Algemene conferentie
Eeuwige waarheid
Algemene oktoberconferentie 2023


Eeuwige waarheid

Het is nog nooit zo belangrijk geweest om waarheid te herkennen!

Broeders en zusters, dank u voor uw toewijding aan God de Vader en zijn Zoon, Jezus Christus, en dank u voor uw liefde en dienstbetoon aan elkaar. U bent werkelijk geweldig!

Inleiding

Nadat mijn vrouw, Anne, en ik als voltijdzendingsleiders werden geroepen, was ons gezin vastbesloten om de namen van alle zendelingen te leren voordat we in het zendingsveld aankwamen. We kregen foto’s, maakten kaartjes om te oefenen, en begonnen gezichten te bestuderen en namen uit ons hoofd te leren.

Toen we aankwamen, organiseerden we conferenties om met de zendelingen kennis te maken. Toen we ons onder de zendelingen begaven, hoorde ik mijn 9-jarige zoon zeggen:

‘Leuk om je te ontmoeten, Sam!’

‘Rachel, waar kom jij vandaan?’

‘Wauw, David, wat ben je groot!’

Ik schrok en fluisterde tegen mijn zoon: ‘Hé, je moet de zendelingen met elder of zuster aanspreken.’

Hij keek me verbaasd aan en zei: ‘Papa, ik dacht dat we hun naam uit ons hoofd moesten leren.’ Onze zoon deed wat hij op basis van zijn begrip juist achtte.

Wat is dan ons begrip van waarheid in de huidige wereld? We worden voortdurend bestookt met sterke meningen, bevooroordeelde verslaggeving en onvolledige gegevens. Tegelijkertijd nemen het volume en de bronnen van deze informatie snel toe. Het is nog nooit zo belangrijk geweest om waarheid te herkennen!

Waarheid is van cruciaal belang om onze relatie met God tot stand te brengen en te versterken, vrede en vreugde te vinden, en ons goddelijke potentieel te bereiken. Laten we vandaag bij de volgende vragen stilstaan:

  • Wat is waarheid, en waarom is die belangrijk?

  • Hoe zoeken we naar waarheid?

  • Hoe delen we waarheid die we hebben gevonden?

Waarheid is eeuwig

De Heer heeft ons in de Schriften geleerd dat ‘waarheid kennis [is] van dingen zoals ze zijn, en zoals ze waren, en zoals ze zullen zijn’ (Leer en Verbonden 93:24). Ze ‘is niet geschapen of gemaakt’ (Leer en Verbonden 93:29) en ‘heeft geen einde’ (Leer en Verbonden 88:66).1 Waarheid is absoluut, staat vast en is onveranderlijk. Met andere woorden, waarheid is eeuwig.2

Waarheid helpt ons misleiding te vermijden,3 goed van kwaad te onderscheiden,4 bescherming te ontvangen,5 en troost en genezing te vinden.6 Waarheid kan ook ons gedrag leiden,7 ons bevrijden,8 heiligen,9 en tot het eeuwige leven voeren.10

God openbaart eeuwige waarheid

God openbaart eeuwige waarheid aan ons door middel van een netwerk van openbaringsrelaties waar Hijzelf, Jezus Christus, de Heilige Geest, profeten en wijzelf een rol in spelen. Ik wil nu de afzonderlijke maar onderling verbonden rollen van elke deelnemer in dit proces met u bespreken.

Ten eerste, God is de bron van eeuwige waarheid.11 Zijn zoon, Jezus Christus, en Hij12 hebben een volmaakt begrip van waarheid en handelen altijd in overeenstemming met ware beginselen en wetten.13 Met die macht scheppen en besturen Zij werelden.14 Ze stelt Hen ook in staat ieder van ons volmaakt lief te hebben, te leiden en voor ons te zorgen.15 Zij willen dat wij waarheid begrijpen en toepassen zodat wij dezelfde zegeningen als Zij kunnen ontvangen.16 Zij kunnen waarheid persoonlijk doorgeven of, zoals doorgaans gebeurt, door middel van boodschappers als de Heilige Geest, engelen of levende profeten.

