2004
Anvend evangeliets enkle og klare prinsipper i familien
Mai 2004


Anvend evangeliets enkle og klare prinsipper i familien

De rene og enkle prinsippene i Jesu Kristi evangelium … skulle være fast etablert i våre hjem for å sikre lykke i familien.

På Hjelpeforeningens hovedmøte i oktober 1998 erklærte president Gordon B. Hinckley: «Jeg tror våre problemer, nesten alle sammen, oppstår i våre hjem. Hvis det skal komme en reformasjon, hvis det skal komme en forandring, hvis vi skal vende tilbake til gamle og hellige verdier, må det begynne i hjemmet. Det er her sannhet læres, rettskaffenhet dyrkes, selvdisiplin innpodes og kjærlighet gis næring.» (Gordon B. Hinckley: «Vandre i Herrens lys», Liahona, jan. 1999, s. 115.)

Blant de gamle og hellige verdinormene vi skulle vende tilbake til, er de rene og enkle prinsippene i Jesu Kristi evangelium. Disse skulle være fast etablert i våre hjem for å sikre lykke i familien.

President Wilford Woodruff erklærte: «Herren har mange prinsipper til oss, og de største prinsippene er de enkleste og tydeligste. Evangeliets første prinsipper, de som leder oss til evig liv, er de enkleste. Likevel er det ingen som er mer strålende eller viktige for oss.» («Remarks», Deseret News, 1. apr. 1857, s. 27.)

Det er nettopp fordi disse prinsippene er enkle at de ofte ikke blir tatt hensyn til når familien møter utfordringer. Noen ganger er vi tilbøyelige til å tro at jo alvorligere problemet er, jo større og mer komplisert må løsningen være. Dette kan for eksempel føre til at vi søker hjelp fra personer eller institusjoner utenfor hjemmet, når den mest effektive løsningen i virkeligheten er å anvende evangeliets strålende prinsipper i vårt hjem i hverdagens små handlinger og plikter. Skriftene minner oss om at «ved små og enkle ting vil store ting skje» (Alma 37:6).

I «Familien – En erklæring til verden», erklærer Det første presidentskap og De tolv apostlers quorum: «Gode ekteskap og familier opprettes og opprettholdes når de bygger på prinsippene tro, bønn, omvendelse, tilgivelse, respekt, kjærlighet, medfølelse, arbeid og sunne aktiviteter.» Liahona, okt. 1998, s. 24.)

Ved å analysere disse prinsippene kan vi se at de fleste har sammenheng med og utfyller hverandre, og at den kraft som gjør det mulig å innlemme dem i vårt liv kommer fra vår Frelser og Forløser Jesu Kristi sonoffer.

Når disse prinsippene anvendes, vil de virke som et lys for hvert familiemedlem, og vil på en progressiv måte lede oss til å integrere andre beslektede verdinormer og prinsipper som vil styrke familieforholdet. Vi vet at «den som mottar lys og blir i Gud, mottar mer lys, og dette lys blir klarere og klarere inntil som ved høylys dag» (L&p 50:24).

Hvis vi lykkes med å etablere og bevare våre familier ved å anvende disse prinsippene, vil vi kunne se den mektige innflytelse disse vil ha i situasjoner som påvirker våre hjem i hverdagen. Sår forårsaket av friksjonen som oppstår ved å leve sammen, vil heles. Overtredelser vil bli tilgitt. Stolthet og egoisme vil bli erstattet med ydmykhet, medlidenhet og kjærlighet.

Prinsippene vi velger å innlemme i våre liv vil avgjøre hvilken ånd vi vil bidra med i forholdet til andre. Når vi etterlever et prinsipp, vil dets innflytelse stråle ut fra oss og kunne føles av andre.

Nå mer enn noen sinne, når vi ser at familien angripes av onde krefter fra alle kanter, som på profeten Mormons tid, da «den ondes makt var i virksomhet over hele landet» (Mormon 1:19), er det nødvendig for oss som foreldre å innlemme disse prinsippene i våre liv for å kunne utstråle deres innflytelse så sterkt at våre barn kan føle det.

Jeg vil nå vise hvordan disse prinsippene kan omsettes i praksis og utgjøre en del av en prosess som vil plassere forsoningens virkning innen rekkevidde for både enkeltpersoner og familier. Denne prosessen begynner med evangeliets første prinsipp, tro.

