Generalkonferanse
Velsignelsen ved vedvarende åpenbaring til profeter og personlig åpenbaring for å veilede vårt liv
Generalkonferansen april 2020


Velsignelsen ved vedvarende åpenbaring til profeter og personlig åpenbaring for å veilede vårt liv

Vedvarende åpenbaring har blitt mottatt og mottas gjennom kanaler som Herren har fastsatt.

I dag vil jeg tale om vedvarende åpenbaring til profeter og vedvarende personlig åpenbaring til å veilede vårt liv.

Noen ganger får vi åpenbaring selv om vi ikke kjenner Herrens hensikter. Kort tid før eldste Jeffrey R. Holland ble kalt som apostel i juni 1994, fikk jeg en vakker åpenbaring om at han ville bli kalt. Jeg var regionalrepresentant og kunne ikke se noen grunn til at jeg skulle bli gitt denne kunnskapen. Men vi var ledsagere som unge misjonærer i England tidlig på 1960-tallet, og jeg hadde stor kjærlighet til ham. Jeg anså denne opplevelsen som en mild barmhjertighet for meg. I de senere år har jeg lurt på om Herren forberedte meg til å bli en junior i De tolv til en fantastisk misjonærledsager som var min juniorledsager da vi var unge misjonærer.1 Noen ganger advarer jeg unge misjonærer om å være vennlige mot sine juniorledsagere fordi de aldri vet når de kan bli deres seniorledsager.

Jeg har et sikkert vitnesbyrd om at denne gjenopprettede kirke blir ledet av vår Frelser Jesus Kristus. Han vet hvem han skal kalle som sine apostler og i hvilken rekkefølge han skal kalle dem. Han vet også hvordan han skal forberede sin seniorapostel til å bli Kirkens profet og president.

I formiddag ble vi velsignet med å høre vår kjære profet, president Russell M. Nelson, gi en dyptgripende tohundre-årserklæring til verden med hensyn til gjengivelsen av Jesu Kristi evangeliums fylde.2 Denne viktige erklæringen av president Nelson har gjort det klart at Jesu Kristi Kirke skylder sin opprinnelse, eksistens og rettledning for fremtiden til prinsippet om vedvarende åpenbaring. Den nye erklæringen representerer en kjærlig Faders kommunikasjon til sine barn.

I tidligere tider uttrykte president Spencer W. Kimball de følelsene jeg har i dag. Han sa: “Det som vi fremfor alt skulle være mest takknemlige for … er at himlene er åpne og at den gjenopprettede Jesu Kristi Kirke er grunnlagt på åpenbaringens klippe. Vedvarende åpenbaring er i sannhet livsnerven i den levende Herre og Frelser, Jesu Kristi evangelium”.3

Profeten Enok forutså den tiden vi lever i. Herren viste Enok den store ugudelighet som ville råde og profeterte om de “store trengsler” som ville finne sted. Likevel lovet Herren: “Men jeg vil bevare mitt folk”.4 “Og rettferdighet vil jeg sende ned fra himmelen, og sannhet vil jeg bringe frem fra jorden for å bære vitnesbyrd om min Enbårne”.5

President Ezra Taft Benson underviste med stor kraft at Mormons bok, sluttstenen i vår religion, kom frem fra jorden som oppfyllelse av Herrens erklæring til Enok. Faderen og Sønnen og engler og profeter som viste seg for Joseph Smith ble “sendt av himmelen for å gjengi de nødvendige krefter til riket”.6

Profeten Joseph Smith mottok åpenbaring etter åpenbaring. Noen av disse har blitt talt om under denne konferansen. Mange åpenbaringer mottatt av profeten Joseph Smith har blitt bevart for oss i Lære og pakter. Alle Kirkens standardverker inneholder Herrens sinn og vilje for oss i denne siste evangelieutdeling.7

I tillegg til disse store grunnleggende Skriftene, blir vi velsignet med vedvarende åpenbaring til levende profeter. Profeter er “bemyndigede representanter for Herren, bemyndiget til å tale for ham”.8

Noen åpenbaringer er av stor betydning, og andre styrker vår forståelse av viktige guddommelige sannheter og gir veiledning for vår tid.9

Vi er svært takknemlige for åpenbaringen til president Spencer W. Kimball i juni 1978, om å gi prestedømmets og tempelets velsignelser til alle verdige, mannlige medlemmer av Kirken.10

Jeg har virket sammen med mange av De tolv som var tilstede og deltok da denne dyrebare åpenbaringen ble mottatt. Hver av dem bekreftet, i personlige samtaler, den mektige og forente åndelige veiledningen som president Kimball og de selv hadde opplevd. Mange sa at det var den mektigste åpenbaring de hadde mottatt før eller etter denne tiden.11

De av oss som for tiden virker i De tolv apostlers quorum, har blitt velsignet i vår tid da betydelige åpenbaringer har kommet gjennom profeter i nyere tid.12 President Russell M. Nelson har handlet som en bemyndiget representant for Herren, spesielt med hensyn til åpenbaringer for å hjelpe familier å bygge et troens tilfluktssted i sitt hjem, samle det adspredte Israel på begge sider av sløret og velsigne medlemmer som har mottatt sin begavelse i saker vedrørende hellige tempelordinanser.

