Algemene conferentie
Elke dag de macht van Jezus Christus in ons leven
Algemene oktoberconferentie 2023


Elke dag de macht van Jezus Christus in ons leven

Geloof in Jezus Christus is de bron van onze kracht als we er elke dag bewust naar streven om tot Hem te komen.

Geliefde broeders en zusters, dit is De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen. Wat is het fijn om als zijn kerk vergaderd te zijn. Ik ben dankbaar dat president Russell M. Nelson ons eraan heeft herinnerd om de juiste naam van de kerk van de Heer vaak te gebruiken, zodat we onthouden van wie deze kerk is en wiens leringen we volgen.

President Nelson heeft gezegd: ‘In de komende tijd zullen we de grootste manifestaties van Jezus’ macht meemaken die de wereld ooit gezien heeft. […] Hij [zal] ontelbare voorrechten, zegeningen en wonderen op de getrouwen uitstorten.’1

Een van de grootste voorrechten voor mijn vrouw, Renee, en mij is om de heiligen te ontmoeten waar wij dienen. We horen hun verhalen, we zien hun verliezen, we delen hun verdriet, en we verheugen ons in hun succes. We hebben vele zegeningen en wonderen gezien die de Heiland op de getrouwen heeft uitgestort. We hebben mensen ontmoet die het onmogelijke hebben meegemaakt en het ondenkbare hebben doorstaan.

Afbeelding
President José Batalla en zijn vrouw, zuster Valeria Batalla.
Afbeelding
Flavia Cruzado en haar vader.

We hebben de manifestatie van de macht van de Heiland gezien bij een weduwe die haar man verloor toen zij in opdracht van de Heer in Bolivia werkzaam waren.2 We hebben die gezien bij een jonge vrouw in Argentinië die voor een trein viel en haar been kwijtraakte, alleen omdat iemand haar telefoon wilde stelen.3 En bij haar alleenstaande vader, die zijn dochter nu overeind moet helpen en sterken na zo’n onverklaarbare, wrede daad. We hebben die manifestatie gezien bij de gezinnen in Chili die in 2022, twee dagen voor Kerstmis, hun huis en al hun bezittingen in een brand kwijtraakten.4 We hebben die gezien bij mensen die een traumatische echtscheiding moesten doorstaan en bij de onschuldige slachtoffers van misbruik of mishandeling.

Afbeelding
Brand in Chili.

Wat geeft ze de kracht om die moeilijke dingen te doorstaan? Wat geeft ze een extra laag kracht om door te gaan als alles verloren lijkt?

Ik heb gemerkt dat geloof in Jezus Christus de bron van die kracht is als we er elke dag bewust naar streven om tot Hem te komen.

De profeet Jakob heeft gezegd: ‘En Hij komt in de wereld om alle mensen te redden, indien zij naar zijn stem willen luisteren; want zie, Hij doorstaat de pijnen van alle mensen, ja, de pijnen van ieder levend schepsel, van zowel mannen als vrouwen als kinderen, die behoren tot het geslacht van Adam.’5

Soms lijkt het misschien onmogelijk, bijna onhaalbaar, om geloof in Jezus Christus te hebben. We denken misschien dat tot Christus komen kracht, macht en volmaaktheid vereist die we niet hebben, en dat we er gewoon de energie niet voor hebben. Maar ik heb van al die mensen geleerd dat geloof in Jezus Christus ons de energie geeft om de reis te beginnen. Soms denken we misschien: Ik moet mijn leven op orde krijgen voordat ik tot Jezus kan komen. Maar in werkelijkheid komen we tot Jezus om ons leven door Hem op orde te krijgen.

We komen niet tot Jezus omdat we volmaakt zijn. We komen tot Hem omdat we tekortkomingen hebben en in Hem kunnen ‘word[en] vervolmaakt.’6

Hoe kunnen we elke dag een klein beetje geloof oefenen? Voor mij begint het ’s ochtends: als ik opsta, bid ik in plaats van op mijn telefoon te kijken. Al is het maar een eenvoudig gebed. Daarna lees ik een Schrifttekst. Dat helpt me met mijn wekelijkse verbond om ‘Hem altijd indachtig te zijn’,7 dat ik tijdens het avondmaal sluit. Als ik mijn dag met een gebed en een Schrifttekst begin, kan ik Hem indachtig zijn wanneer ik op mijn telefoon kijk. Ik kan Hem indachtig zijn als ik problemen en conflicten heb. Ik probeer daarmee om te gaan zoals Jezus Christus dat zou doen.

Als ik Hem indachtig ben, voel ik het verlangen om te veranderen, me te bekeren. Ik vind de energiebron om mijn verbonden na te leven en ik voel de invloed van de Heilige Geest ‘en [onderhoud] zijn geboden die Hij [mij] heeft gegeven, opdat [ik] zijn Geest altijd bij [mij mag] hebben.’8 Het helpt me om tot het einde te volharden.9 Of in ieder geval tot het einde van de dag! En op de dagen dat ik Hem niet de hele dag indachtig ben, is Hij er nog steeds, heeft Hij mij lief, en zegt Hij dat het goed is en dat ik het morgen opnieuw mag proberen.

Al zijn we onvolmaakt om Hem indachtig te zijn, onze liefdevolle hemelse Vader is ons altijd indachtig.

