Algemene conferentie
De dag verdragen in Christus
Algemene oktoberconferentie 2023


De dag verdragen in Christus

Jezus Christus stelt ons in staat om ‘de dag te verdragen’.

Het was een dag vol duidelijke, treffende gelijkenissen, complexe vragen en diepgaande leer geweest. Na een strenge berisping van hen die waren als ‘witgepleisterde graven, die vanbuiten wel mooi lijken, maar vanbinnen […] vol doodsbeenderen en allerlei onreinheid [zijn]’,1 vertelde Jezus nog drie gelijkenissen over geestelijke voorbereiding en discipelschap. Een daarvan was de gelijkenis van de tien meisjes.

‘Dan zal het Koninkrijk der hemelen gelijk zijn aan tien meisjes, die hun lampen namen en op weg gingen, de bruidegom tegemoet.

‘Vijf van hen waren wijs en vijf waren dwaas.

‘Zij die dwaas waren, namen wel hun lampen maar geen olie met zich mee.

‘De wijzen namen met hun lampen ook olie mee in hun kruikjes.

‘Toen de bruidegom uitbleef, werden zij allen slaperig en vielen in slaap.

‘En te middernacht klonk er een geroep: Zie, de bruidegom komt, ga naar buiten, hem tegemoet!

‘Toen stonden al die meisjes op en maakten hun lampen in orde.

‘De dwazen zeiden tegen de wijzen: Geef ons van uw olie, want onze lampen gaan uit.

‘Maar de wijzen antwoordden: In geen geval, anders is er misschien niet genoeg voor ons en u. Ga liever naar de verkopers en koop olie voor uzelf.

‘Toen zij weggingen om olie te kopen, kwam de bruidegom; en zij die gereed waren, gingen met hem naar binnen naar de bruiloft, en de deur werd gesloten.

‘Later kwamen ook de andere meisjes, die zeiden: Heer, heer, doe ons open!2

‘Hij antwoordde en zei: Voorwaar, ik zeg u: u kent Mij niet.3

‘Wees dan waakzaam, want u weet de dag en ook het uur niet waarop de Zoon des mensen komen zal.’4

President Dallin H. Oaks heeft in verband met de komst van de bruidegom de volgende diepzinnige vragen gesteld:5 ‘Wat als de dag van zijn komst morgen is? Als we wisten dat we de Heer morgen zouden ontmoeten – door onze voortijdige dood of door zijn onverwachte komst – wat zouden we dan vandaag doen?’6

Ik heb uit eigen ervaring geleerd dat geestelijke voorbereiding op de komst van de Heer niet alleen essentieel is, maar ook de enige manier om vrede en geluk te vinden.

Op een frisse herfstdag kreeg ik te horen: ‘U hebt kanker.’ Mijn man en ik waren met stomheid geslagen! We reden in stilte naar huis terwijl we dit nieuws verwerkten. Ik dacht aan onze drie zoons.

In gedachten vroeg ik mijn hemelse Vader: ‘Ga ik dood?’

De Heilige Geest fluisterde: ‘Alles komt goed.’

Ik vroeg: ‘Ga ik het overleven?’

Opnieuw was het antwoord: ‘Alles komt goed.’

Ik begreep het niet. Waarom kreeg ik hetzelfde antwoord op deze vragen over leven en dood?

Toen werd plots heel mijn wezen vervuld met volkomen vrede, omdat ik bedacht dat we ons niet naar huis hoefden te haasten om onze kinderen te leren bidden. Ze wisten al hoe ze door het gebed antwoord en troost konden ontvangen. We hoefden ons niet naar huis te haasten om ze over de Schriften en de woorden van hedendaagse profeten te vertellen. Die woorden waren al een vertrouwde bron van kracht en begrip. We hoefden ons niet naar huis te haasten om ze over bekering, de opstanding, de herstelling, het heilsplan, eeuwige gezinnen of de leer van Jezus Christus te vertellen.

Op dat moment deden elke thuisavondles, elke Schriftstudie, elk gelovig gebed, elke zegen, elk getuigenis, elk gesloten en nagekomen verbond, elk bezoek aan het huis des Heren en elke geheiligde sabbatdag er echt toe! Het was te laat om olie in onze lampen te doen. We hadden elke druppel nu nodig!