Da viktige endringer for å velsigne vårt hjem ble bekjentgjort på generalkonferansen i oktober 2018, vitnet jeg om “at under drøftingene til Rådet for Det første presidentskap og De tolv apostlers quorum i tempelet, … etter at vår kjære profet søkte Herrens åpenbaring … , ble en mektig bekreftelse mottatt av alle”.13

På den tiden hadde andre åpenbaringer knyttet til hellige tempelordinanser blitt mottatt men ikke bekjentgjort eller implementert.14 Denne veiledningen begynte med individuell profetisk åpenbaring til president Russell M. Nelson og milde og mektige bekreftelser til dem som deltok i prosessen. President Nelson involverte spesielt søstrene som presiderer over organisasjonene Hjelpeforeningen, Unge kvinner og Primær. Den endelige åpenbaringen, i tempelet, til Det første presidentskap og De tolv apostlers quorum var dypt åndelig og mektig. Vi visste alle at vi hadde mottatt Herrens sinn, vilje og røst.15

Jeg erklærer med all høytidelighet at vedvarende åpenbaring er mottatt og mottas gjennom kanaler som Herren har fastsatt. Jeg vitner om at den nye erklæringen president Nelson bekjentgjorde i morges, er en åpenbaring for å velsigne alle mennesker.

Vi innbyr alle til å nyte ved Herrens bord

Vi erklærer også vårt inderlige ønske om å bli gjenforenet med dem som har strevd med sitt vitnesbyrd, vært mindre aktive eller fått sitt navn fjernet fra Kirkens opptegnelser. Vi ønsker å nyte “Kristi ord” sammen med dere ved Herrens bord, for å lære hva vi alle skulle gjøre.16 Vi trenger dere! Kirken trenger dere! Herren trenger dere! Vår inderlige bønn er at dere kommer sammen med oss i å tilbe verdens Frelser. Vi vet at noen av dere kanskje har blitt fornærmet, møtt uvennlighet eller annen oppførsel som ikke er Kristuslignende. Vi vet også at noen har hatt utfordringer med sin tro, som kanskje ikke fullt ut er respektert, forstått eller løst.

Noen av våre mest standhaftige og trofaste medlemmer har fått sin tro utfordret en stund. Jeg er glad i den sanne beretningen om W. W. Phelps, som hadde forlatt Kirken og vitnet mot profeten Joseph Smith ved domstolen i Missouri. Etter å ha omvendt seg, skrev han til Joseph: “Jeg kjenner min situasjon, du kjenner den og Gud kjenner den, og jeg ønsker å bli frelst hvis vennene mine vil hjelpe meg”.17 Joseph tilga ham, satte ham i gang igjen med arbeidet og skrev kjærlig: “Venner til å begynne med er til slutt venner igjen”.18

Brødre og søstre, uavhengig av deres situasjon, må dere vite at Kirken og dens medlemmer ønsker dere velkommen tilbake!

Personlig åpenbaring for å veilede vårt liv.

Personlig åpenbaring er tilgjengelig for alle dem som ydmykt søker Herrens veiledning. Den er like viktig som profetisk åpenbaring. Personlig, åndelig åpenbaring fra Den hellige ånd har resultert i at millioner mottok det vitnesbyrd som er nødvendig for å bli døpt og bekreftet som medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige.

Personlig åpenbaring er den dyptgripende velsignelsen vi mottar etter dåpen når vi blir “helliggjort ved å motta Den Hellige Ånd”.19 Jeg kan huske en spesiell åndelig åpenbaring da jeg var 15 år gammel. Min dyrebare bror søkte Herrens veiledning om hvordan han skulle respondere til vår kjære far, som ikke ønsket at min bror skulle reise på misjon. Jeg ba også med ærlig hensikt og mottok personlig åpenbaring om evangeliets sannhet.

Den hellige ånds rolle

Personlig åpenbaring er basert på åndelige sannheter mottatt fra Den hellige ånd.20 Den hellige ånd er åpenbareren og den som vitner om all sannhet, spesielt om Frelseren. Uten Den hellige ånd kunne vi egentlig ikke vite at Jesus er Kristus. Hans kritiske rolle er å bære vitnesbyrd om Faderen og Sønnen og deres titler og deres herlighet.