Ten tweede, de Heilige Geest getuigt van alle waarheid.17 Hij openbaart rechtstreeks waarheden aan ons en getuigt van waarheid die anderen onderwijzen. Ingevingen van de Geest komen meestal als gedachten in ons verstand en gevoelens in ons hart.18

Ten derde, profeten ontvangen waarheid van God en delen die waarheid met ons.19 We leren de waarheid van profeten in de Schriften20 en van hedendaagse profeten, tijdens de algemene conferentie en via andere officiële communicatiekanalen.

Ten slotte spelen u en ik een cruciale rol in dit proces. God verwacht dat wij waarheid zoeken, herkennen en ernaar handelen. Ons vermogen om waarheid te ontvangen en toe te passen hangt af van de kracht van onze relatie met de Vader en de Zoon, onze ontvankelijkheid voor de invloed van de Heilige Geest en onze afstemming met hedendaagse profeten.

We mogen niet vergeten dat Satan zijn best doet om ons van waarheid te weerhouden. Hij weet dat we het eeuwige leven niet kunnen beërven zonder waarheid. Hij verweeft onderdelen van waarheid met wereldse filosofieën om ons te verwarren en af te leiden van wat God ons vertelt.21

Eeuwige waarheid zoeken, herkennen en toepassen

Als we eeuwige waarheid zoeken,22 kunnen de volgende twee vragen ons helpen onderscheiden of iets van God of uit een andere bron afkomstig is:

  • Wordt het idee consequent in de Schriften en door hedendaagse profeten onderwezen?

  • Wordt het idee door het getuigenis van de Heilige Geest bevestigd?

God openbaart ware leerstellingen bij monde van profeten, en de Heilige Geest bevestigt die waarheden aan ons en helpt ons ze toe te passen.23 Wij moeten ernaar streven en ons erop voorbereiden om deze geestelijke ingevingen te ontvangen.24 We staan het meest open voor het getuigenis van de Geest als we nederig zijn,25 oprecht bidden en Gods woorden bestuderen,26 en zijn geboden onderhouden.27

Nadat de Heilige Geest een specifieke waarheid aan ons heeft bevestigd, neemt ons begrip toe als we dat beginsel toepassen. Als we het beginsel consequent naleven, krijgen we na verloop van tijd een dieper besef van die waarheid.28

Ik heb bijvoorbeeld fouten gemaakt en berouw voor onverstandige keuzes gevoeld. Maar door gebed, studie en geloof in Jezus Christus heb ik een getuigenis van het beginsel van bekering ontvangen.29 Door me te blijven bekeren, is mijn begrip van bekering gegroeid. Ik voel me nu dichter bij God en zijn Zoon. Ik weet nu dat zonde dankzij Jezus Christus kan worden vergeven, omdat ik de zegeningen van bekering elke dag ervaar.30

God vertrouwen als de waarheid nog niet is geopenbaard

Wat moeten we dan doen als we oprecht zoeken naar waarheid die nog niet is geopenbaard? Ik voel mee met mensen die smachten naar antwoorden die maar niet lijken te komen.

De Heer gaf Joseph Smith deze raad: ‘Zwijg totdat het Mij goeddunkt […] alle dingen dienaangaande bekend te maken’ (Leer en Verbonden 10:37).

En Hij zei tegen Emma Smith: ‘Mor niet wegens de dingen die u niet hebt gezien, want zij zijn u en de wereld onthouden, wat voor een komende tijd wijsheid is in mijn bestel’ (Leer en Verbonden 25:4).

Ik heb ook naar antwoorden op oprechte vragen gezocht. Ik heb veel antwoorden ontvangen, maar sommige ook niet.31 Als we volhouden – op Gods wijsheid en liefde vertrouwen, zijn geboden onderhouden en ons vasthouden aan wat we wel weten – helpt Hij ons rust te krijgen totdat Hij de waarheid van alle dingen openbaart.32

Leer en beleid begrijpen

Als we de waarheid zoeken, is het nuttig om het verschil tussen leer en beleid te begrijpen. De leer verwijst naar eeuwige waarheden, zoals het wezen van de Godheid, het heilsplan en het zoenoffer van Jezus Christus. Beleid is de toepassing van de leer op basis van de huidige omstandigheden. Beleid helpt ons om de kerk op een ordelijke wijze te besturen.

Hoewel de leer nooit verandert, wordt het beleid zo nu en dan aangepast. De Heer werkt door middel van zijn profeten om zijn leer te bevorderen en het kerkbeleid op basis van de behoeften van zijn kinderen aan te passen.

