Algemene conferentie
In woord en daad van Jezus Christus getuigen
Algemene oktoberconferentie 2023


In woord en daad van Jezus Christus getuigen

Als we proberen het evangelie van Jezus Christus na te leven, is ons gedrag een levend getuigenis van onze Verlosser.

Een van de beloften die we bij onze doop doen, is dat we gewillig zijn de naam van Jezus Christus op ons te nemen. Ik wil ons er vandaag aan herinneren dat we God kunnen tonen dat we de naam van zijn Zoon op ons nemen door zo vaak mogelijk in woord en daad te getuigen dat Jezus de Christus is.

Toen de Heiland na zijn opstanding de mensen in Amerika diende en onderwees, zei Hij:

‘Hebben zij de Schriften niet gelezen, waarin staat dat u de naam van Christus, die mijn naam is, op u moet nemen? Want met die naam zult u ten laatsten dage aangeduid worden;

‘en wie mijn naam op zich neemt en tot het einde volhardt, die zal ten laatsten dage behouden worden.’1

President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘De naam van de Heiland op ons nemen, houdt onder meer in dat we dit aan anderen verklaren, en dat we er met onze daden en woorden van getuigen dat Jezus de Christus is.’2

Als leden van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen worden we gezegend en hebben we het voorrecht om waar dan ook als getuige van de Heer op te treden.3 Als we proberen het evangelie van Jezus Christus na te leven, is ons gedrag een levend getuigenis van onze Verlosser en zijn naam. Bovendien getuigen we in woord van Christus door anderen te vertellen wat we over Jezus Christus geloven, voelen of weten.

Als we door onze woorden en daden nederig van de Heer getuigen, bevestigt de Heilige Geest4 aan mensen met een oprechte bedoeling, open hart en gewillige geest dat Jezus werkelijk de Christus is.5

Ik wil graag twee recente en inspirerende voorbeelden geven van leden die God tonen dat zij de naam van Jezus Christus op zich nemen door over Hem te praten en in kerkbijeenkomsten oprecht van de Heer te getuigen.

Eerste voorbeeld. Toen mijn vrouw, Elaine, en ik in 2022 naar Spanje gingen, bezochten we daar op zondag een kleine kerkunit. Ik zat op het podium, en mijn vrouw tussen de mensen, en ik zag dat zij naast een oudere vrouw zat. Na de avondmaalsdienst liep ik naar Elaine toe en vroeg of ze mij aan haar nieuwe vriendin wilde voorstellen. Dat deed ze. Ze zei ook dat deze vrouw, die geen lid van de kerk was, de kerk al ongeveer twee jaar lang bezocht. Toen ik dat hoorde, vroeg ik deze godvrezende vrouw waarom ze al zo lang naar onze bijeenkomsten bleef komen. De vrouw antwoordde liefdevol: ‘Ik kom hier graag omdat u in uw bijeenkomsten over Jezus Christus spreekt.’

Het was duidelijk dat de leden van de kerk in die unit in Spanje in hun bijeenkomsten over Christus spraken, predikten en getuigden.

Tweede voorbeeld. Na onze zending in het gebied Brazilië kreeg ik een nieuwe opdracht, aan de hoofdzetel van de kerk. Toen we aan het eind van juli van dit jaar naar Salt Lake City verhuisden, gingen we op zondag naar onze nieuwe, geweldige wijk. Daar hadden we een vasten-en-getuigenisdienst. Nadat we eerbiedig van het avondmaal hadden genomen, stonden de leden één voor één op om oprecht van de Heiland te getuigen. Jezus Christus stond in de bijeenkomst centraal en we konden de Geest duidelijk voelen. We werden opgebouwd en ons geloof werd versterkt. Als vrienden van de kerk, die oprecht naar de waarheid zoeken, die bijeenkomst hadden bijgewoond, zouden zij hebben gezien dat dit de Kerk van Jezus Christus is.

Wat zijn we gezegend dat onze kerkbijeenkomsten een uitgelezen kans zijn om van Christus te getuigen en God te laten zien dat we verheugd zijn om de naam van zijn Zoon op ons te nemen.

Ik wil nu een krachtig voorbeeld geven van iemand die de naam van Jezus Christus op zich nam door in daad van Hem te getuigen.

Afgelopen augustus ging ik met ouderling Jonathan S. Schmitt naar de open dagen van de Feather Rivertempel (Californië) in Yuba City. Daar was het mijn voorrecht om groepen een rondleiding in de tempel te geven. In een van de groepen zat een lid van de kerk, Virgil Atkinson, met zeven vrienden uit andere geloofsrichtingen. Aan het einde van het bezoek, in een verzegelkamer, werd broeder Atkinson emotioneel toen hij zijn liefde uitte voor zijn vrienden die met hem mee naar de tempel waren gekomen. Bijna meteen daarna stond een vrouw in de groep op en zei: ‘Wij houden allemaal van Virgil. Hij dringt zijn geloof nooit aan ons op. Maar hij verbergt het ook niet. Hij leeft gewoon na wat hij gelooft.’

In de loop der jaren was het christelijke leven van broeder Atkinson een krachtig getuigenis voor zijn vrienden geworden. Zijn voorbeeld wijst er sterk op dat hij de naam van Christus op zich heeft genomen.

Tot slot wil ik vertellen wat ik heb geleerd over de naam van Christus op ons nemen en met behulp van de juiste naam van de kerk van Hem getuigen.

President Nelson, de levende profeet van God, heeft in 2018 tijdens de conferentietoespraak ‘De correcte naam van de kerk’ gezegd: ‘Het is wél een correctie. Het is het gebod van de Heer. Joseph Smith gaf de kerk die door zijn toedoen werd hersteld niet haar naam. Mormon ook niet. Het was de Heiland zelf die zei: “Want aldus zal mijn kerk in de laatste dagen heten, ja, De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen” [Leer en Verbonden 115:4].’6

We verlieten de algemene conferentie toen allemaal, toegewijd en vastbesloten om de profeet te volgen en de geopenbaarde naam van de kerk vanaf dat moment te gebruiken. Ik lette er echt op om de juiste naam van de kerk te gebruiken. De eerste paar keer moest ik dat heel bewust doen om niet in oude gewoonten te vervallen. Na de eerste pogingen voelde ik me meer op mijn gemak om de geopenbaarde naam van de kerk te gebruiken. Ik geef toe dat ik de naam van de kerk vaak snel uitsprak. Ik was bang dat mensen niet naar de volledige naam van de kerk zouden luisteren en dat ze die misschien iets te lang zouden vinden.

Later besefte ik echter dat ik, als ik de volledige naam van de kerk doelbewust uitsprak, waardevolle kansen had om de naam van Jezus Christus uit te spreken en zelfs van de Heiland te getuigen, door zijn naam als onderdeel van de naam van zijn kerk uit te spreken. Ik merkte ook dat ik meer aan Jezus Christus dacht en zijn invloed meer voelde als ik de juiste naam van de kerk uitsprak.

Als we de profeet volgen, kunnen we allemaal leren om meer van Jezus Christus te getuigen door de juiste naam van de kerk te gebruiken en zo de naam van de Heer beter op ons te nemen.

Op deze sabbatmorgen getuig ik blij dat president Nelson Gods levende profeet is en dat De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen de herstelde kerk van Christus is. Ik getuig nederig van de Zoon van God en zijn goddelijke aard. Hij is de Eerstgeborene en eniggeboren Zoon van God, onze Heiland en Verlosser, de Immanuel.7 In de naam van Jezus Christus. Amen.