Den hellige ånd kan ha innflytelse på alle på en mektig måte.21 Denne innflytelsen vil ikke være konstant uten at vedkommende blir døpt og mottar Den hellige ånds gave. Den hellige ånd fungerer også som et rensemiddel i prosessen med omvendelse og tilgivelse.

Ånden kommuniserer på vidunderlige måter. Herren brukte denne vakre beskrivelsen:

“Jeg vil fortelle deg i ditt sinn og i ditt hjerte ved Den Hellige Ånd som skal komme over deg og som skal bo i ditt hjerte.

Nå, se, dette er åpenbaringens ånd”.22

Selv om dens virkning kan være utrolig mektig, kommer den som oftest stille som en mild, lav røst.23 Skriftene inneholder mange eksempler på hvordan Ånden påvirker vårt sinn, herunder å tale fred til vårt sinn,24 oppta våre tanker,25 opplyse vårt sinn,26 og til og med sende en røst til vårt sinn.27

Noen prinsipper som forbereder oss til å motta åpenbaring innbefatter:

  • Be om åndelig veiledning. Ærbødig og ydmykt må vi søke og be28 og være tålmodige og lydige.29

  • Forberedelse til å motta inspirasjon. Dette krever at vi er i harmoni med Herrens læresetninger og overholder hans bud.

  • Ta verdig del i nadverden. Når vi gjør dette, vitner vi og inngår pakt med Gud om at vi er villige til å påta oss hans hellige Sønns navn, og at vi minnes ham, og holder hans bud.

Disse prinsippene forbereder oss til å motta, gjenkjenne og følge Den hellige ånds tilskyndelser og veiledning. Dette innbefatter “det som gir fred … som bringer glede [og] … evig liv”.30

Vår åndelige forberedelse blir forsterket når vi regelmessig studerer Skriftene og evangeliets sannheter og grunner i vårt sinn på den veiledningen vi mottar. Men husk å være tålmodig og stole på Herrens tidsplan. Veiledning gis av en allvitende Herre når han “bevisst velger å undervise oss”.31

Åpenbaring i våre kall og oppgaver

Den hellige ånd vil også gi åpenbaring i våre kall og oppgaver. Min erfaring er at en betydelig åndelig veiledning som oftest kommer når vi prøver å velsigne andre ved å utføre våre ansvarsoppgaver.

Jeg kan huske at jeg som ung biskop fikk en desperat telefon fra et ektepar kort tid før jeg skulle nå et fly for å dra på en forretningsreise. Jeg bønnfalt Herren før de kom for å finne ut hvordan jeg kunne være til velsignelse for dem. Det ble åpenbart for meg hva som var problemet og hvilken respons jeg skulle gi. Denne åpenbarte veiledningen gjorde det mulig for meg å oppfylle de hellige ansvarsoppgavene i mitt kall som biskop, til tross for den svært begrensede tid som var tilgjengelig. Biskoper over hele verden deler også slike erfaringer med meg. Som stavspresident fikk jeg ikke bare viktig åpenbaring, men mottok også personlig irettesettelse som var nødvendig for å oppnå Herrens hensikter.

Jeg forsikrer dere om at åpenbart veiledning kan mottas av oss alle når vi ydmykt arbeider i Herrens vingård. Det meste av vår veiledning kommer fra Den hellige ånd. Noen ganger og av visse grunner, kommer den direkte fra Herren. Jeg vitner personlig om at dette er sant. Veiledning for Kirken som helhet kommer til Kirkens profet og president.

Vi, som apostler i nyere tid, har hatt privilegiet å arbeide og reise sammen med vår nåværende profet, president Nelson. Jeg omskriver det Wilford Woodruff sa om profeten Joseph Smith. Det er like sant for president Nelson. Jeg har sett “hvordan Guds ånd arbeidet i ham, og erfart Jesu Kristi åpenbaringer til ham og oppfyllelsen av disse”.32

Min ydmyke bønn i dag er at hver enkelt av oss vil søke vedvarende åpenbaring for å veilede vårt liv og følge Ånden mens vi tilber Gud Faderen i vår Frelser Jesu Kristi navn, som jeg bærer vitnesbyrd om i Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. I 1960, da alderen for misjonærtjeneste for unge menn ble redusert fra 20 til 19 år, var jeg en av de siste 20-åringene og eldste Jeffrey R. Holland var en av de første 19-åringene.

  2. Se “Gjengivelsen av Jesu Kristi evangeliums fylde – en erklæring til verden ved 200-årsjubileet”, i Russell M. Nelson, “Hør ham”, Liahona, mai 2020, 91. Denne erklæringen er den sjette som har blitt gitt i denne evangelieutdeling av Det første presidentskap og De tolv apostlers quorum.

