2010–2019
Waarheid en het plan
Oktober 2018


Waarheid en het plan

Als we de waarheid over godsdienst willen vinden, moeten we die met geschikte geestelijke methodes zoeken.

Volgens hedendaagse openbaring is waarheid ‘kennis van dingen zoals ze zijn, en zoals ze waren, en zoals ze zullen zijn’ (Leer en Verbonden 93:24). Dat is een perfecte definitie van het heilsplan en ‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’.

We leven in een tijd waarin informatie op zeer brede schaal beschikbaar is. Maar niet al die informatie is ook waar. We moeten voorzichtig zijn in onze zoektocht naar waarheid en in de keuze van onze bronnen. Werelds aanzien of gezag zegt niets over de betrouwbaarheid van een bron. We moeten voorzichtig zijn met informatie of adviezen van filmsterren, bekende sportmensen of anonieme bronnen op het internet. Wie deskundig op één gebied is, hoeft dat niet op andere gebieden te zijn.

We moeten ook goed kijken waarom iemand bepaalde informatie geeft. Daarom waarschuwen de Schriften ons tegen priesterbedrog (zie 2 Nephi 26:29). Als de bron anoniem of onbekend is, kan de informatie ook twijfelachtig zijn.

We moeten onze keuzes baseren op informatie uit gezaghebbende bronnen die geen zelfzuchtige motieven hebben.

I.

Als we de waarheid over godsdienst willen vinden, moeten we die met geschikte geestelijke methodes zoeken: gebed, het getuigenis van de Heilige Geest, en studie van de Schriften en de woorden van de hedendaagse profeten. Ik vind het altijd triest als iemand zegt niet meer te geloven door wat men in de wereld beweert. Zij die eens geestelijke visie hadden, kunnen zichzelf geestelijk verblinden. Zoals president Henry B. Eyring heeft gezegd: ‘Hun probleem is niet wat ze denken te zien; het is wat ze nog niet kunnen zien.’1

De wetenschappelijke methodes leiden ons naar wat we wetenschappelijke waarheid noemen. Maar het leven is meer dan ‘wetenschappelijke waarheid’. Zij die niet leren ‘door studie en ook door geloof’ (Leer en Verbonden 88:118) beperken hun begrip van de waarheid tot wat wetenschappelijk aantoonbaar is. Ze leggen hun zoektocht naar waarheid kunstmatige grenzen op.

President James E. Faust heeft gezegd: ‘Zij die [gedoopt zijn], brengen hun eeuwige ziel in gevaar als ze achteloos alleen op wereldlijke kennis afgaan. Wij geloven dat De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen de volheid van het evangelie bezit, welk evangelie de kern van waarheid en eeuwig geestelijk licht is.’2

We vinden ware, blijvende vreugde door de waarheid te ontdekken over wie we zijn, waarom we op aarde zijn en waar we na de dood heengaan, en daarnaar te handelen. Die waarheden leer je niet met wetenschappelijke of wereldlijke methodes.

II.

Dan wil ik het nu hebben over herstelde evangeliewaarheden die fundamentele leerstellingen van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen zijn. Denk alstublieft goed over deze waarheden na. Ze zeggen veel over onze leer en gebruiken, mogelijk ook zaken die nog niet begrepen worden.

Er is een God, die de liefdevolle Vader is van de geest van allen die ooit hebben geleefd of zullen leven.

Het geslacht is eeuwig. Vóór onze geboorte op aarde leefden wij allen als mannelijke of vrouwelijke geest in Gods tegenwoordigheid.

We hebben net het Tabernacle Choir at Temple Square ‘I Will Follow God’s Plan’ horen zingen.3 Dat plan is door God ingesteld zodat al zijn geestkinderen eeuwig vooruitgang konden maken. Dat plan is voor ieder van ons essentieel.

Volgens dat plan heeft God deze aarde geschapen om zijn geliefde geestkinderen een plek te geven waar ze in een sterfelijk lichaam geboren konden worden en eeuwige vooruitgang konden maken door goede keuzes te doen.

Om dat te bereiken, moesten er op aarde keuzes gemaakt worden tussen elkaar bestrijdende krachten van goed en kwaad. Er moest tegenwerking zijn. En daarom moest er een tegenstander zijn, die vanwege opstand werd uitgeworpen en aan wie werd toegestaan Gods kinderen te verleiden om tegen Gods plan in te handelen.