Een van de fouten die we vaak maken, is dat we denken dat de verbonden die we sluiten, of de beloften die we God doen, een of andere transactie zijn: ik gehoorzaam Hem, en Hij beschermt me tegen al het slechte dat me ooit kan gebeuren. Ik betaal mijn tiende en dan raak ik nooit mijn baan kwijt en brandt mijn huis niet af. Maar als het dan niet zo gaat als we verwachten, smeken we de Heer: ‘Bekommert U Zich er niet om dat [ik verga]?’10

Onze verbonden zijn niet slechts een transactie; ze transformeren ons.11 Door mijn verbonden ontvang ik heiligende, versterkende kracht van Jezus Christus, waardoor ik een nieuw mens kan worden, kan vergeven wat onvergeeflijk lijkt, en het onmogelijke kan overwinnen. Jezus Christus bewust indachtig zijn, is altijd krachtig; en geeft mij de extra kracht om ‘zijn geboden te onderhouden die Hij [mij] heeft gegeven.’12 Dan kan ik vriendelijker zijn, zonder reden glimlachen, een vredestichter zijn,13 conflicten vermijden, en God in mijn leven laten zegevieren.14

Wanneer wij of een dierbare meer pijn hebben dan we kunnen verdragen, kan onze last worden verlicht, en ons hart en onze pijn worden verzacht als we Jezus Christus indachtig zijn en tot Hem komen. Deze macht stelde een vader in staat zijn eigen kracht te boven te gaan om zijn dochter te steunen bij de lichamelijke en emotionele pijn van het verlies van haar been.

Afbeelding
Flavia Cruzado met ouderling Ulisses Soares.

Toen ouderling Soares vorig jaar in juni Argentinië bezocht en Flavia naar haar tragische ongeluk vroeg, antwoordde zij trouw: ‘Ik ben onrustig geweest, verbitterd, boos en ik vond het vreselijk dat [dit is gebeurd]. Het heeft me geholpen om niet te vragen “waarom ik?”, maar “wat is het doel?” […] Dat heeft me dichter tot anderen en de Heer gebracht. […] In plaats van afstand van Hem te nemen, moest ik me aan Hem vasthouden.’15

President Nelson heeft gezegd: ‘De beloning die u krijgt als u uw verbonden met God nakomt, is hemelse macht – de versterkende macht waardoor we beter bestand zijn tegen beproevingen, verleidingen en tegenslagen. […] Mensen die hun verbonden nakomen, hebben daarom recht op een bijzonder soort rust.’16 Dit is de rust en vrede die ik in de ogen van de weduwe zag, ondanks het hartzeer dat zij had omdat ze haar man elke dag miste.

Afbeelding
Storm op de zee van Galilea.

In het Nieuwe Testament wordt beschreven dat Jezus en zijn discipelen op een schip voeren:

‘En er stak een harde stormwind op en de golven sloegen over in het schip. […]

‘En Hij lag […] te slapen op een hoofdkussen; en zij wekten Hem en zeiden tegen Hem: Meester, bekommert U Zich er niet om dat wij vergaan?

‘En Hij, wakker geworden, bestrafte de wind en zei tegen de zee: Zwijg, wees stil! […]

‘En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?’17

Dit verhaal heeft mij altijd aangesproken. Verwachtte de Heer dat zij met hun geloof de storm tot bedaren brachten? De wind bestraften? Geloof in Jezus Christus is het vredige gevoel om de storm te weerstaan, omdat we weten dat we niet verloren zullen gaan omdat Hij bij ons op het schip is.

Wij zagen dit geloof toen we na de brand de gezinnen in Chili bezochten. Hun huis was helemaal afgebrand; ze waren alles kwijtgeraakt. Maar toen we de restanten van hun huis binnenliepen en zij ons over hun ervaringen vertelden, voelden we dat we op heilige grond stonden. Een zuster zei tegen mijn vrouw: ‘Toen ik de andere huizen zag branden, wist ik dat ons huis zou afbranden, dat we alles zouden kwijtraken. In plaats van wanhoop, voelde ik een onbeschrijflijke rust. Op de een of andere manier had ik het gevoel dat alles goed zou komen.’ Op God vertrouwen en onze verbonden met Hem naleven geeft onze zwakheid kracht en ons verdriet troost.

Ik ben dankbaar voor de kans die Renee en ik hadden om deze bijzondere heiligen te ontmoeten, voor hun grote voorbeeld van geloof, kracht en volharding. Voor verhalen over hartzeer en teleurstelling die nooit de voorpagina van de krant zullen halen of massaal op het internet worden gedeeld. Voor de foto’s die niet worden genomen van de tranen en gebeden na een verlies of traumatische echtscheiding; voor de berichten die nooit worden gepost over de angst, het verdriet en de pijn die draaglijk wordt dankzij geloof in Jezus Christus en zijn verzoening. Deze mensen versterken mijn eigen geloof enorm, en daar ben ik zeer dankbaar voor.

Ik weet dat dit de Kerk van Jezus Christus is. Ik weet dat Hij klaarstaat om ons met zijn macht te begiftigen als wij elke dag tot Hem komen. In de naam van Jezus Christus. Amen.