Helaas verwarren we beleid soms met leer. Als we het verschil niet begrijpen, lopen we het risico dat we ontgoocheld raken als het beleid verandert, en kunnen we zelfs de wijsheid van God of de openbarende rol van profeten in twijfel beginnen te trekken.33

Eeuwige waarheid onderwijzen

Als we waarheid van God ontvangen, moedigt Hij ons aan om die kennis met anderen te delen.34 Dat doen we als we een les geven, een kind begeleiden of evangeliewaarheden met een vriend of vriendin bespreken.

Het is ons doel om waarheid te onderwijzen op een manier die de bekeringsmacht van de Heilige Geest uitnodigt.35 Ik heb enkele eenvoudige uitnodigingen van de Heer en zijn profeten die daarbij kunnen helpen.36

  1. Concentreer u op onze hemelse Vader, Jezus Christus en hun fundamentele leer.37

  2. Maak de Schriften en leringen van hedendaagse profeten het fundament.38

  3. Vertrouw op de leer van meerdere gezaghebbende getuigen.39

  4. Vermijd speculatie, persoonlijke meningen of wereldse ideeën.40

  5. Onderwijs een leerstelling in de context van aanverwante evangeliebeginselen.41

  6. Gebruik onderwijsmethoden die de invloed van de Geest uitnodigen.42

  7. Communiceer duidelijk om misverstanden te voorkomen.43

Liefdevol de waarheid spreken

De manier waarop we in waarheid onderwijzen is belangrijk. Paulus moedigde ons aan om ‘in liefde […] de waarheid’ te verkondigen (zie Efeze 4:14–15). Waarheid kan een ander het meest tot zegen zijn als die met christelijke liefde wordt overgebracht.44

Waarheid die zonder liefde wordt onderwezen, kan gevoelens van veroordeling, ontmoediging en eenzaamheid teweegbrengen. Dat leidt vaak tot wrok en verdeeldheid – en zelfs conflicten. Aan de andere kant is liefde zonder waarheid leeg waardoor ze niet tot groei kan leiden.

Zowel waarheid als liefde is van essentieel belang voor onze geestelijke ontwikkeling.45 Waarheid voorziet in de leerstellingen, beginselen en wetten die we nodig hebben om het eeuwige leven te verkrijgen. Liefde motiveert ons om wat waar is te omarmen en ernaar te handelen.

Ik ben eeuwig dankbaar voor anderen die mij geduldig en liefdevol eeuwige waarheid hebben onderwezen.

Tot slot

Tot slot wil ik u vertellen welke eeuwige waarheden een anker voor mijn ziel zijn geworden. Ik heb deze waarheden geleerd door de beginselen te volgen die ik vandaag met u heb besproken.

Ik weet dat God onze hemelse Vader is.46 Hij is alwetend,47 almachtig,48 en heeft volmaakt lief.49 Hij heeft een plan gemaakt waardoor wij het eeuwige leven kunnen verkrijgen en net als Hij kunnen worden.50

Als onderdeel van dat plan zond Hij zijn Zoon, Jezus Christus, om ons te helpen.51 Jezus leerde ons om de wil van de Vader te doen52 en elkaar lief te hebben.53 Hij deed verzoening voor onze zonden54 en gaf zijn leven aan het kruis.55 Hij stond na drie dagen op uit de dood.56 Door Christus en zijn genade zullen wij opstaan uit de dood,57kunnen we vergeving ontvangen,58 en kunnen we kracht in onze beproevingen vinden.59

Tijdens zijn bediening op aarde vestigde Jezus zijn kerk.60 Na verloop van tijd onderging die kerk veranderingen en gingen waarheden verloren.61 Jezus Christus heeft door middel van de profeet Joseph Smith zijn kerk en de evangeliewaarheden hersteld.62 En op dit moment leidt Christus zijn kerk nog steeds, door middel van hedendaagse profeten en apostelen.63

Ik weet dat we, als we tot Christus komen, uiteindelijk ‘vervolmaakt in Hem’ kunnen worden (Moroni 10:32), ‘een volheid van vreugde’ kunnen verkrijgen (Leer en Verbonden 93:33), en ‘alles wat [de] Vader heeft’ kunnen ontvangen (Leer en Verbonden 84:38). Van deze eeuwige waarheden getuig ik, in de naam van Jezus Christus. Amen.