Het doel van Gods plan was om zijn kinderen de kans te geven het eeuwige leven te kiezen. Dat kon alleen worden bereikt door ervaringen in een sterfelijk leven en, na de dood, verdere groei in de geestenwereld.

In de loop van het sterfelijk leven zouden we allemaal besmeurd raken met zonde, doordat we aan de kwade verleidingen van de tegenstander zouden toegeven, en uiteindelijk zouden we sterven. We durfden dit alles aan omdat het plan van God onze Vader voorzag in een Heiland, zijn eniggeboren Zoon, die ons zou verlossen. Door een algehele opstanding zouden we ook na de dood een lichaam ontvangen. De Heiland zou ook verzoening doen en daarmee de prijs voldoen om iedereen van zonde te reinigen, op door Hem gestelde voorwaarden. Die voorwaarden waren geloof in Christus, bekering, doop, de gave van de Heilige Geest, en andere met priesterschapsgezag verrichte verordeningen.

Gods grote plan van geluk brengt de eeuwige gerechtigheid en de genade die wij door de verzoening van Jezus Christus kunnen verkrijgen, perfect in balans. Daardoor kunnen we ook worden veranderd in nieuwe schepsels in Christus.

Een liefdevolle God reikt naar ieder van ons uit. We weten dat door zijn liefde en vanwege de verzoening van zijn eniggeboren Zoon, ‘de gehele mensheid kan worden gered door gehoorzaamheid aan de wetten en verordeningen van [zijn] evangelie’ (Geloofsartikelen 1:3; cursivering toegevoegd).

De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen staat terecht bekend als een gezinsgerichte kerk. Maar wat niet goed wordt begrepen, is dat onze gezinsgerichtheid verder gaat dan relaties in dit leven. Ook eeuwige relaties staan in onze theologie centraal. ‘Het gezin is door God ingesteld.’4 Als onderdeel van het grote plan van onze liefdevolle Schepper is de zending van zijn kerk erop gericht om ons de verhoging in het celestiale koninkrijk te bieden. Die kan alleen door een eeuwig huwelijk tussen man en vrouw bereikt worden (zie Leer en Verbonden 131:1–3). Wij bevestigen de leerstelling van de Heer dat het geslacht ‘een essentieel kenmerk van iemands voorsterfelijke, sterfelijke en eeuwige identiteit en doel’ is en dat ‘het huwelijk van man en vrouw […] van essentieel belang in zijn eeuwige plan’ is.5

Tot slot, Gods liefde is zo groot dat, behalve voor de enkelen die bewust zonen van het verderf worden, Hij voor al zijn kinderen een heerlijkheid heeft bestemd. ‘Al zijn kinderen’ sluit alle doden in. We verrichten plaatsvervangend verordeningen voor hen in onze tempels. Het doel van de Kerk van Jezus Christus is zijn kinderen in aanmerking te laten komen voor de hoogste graad van heerlijkheid, namelijk de verhoging of het eeuwige leven. Voor diegenen die dat niet verlangen of verdienen, heeft God andere, maar lagere, koninkrijken van heerlijkheid bestemd.

Iedereen die deze eeuwige waarheden begrijpt, zal snappen waarom wij als lid van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen denken wat we denken en doen wat we doen.

III.

Dan zal ik nu een paar toepassingen van deze eeuwige waarheden noemen, die alleen in het licht van Gods plan kunnen worden begrepen.

Ten eerste, wij respecteren ieders keuzevrijheid. De meeste mensen weten dat de herstelde kerk zich sterk inzet voor godsdienstvrijheid in de Verenigde Staten en de hele wereld. Deze inspanningen dienen niet zozeer onze eigen belangen maar helpen al Gods kinderen om, volgens zijn plan, in vrijheid te kiezen.

Ten tweede, wij zijn een zendingsvolk. Ons wordt soms gevraagd waarom wij zendelingen naar zoveel landen sturen, ook christelijke. Ons wordt ook gevraagd waarom we vele miljoenen dollars aan humanitaire hulp geven aan mensen die geen lid van onze kerk zijn en waarom we deze hulp niet aan ons zendingswerk koppelen. We doen dat omdat we alle mensen als kinderen van God, onze broeders en zusters beschouwen. We willen onze geestelijke en stoffelijke overvloed met iedereen delen.

Ten derde, wij beschouwen het sterfelijk leven als heilig. Onze inzet voor Gods plan eist dat we tegen abortus en euthanasie zijn.

