2004
Når du en gang omvender deg
Mai 2004


Når du en gang omvender deg

Be Gud inntrengende i Kristi navn om å skrive evangeliet i ditt sinn så du må forstå, og i ditt hjerte så du må elske å gjøre hans vilje.

Min tale er spesielt rettet mot unge mennesker, selv om jeg håper den kan være av verdi for alle.

Da jeg var stavspresident for mange år siden, kom en mann til meg for å bekjenne en overtredelse. Hans bekjennelse overrasket meg. Han hadde vært aktiv i Kirken i mange år. Det forundret meg hvordan en med hans erfaring kunne ha begått den synd han hadde begått. Etter å ha grunnet på dette en stund, slo det meg at denne broren aldri virkelig hadde omvendt seg. Til tross for hans aktivitet i Kirken, hadde ikke evangeliet trengt inn i hans hjerte. Det var kun en ytre innflytelse i hans liv. I sunne miljøer holdt han budene, men i andre omgivelser hendte det at andre innflytelser styrte handlingene hans.

Hvordan kan du bli omvendt? Hvordan kan du gjøre Jesu Kristi evangelium til ikke bare en viktig innflytelse i ditt liv, men til den styrende innflytelse og selve ditt innerste vesen? Oldtidsprofeten Jeremia sa at Guds lov, evangeliet, måtte skrives i våre hjerter. Han siterte Herren som talte om oss, sitt folk i de siste dager: «Jeg vil gi min lov i deres sinn og skrive den i deres hjerte. Jeg vil være deres Gud, og de skal være mitt folk»1

Ønsker du dette? Jeg kan si hva som må til, men det må være noe du selv ønsker. Evangeliet kan ikke bli skrevet i ditt hjerte med mindre ditt hjerte er åpent. Uten et dypfølt ønske kan du ta del i nadverdsmøter, i klasser og kirkeaktiviteter og gjøre de tingene jeg nevner, uten at det hjelper noe særlig. Men hvis ditt hjerte er åpent og villig, som et barns hjerte,2 skal jeg fortelle deg hva du kan gjøre for å bli omvendt dere.

Først og fremst må du legge bort enhver form for stolthet som er så utbredt i verden i dag. Med dette mener jeg den holdningen som avviser Guds rett til å bestemme over oss. Herren beskrev denne holdningen for Joseph Smith da han sa: «De søker ikke Herren for å grunnfeste hans rettferdighet, men hvert menneske går sin egen vei og etter sin egen guds bilde.»3 Man kan høre den uttrykt som: «Gjør det som passer deg» eller «Rett og galt kommer an på hva jeg føler er rett for meg.» Denne holdningen er like mye et opprør mot Gud som at Lucifer gjorde opprør i den førjordiske verden. Han avviste Guds rett til å erklære sannheten og stadfeste loven.4 Satan ønsket, og ønsker fremdeles, makt til egenmektig å fastslå hva som er rett og galt. Vår kjære Skaper tvinger oss ikke til å godta hans myndighet, men første trinn i omvendelsesprosessen er å villig underkaste seg denne myndigheten.

For det annet, for at evangeliet skal bli «skrevet i ditt hjerte», må du vite hva det er og utvikle en dypere forståelse av det. Du må altså studere det.5 Når jeg sier «studere», mener jeg mer enn å lese. Iblant er det en god ting å lese en av Skriftene i løpet av en gitt tid for å få oversikt over dens budskap, men i forbindelse med omvendelse er tiden du bruker på Skriftene viktigere enn hvor mye du leser på denne tiden. Iblant kan du lese noen få vers, stoppe opp og grunne over dem, lese dem grundig enda en gang, og mens du tenker over hva de betyr, be om forståelse, stille spørsmål i ditt sinn, vente på åndelige inntrykk og skrive ned inntrykkene og innsikten du får, slik at du kan huske dem og lære mer. Når du studerer på denne måten, vil du kanskje ikke lese så mange kapitler eller vers på en halvtime, men du vil åpne ditt hjerte for Guds ord, og han vil tale til deg. Husk Almas beskrivelse av hvordan det føles: «Det begynner å utvide min sjel, ja, det begynner å opplyse min forstand, ja, jeg begynner å fryde meg over det.»6 Du vil vite at evangeliet blir skrevet i ditt hjerte og at omvendelse skjer etter hvert som du fryder deg stadig mer over Herrens ord fra hans profeter i fordums tid og i dag.