Noten

  1. Zie ook Psalmen 117:2; Leer en Verbonden 1:39.

  2. ‘Ook al twijfelen sommigen eraan, er bestaat werkelijk zoiets als goed en fout. Er bestaat werkelijk absolute waarheid – eeuwige waarheid. Een van de plagen van onze tijd is dat te weinig mensen weten waar ze waarheid kunnen vinden.’ (Russell M. Nelson, ‘Zuivere waarheid, zuivere leer en zuivere openbaring’, Liahona, november 2021, 6.)

  3. Zie Mattheüs naar Joseph Smith 1:37.

  4. Zie Moroni 7:19.

  5. Zie 2 Nephi 1:9; Leer en Verbonden 17:8.

  6. Zie Jakob 2:8.

  7. Zie Psalmen 119:105; 2 Nephi 32:3.

  8. Zie Johannes 8:32; Leer en Verbonden 98:8.

  9. Zie Johannes 17:17.

  10. Zie 2 Nephi 31:20.

  11. Zie Leer en Verbonden 88:11–13; 93:36.

  12. Zie Johannes 5:19–20; 7:16; 8:26; 18:37; Mozes 1:6.

  13. Zie Alma 42:12–26; Leer en Verbonden 88:41.

  14. Zie Mozes 1:30–39.

  15. Zie 2 Nephi 26:24.

  16. Zie Leer en Verbonden 82:8–9.

  17. Zie Johannes 16:13; Jakob 4:13; Moroni 10:5; Leer en Verbonden 50:14; 75:10; 76:12; 91:4; 124:97.

  18. Zie Leer en Verbonden 6:22–23; 8:2–3.

  19. Zie Jeremia 1:5, 7; Amos 3:7; Mattheüs 28:16–20; Moroni 7:31; Leer en Verbonden 1:38; 21:1–6; 43:1–7. Een profeet is ‘iemand die door God is geroepen om namens Hem te spreken. Als boodschapper van God ontvangt een profeet geboden, profetieën en openbaringen van Hem. Het is zijn taak om Gods wil en ware aard aan de mensen bekend te maken, en hun duidelijk te maken welke rol God in hun leven dient te spelen. Een profeet keurt zonden af, en voorzegt de gevolgen van zonde. Hij predikt gerechtigheid. Bij gelegenheid kan een profeet geïnspireerd worden om ten behoeve van de mens de toekomst te voorzeggen. Maar zijn belangrijkste taak is van Christus te getuigen. De president van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen is Gods profeet op aarde. De leden van het Eerste Presidium en van het Quorum der Twaalf Apostelen worden gesteund als profeet, ziener en openbaarder.’ (Zie Gids bij de Schriften, ‘Profeet’, Evangeliebibliotheek.) We vinden het voorbeeld van deze beginselen in het leven van Adam (zie Mozes 6:51–62), Henoch (zie Mozes 6:26–36), Noach (zie Mozes 8:19, 23–24), Abraham (zie Genesis 12:1–3; Abraham 2:8–9), Mozes (zie Exodus 3:1–15; Mozes 1:1–6, 25–26), Petrus (zie Mattheüs 16:13–19), en Joseph Smith (zie Leer en Verbonden 5:6–10; 20:2; 21:4–6).

  20. Zie 2 Timotheüs 3:16.

  21. Zie Johannes 8:44; 2 Nephi 2:18; Leer en Verbonden 93:39; Mozes 4:4.

  22. Zie 1 Nephi 10:19. President Dallin H. Oaks heeft gezegd: ‘We moeten voorzichtig zijn in onze zoektocht naar [Gods] waarheid en in de keuze van onze bronnen. Werelds aanzien of gezag zegt niets over de betrouwbaarheid. […] Als we de waarheid over godsdienst willen vinden, moeten we die met geschikte geestelijke methodes zoeken: gebed, het getuigenis van de Heilige Geest, en studie van de Schriften en de woorden van de hedendaagse profeten.’ (‘Waarheid en het plan’, Liahona, november 2018, 25.)