Als ik zou sterven, zou mijn gezin dankzij Jezus Christus en zijn herstelde evangelie getroost, gesterkt en op een dag hersteld worden. Als ik zou blijven leven, zou ik de beschikking hebben over de grootste macht op aarde om mij te helpen, steunen en genezen. Uiteindelijk komt dankzij Jezus Christus alles goed.

We komen te weten wat ‘goed’ inhoudt door zorgvuldig de Leer en Verbonden te bestuderen:

‘En te dien dage, wanneer Ik in mijn heerlijkheid kom, zal de gelijkenis van de tien maagden die Ik verteld heb, vervuld worden.

‘Want zij die wijs zijn en de waarheid hebben ontvangen en de Heilige Geest tot hun gids hebben genomen en niet zijn misleid – voorwaar, Ik zeg u: Zij zullen niet worden omgehakt en in het vuur geworpen, maar zullen de dag verdragen.’7

Jezus Christus stelt ons in staat om ‘de dag te verdragen’. De dag verdragen houdt niet in dat we steeds meer aan een oneindige takenlijst toevoegen. Denk bijvoorbeeld aan een vergrootglas. Dat is niet alleen bedoeld om dingen groter te doen lijken. Het kan ook licht opvangen en bundelen om het krachtiger te maken. Wij moeten vereenvoudigen, onze inspanningen bundelen en het licht van Jezus Christus opvangen. We hebben meer heilige ervaringen met openbaring nodig.

In het noordwesten van Israël ligt een prachtige berg die vaak ‘de altijdgroene berg’ wordt genoemd. Dat de Karmelberg8 het hele jaar door groen blijft, is grotendeels te danken aan kleine beetjes dauw. Er is dagelijkse voeding. Zoals ‘de dauw van de Karmel’9 moeten wij onze ziel voeden ‘met dingen die verband [houden] met de gerechtigheid’,10 ‘kleine en eenvoudige dingen’,11 zodat ons getuigenis en het getuigenis van onze kinderen zal leven!

Nu denkt u misschien: Maar zuster Wright, u kent mijn gezin niet. We hebben het echt moeilijk en wij zijn heel anders. Dat klopt. Ik ken uw gezin niet. Maar een God met oneindige liefde, barmhartigheid, macht, kennis en heerlijkheid kent u wel.

De vragen die u misschien hebt, zijn vragen van het hart die diep in uw ziel pijn doen. In de heilige Schriften vinden we soortgelijke vragen:

‘Meester, bekommert U Zich er niet om dat [mijn gezin vergaat]?’12

‘Waar zou mijn hoop dan nu nog op gevestigd zijn?’13

‘Wat [moet ik] doen, opdat die wolk van duisternis wordt verwijderd en [mij] niet meer overschaduwt?’14

‘De wijsheid, waar wordt die gevonden? En waar is de plaats van het inzicht?’15

‘Hoe [kan ik] al het goede aangrijpen?’16

‘Heere, wat wilt U dat ik doen zal?’17

En dan komen de heerlijke antwoorden:

‘Gelooft u in de macht van Christus om te redden?’18

‘Heeft de Heer iemand geboden om geen deel te hebben aan zijn goedheid?’19

‘Gelooft u dat [Hij] dat kan doen?’20

‘Gelooft u […] de Profeten?’21

‘Oefent u geloof in de verlossing door Hem die u heeft geschapen?’22

‘Zou de Rechter van de hele aarde geen recht doen?’23

Mijn lieve vrienden, we kunnen onze olie niet delen, maar we kunnen wel zijn licht delen. Door de olie in onze lamp kunnen wij niet alleen ‘de dag […] verdragen’, maar zij kan ook een middel zijn om het pad te verlichten dat onze dierbaren naar de Heiland leidt, ‘die met open armen [klaarstaat] om [hen] te ontvangen’.24

‘Zo zegt de Here: Weerhoud uw stem van wenen, uw ogen van tranen; want er is loon voor uw arbeid, […] zij zullen terugkeren uit het land van de vijand.