Jeg nevnte at du må be om å forstå Skriftene, men dine bønner må ikke begrense seg til dette. I Mormons bok sier Amulek at vi skulle be om alle ting. Han sier: «Dere må utøse deres sjel [til Gud] i deres lønnkammer og på hemmelige steder og ute i villmarken.»7 Din himmelske Fader vil at du skal be angående håp og frykt, for venner og familie, for skole og arbeid og for behovene til andre mennesker rundt deg. Men mest av alt skulle du be om å bli fylt med Kristi kjærlighet. Denne kjærligheten gis alle som er sanne etterfølgere av Jesus Kristus og som ber om den av hele sitt hjerte.8 Denne kjærligheten er frukten på livets tre,9 og det å smake den er en vesentlig del av det å bli omvendt, for når du har følt Frelserens kjærlighet til deg, selv i den minste grad, vil du føle trygghet, og kjærligheten til ham og din himmelske Fader vil vokse i deg. Du vil ha et dypt ønske om å gjøre det disse hellige personene ønsker av deg. Gå ofte til ditt lønnkammer, ditt hemmelige sted, din ødemark. Takk Gud for dine velsignelser, be om hans hjelp, be ham gi deg Kristi rene kjærlighet. Iblant hjelper det å faste.

Etter at Amulek hadde talt om bønn, talte han om et annet viktig element i det å bli omvendt, nemlig å tjene andre. Ellers, sa han, «er deres bønner forgjeves og gavner dere ikke.»10 For å bli omvendt må du med andre ord ikke bare åpne hjertet for kunnskap om evangeliet og kjærlighet til Gud, du må praktisere evangeliets lov. Du kan ikke forstå eller verdsette det fullt ut med mindre du anvender det i ditt eget liv. Jesus sa at han kom for å tjene, ikke for å la seg tjene.11 Det samme gjelder deg. Du må vende deg utover og vise omtanke for andre. Du kan vise medfølelse, være vennlig, dele med andre og hjelpe andre på utallige måter. Når du gjør det, vil Jesu Kristi evangelium bli en del av deg.

La meg nevne en ting til. Når folk i fordums tid ønsket å tilbe Herren og søke hans velsignelser, hadde de ofte med seg en gave. For eksempel når de gikk i templet, hadde de med seg et offer å legge på alteret. Etter forsoningen og oppstandelsen, sa Frelseren at han ikke lenger ville godta brennoffer av dyr. Den gave eller det offer han ønsker nå, er «et sønderknust hjerte og en angrende ånd».12 Når du søker omvendelsens velsignelse, kan du gi Herren et sønderknust eller angrende hjerte og en lydig og villig ånd. I virkeligheten er det deg selv du ofrer – det du er og det du blir.

Er det noe i ditt liv som er urent eller uverdig? Når du blir kvitt det, er det en gave til Frelseren. Er det en god vane eller egenskap du mangler? Når du tilegner deg den og gjør den til en del av din karakter, gir du en gave til Herren.13 Iblant er dette vanskelig, men ville dine gaver av omvendelse og lydighet være verdige gaver om de ikke kostet deg noe?14 Vik ikke tilbake for anstrengelsen. Husk at du ikke behøver å gjøre det alene. Jesus Kristus vil hjelpe deg å gjøre deg selv til en verdig gave. Hans nåde vil gjøre deg ren, ja hellig. Til slutt vil du bli som ham, «helliggjort i Kristus»15

Når du er omvendt, vil du ha «Guds fulle rustning» på,16 og Kristi ord, som kommer ved Den hellige ånd, vil fortelle deg alt du skulle gjøre.17