  23. Ouderling D. Todd Christofferson heeft gezegd: ‘Apostelen en profeten […] verkondigen Gods woord, maar daarnaast geloven we dat mannen en vrouwen in het algemeen, en zelfs kinderen, kunnen leren van en geleid worden door goddelijke inspiratie als antwoord op gebed en door het bestuderen van de Schriften. […] Leden van de Kerk van Jezus Christus [krijgen] nu ook de gave van de Heilige Geest, die een doorlopende communicatie met hun hemelse Vader mogelijk maakt. […] Dat wil niet zeggen dat ieder lid voor de kerk spreekt of haar leer kan bepalen, maar dat ieder goddelijke leiding kan ontvangen om met de moeilijkheden en kansen in zijn of haar leven om te gaan.’ (‘De leer van Christus’, Liahona, mei 2012, 89–90, noot 2.)

  24. Zie 2 Nephi 33:1–2.

  25. Zie Leer en Verbonden 1:28.

  26. Zie Moroni 10:3–5; Leer en Verbonden 9:7–9; 84:85.

  27. Zie Leer en Verbonden 5:35; 63:23; 93:27–28. Ondanks onze oprechte inspanning vinden sommigen van ons het misschien nog steeds moeilijk om de Geest te voelen wegens mentale gezondheidsproblemen. Depressie, angst en andere neurologische aandoeningen kunnen het moeilijker maken om de Heilige Geest te herkennen. In zulke gevallen vraagt de Heer ons om het evangelie te blijven naleven, en dan zal Hij ons zegenen (zie Mosiah 2:41). We kunnen andere activiteiten bedenken – zoals naar gewijde muziek luisteren, dienstbetoon doen, of tijd in de natuur doorbrengen – waarmee we de vruchten van de Geest kunnen voelen (zie Galaten 5:22–23) en onze band met God kunnen versterken.

    Ouderling Jeffrey R. Holland heeft gezegd: ‘Hoe ga je dus om met de psychische of emotionele problemen waar u of een van uw dierbaren mee te maken krijgt? Verlies eerst en vooral niet uw geloof in uw hemelse Vader, die meer van u houdt dan u beseft. […] Houd u aan de beproefde aanbiddingsmomenten die de Geest van de Heer in uw leven brengen. Raadpleeg leiders die de sleutels voor uw geestelijke welzijn dragen. Vraag om een priesterschapszegen en put er kracht uit. Neem elke week deel aan het avondmaal, en houd u vast aan de vervolmakende beloften van de verzoening van Jezus Christus. Geloof in wonderen. Ik heb zoveel wonderen zien gebeuren toen alle hoop vervlogen leek. Hoop vervliegt nooit.’ (‘Als een gebroken kruik’, Liahona, november 2013, 40–41.)

  28. Zie Johannes 7:17; Alma 32:26–34. Uiteindelijk wil God dat we waarheid ‘regel op regel, voorschrift op voorschrift’ verkrijgen, totdat we alle dingen begrijpen (zie Spreuken 28:5; 2 Nephi 28:30; Leer en Verbonden 88:67; 93:28).

  29. Zie 1 Johannes 1:9–10; 2:1–2.

  30. President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘Niets is meer bevrijdend, louterend of cruciaal voor onze vooruitgang dan regelmatige, dagelijkse bekering. Bekering is geen eenmalige gebeurtenis, maar een proces. Bekering is de sleutel tot geluk en gemoedsrust. In combinatie met geloof geeft bekering ons toegang tot de kracht van de verzoening van Jezus Christus.’ (‘We kunnen meer doen om een beter mens te worden’, Liahona, mei 2019, 67.)

  31. Ik weet niet precies waarom God ons sommige eeuwige waarheden onthoudt, maar ouderling Orson F. Whitney heeft hier iets interessants over gezegd: ‘Het is een zegen te geloven zonder te zien, daar geloof oefenen tot geestelijke ontwikkeling leidt – een van de grote doelen van het aardse bestaan van de mens; terwijl kennis, doordat het geloof opslokt, die uitoefening verhindert, waarmee het ontwikkeling verhindert. “Kennis is macht”, en alles zal op zijn tijd bekend worden. Maar voortijdige kennis – iets weten op de verkeerde tijd – is fataal voor zowel vooruitgang als geluk.’ (‘De goddelijke natuur van Jezus Christus’, Liahona, december 2003, 14–15.)