I en verden med skiftende verdier hvor mange «kaller det onde godt og det gode ondt» (Jesaja 5:20), gir Mormons ord oss håp og trygghet ved å lære oss at Jesus Kristus «gjør krav på alle som har tro på ham. Og de som har tro på ham, vil holde fast ved alt som er godt» (Moroni 7:28).

Troen som får oss til å holde fast ved alt godt, kommer av å høre Guds ord (se Romerne 10:17), og hans ord høres med større kraft på familiens hjemmeaften og ved skriftstudium i familien. Det finnes intet bedre sted for å bygge opp tro enn i hjemmet, hvor leksjonene og den praktiske anvendelsen av dem realiseres og etterleves dag etter dag.

Det er i hjemmet man lærer at tro er nært forbundet med forsoningen, «for hensikten med dette siste offer er å tilveiebringe den inderlige barmhjertighet som overvinner rettferdigheten og tilveiebringer et middel for menneskene så de kan ha tro til omvendelse» (Alma 34:15).

Uten forsoningens virkning i våre liv ville det ha vært umulig å utvikle den slags tro som skal til for å omvende seg, og barmhjertighetens strålende plan ville ikke ha trådt i kraft for oss, ettersom «den store og evige forløsningsplan bare [er] tilveiebrakt for den som har tro til omvendelse» (Alma 34:16).

Omvendelse er den forandring i hjertet som kommer av kjærlighet til Herren, som får oss til å vende oss bort fra synd og underkaste oss hans vilje, og «bare gjennom Jesu Kristi forsoning kan vår omvendelse bli virksom og godtatt av Gud» (Veiledning til Skriftene, «Omvende, omvendelse», s. 145).

Når Gud har godtatt omvendelsen, leder prosessen vi beskriver oss til å ta del i ordinanser og de pakter som er forbundet med dem, som dåp og bekreftelse. Vi fornyer disse paktene når vi regelmessig og verdig tar del i nadverden, og da får vi tilgivelse for våre synder.

Når vi har fått tilgivelse for synder og streber etter å beholde den gjennom lydighet til budene, vil vi få, slik det beskrives i Moronis bok, saktmodighet og hjertets ydmykhet, som i sin tur gir «Den Hellige Ånds nærvær, og denne Trøster fyller oss med håp og fullkommen kjærlighet», en kjærlighet som varer ved flittig bønn (se Moroni 8:26).

Den som er saktmodig og ydmyk av hjertet og som har Den hellige ånd som sin ledsager, vil ikke ha noe ønske om å krenke eller såre andre eller la seg påvirke av andres krenkelser. Han vil behandle sin ektefelle og sine barn med kjærlighet og respekt og ha et godt forhold til alle han omgås. Hvis han har ledende stillinger i Kirken, vil han anvende de samme prinsippene som i hjemmet og vise at det ikke er noen forskjell på den personen han er når han er i sitt eget hjem og den han er utad overfor andre medlemmer av Kirken.

Prinsipper som tro, omvendelse, kjærlighet, tilgivelse og bønn som etterleves gjennom den prosess jeg nettopp har beskrevet, blir den beste vaksine mot den sykdom som synd er, som kan vise seg på ulike måter i familien, som umoral, stolthet, misunnelse, strid, overgrep og annet som kan gå ut over familieforholdet og resultere i smerte, bedrag og brutte familiebånd.

Beslutningen om å innlemme dem i våre liv og anledningen til å innlede prosessen når det måtte være påkrevd, avhenger kun av oss selv. Det er en enkel prosess som alle kan gjennomføre. Den bygger på evangeliets grunnleggende prinsipper, som har blitt og fortsatt blir anvendt med hell av alle som setter sin lit til Herren.

Det er vår plikt å fortsette å forfekte dem i en verden som trenger dem stadig mer, for:

«Har han befalt noen at de ikke skal ta del i hans frelse? Se, jeg sier dere, nei. Men han har gitt den vederlagsfritt til alle mennesker, og han har befalt sitt folk at de skulle overtale alle mennesker til å omvende seg. Se, har Herren befalt noen at de ikke skal ta del i hans godhet? Se, jeg sier dere, nei. Men alle mennesker har dette privilegium, den ene så vel som den andre, og ingen forbys den» (2. Nephi 26:27-28).

Jeg bærer vitnesbyrd om at disse prinsippene er sanne. Jeg vitner om at Jesu Kristi forsoning gjør det mulig å innlemme dem i våre liv. Jeg vet dette fordi jeg sammen med min familie streber etter å leve i harmoni med dem. I Jesu Kristi navn, amen.