  3. Læresetninger fra Kirkens presidenter – Spencer W. Kimball (2006), 246; se også Matteus 16:13–19.

  4. Moses 7:61.

  5. Moses 7:62. Herren fortsatte: “[Jeg vil] la rettferdighet og sannhet fare frem over jorden likesom en flom for å samle mine utvalgte fra jordens fire hjørner” (Moses 7:62; se også Salmenes bok 85:11).

  6. Ezra Taft Benson: “Åpenbaringens gave i nyere tid”, Lys over Norge, jan. 1987, 68.

  7. Se Ezra Taft Benson, “Åpenbaringens gave i nyere tid”, 69.

  8. Hugh B. Brown: “Joseph Smith among the Prophets” (Sixteenth Annual Joseph Smith Memorial Sermon, Logan Institute of Religion, 7. des. 1958), 7.

  9. Se Hugh B. Brown, “Joseph Smith among the Prophets”, 7. I alle tilfeller er åpenbaringene i harmoni med Guds ord som er gitt til tidligere profeter.

  10. Se Offisiell erklæring 2; se også 2 Nephi 26:33. Åpenbaringen implementerte lære fremsatt i Mormons bok om at “alle er like for Gud”, det være seg “sort eller hvit, trell eller fri, mann eller kvinne” (2 Nephi 26:33). Denne bemerkelsesverdige åpenbaringen ble mottatt og bekreftet i det hellige øverste rom i Salt Lake tempel av Rådet for Det første presidentskap og De tolv apostlers quorum.

  11. Mange av apostlene antydet at åpenbaringen var så mektig og så hellig at alle ord som ville bli brukt for å beskrive den, ville være utilstrekkelige og ville på noen måter svekke åpenbaringens dype og mektige natur.

  12. Se “Familien – en erklæring til verden”, Liahona, mai 2017, 145. Denne erklæringen ble lest av president Gordon B. Hinckley som en del av hans budskap på generalkonferansens Hjelpeforeningsmøte i Salt Lake City, Utah 23. sept. 1995. Se også Thomas S. Monson: “Velkommen til konferansen”, Liahona, nov. 2012, 4–5. President Monson bekjentgjorde lavere alderskrav for misjonærtjeneste.

  13. Quentin L. Cook, “Dyp og varig omvendelse til vår himmelske Fader og Herren Jesus Kristus”, Liahona, nov. 2018, 11.

  14. Åpenbaringene knyttet til tempelets hellige ordinanser ble implementert i alle templer fra og med 1. januar 2019. Det er viktig å forstå at konkrete detaljer knyttet til tempelordinanser drøftes bare i tempelet. Prinsipper blir imidlertid undervist. Eldste David A. Bednar underviste vakkert om betydningen av tempelets pakter og ordinanser og hvordan “guddommelighetens kraft kan strømme gjennom [dem] til vårt liv”. (“La dette hus bygges til mitt navn”, Liahona, mai 2020, 86).

  15. Denne prosessen og møtene hadde funnet sted i Salt Lake tempel i januar, februar, mars og april 2018. Den endelige åpenbaringen til Det første presidentskap og De tolv apostlers quorum var den 26. april 2018.

  16. Se 2 Nephi 32:3.

  17. Saints: The Story of the Church of Jesus Christ in the Latter Days [Hellige: Den historiske skildringen om Jesu Kristi Kirke i de siste dager, bind 1, Sannhetens banner, 1815–1846 (2018), 418.

  18. Saints, 1:418.

  19. 3 Nephi 27:20.

  20. Den hellige ånd er et medlem av Guddommen (se 1 Johannes 5:7; Lære og pakter 20:28). Han er en Ånd i persons skikkelse (se Lære og pakter 130:22). Hans innflytelse kan være overalt. Han er forenet i hensikt med vår himmelske Fader og Jesus Kristus vår Frelser.

  21. For en bedre forståelse av Kristi lys og forskjellen på Kristi lys og Den hellige ånd, se 2 Nephi 32; Lære og pakter 88:7, 11–13; “Kristi lys”, Veiledning til Skriftene. Se også Boyd K. Packer, “Kristi lys”, Liahona, apr. 2005, 8–14.

  22. Lære og pakter 8:2–3.

  23. Se Helaman 5:30; Lære og pakter 85:6.

  24. Se Lære og pakter 6:23.

  25. Se Lære og pakter 128:1.

  26. Se Lære og pakter 11:13.

  27. Se Enos 1:10.

  28. Se Matteus 7:7–8.

  29. Se Mosiah 3:19.

  30. Lære og pakter 42:61.

  31. Neal A. Maxwell, All These Things Shall Give Thee Experience (2007), 31.

  32. Wilford Woodruff, i Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith (2007), 279.