  32. Zie Leer en Verbonden 76:5–10. De Heer zei tegen Hyrum Smith: ‘Tracht niet mijn woord te verkondigen, maar tracht eerst mijn woord te verkrijgen. […] Zwijg [en] bestudeer mijn woord’ (Leer en Verbonden 11:21–22). De profeet Alma geeft een voorbeeld om met onbeantwoorde vragen om te gaan: ‘Nu zijn deze verborgenheden mij nog niet volledig bekendgemaakt; daarom zal ik daarover verder zwijgen’ (Alma 37:11). Hij legde ook aan zijn zoon Corianton uit dat er ‘vele verborgenheden [zijn] die bewaard blijven, zodat niemand ze weet dan alleen God zelf’ (Alma 40:3). Ik heb ook kracht gevonden in het antwoord van Nephi op een vraag die hij niet kon beantwoorden: ‘Ik weet dat [God] zijn kinderen liefheeft; toch ken ik niet de betekenis van alle dingen’ (1 Nephi 11:17).

  33. Ook culturele tradities zijn geen leer of beleid. Ze kunnen nuttig zijn als ze ons helpen om de leer en het beleid te volgen, maar ze kunnen onze geestelijke groei ook belemmeren als ze niet op ware beginselen zijn gebaseerd. We moeten tradities vermijden die ons geloof in Jezus Christus niet versterken of ons niet helpen om het eeuwige leven te verkrijgen.

  34. Zie Leer en Verbonden 15:5; 88:77–78.

  35. Zie Leer en Verbonden 50:21–23.

  36. Naar het document ‘Principles for Ensuring Doctrinal Purity’, in februari 2023 door het Eerste Presidium en het Quorum der Twaalf Apostelen goedgekeurd.

  37. Zie 1 Nephi 15:14. De Heer gaf zijn dienstknechten de opdracht om zich niet te concentreren op dogma’s en ideeën die niet belangrijk zijn in het evangelie: ‘En over leerstukken zult u niet spreken, maar u zult bekering en geloof in de Heiland verkondigen, en vergeving van zonden door de doop, en door vuur, ja, de Heilige Geest’ (Leer en Verbonden 19:31).

    Ouderling Neil L. Andersen heeft gezegd: ‘Laten wij ons […] altijd op de Heiland Jezus Christus en de gave van zijn zoenoffer richten. Dat betekent niet dat we niet iets uit ons eigen leven of dat van anderen kunnen bespreken. Hoewel het onderwerp het gezin kan zijn, of dienstbetoon of tempels of een recente zending, moet alles […] wijzen naar de Heer Jezus Christus.’ (‘Wij spreken over Christus’, Liahona, november 2020, 89–90.)

  38. Zie Leer en Verbonden 28:2–3, 8. De profeet Alma gaf aan hen die het evangelie predikten de opdracht om ‘niets anders te leren dan de dingen die hij hun had geleerd, en wat bij monde van de heilige profeten was gesproken’ (Mosiah 18:19).

    President Henry B. Eyring heeft gezegd: ‘We moeten de fundamentele leerstellingen van de kerk onderwijzen, die we vinden in de standaardwerken en de leringen van de profeten, wiens taak het is om de leer te verkondigen.’ (‘The Lord Will Multiply the Harvest’ [avond met een algemeen autoriteit, 6 februari 1998], in Teaching Seminary: Preservice Readings [2004], 96.)

    Ouderling D. Todd Christofferson heeft gezegd: ‘In de huidige kerk is, net als vroeger, het vestigen van de leer van Christus of het corrigeren van leerstellige misvattingen een kwestie van goddelijke openbaring aan hen die de Heer apostolisch gezag verleent.’ (‘De leer van Christus’, 86.)

  39. Zie 2 Korinthe 13:1; 2 Nephi 11:3; Ether 5:4; Leer en Verbonden 6:28. Ouderling Neil L. Andersen heeft gezegd: ‘Sommigen trekken hun geloof in twijfel als ze een uitspraak lezen die vele jaren geleden is gedaan en die in tegenspraak met onze leer lijkt te zijn. Er is een belangrijk beginsel waaraan de leer van de kerk onderhevig is. De leer wordt door alle vijftien leden van het Eerste Presidium en het Quorum der Twaalf Apostelen verkondigd. Zij is niet weggestopt in een duistere alinea van één toespraak. Ware beginselen worden vaak en door velen gepredikt. Onze leer is niet moeilijk te achterhalen.’ (Zie ‘De beproeving van uw geloof’, Liahona, november 2012, 41.)