‘Ja, er is hoop voor uw toekomst, luidt het woord des Heren, de kinderen zullen naar hun gebied terugkeren.’25

Jezus Christus is de ‘hoop voor uw toekomst’. Niets wat wij hebben gedaan of niet hebben gedaan ligt buiten het bereik van zijn oneindige en eeuwige offer. Dankzij Hem komt ons verhaal nooit ten einde.26 Daarom moeten wij ‘standvastig in Christus voorwaarts streven, met volmaakt stralende hoop, en liefde voor God en voor alle mensen. Welnu, indien [wij] voorwaarts [streven], [ons] vergastend aan het woord van Christus, en tot het einde [volharden], zie, zo zegt de Vader: [Wij zullen] het eeuwige leven hebben.’27

Het eeuwige leven brengt eeuwige vreugde. Vreugde in dit leven, nu meteen – niet ondanks de moeilijkheden van onze tijd, maar vanwege de hulp van de Heer om ervan te leren en ze uiteindelijk te overwinnen – en onmetelijke vreugde in het leven hierna. Tranen worden gedroogd, gebroken harten worden genezen, wat verloren is wordt gevonden, zorgen worden opgelost, gezinnen worden hersteld en alles wat de Vader heeft, wordt ons gegeven.28

Vertrouw op Jezus Christus en leef.29 Dat is mijn getuigenis in de heilige naam van de geliefde ‘Herder en Opziener van [onze] zielen’,30 Jezus Christus. Amen.

Noten

  1. Mattheüs 23:27.

  2. Mattheüs 25:1–11.

  3. Mattheüs 25:11, Joseph Smith Translation (in Matthew 25:12, voetnoot a) [Engelstalig].

  4. Mattheüs 25:13.

  5. Ouderling James E. Talmage heeft gezegd: ‘De bruidegom is de Heer Jezus; het bruiloftsfeest staat symbool voor zijn heerlijke komst om de kerk op aarde als zijn bruid te ontvangen. De meisjes symboliseren zij die zeggen in Christus te geloven en die daarom verwachten een van de gezegende deelnemers aan het feest te mogen zijn. De brandende lamp, die elk meisje bij zich had, is de uiterlijke belijdenis van christelijk geloof en christelijke gebruiken. In de reserveolie van de wijze meisjes kunnen we de geestelijke kracht en overvloed zien die alleen door ijver en toewijding in Gods dienst zekergesteld kunnen worden.’ (Jesus the Christ [1916], 578–579.)

  6. Dallin H. Oaks, ‘Voorbereiding op de wederkomst’, Liahona, mei 2004, 9.

  7. Leer en Verbonden 45:56–57; cursivering toegevoegd.

  8. ‘Dauwdruppels bieden zelfs in de droge zomer een kleine hoeveelheid vocht en zijn belangrijk voor zomergewassen zoals watermeloen. Hoe dichter een gebied bij de zee ligt, hoe groter de kans op dauw is tijdens windstille nachten waarin de aarde kouder wordt dan de lucht boven het aardoppervlak. Over het algemeen ontstaat er meer dauw op kustvlaktes dan op landinwaartse gebieden. De Karmelberg is het rijkst aan dauw, daar ontstaat gemiddeld 250 nachten per jaar dauw.’ (Efraim Orni en Elisha Efrat, Geography of Israel, derde herziene editie [1971], 147.)

  9. Leer en Verbonden 128:19.

  10. Mosiah 23:18.

  11. Alma 37:6.

  12. Markus 4:38.

  13. Job 17:15.

  14. Helaman 5:40.

  15. Job 28:12.

  16. Moroni 7:20.

  17. Handelingen 9:6.

  18. Alma 15:6.

  19. 2 Nephi 26:28.

  20. Mattheüs 9:28.

  21. Handelingen 26:27.

  22. Alma 5:15.

  23. Genesis 18:25.

  24. Mormon 6:17.

  25. Jeremia 31:16–17, NBG; cursivering toegevoegd.

  26. Zie Camille N. Johnson, ‘Nodig Christus uit om uw verhaal te schrijven’, Liahona, november 2021, 82: ‘Laat de tegenspoed en pijn die deel van ieder goed verhaal uitmaken een middel zijn waardoor u dichter tot Jezus Christus komt en meer op Hem gaat lijken.’

  27. 2 Nephi 31:20.

  28. Zie Leer en Verbonden 84:38.

  29. Zie Alma 37:47.

  30. 1 Petrus 2:25.