite hvem de er og hva de skulle gjøre med sitt liv. En venn av meg foreslo at jeg skulle begynne å se etter spørsmål Herren stiller oss i Skriftene og grunne over dem (John S. Tanner: «Responding to the Lord’s Questions», Ensign, april 2002, s. 26). Siden den gang har jeg oppdaget mange viktige spørsmål som: «Hva ønsker du?» (1. Nephi 11:2) og «Hva mener dere om Messias?» (Matteus 22:42). Jeg har en liste over disse spørsmålene bakerst i Skriftene mine. Jeg velger ofte ut ett som jeg tenker på i stille stunder, for ettertanke opplyser mitt sinn så jeg kan «forstå Skriftene» (Lukas 24:45). Når jeg ikke har Skriftene i nærheten, begynner jeg mitt studium med å repetere læresetninger jeg har lært utenat. Ved å fremsi Trosartiklene eller andre vers for meg selv, klarer jeg å bevare dem i hukommelsen.

Uansett hvordan man begynner å studere Skriftene, er nøkkelen til viktig kunnskap å fortsette å studere. Jeg går aldri lei av å oppdage de rike sannhetsskattene i Skriftene, for de underviser «så tydelig som ord kan være» (2. Nephi 32:7). Skriftene «vitner om Kristus» (Johannes 5:39). De forteller oss «alt [vi] skal gjøre» (2. Nephi 32:3). De kan «gjøre deg vis til frelse» (2. Timoteus 3:15).

Gjennom mitt skriftstudium og bønnene som ledsager mitt studium, har jeg fått kunnskap som gir meg fred og hjelper meg å holde fokus på evige prioriteringer. Fordi jeg begynte å lese i Skriftene daglig, har jeg lært om min himmelske Fader, hans Sønn Jesus Kristus og hva jeg må gjøre for å bli lik dem. Jeg har lært om Den hellige ånd og hvordan jeg kan gjøre meg kvalifisert til hans inspirasjon. Jeg har lært om min identitet som en Guds datter. Jeg har lært hvem jeg er, hvorfor jeg er på jorden og hva jeg skulle gjøre med mitt liv.

Som ungdom var profeten Joseph Smith tynget av et stort spørsmål. Han begynte å lese i Skriftene og fant en løsning i Bibelen (Jakobs brev 1:5). Han sa: «Aldri har et skriftsted gått så rett til hjertet på noe menneske som tilfellet da var med meg.» Han overveide det «om og om igjen» (JSH 1:12). Fordi Joseph handlet ifølge det han leste i Skriftene, fikk han lære om vår himmelske Fader, hans Sønn Jesus Kristus, Den hellige ånd og sin egen identitet som en Guds sønn. Joseph fikk vite hvem han var, hvorfor han var på her jorden og hva han måtte gjøre i dette livet.

Skriftene er så viktige at Nephi risikerte livet for å skaffe et eksemplar av dem. Han ønsket å «se og høre og vite» (1. Nephi 10:17). Han «gransket [Skriftene] og [fant] ut at de var verdifulle, ja, de var av stor verdi» (1. Nephi 5:21). I Skriftene lærte han «hva Herren har gjort i andre land, blant mennesker i fordums tid» (1. Nephi 19:22). Han innledet et studium av Skriftene og lærte om vår himmelske Fader, hans Sønn Jesus Kristus, Den hellige ånd og sin egen identitet som en Guds sønn. Han lærte hvem han var og hva han skulle gjøre.

Jeg har stor tillit til Kirkens unge kvinner. Gjennom deres vane med å studere Skriftene daglig, vil dere bli «ledet til å ha tro på de hellige skrifter, ja, på de hellige profeters profetier som er skrevet» (Helaman 15:7). Dere vil være de mødre og ledere som vil bidra til å utruste neste generasjon med forståelse av evangeliet og vitnesbyrd. Deres barn vil bli troens menn og kvinner som vil fortsette å bygge opp Guds rike på jorden på grunn av det dere lærer dem fra Skriftene.

Hvis skriftstudium ikke allerede er en vane, er dette en god dag å begynne på. Jeg trengte ikke 25 år for lære å lage gode rundstykker. Jeg trengte bare oppmuntringen til å komme i gang. Hjemmebakte rundstykker har gitt min familie mye glede. Men jeg har hatt større glede av vanen med daglig skriftstudium som jeg innledet for så mange år siden. Enkelte dager har jeg fått mye tid til å fordype meg i Skriftene. Andre dager grunner jeg over noen få vers. Akkurat som det å spise og puste holder mitt fysiske legeme i gang, gir Skriftene næring og liv til min ånd. Jeg kan nå slutte meg til Nephi og si: «Min sjel fryder seg over Skriftene, og mitt hjerte fordyper seg i dem … Se, min sjel fryder seg over de ting som er av Herren, og mitt hjerte fordyper seg stadig i de ting som jeg har sett og hørt» (2. Nephi 4:15-16), i Jesu Kristi navn, amen.