    Ouderling D. Todd Christofferson heeft gezegd: ‘We [moeten] bedenken dat niet iedere uitspraak door een kerkleider, vroeger of nu, noodzakelijkerwijs leerstellig is. We gaan er in de kerk van uit dat een enkele uitspraak van één leider vaak een persoonlijke, weliswaar goed doordachte, mening is, maar dat deze niet als officieel bindend voor de hele kerk bedoeld is.’ (‘De leer van Christus’, 88.)

  40. Zie 3 Nephi 11:32, 40. President Gordon B. Hinckley heeft gezegd: ‘Ik heb al eens gezegd hoe belangrijk het is om de leer van de kerk zuiver te houden. […] Daar maak ik mij zorgen over. Kleine afwijkingen in leerstellig onderwijs kunnen tot grote en slechte onwaarheden leiden.’ (Teachings of Gordon B. Hinckley [1997], 620.)

    President Dallin H. Oaks heeft gewaarschuwd dat er mensen zijn ‘die een paar zinnen uit de leringen van een profeet uitkiezen en die gebruiken om hun politieke agenda of andere persoonlijke doeleinden te ondersteunen. […] De woorden van een profeet verdraaien ter ondersteuning van een persoonlijke politieke of financiële agenda, is proberen de profeet te manipuleren, in plaats van hem te volgen.’ (‘Our Strengths Can Become Our Downfall’ [devotional aan de Brigham Young University, 7 juni 1992], 7, speeches.byu.edu.)

    President Henry B. Eyring heeft ons gewaarschuwd: ‘De leer neemt in kracht toe als de Heilige Geest bevestigt dat die waar is. […] Omdat we de Heilige Geest nodig hebben, moeten we erop letten dat we alleen maar ware leer verkondigen. De Heilige Geest is de Geest van waarheid. Als we niet speculeren en de leer niet op onze eigen wijze interpreteren, nodigen we zijn bevestiging uit. Dat kan moeilijk zijn. […] Het is verleidelijk om iets nieuws of sensationeels te proberen. Maar als we er goed op passen dat we alleen maar ware leer verkondigen, nodigen we de Heilige Geest uit om bij ons te zijn. Een van de zekerste manieren om valse leer volledig te vermijden, is eenvoudig te zijn in ons onderricht. Eenvoud is veilig, en er gaat niet veel verloren.’ (Zie ‘Het vermogen om de leer uiteen te zetten’, De Ster, juli 1999, 86–87.)

    Ouderling Dale G. Renlund heeft gezegd: ‘Streven naar meer inzicht is een belangrijk onderdeel van onze geestelijke ontwikkeling, maar wees alstublieft voorzichtig. Verstandelijke redenering kan openbaring niet vervangen. Speculatie leidt niet tot meer geestelijke kennis, maar kan misleiding tot gevolg hebben of ons afleiden van wat er wél geopenbaard is.’ (‘Uw goddelijke aard en eeuwige bestemming’, Liahona, mei 2022, 70.)

  41. Zie Mattheüs 23:23. President Joseph F. Smith heeft ons gewaarschuwd: ‘Het is zeer onverstandig om een stukje waarheid te nemen en te doen alsof dat het geheel is. […] Alle geopenbaarde beginselen van het evangelie van Christus zijn noodzakelijk en van essentieel belang in het heilsplan.’ Hij zei verder: ‘Het is geen goed beleid of gezonde leer om er één uit te nemen, afzonderlijk van het hele plan van evangeliewaarheid te zien, er een bijzondere hobby van te maken en er voor ons heil en onze vooruitgang op te vertrouwen. […] We hebben ze allemaal nodig.’ (Gospel Doctrine, vijfde editie [1939], 122.)

    Ouderling Neal A. Maxwell heeft gezegd: ‘De evangeliebeginselen vereisen synchronisatie. Wanneer ze van elkaar gescheiden worden, of geïsoleerd worden, kunnen de mensen wilde interpretaties aan die leringen geven. De liefde, wanneer die niet door het zevende gebod in toom wordt gehouden, zou vleselijk kunnen worden. De lofwaardige nadruk die in het vijfde gebod op het eren van ouders gelegd wordt, zou, wanneer die niet door het eerste gebod in toom wordt gehouden, kunnen resulteren in een onvoorwaardelijke trouw aan dwalende ouders in plaats van aan God. […] Zelfs geduld wordt in evenwicht gehouden door “bijtijds met strengheid [te berispen], wanneer daartoe gedreven door de Heilige Geest” [Leer en Verbonden 121:43].’ (‘Ziet, de vijand is aaneengesloten’, De Ster, juli 1993, 76.)