En kveld i 1992 var to søstermisjonærer i Zagreb i Kroatia på vei hjem. Deres siste avtale hadde vært et stykke unna, og det begynte å bli mørkt. På trikken var det flere menn som snakket vulgært og ble ganske innpåslitne. Ettersom de følte seg truet, gikk søstrene av trikken på neste stopp akkurat idet dørene lukket seg, slik at ingen kunne følge etter dem. Men nå innså de at de befant seg på et sted som var ukjent for dem begge. De så seg om etter hjelp og fikk øye på en kvinne. Misjonærene forklarte at de ikke visste hvor de var og spurte kvinnen om hun kunne hjelpe dem. Hun visste hvor de kunne ta en annen trikk hjem og tilbød seg å vise vei. På veien gikk de forbi en bar med kunder som satt i mørket langs fortauet. Disse mennene virket også truende. Imidlertid fikk de to unge kvinnene et tydelig inntrykk av at mennene ikke kunne se dem. De gikk forbi, tilsynelatende usynlige for dem som kanskje ville ha skadet dem. Da søstrene og veiviseren deres kom til holdeplassen, kom akkurat den trikken de skulle med. De snudde seg for å takke kvinnen, men hun var sporløst borte.18

Disse misjonærene ble gitt en veiviser og andre velsignelser til fysisk beskyttelse. Når du blir omvendt, vil du få tilsvarende beskyttelse for å unngå fristelser og fri deg fra det onde.19 Noen ganger vil ikke det onde finne deg. Noen ganger vil du være beskyttet selv om det onde blir gjort usynlig for deg. Selv når du må møte det onde direkte, vil du gjøre det med tro, uten å frykte.

Vi har snakket om å ønske, å underkaste seg Gud, om studium, bønn, tjeneste, omvendelse og lydighet. Herav, kombinert med din tilbedelse og aktivitet i Kirken, vil det komme vitnesbyrd og du blir omvendt. Evangeliet vil ikke bare være enn innflytelse i ditt liv, men ditt innerste vesen. Be Gud inntrengende i Kristi navn om å skrive evangeliet i ditt sinn så du må forstå, og i ditt hjerte så du må elske å gjøre hans vilje.20 Streb etter denne velsignelsen flittig og tålmodig, og du vil oppnå den, for Gud «er nådig og barmhjertig … og rik på miskunn».21 Dette vitner jeg om i Jesu Kristi navn, amen.

Noter

  1. Jer. 31:33. Esekiel sa at det å bli omvendt er som at Herren tar bort vårt «stenhjerte» og gir oss et hjerte som elsker ham og hans evangelium (se Esekiel 11:19-20). Det må ha vært dette som skjedde med kong Benjamins folk da de sa at deres hjerter var forandret så de ikke lenger ønsket å gjøre ondt, «men stadig å gjøre godt» (Mosiah 5:2).

  2. Se Matteus 18:3-4.

  3. L&p 1:16, se også Hel. 12:6.

  4. Se L&p 76:25-29.

  5. Vi er usedvanlig heldige som har tilgang på så mye av Guds nedskrevne ord. I tidligere tider i verdens historie var det svært få som hadde egne eksemplarer av Skriftene. De var avhengige av å huske de skriftstedene som ble lest under gudstjenester. Hvilken makeløs velsignelse det er at du kan ha ditt eget eksemplar og lese når du vil. Du kan se hvordan evangeliet har påvirket mennesker som har blitt omvendt, helt fra Adams tid og ned til vår egen.

  6. Alma 32:28.

  7. Alma 34:26.

  8. Se Moroni 7:47-48.

  9. Se 1. Ne. 11:21-23.

  10. Alma 34:28.

  11. Se Markus 10:45. Kristus fortalte Peter at når han omvendte seg, skulle han styrke sine brødre (se Lukas 22:32).

  12. 3. Ne 9:20.

  13. I tillegg til Skriftene, kan heftet Til styrke for ungdom (2001) veilede deg.

  14. En gang mens kong David forberedte seg på å ofre til Herren, sa en lojal undersått at han ville gi kongen stedet, dyrene og veden som trengtes til ofringen. Men David takket nei og sa: «Jeg vil kjøpe det av deg for penger. Jeg vil ikke ofre til Herren min Gud brennoffer som jeg har fått for intet» (2. Sam. 24:24).

  15. Moroni 10:32-33.

  16. Se Ef. 6:13-17.

  17. Se 2. Ne. 32:3.

  18. Som fortalt av søster Nicole Christofferson Miller.

  19. Se Matteus 6:13.

  20. Se Heb. 8:10; 10:16.

  21. Joel 2:13. «Hold dere nær til meg, og jeg vil holde meg nær til dere. Søk meg flittig, og dere skal finne meg, be og dere skal få, bank på, og det skal lukkes opp for dere» (L&p 88:63).