Ten vierde, sommigen hebben een probleem met enkele standpunten van de kerk over het huwelijk en kinderen. Omdat God ons zijn heilsplan geopenbaard heeft, moeten wij ons verzetten tegen tendensen in de samenleving en wetgeving tegen het traditionele huwelijk of voor aanpassingen die tot verwarring over of verandering van het geslacht leiden, of de verschillen tussen mannen en vrouwen afzwakken. We weten dat de relatie, identiteit en functie van mannen en vrouwen essentieel zijn om Gods grote plan te verwezenlijken.

Ten vijfde, we hebben ook een uitgesproken visie op kinderen. Wij beschouwen het krijgen en grootbrengen van kinderen als een onderdeel van Gods plan en als een vreugdevolle en heilige plicht voor hen die het vermogen hebben om eraan deel te nemen. Wij zien onze kinderen en nakomelingen als onze ultieme schatten op aarde en in de hemel. Daarom moeten wij principes en gebruiken uitdragen en bevorderen die de beste omstandigheden scheppen voor de ontwikkeling en het geluk van kinderen – alle kinderen.

Tot slot, wij zijn geliefde kinderen van een hemelse Vader, die ons leert dat het man-zijn en het vrouw-zijn, het huwelijk tussen man en vrouw, en het krijgen en opvoeden van kinderen alle essentieel zijn in zijn grote plan van geluk. Vanwege ons standpunt over deze fundamentele waarheden wordt de kerk vaak tegengewerkt. Wij beschouwen dat als onvermijdelijk. Tegenwerking hoort bij het plan, en Satans felste tegenwerking richt zich op wat het belangrijkste in Gods plan is. Hij wil Gods werk vernietigen. Hij doet dat vooral door de Heiland en zijn goddelijk gezag in diskrediet te brengen, de invloed van de verzoening van Jezus Christus uit te wissen, bekering te ontmoedigen, openbaring te vervalsen, en individuele verantwoordelijkheid te ontkennen. Ook geeft hij een verkeerde voorstelling van zaken over het geslacht en het huwelijk en ontmoedigt hij het krijgen van kinderen – vooral bij ouders die kinderen in waarheid zouden grootbrengen.

IV.

Het werk van de Heer gaat voorwaarts ondanks de georganiseerde en constante tegenwerking tegen onze inspanningen om de leringen van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen in praktijk te brengen. Voor diegenen die onder deze tegenwerking wankelen, heb ik een paar suggesties.

Houd vast aan het beginsel van bekering dat door de macht van de verzoening van Jezus Christus mogelijk wordt gemaakt. Zoals ouderling Neil A. Maxwell ons aanspoort: wees niet een van hen ‘die liever de kerk veranderen dan zichzelf’.6

Zoals ouderling Jeffrey R. Holland ons aanspoort:

‘Hou vast aan wat je al weet totdat je meer weet. […]

‘In deze kerk zal wat we weten altijd overtreffen wat we niet weten.7

Oefen geloof in de Heer Jezus Christus, dat is het eerste beginsel van het evangelie.

Tot slot, vraag om hulp. Onze kerkleiders houden van u en streven naar geestelijke leiding om u te helpen. We maken veel hulpmiddelen beschikbaar, die onder meer op LDS.org staan en andere leermiddelen voor de evangeliestudie thuis. We hebben ook dienende broeders en zusters, die geroepen zijn om liefdevolle steun te bieden.

Onze liefdevolle hemelse Vader wil dat zijn kinderen de vreugde ervaren die het doel van onze schepping is. Die vreugdevolle bestemming is het eeuwige leven, dat we kunnen verkrijgen door voorwaarts te streven op wat onze profeet, president Russell M. Nelson vaak ‘het verbondspad’ noemt. Dit is wat hij zei in zijn eerste boodschap als president van de kerk: ‘Blijf op het verbondspad. Uw toewijding aan het volgen van de Heiland, door verbonden met Hem te sluiten en u daar aan te houden, zal de deur opendoen naar elk geestelijk voorrecht en elke zegen die mannen, vrouwen, en kinderen overal ter beschikking staan.’8

Ik getuig plechtig dat de dingen die ik heb gezegd waar zijn. Ze worden mogelijk gemaakt door de leringen en de verzoening van Jezus Christus, die dit alles mogelijk maakt in het grote plan van God, onze eeuwige Vader. In de naam van Jezus Christus. Amen.