    President Marion G. Romney heeft gezegd: ‘[De Schriften] onderzoeken om te ontdekken wat de leringen van Jezus zijn, verschilt hemelsbreed van ze uitpluizen om Schriftteksten te vinden waarmee men een vooraf bepaalde conclusie aannemelijk kan maken.’ (‘Records of Great Worth’, Ensign, september 1980, 3.)

  42. Zie 1 Korinthe 2:4; Moroni 6:9. Ouderling Jeffrey R. Holland heeft benadrukt hoe belangrijk het is om het evangelie van Jezus Christus te communiceren op een manier die mensen door de macht van de Heilige Geest geestelijk opbouwt: ‘De Heer [heeft] nooit een nadrukkelijker raad aan de kerk gegeven dan dat we in het evangelie moeten onderwijzen “door de Geest, namelijk de Trooster, die uitgezonden is om in de waarheid te onderwijzen”. Onderwijzen wij het evangelie “door de Geest van de waarheid”, zoals Hij gevraagd heeft? Of doen we het “op een andere wijze”? Hij waarschuwt ons: “En indien het op een andere wijze gebeurt, is het niet van God” [Leer en Verbonden 50:14, 17–18]. Er kan geen eeuwig leren plaatsvinden als het niet geactiveerd wordt door de hemelse Geest. […] Dat is wat onze leden werkelijk willen. […] Ze hebben behoefte aan een versterkt geloof en hernieuwde hoop. Kortom, ze willen door het goede woord Gods worden gevoed, en gesterkt door de machten des hemels.’ (Zie ‘Van God gekomen […] als leraar’, De Ster, juli 1998, 29.)

  43. Zie Alma 13:23. President Russell M. Nelson heeft over onze hemelse Vader gezegd: ‘Hij communiceert eenvoudig, rustig en zo duidelijk dat we Hem niet verkeerd kunnen begrijpen.’ (‘Hoor Hem’, Liahona, mei 2020, 89.)

  44. Zie Psalmen 26:3; Romeinen 13:10; 1 Korinthe 13:1–8; 1 Johannes 3:18.

  45. Zie Psalmen 40:12.

  46. Zie Romeinen 8:16.

  47. Zie 1 Samuel 2:3; Mattheüs 6:8; 2 Nephi 2:24; 9:20.

  48. Zie Genesis 17:1; Jeremia 32:17; 1 Nephi 7:12; Alma 26:35.

  49. Zie Jeremia 31:3; 1 Johannes 4:7–10; Alma 26:37.

  50. Zie 2 Nephi 9; Leer en Verbonden 20:17–31; Mozes 6:52–62.

  51. Zie Johannes 3:16; 1 Johannes 4:9–10.

  52. Zie Johannes 8:29; 3 Nephi 27:13.

  53. Zie Johannes 15:12; 1 Johannes 3:11.

  54. Zie Lukas 22:39–46.

  55. Zie Johannes 19:16–30.

  56. Zie Johannes 20:1–18.

  57. Zie 1 Korinthe 15:20–22; Mosiah 15:20–24; 16:7–9; Leer en Verbonden 76:16–17.

  58. Zie Handelingen 11:17–18; 1 Timotheüs 1:14–16; Alma 34:8–10; Moroni 6:2–3, 8; Leer en Verbonden 19:13–19.

  59. Zie Mattheüs 11:28–30; 2 Korinthe 12:7–10; Filippenzen 4:13; Alma 26:11–13.

  60. Zie Mattheüs 16:18–19; Efeze 2:20.

  61. Zie Mattheüs 24:24; Handelingen 20:28–30.

  62. Zie Leer en Verbonden 20:1–4; 21:1–7; 27:12; 110; 135:3; Geschiedenis van Joseph Smith 1:1–20.

  63. Zie Leer en Verbonden 1:14, 38; 43:1–7; 107:91–92.